Gå til innhold

Høygravid uten å vite det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har opplevd å komme langt i svangerskapet før dere fant ut at dere var gravide?

Legen min har henvist meg til ultralyd av eggstokker/livmor pga smerter og ubehag og uteblitt mens noen mnd. På bakgrunn av rutinemessig graviditetstest, mener legen at jeg mest sannsynlig er høygravid og ba meg forberede meg på å få vite at jeg kanskje bare har 1-2 mnd igjen av et svangerskap!

Er dette virkelig mulig? Jeg føler meg overhode ikke gravid. Jeg har for så vidt aldri vært gravid heller, så jeg vet ikke helt hvordan det skulle føles.

Er det noen som har hørt om eller lest om grunner til positiv graviditetstest ved f.eks kreftsvulst e.l. ?

Takknemlig for svar...

Skrekkslagen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ganske mange som har vært gravide og født uten at dem er klar over det.. Går jo mange serier om det på TLC og slike kanaler. Tror faktisk at det er mulig å være ganske langt på vei uten å vite det..

Skrevet

Er personlig ganske skeptisk til de som ikke merker graviditeten. Da tror jeg heller at man snakker om fortrengning.

Skrevet

Fortregning... gjelder ikke meg.

Skrevet

Legen trakk den koklusjonen kun basert på en graviditetstest ?

HCg stiger hurtig de 12 første ukene av et svangerskap fordobler seg annenhver dag de 8 første ukene, senere i graviditeten flater nivået seg ut og legger seg stabilt frem til fødselen.

En graviditetstest fastslår om det finnes HCG i urinen din, da det skilles ut via urin. Har du hcg i urinen er du gravid, nettopp vært gravid.

Graviditetstesten kan ikke vise hvor langt du er på vei. Det finnes en type fra Clear blue som gir deg indikasjon på antall uker frem til 6. uke basert på hcg-nivået i kroppen.

Skrevet

Du skal vel være passelig feit (unnskyld uttrykket) viss du ikke merker at du plutselig har fått en enorm kul på magen. I tillegg sparker jo ungen ganske tydelig etterhvert..

Nei, det der har jeg liten tro på...

Skrevet

En bekjent av meg visste ingenting om graviditeten før hun ble lagt inn på sykehuset pga intense magesmerter. Hun ble mor et par timer etterpå.

Skrevet

Men har dere hørt om kreftsvulster el.l. som kan gi positive graviditetstester?

Skrevet

Jobbet sammen med ei som ikke oppdaget det før hun var 7 mnd på vei. Skal sies at hun var rimelig overvektig slik at det var ingen som la merke til gravidmage.

Skrevet

Du skal vel være passelig feit (unnskyld uttrykket) viss du ikke merker at du plutselig har fått en enorm kul på magen. I tillegg sparker jo ungen ganske tydelig etterhvert..

Nei, det der har jeg liten tro på...

Er ikke alle som får så stor mage da. På meg kunne en knapt se at jeg hadde mage og folk holdt på å dette på ræv når jeg fortalte at jeg var gravid og attpåtil i uke 38 :)

Og på grunn av liten plass, liten mage, som ble det også få spark.

Skrevet

Noen mennesker får omtrent ikke mage, # 7. Sparking er heller ikke alle som merker så mye til, kanskje spesielt om man ikke er klar over at man er gravid.

Skrevet

Om du er høygravid klarer jo legen å kjenne dette ved å kjenne på magen din skulle jeg tro! En høygravid livmor står høyt og legen burde virkelig klare å kjenne om det er et barn der inne. Med mindre du er ekstremt overvektig.

Skrevet

Legen trakk den koklusjonen kun basert på en graviditetstest ?

Legen kjente at livmora var forstørra og en "masse", derfor henvist til ultralyd. Sykehuset ba om rutinemessig graviditetstest. Aner ikke noe om HCG, jeg leverte bare urinprøve før jeg reiste hjem fra legekontoret og ble oppringt for et par timer siden...

Skrevet

Finnes vel en form for kreft i forplantningsorganet til mannen som kan gi utslag på en graviditetstest. Har desverre ikke hørt om kreft hos kvinner som kan gi positv test. Akkurat på dette området har jeg liten mot ingen kunnskap.

Kjente legen på magen din? Prøvde å lokalisere livmoren fks? Uavhengig om du er bevisst på graviditet eller ikke så vil livmoren din utvide seg i takt med barnet. Magen trenger ikke være fremtredende men livmoren som en muskel vil utvide seg og en lege har kompetanse nok til å kunne skille livmor fra andre bukorganer.

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Når fikk du time da?

Passer jo fint til nicket ditt i så fall da :-P

Skrevet

Merkelig sagt, en "masse" ? .. Skjønner du er fortvilet. Ok, la oss tenke rasjonelt. Hvis det var sånn at du er gravid og angivelig skal være så langt gått i svangerskapet at du har 1-2 mnd igjen ville legen kunne identifisere massen som et barn. Når en gravid kvinne ligger på ryggen vil barnet bli presset utover slik at det er lettere for legen å lokalisere leiet til barnet. Det er ikke lett for kvinnen selv å kjenne dette annet en når livmoren øver seg men sammentrekninger, kalt kynnere. Da vil magen stramme seg, noen synes dette er smertefult. En lege vil kunne kjenne etter hodet og etter ryggtavle fks. Dytter en på magen med god kraft vil man kjenne barnets bevegelse. Siden du sitter igjen med så mange spørsmål foreslår jeg at du ringer direkte til sykehuset og forklarer hva som er situasjonen. Kanskje vil du få snakke med en lege der eller få fremskyndet timen din.

Skrevet

Jeg er veldig skeptisk til det, men det er kun fordi jeg vet så godt hvordan det er å være gravid. Du har jo de som ikke har symptomer eller ikke får noe særlig mage, og hvis man har mage fra før, så syns den jo enda mindre..

Skrevet

Legen kjente på livmora og kjente en masse lokalisert til høyre side, det var aldri snakk om noen graviditet før den positive graviditetstesten. Legen har vært i kontakt med sykehuset og jeg skal møte opp der i morgen tidlig, og legen min ba meg være forberedt på å bli innlagt.... (?)

En graviditet er jo en positiv overraskelse - men jeg tror ikke på det. Langt mer bekymret over mulig kreft el.l.

Har følt meg oppblåst og føler trykk mot blæra... that's it. Legen hadde aldri i løpet av sine 20 år som lege opplevd at en positiv graviditetstest viste seg å være feil eller forbyttet....

Skrevet

Jeg har ei venninne som fant ut ho var 6 mnd gravid her for noen mnd siden.. Og ho kunne ikke noe synes på før hu var i 8. mnd og da "poff" var magen der.

Skrevet

Det er faktisk mulig for dere som ikke tror det.. Jeg har selv vært i den situasjonen. hadde ingen mage, ikke lagt på meg noe som helst, og hadde hatt et svangerskap tdligere. Men dette var ikke noe i nærheten av det første svangerskapet. Alle svangerskap er forskjellig!

Gjest Heartbroken
Skrevet

Diskusjonen om det går an å være gravid uten å vite det eller ikke er ganske latterlig!

Fordi om jeg i mine svangerskap har hatt så tydelige tegn på graviditet at jeg måtte minst vært i koma for å ikke merke det, skjønner jeg jo at det er forskjell på mennesker.

Jeg vet om en som hadde tre barn fra før som gikk til lege i mange mnd med magesmerter og manglende mens og ingen av de merket at hun var gravid. Tilslutt troppet hun opp på legevakten med sterke magesmerter og hun var faktisk ganske langt i fødsel før de merket at det var en baby på vei :)

Hun er en høy og "stor" dame, men langt fra tykk og hun gikk i vanlige klær helt frem til fødselen.

Så hva enkelte tror på og ikke er faktisk ganske likegyldig. Det går an å være gravid uten å vite det og uten å være feit.

Jeg skjønner at HI er forvirret og usikker, jeg syns det var dårlig av legen å ikke sjekke deg bedre. De har sikkert et ultralydapperat på legekontoret, så du kunne fått svar der og da.

Jeg har aldri hørt om krefttyper som slår ut på graviditetstester, og jeg tviler på at det er så ille. Det er nok heller et lite mirakel som har lurt seg inn :)

Masse lykke til!

Skrevet

Men hvordan er det mulig å ikke merke det?! Er du høygravid har du vel heller ikke hatt mensen på x antall mnd? Og da bør det vel være synlig på magen din at du er gravid? Jeg synes det er merkelig at mange kan gå rundt å ikke være gravid uten å vite det, mtp alle hormonforandringene i kroppen. Kjenner ei som "ikke visste" at hun var gravid før etter russetiden. Tilfeldig?! Hun ble gravid med en ONS, og drakk masse i russetida, 5 mnd på vei..huff.

Men lykke til du HI :-)

Skrevet (endret)

Skjønner at du og alle andre er skeptisk til at dette rett og slett er mulig, men det er det. På alle fødselsavd i Norge skjer dette ca 1-4 ganger i året. Ikke tvil om at noen fortrenger det, men noen vet rett og slett ikke at de er gravid. Kjenner ei som hadde hatt sterkt barneønske i mange år, hun fikk plutselig barn uten å vite at hun var gravid. På et tidspunkt i graviditeten var hun hos legen og beskrev små bobler i magen. "Kanskje jeg er gravid haha" sa hun til legen, men han kunne ikke finne holdepunkter for det! Hun hadde mensen hele svangerskapet og mest sansynlig lå morkaken på framsiden av magen slik at hun ikke kunne kjenne eller se spark. Barnet ble født i do mens mammaen ventet på ambulanse for en tarmslyng trodde hun.

Jeg pratet med henne dagen før og helt seriøst damer man kunne ikke se det på henne, og hun var ikke spesielt overvektig. Men lykken var kjempe stor der i gården da hun hadde ønsket seg barn i så mange år, og det gikk bra med barnet.

Det går ann:)

Cyster i eggstokk kan gi positiv graviditetstest, men det er sjeldent. Det er også meget sjeldent at kreftsvultser vokser seg så store på kort tid.

Endret av geitemarken
Skrevet

Håper det ikke er noe alvorlig hvertfall.

Og ei jeg kjenner gikk til legen fordi hun hadde litt magesmerter. Endte med at hun fikk beskjed om at hun var 5 måneder på vei med tvillinger....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...