Anonym bruker Skrevet 19. februar 2012 #26 Skrevet 19. februar 2012 Vi omplasserte valpen vår rett før vi fikk barn. Vi så at dette ble for mye for oss og at en av dem (baby/hund) ville bli skadelidende uansett. Hadde hunden vært større hadde vi ikke omplassert den. Den har det veldig godt der den er nå, vi savner den veldig, men vet innerst inne at dette var det beste for alle, spes hunden! Omplasser hunden før dere får baby, har dere ikke tid nå får dere iallefall ikke mer tid med babyen. Bruk god tid på å finne en god famlie til den! Jeg har hørt om flere i etterkant som måtte gjøre det samme i en slik situasjon!
kaklemor Skrevet 19. februar 2012 #27 Skrevet 19. februar 2012 Hæ, du kan ikke mene at du tenker på å omplassere hunden bare fordi du skal ha barn??! -Hvorfor skaffet du deg hund i første omgang? Leketøy? bruk og kast? Ja, kanskje det er like greit at du omplasserer hunden, når jeg tenker meg om -så kan den få eiere med litt bedre holdninger. :/ ...håper virkelig at dette er et troll innlegg for provokasjon... Hunden hadde samboeren ordna før vi ble i lag, så æ e ikke eier til den. Så æ har heller ikke skaffa meg den heller. Da kan ikke du kreve at din samboer skal kvitte seg med bikkja fordi du ikke vil ha helt plutselig pga du er gravid! Du visste nok om bikkja før du ble gravid...
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2012 #28 Skrevet 19. februar 2012 Jeg hadde aldri i verden godtatt å fått ansvaret for andre sin hund på den måten, det er ikke din hund så er ikke ditt ansvar. Hadde jeg vært deg så hadde jeg flyttet ut en periode og sagt fint i fra at nå får han ta ansvar selv for hunden. Regner med at hvis han må ta seg av ALT med hunden så vil han sikkert til slutt omplassere den selv. Har du foreldre, familie eller venner som du kan campe hos i noen uker?
Serepta Skrevet 19. februar 2012 #29 Skrevet 19. februar 2012 Jeg er kanskje feil person til å svare, fordi jeg ikke kan fordra hunder i utgangspnktet. Men jeg synes det høres skikkelig ekkelt ut på hår og slever overalt. Urk. Hadde ikke kombinert hund og baby what so ever.
Camillok Skrevet 19. februar 2012 #30 Skrevet 19. februar 2012 Jøss, jeg blir helt sjokkert over alt kjeft folk skal gi til noen som trenger hjelp... For det første er det direkte ufint å mene at 15 mnd sammen før man blir gravide er for liten tid. Hvem er det som skal bestemme slikt? Noen er klar etter 6 mnd, andre etter 5 år og noen blir der aldri. For det andre høres det ikke ut som om valget av hund var så gjennomtenkt av mannen som åpenbart ikke har tid til den. At den vordende mor er bekymret for en vill og ustyrlig hund med baby skjønner jeg godt, og selvfølgelig burde dette temaet vært tatt opp og avgjort FØR babyen var lagd. Nå er ikke situasjonen slik og det er jo synd selvsagt. Dere må gjøre det beste ut av det; enten må du trene hunden skikkelig, han må ta på seg ansvaret for hunden og du må hjelpe til, eller dere må omplassere hunden. Det er ikke forferdelig for en hund å bli omplassert, og spesielt ikke hvis den har fått for lite stimuli en plass og så kommer til et sted hvor de har tid til den. Dette er ikke nødvendigvis en bruk- og- kast mentalitet, det kan likegjerne være et uttrykk for at eieren ikke hadde satt seg skikkelig inn i hva slags hund han egentlig skaffet seg. Selvsagt dumt, men dyremishandling blir jo rimelig drøyt... Sist, men ikke minst, hvorfor skal dette paret ALDRI kunne ha hund igjen? Bedre research i forkant kan gi dem en perfekt hund selv om den som han kjøpte seg da han var (forholdsvis ung? og) uerfaren.
Sofiann Skrevet 19. februar 2012 Forfatter #31 Skrevet 19. februar 2012 Takk for gode svar... har nok en gang hatt en siste uenighetssamtale. Foreløpig er han med på å omplassere hunden hos noen kjente i nærheten, og han har en venninne som vil dressere hunden. Mn en ting sir æ som æ ikke nekte på, e lei av hele bikkja. For det e bestandig jeg som har tatt meg om den hunden i.o.m. at samboeren er på jobb hele dagen, og d va ikke æ som valgte å ha hunden.
2 hjertegull :) Skrevet 19. februar 2012 #32 Skrevet 19. februar 2012 Må bare signere Camillok her, du skriver det jeg tenker når jeg leser tråden, makan til ufin oppførsel! Skjønner deg godt Sofiann, det var ikke ditt valg å ta den hunden, men du har blitt sittende med ansvaret. En hund dere ikke har tid til å dressere, bør heller ikke være i samme hus som en baby. Omplasser hunden, så får han et godt liv, og så kan dere vurdere å ta en annen enklere hund når dere er ferdig med småbarnstiden.. Helt ok!
ellen-propellen Skrevet 20. februar 2012 #33 Skrevet 20. februar 2012 Jeg skal prøve å svare litt konstruktivt. 1) En hund kan ikke dresseres av andre, den må dresseres av "flokken" sin. Altså eierene! 2)Krev at hunden skal sitte og se på deg før den får mat, får gå ut, gå inn i bilen osv osv.Dette kalles lederskaptrening og er veldig viktig!Du skal gi klarsignal før den får gjøre noe av det overnevnte. 3) Gi hunden sin egen plass inne i huset (gjerne bur).Her SKAL hunden ligge.Det er ikke lov å svive rundt i huset som den vil. Dere skal gi klarsignal til hunden før den får reise seg fra plassen sin/gå ut av buret. Om du følger disse reglene vil du få en lydig og grei hushund. Det er ikke vanskelig.Personlig syns jeg det er vanskeliger å få en ulydig hund enn en lydig en. Om dere ikke skal ha hunden så er det mulig oppdretter kan kjøpe den tilbake. Min personlige erfaring er at det er enkelt å ha hund og barn sammen, men som sagt: jeg har huslydige hunder.
Gjest Miryks Skrevet 20. februar 2012 #34 Skrevet 20. februar 2012 Jeg ville gitt bort bikkja. Om ikke begge parter er 100% med i hundeholdet er det ikke vits. Du sier nå at han ikke får gåturer, han ligger i senga hele dagen osv. Stakkaren har ingen grenser! Omplasser ham, og be gubben din til helvete tenke gjennom ting! Skaffe seg et liv når man "jobbe 24 timer i døgnet". Pføy!
Gjest Miryks Skrevet 20. februar 2012 #35 Skrevet 20. februar 2012 Jeg skal prøve å svare litt konstruktivt. 1) En hund kan ikke dresseres av andre, den må dresseres av "flokken" sin. Altså eierene! 2)Krev at hunden skal sitte og se på deg før den får mat, får gå ut, gå inn i bilen osv osv.Dette kalles lederskaptrening og er veldig viktig!Du skal gi klarsignal før den får gjøre noe av det overnevnte. 3) Gi hunden sin egen plass inne i huset (gjerne bur).Her SKAL hunden ligge.Det er ikke lov å svive rundt i huset som den vil. Dere skal gi klarsignal til hunden før den får reise seg fra plassen sin/gå ut av buret. Om du følger disse reglene vil du få en lydig og grei hushund. Det er ikke vanskelig.Personlig syns jeg det er vanskeliger å få en ulydig hund enn en lydig en. . Jeg er enig i blikk-kontakt før mat, gå ut av døra, hva som helst. Men at bikkja må få klarsignal for å bevege seg fra plassen sin synes jeg hørtes helt nazi ut. Den bor i huset den også, ikke bare i buret/på plassen sin. Man har ikke hund bare for at den skal ligge i et bur og bli tatt frem når man selv vil. Her går bikkja rundt som hun selv vil, men soverom og kjøkken er forbudt. Hun har det helt fint, og vi er fremdeles sjef.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2012 #36 Skrevet 20. februar 2012 Det høres ikke ut som om dere kan ta vare på hunden så jeg ville absolutt omplassert den og sørget for at den fikk et godt hjem med gode eiere. Jeg ville aldri i verden hatt ei diger bikkje sammen med et lite barn, men det er meg. Jeg er ikke et hunde menneske. Om han sier at han velger hunden fremfor babyen og deg så sier vel det deg nok?
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2012 #37 Skrevet 20. februar 2012 Burde dere ikke tenkt på det før dere fikk hunden? Uansvarlig.....bruk og kast metode er så typisk. Har man fått seg et dyr så må man ta ansvaret for det så lenge det lever. Tror mange glemmer at en hund faktisk kan leve i 16 år.
ellen-propellen Skrevet 20. februar 2012 #38 Skrevet 20. februar 2012 Jeg skal prøve å svare litt konstruktivt. 1) En hund kan ikke dresseres av andre, den må dresseres av "flokken" sin. Altså eierene! 2)Krev at hunden skal sitte og se på deg før den får mat, får gå ut, gå inn i bilen osv osv.Dette kalles lederskaptrening og er veldig viktig!Du skal gi klarsignal før den får gjøre noe av det overnevnte. 3) Gi hunden sin egen plass inne i huset (gjerne bur).Her SKAL hunden ligge.Det er ikke lov å svive rundt i huset som den vil. Dere skal gi klarsignal til hunden før den får reise seg fra plassen sin/gå ut av buret. Om du følger disse reglene vil du få en lydig og grei hushund. Det er ikke vanskelig.Personlig syns jeg det er vanskeliger å få en ulydig hund enn en lydig en. . Jeg er enig i blikk-kontakt før mat, gå ut av døra, hva som helst. Men at bikkja må få klarsignal for å bevege seg fra plassen sin synes jeg hørtes helt nazi ut. Den bor i huset den også, ikke bare i buret/på plassen sin. Man har ikke hund bare for at den skal ligge i et bur og bli tatt frem når man selv vil. Her går bikkja rundt som hun selv vil, men soverom og kjøkken er forbudt. Hun har det helt fint, og vi er fremdeles sjef. Og du har en tispe som kanskje er eldre enn 15 mnd. Mulig du har en mindre dominrerende rase enn dogo også? Kanskje din hund ikke slever på bordet og river ting ned med halen pga strørrelsen sin? Hadde HI hatt feks en cocker spaniel ville dette vært noe annet.
Zana123 Skrevet 20. februar 2012 #39 Skrevet 20. februar 2012 Stakkars hund og stakkars deg. Hunden fortjener et bedre hjem der det får nok trening, både mentalt og fysisk og du fortjener en bedre samboer som tenker på deg og babyen sin behov før hans ønske om å ha hund (siden han ikke tar vare på den i det hele tatt). Jeg synes mest synd på hunden, for den har ikke valgt å komme til dere. Du har tross alt valgt å bli gravid selv om du visste om hunden... Jeg har liten baby og stor dobermann, men kunne ikke tenkte meg å ha valp sammen med babyen. Hunder krever utrolig mye for å bli trivelige å ha i hus. Og rasen som dere har trenger ekstra mye trening! Jeg brukte to år med konstant trening og kurs ( hadde ikke klart det uten hjelp fra erfarne trenere da hunden min visstnok var langt over gjennomsnittlig stri), og det ga meg tilslutt en utrolig flott og trygg hund som jeg er utrolig glad i. Jeg har fra hunden var valp trent henne til å være forsiktig med barn og babyer, selv om jeg ikke hadde noen planer om barn da jeg kjøpte hunden, men hadde jo tenkt at jeg en dag kanskje skulle få meg familie. Synes dere har vært svært tankeløse som har havnet i denne situasjonen, men for hunden sin del bør den få et permanent hjem hos noen som har tid og penger til å gi den det den trenger. Om du har en hund dere ikke har kontroll på er det farlig for babyen. Hundehår og sikkel er ikke farlig, men både poter og tenner er livsfarlig!
Gjest Miryks Skrevet 20. februar 2012 #40 Skrevet 20. februar 2012 (endret) Hvordan hund en har, har ingenting å si. Så lenge bikkja vet at du er sjefen så funker det. Hater sånn der rase-dømming. Som å si at alle dobbere er mannevonde beist, og alle chihuahaer er bjeffende irriterende skapninger. Tispa vår er forresten 13 måneder, og blanding av hummer og kanari, blant annet gjeterhund og jakthund pluss noe ukjent. Endret 20. februar 2012 av Miryks
ellen-propellen Skrevet 20. februar 2012 #41 Skrevet 20. februar 2012 Hvordan hund en har, har ingenting å si. Så lenge bikkja vet at du er sjefen så funker det. Hater sånn der rase-dømming. Som å si at alle dobbere er mannevonde beist, og alle chihuahaer er bjeffende irriterende skapninger. Tispa vår er forresten 13 måneder, og blanding av hummer og kanari, blant annet gjeterhund og jakthund pluss noe ukjent. Noen raser trenger en sterkere sjef enn andre.Noe av dette ligger i gemyttet og noe i rasen. En hund som er så stor at den veiver ting ned fra bordet trenger litt strengere regler for å fungere inne. Men det er ikke noe vi trenger å kuppe denne tråden for å diskutere Vi har tydelig ulikt syn og ulik erfaring med dette. Jeg har aldri hatt tispe selv,men er vandt med store hannhunder av dominerende raser. Mine råd er basert på egne erfaringer,og det antar jeg dine og er
Gjest Antarctica Skrevet 20. februar 2012 #42 Skrevet 20. februar 2012 Hæ, du kan ikke mene at du tenker på å omplassere hunden bare fordi du skal ha barn??! -Hvorfor skaffet du deg hund i første omgang? Leketøy? bruk og kast? Ja, kanskje det er like greit at du omplasserer hunden, når jeg tenker meg om -så kan den få eiere med litt bedre holdninger. :/ ...håper virkelig at dette er et troll innlegg for provokasjon... Eh, HALLOOOOO... Hvis en familie skal ha hund, må alle i familien være enige om det. Denne dama er uenig i at deres hjem er et sted der en hund bør bo, for hun ønsker seg ikke hund. Mannen vil heller ha bikkja enn familien??? Jeg håper barnet blir født inn i et hjem der man har bedre holdninger til MENNESKER. (I særdeleshet de menneskene man selv har valgt å sette til verden:)
Gjest Miryks Skrevet 20. februar 2012 #43 Skrevet 20. februar 2012 Bikkja vår har ryggen 10-15 cm over stuebordet og kan glatt puffe ting ned derfra. Men siden hun ikke løper rundt og er oppspilt, så gjør hun ikke det. For hun får ikke lov å være oppspilt. Om det er cocker spaniel eller grand danios, så er dette mulig å kontrollere... Mitt råd til HI er uansett å gi bort bikkja. Når stakkaren ikke får trim, verken mental eller fysisk, så kan jeg ikke se for meg at den har det godt...
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2012 #44 Skrevet 20. februar 2012 Hæ, du kan ikke mene at du tenker på å omplassere hunden bare fordi du skal ha barn??! -Hvorfor skaffet du deg hund i første omgang? Leketøy? bruk og kast? Ja, kanskje det er like greit at du omplasserer hunden, når jeg tenker meg om -så kan den få eiere med litt bedre holdninger. :/ ...håper virkelig at dette er et troll innlegg for provokasjon... Eh, HALLOOOOO... Hvis en familie skal ha hund, må alle i familien være enige om det. Denne dama er uenig i at deres hjem er et sted der en hund bør bo, for hun ønsker seg ikke hund. Mannen vil heller ha bikkja enn familien??? Jeg håper barnet blir født inn i et hjem der man har bedre holdninger til MENNESKER. (I særdeleshet de menneskene man selv har valgt å sette til verden:) Det er jo ikke sikkert at han heller vil ha bikkja enn familie. Men når man får en hund, så burde man regne 12år. å han syns kanksje det er ekkelt, og at han nå ser at han ikke klarer å ta vare på hunden. Man blir glad i dyr, å da er det ikke bare bare å gi de ifra seg. Men, jeg er enig i at dette virker ganske lite gjennomtenkt, å det å få en hund i hus, er noe alle burde være enig i. For det er ikke bare å gi hunden bort etter 1år, når det ikke er artig lengere. Så hvis HI er helt imot å få hund, så burde de ikke ha hund. Men for ungen sin del, så er det akkurat hva man gjør det til. En unge har ikke noe fare av å bli født inn i et hus der det er en hund. Vi fikk hund sommeren 2008, å guttungen kom høsten 2008. Det går, å gikk veldig bra
Gjest Miryks Skrevet 20. februar 2012 #45 Skrevet 20. februar 2012 Enig med #44. Vi fikk hunden rett etter nyttår i fjor, ungen kom 3 mnd etterpå. Kunne ikke gått bedre
Terese med to jenter Skrevet 20. februar 2012 #46 Skrevet 20. februar 2012 Nå har ikke jeg lest alle svarene, bare de første, og jeg synes det er mange som er fryktelig urettferdige mot deg! At du har en samboer som har skaffet seg hund og ikke følger den opp er da ikke din feil! Jeg synes du skal stille krav til at han oppdrar hunden ordentlig, en så stor hund som er uoppdragen kan jo bli direkte farlig for barnet. Og hvor lenge de har vært sammen før de blir gravide har da ingen her noe med, blir helt svett av enkelte av svarene her!! Lykke til HI
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2012 #47 Skrevet 20. februar 2012 Men hunde er valp og du er gravid, enda samboeren din kjøpte valpen FøR dere ble sammen...? Wow, dere er jammen kjappe i avtrekkeren. Hørt om prevensjon? Gå og gjør leksene dine istedet for å lese gammeldags husmorroman om at man skal vente med sex til man er gift Det er ikke sånn i virkeligheten, lille trollevenn
Gjest Antarctica Skrevet 20. februar 2012 #48 Skrevet 20. februar 2012 Hæ, du kan ikke mene at du tenker på å omplassere hunden bare fordi du skal ha barn??! -Hvorfor skaffet du deg hund i første omgang? Leketøy? bruk og kast? Ja, kanskje det er like greit at du omplasserer hunden, når jeg tenker meg om -så kan den få eiere med litt bedre holdninger. :/ ...håper virkelig at dette er et troll innlegg for provokasjon... Eh, HALLOOOOO... Hvis en familie skal ha hund, må alle i familien være enige om det. Denne dama er uenig i at deres hjem er et sted der en hund bør bo, for hun ønsker seg ikke hund. Mannen vil heller ha bikkja enn familien??? Jeg håper barnet blir født inn i et hjem der man har bedre holdninger til MENNESKER. (I særdeleshet de menneskene man selv har valgt å sette til verden:) Det er jo ikke sikkert at han heller vil ha bikkja enn familie. Men når man får en hund, så burde man regne 12år. å han syns kanksje det er ekkelt, og at han nå ser at han ikke klarer å ta vare på hunden. Man blir glad i dyr, å da er det ikke bare bare å gi de ifra seg. Men, jeg er enig i at dette virker ganske lite gjennomtenkt, å det å få en hund i hus, er noe alle burde være enig i. For det er ikke bare å gi hunden bort etter 1år, når det ikke er artig lengere. Så hvis HI er helt imot å få hund, så burde de ikke ha hund. Men for ungen sin del, så er det akkurat hva man gjør det til. En unge har ikke noe fare av å bli født inn i et hus der det er en hund. Vi fikk hund sommeren 2008, å guttungen kom høsten 2008. Det går, å gikk veldig bra Hvis man må velge mellom kona/ungen og hunden, og han seriøst er villig til å risikere forholdet (og dermed familielivet) - da er det noe alvorlig feil med fyren. Han kan ikke sitte og si at han er så glad i bikkja! Hvordan skal han forsvare det overfor ungen når hun/han blir større? "Nei, du skjønner, pappa ville ikke gi bort valpen, og mamma trivdes ikke med hund, derfor beholdt jeg hunden, og mamma beholdt deg, lille venn." Herre Gud.
Gjest Miryks Skrevet 20. februar 2012 #49 Skrevet 20. februar 2012 (endret) Gå og gjør leksene dine istedet for å lese gammeldags husmorroman om at man skal vente med sex til man er gift Det er ikke sånn i virkeligheten, lille trollevenn Gå en annen plass med den nedverdigende tonen din, kjære deg. Endret 20. februar 2012 av Miryks
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2012 #50 Skrevet 20. februar 2012 Hæ, du kan ikke mene at du tenker på å omplassere hunden bare fordi du skal ha barn??! -Hvorfor skaffet du deg hund i første omgang? Leketøy? bruk og kast? Ja, kanskje det er like greit at du omplasserer hunden, når jeg tenker meg om -så kan den få eiere med litt bedre holdninger. :/ ...håper virkelig at dette er et troll innlegg for provokasjon... Eh, HALLOOOOO... Hvis en familie skal ha hund, må alle i familien være enige om det. Denne dama er uenig i at deres hjem er et sted der en hund bør bo, for hun ønsker seg ikke hund. Mannen vil heller ha bikkja enn familien??? Jeg håper barnet blir født inn i et hjem der man har bedre holdninger til MENNESKER. (I særdeleshet de menneskene man selv har valgt å sette til verden:) Hun ble sammen med denne mannen ETTER at han fikk hund. hunden var der først, og skal ikke måtte lide fordi nydama til eieren plutselig ikke liker hunden likevel? Hun kunne la være å bli sammen med denne mannen hvis hun ikke ville ha hund (nå tar jeg ikke opp det at han jobber 24/7, det er uansett en uting når man skal ha barn). Da han hadde hund før de flyttet sammen, måtte hun da regne med at hunden fulgte med "på kjøpet"?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå