Gå til innhold

Høygravid uten å vite det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

oppdater oss da, vi er så spente på hva de fant ut??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytter denne litt. Hvordan gikk det?

Skrevet

Ultralyden viste en 35 uker gammel baby...

Skrevet

Gratulere :) regner med det var et stort sjokk for deg, men utifra det du sa tidligere så er babyen velkommen :) Nå er det bare å hive seg rundt å få på plass alt av babyutstyr :)

Skrevet

Ja, babyen er velkommen... men jeg har ennå litt vanskelig for å tro det, selv om jeg så babyen på skjermen, sett hjertet som slår og telt fingre på handa den vifta med... Jeg lå også med noe med strikk rundt magen for å høre fosterlyd (?) en halv time...

Alt så normalt ut med babyen, men den var visst veldig liten.

Jeg glemte å spørre om det er en jente eller gutt.

Hva trenger man å kjøpe i første omgang... ?

Bilstol? Hvor mye klær?

Skrevet

Så spennende :) da blir den en liten mai baby:) det viktigste er nok bilstol, vogn, litt klær og andre stelleting :) er mange lister på nettet om hva man trenger (ikke at alt er like nødvendig da), og husk det blir nok mange gaver den første tiden :)

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Wow gratulerer!

Kjøp:

Seng

Dyne

3 sengedett

6 bodyer

Sparkebukser/bukser

Morsmelk erstatning og flaske tilfelle du ikke får til amming,

Helseteppe

Vogn

Luer

Litt varmere tykk bommulsdress til kjølige dager

4 pysjer

Sokker i myk frotte de er ofte kalde på føttene

En stellematte

Bleier

Bephaten er en super salve til sår stump og såre bryster

Våtservietter

Gulpekluter

Babyolje eller babysåpe om du ønsker å bruke det.

Dette er det jeg kommer på i farten av saker som er lurt å ha i starten

Skrevet

Jeg skal dra på barneutstyrsforretning og se i morgen... men bilstol og barnevogn, hva skal man velge? Finnes det noen "regler" med tanke på sommer og vintersesong?

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Oj oj oj! Først og fremst, gratulerer!! Kan tenke meg at det er litt av et sjokk, men det kommer helt sikkert til å gå kjempebra. Det eneste en nyfødt baby faktisk trenger, er bleier, noen klær og mammaen sin; en varm og trygg pupp i hovedsak hehe...alt annet er mer praktisk å ha; det er kjekt med bilstol så man kan kjøre rundt, greit å vogn så man kan trille, praktisk med gulpekluter osv. Så ikke få panikk, kjøp det dere har råd til først, og ta resten etterhvert. Og du har sikkert familie eller venner som kommer til å elske å hjelpe deg med dette! Eller? Om du har en base med noen bodyer og strømpebukser, samt et pledd, har du kommet langt. Du får nok mye klær etter fødselen ;-) bilstol med base er superkjekt forresten. Bor du langt unna Sverige? Mye man kan få rimeligere på harrytur ;-)

Igjen, gratulerer!!

Skrevet

ojsann. Her må du fortelle litt mer om hva som skjedde. Når kom du inn. Hvordan vet de at du er så langt på vei?

Skrevet

hoho så herlig :) nå har jeg lest gjennom hele tråden! gratulerer så masse!! sitter her med tårer i øynene... for en vakker historie..

Skrevet

Frysninger over hele meg- fyyy søren!! GRATULERER!! For en overraskelse!!!!! :D :D :D :D

Skrevet

Kan jeg spørre om hva slags prøver man tar i svangerskapet? Husker bare at jeg ble spurt om blodtype... Forsto det slik at sykehuset skulle sende melding til min fastlege om å få tatt prøver, men jeg fikk ikke time før i slutten av neste uke. Er det tidsnok?

Jeg vil ha passert 37 uker ved legetimen.

Jeg lurer også på rutinene i forhold til sykehuset. Skal jeg bare kjøre til sykehuset og banke på døra der når jeg tror at fødselen kanskje er i gang? Må jeg levere noe bevis at jeg faktisk er gravid...?

Kan jeg dra til et annet sykehus enn det nærmeste?

Jeg fikk et telefonnummer til jordmor i kommunen, men de har kun telefontid en halv time og missa tida i går og i dag. Skal de ha noe henvisning fra fastlegen? Hva trenger jeg jordmor til?

Skrevet

Takk for gratulasjonene forresten ;) Glemte å si det... er litt mye tanker i hodet.

Skrevet

Snakk med legen din om dette. Du får fødeplass på et sykehus, sansynligvis det nærmeste.

Jordmor skal hjelpe deg med oppfølging i svangerskapet, litt sent her, og med forberedelse til fødselen.

Gratulerer foresten!

Skrevet

Gratulerer!

I ditt tilfelle tror jeg absolutt jeg ville fått en time hos jordmor. Jordmor kan svare på alle spørsmålene du har ang fødsel og nyfødtperioden. Også får du kontakt med helsestasjonen samtidig :) Er ofte lang ventetid hos mange jordmødre, men synes de bør prioritere deg. Kanskje du rekker å skvise inn et besøk/omvisning på føden før du selv går i fødsel? Ville sjekket det med sykehuset.

Det må være litt av et sjokk for deg å få så kort tid å forberede seg på!

Legen tar ulike blodprøver og fyller ut "helsekort for gravide". Disse papirene er det viktig at du tar med deg når du reiser til sykehuset. Ellers blir du fort behandlet som en smittepasient, noe som nok gjør fødselen litt mindre hyggelig.

Når fødselen er i gang ringer du sykehuset (fødeavdelingen). De vil veilede deg og si når du bør reise inn.

Regner med arbeidsgiveren din også fikk seg en overraskelse :) men du er vel i permisjon nå?

Slapp av og kos deg med innspurten! Massevis av lykke til :) :)

Skrevet

Min reaksjon var nøyktig slik mange over her: WOW!! Gratulerer!! Så morsomt. Har du barn fra før?

Jeg syns og du skal få deg en time hos jordmor og få deg en god samtale. Hun gir deg masse råd og tips.

Og som de andre sier: bilstol, bleier, bodyer og strømpebukser er nok i begynnelsen. En barnevogn ville jeg og sagt.

Skrevet

Gratulerer så mye! Fødeplass får du automastisk der du tok ultralyd. Jeg vil også anbefale en time hos jordmor da de oftere har bedre tid og vet litt mer hva det går ut på å være gravid og føde, som er min erfaring hvertfall. Husk å forklar din situasjon godt på telefonen til helsestasjonen så kommer du nok inn ganske fort.

Hvis du er usikker i forhold til at du tror noe kan være galt, fødselen er i gang eller noe sånt så ringer du koordinator på føden på sykehuset.

Ikke stress så mye med innkjøpene, det er mye man får lånt på helsestasjonene og babyshop leier f.eks ut bilstoler. Har du/dere litt dårlig råd nå så er det mye man kan få kjøpt brukt! Seng til babyen brukte vi omtrent ikke de først mnd siden det ble mye samsoving i forbindelse med amminga.

Har termin i mai selv :) Lykke til

Skrevet

Du trenger ikke henvisning fra lege for å få time hos jordmor. Bare ring :)

Skrevet

Oi! Gratulerer! Naturlig nok et realt sjokk for deg, men dette går bra skal du se ! :-D

35 uker også da, er ikke lenge til du blir mamma, ååh, så herlig :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...