Anonym bruker Skrevet 20. januar 2012 #51 Skrevet 20. januar 2012 Supert at man tror man vet alt siden man har en eksmann som er uføretrygdet og selv har helseproblemer. Jeg har leddsmerter, men det betyr ikke at jeg vet hvordan de med migrene har det. Eller de med lammelser, eller me eller you name it. Det du driver med er bare synsing. Det er rart hvor mange som har problemer med å forstå at alles utgangspunkt er ulikt. Det som knekker meg, knekker ikke en annen etc. Noen klarer å tusen baller i lufta samtidig, andre bryter sammen av en ball. Alle har vi ulike grenser for hva vi klarer og en som tåler mer er ikke et bedre menneske bare pga det. Altså, selv om jeg ikke har hatt det selv, og ikke er lege, vet jeg at "migrene" er noe mye mer alvorlig enn sterk hodepine, noe som er også poengtert i svar fra leger på nett osv. Man klarer IKKE å sitte på kafe hver dag med migrene. Og hvis man har migrene en gang i måneden, er det noe som heter egenmelding eller kortvarig sykmelding, man trenger ikke være borte fra arbeid på grunn av det i flere måneder i strek. Samtidig skjønner jeg at hvis en frisk mann i 30-årene jobber på hus, fjøs og stall (som de for øvrig leide ut for å tjene penger i tillegg til hans sykepenger), fra tidlig morgen til sent på kveld, kan utmerket utføre akkurat de samme oppgavene på jobben istedet for. Man skal ikke få penger fra staten for å bygge nytt hus og diverse utleieobjekter. HI
blond Skrevet 20. januar 2012 #52 Skrevet 20. januar 2012 HI Nei, man får ikke økonomisk støtte fra Nav for å bygge hus, men fordi man av en eller annen grunn ikke er istand til å jobbe. En som har migrene en gang i måneden er neppe uføretrygdet av den grunn. Det er ikke akkurat slik at migrene er forutsigbart. Synes du bagatelliserer en god del.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2012 #53 Skrevet 20. januar 2012 Angrer litt på at jeg gadd å la meg engasjere i denne debatten. Sukk. Kjære, Hi, det siste innlegget ditt beviser at du ikke leser og får med deg det andre skriver her, og du virker dessverre så dum at jeg blir svært flau på dine vegne.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2012 #54 Skrevet 20. januar 2012 Angrer litt på at jeg gadd å la meg engasjere i denne debatten. Sukk. Kjære, Hi, det siste innlegget ditt beviser at du ikke leser og får med deg det andre skriver her, og du virker dessverre så dum at jeg blir svært flau på dine vegne. Jepp, angrep er det beste forsvaret
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2012 #55 Skrevet 20. januar 2012 Angrer litt på at jeg gadd å la meg engasjere i denne debatten. Sukk. Kjære, Hi, det siste innlegget ditt beviser at du ikke leser og får med deg det andre skriver her, og du virker dessverre så dum at jeg blir svært flau på dine vegne. Jepp, angrep er det beste forsvaret Hehe, kongesvar! Knis... Hilsen #54
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2012 #56 Skrevet 20. januar 2012 HI Nei, man får ikke økonomisk støtte fra Nav for å bygge hus, men fordi man av en eller annen grunn ikke er istand til å jobbe. En som har migrene en gang i måneden er neppe uføretrygdet av den grunn. Det er ikke akkurat slik at migrene er forutsigbart. Synes du bagatelliserer en god del. Nettopp, jeg mener at hvis man er i stand til å snekre på eget hus og stall fra morgen til kveld for å skaffe seg inntekter (leie), så klarer man å snekre på andre hus for å skaffe seg lønnsinntekt, slik alle de andre gjør. Det blir urimelig at han får BåDE sykepenger OG leieinntekter av noe han har gjort mens han var sykmeldt, i arbeidstiden. Og nei, migrene er uforutsigbart. Men de dagene man sitter og slarver på kafe, kan man gå på jobb istedet for å sitte der.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2012 #57 Skrevet 20. januar 2012 Angrer litt på at jeg gadd å la meg engasjere i denne debatten. Sukk. Kjære, Hi, det siste innlegget ditt beviser at du ikke leser og får med deg det andre skriver her, og du virker dessverre så dum at jeg blir svært flau på dine vegne. Jepp, angrep er det beste forsvaret Hehe, kongesvar! Knis... Hilsen #54 Uttrykk "kongesvar" og "knis" beviser vel hvem her som egentlig er dum og burde være flau på sine egne vegne? Skjønner forresten ikke hvordan man kan være flau på vegne av noen man ikke vet hvem er eller kjenner...
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2012 #58 Skrevet 20. januar 2012 Angrer litt på at jeg gadd å la meg engasjere i denne debatten. Sukk. Kjære, Hi, det siste innlegget ditt beviser at du ikke leser og får med deg det andre skriver her, og du virker dessverre så dum at jeg blir svært flau på dine vegne. Jepp, angrep er det beste forsvaret Hehe, kongesvar! Knis... Hilsen #54 Hallo, i den andre tråden der en bruker kommer med religiøs propaganda og skikkelig nedsettende svar om horeunger, homewrecker og at siden hun er kone nr 2, så bør hun gi omsorgen til barnevernet, og det skal man ikke kritisere fordi "man må få lov til å ytre meningene sine her". Mens HI i denne tråden får masse pepper... Trynefaktor?
Frenzia Skrevet 20. januar 2012 #59 Skrevet 20. januar 2012 Angrer litt på at jeg gadd å la meg engasjere i denne debatten. Sukk. Kjære, Hi, det siste innlegget ditt beviser at du ikke leser og får med deg det andre skriver her, og du virker dessverre så dum at jeg blir svært flau på dine vegne. Jepp, angrep er det beste forsvaret Hehe, kongesvar! Knis... Hilsen #54 Uttrykk "kongesvar" og "knis" beviser vel hvem her som egentlig er dum og burde være flau på sine egne vegne? Skjønner forresten ikke hvordan man kan være flau på vegne av noen man ikke vet hvem er eller kjenner... Nei, du har rett, og jeg er ikke lenger flau på dine vegne. Nå er jeg bare takknemlig for at du har gitt meg dagens latter.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2012 #60 Skrevet 20. januar 2012 HI må få uttrykke meningene sine slik som alle andre. JEG mener at man skal jobbe dersom man er i stand til det, og dersom man ikke er det så skal man få støtte fra staten. Det tenker vel mange andre også, siden dette er et sosialistisk land? Jeg skjønner at HI er irritert på dem som kunne ha jobbet, men som ikke gidder, eller som vil tjene dobbelt, både fra nav og på privaten (svart). Synes det er rart at så mange er kritiske til HI, som om dere synes snylting på staten er helt legitimt. Er nok noen av dere her på dib ja..
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2012 #61 Skrevet 20. januar 2012 Angrer litt på at jeg gadd å la meg engasjere i denne debatten. Sukk. Kjære, Hi, det siste innlegget ditt beviser at du ikke leser og får med deg det andre skriver her, og du virker dessverre så dum at jeg blir svært flau på dine vegne. Jepp, angrep er det beste forsvaret Hehe, kongesvar! Knis... Hilsen #54 Uttrykk "kongesvar" og "knis" beviser vel hvem her som egentlig er dum og burde være flau på sine egne vegne? Skjønner forresten ikke hvordan man kan være flau på vegne av noen man ikke vet hvem er eller kjenner... Nei, du har rett, og jeg er ikke lenger flau på dine vegne. Nå er jeg bare takknemlig for at du har gitt meg dagens latter. ' Blingsa på anonymknappen eller?
blond Skrevet 20. januar 2012 #63 Skrevet 20. januar 2012 Jeg tror nok folk reagerer mest på at HI tror hun vet mer om sykemeldtes helse enn de selv vet og at hun har et noe underlig syn på hva en som er uføretrygdet er istand til. Hun mangler også en del kunnskap om arbeidsmarkedet og viser liten interesse for svarene hun får som kan nyansere bildet hun har av uføretrygdede.
Mandalas Skrevet 20. januar 2012 #64 Skrevet 20. januar 2012 HI må få uttrykke meningene sine slik som alle andre. JEG mener at man skal jobbe dersom man er i stand til det, og dersom man ikke er det så skal man få støtte fra staten. Det tenker vel mange andre også, siden dette er et sosialistisk land? Jeg skjønner at HI er irritert på dem som kunne ha jobbet, men som ikke gidder, eller som vil tjene dobbelt, både fra nav og på privaten (svart). Synes det er rart at så mange er kritiske til HI, som om dere synes snylting på staten er helt legitimt. Er nok noen av dere her på dib ja.. Men dere ser ikke poenget! Poenget er ikke at vi er for snylting og lovbrudd, men at det blir feil å dømme andre når man ikke vet hele historien bak. Jeg tror ingen som virkelig er uføre med god grunn, syns det er stas eller gøy. De aller fleste vil faktisk være i arbeid. Da blir belastningen og påkjenningen ekstra stor når man vet at andre følger en med haukeblikk for å sjekke om du er "syk nok". For faktum er uansett at HI ikke vet nok om de hun dømmer. Eller, hun vet ikke en dritt, annet enn det hun ser samt sikkert noe sladder. Og jeg tviler sterkt på at hun vet om noen konkrete tilfeller der personer sitter på kafe hver bidige dag i timevis av gangen.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2012 #65 Skrevet 20. januar 2012 HI må få uttrykke meningene sine slik som alle andre. JEG mener at man skal jobbe dersom man er i stand til det, og dersom man ikke er det så skal man få støtte fra staten. Det tenker vel mange andre også, siden dette er et sosialistisk land? Jeg skjønner at HI er irritert på dem som kunne ha jobbet, men som ikke gidder, eller som vil tjene dobbelt, både fra nav og på privaten (svart). Synes det er rart at så mange er kritiske til HI, som om dere synes snylting på staten er helt legitimt. Er nok noen av dere her på dib ja.. Men dere ser ikke poenget! Poenget er ikke at vi er for snylting og lovbrudd, men at det blir feil å dømme andre når man ikke vet hele historien bak. Jeg tror ingen som virkelig er uføre med god grunn, syns det er stas eller gøy. De aller fleste vil faktisk være i arbeid. Da blir belastningen og påkjenningen ekstra stor når man vet at andre følger en med haukeblikk for å sjekke om du er "syk nok". For faktum er uansett at HI ikke vet nok om de hun dømmer. Eller, hun vet ikke en dritt, annet enn det hun ser samt sikkert noe sladder. Og jeg tviler sterkt på at hun vet om noen konkrete tilfeller der personer sitter på kafe hver bidige dag i timevis av gangen. Jeg skriver jo at jeg vet nettopp om slikt tilfelle. Siden ei bekjent jobber på denne kafeen og så denne gravide hver dag, samtidig som den gravide sa til meg at hun var sykmeldt for migrene. Da orker du ikke sitte på kafe nesten hver dag, mener nå jeg. Samtidig som her på forumet har det nettopp vært en tråd om gravide som blir sykmeldt nesten fra dag 1 og forteller hvor deilig det er å være hjemme i graviditeten, at de tar ut sykmelding for å kunne kose seg og hvile som gravid. Plutselig er det ingen som husker noen som helst innlegg i denne tråden? Det JEG reagerer på, er at enkelte forsvarer de sykmeldte og uføretrygdede med nebb og klør uansett grunn og prøver å rettferdiggjøre alle. Hvorfor er det så store forskjeller mellom de skandinaviske land på tall på langtidssykmeldte og uføre? Så vidt jeg vet, har man like mye/lite sol i disse landene, man spiser lik mat og har ganske like regler for arbeidsmarkedet. Så hvorfor er nordmenn sykere enn svensker og finnlendere?
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2012 #66 Skrevet 20. januar 2012 Jeg ser poenget ditt med de siste spm. De er interessante. Jeg har ærlig talt ikke lest noen av de andre trådene det henvises til her, men jeg syns det blir annerledes å stille seg de spm du skriver nederst og det å dra inn enkelttilfeller du vet om som kanskje-kanskje ikke snylter. Og dermed få det til å fremstå som om de fleste uføretrygdede og sykemeldte kanskje snylter litt i større eller mindre grad.
blond Skrevet 20. januar 2012 #68 Skrevet 20. januar 2012 HI Du blander kortene. Nå trekker du inn gravide som er sykemeldt for å kose seg hjemme. I det tilfelle kan det være at noen fremstiller seg som dårligere enn de er, andre ganger handler det som liten tilrettelegging og fleksibilitet fra arbeidsgiver. Sykemeldte gravide er vanligvis en annen gruppe enn uføretrygdede/langtidssykemeldte. Det fungerer dårlig å klætsje alle som mottar stønader fra nav i en haug. Da finner vi aldri løsninger. Spørsmålene du stiller er gode og hakket mer konstruktive enn det andre du har kommet med. Etterkrigsgenerasjonen er kanskje større i Norge enn sammenlignende land? Og retten på permisjonspenger annerledes? Kanskje sammenlignbare land har bedre oppfølging av barn som trenger støtte for å gjennomføre skolegangen?
ellen-propellen Skrevet 20. januar 2012 #69 Skrevet 20. januar 2012 Frenzia Du er i overkant detaljert her, at du ønsker å komme med konkrete eksempler til hovedinnlegger forsvarer ikke at du kommer med personidentifiserende opplysninger som vedkommende antakelig ikke har godtatt at blir lagt ut. Jeg synes derfor at du skal redigere innlegget ditt og skrive mer generelt. Skjønner hva du mener, men slapp av, det blir neppe gjenkjent i den forkortede og noe omskrevne versjonen det står i. Men jeg skal faktisk ta tipset ditt siden du reagerte på det, og fordi det kanskje er andre som reagerer på det også nå. Skal se hva jeg får gjort med det. Jeg fikk slettet mitt eget innlegg, men jeg får jo ikke gjort noe med det innlegget hvor 'anonym' har sitert meg. Men som sagt, historien er omskrevet noe for anledningen, og vil derfor ikke være synonymt med virkeligheten til noen jeg kjenner. Som ett svar så aner jeg ikke hvem din husvert er,så det var ikke han jeg siktet til. Jeg snakket om de som fester (danser-synger og løper rundt) ikke de som sitter hjemme å drikker.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2012 #70 Skrevet 20. januar 2012 Den dagen du, HI skulle komme i samme situasjon, så kan du komme inn hit og diskutere. Null innsikt, er det du har. Faktisk så har jeg store helseplager som gjør at jeg må overlate det meste av husarbeidet til samboeren, siden alt kruttet brennes på jobben. Men jeg ber ikke om sykmelding, og går og shopper eller scrapper hele dagen for det... HI INGEN SOM Så DENNE? Så hennes uføretrygdede mann klarer å gjøre det meste av husarbeidet Hvorfor kan ikke han jobbe da om han klarer det?
Mummi mamma Skrevet 20. januar 2012 #71 Skrevet 20. januar 2012 Jeg bare reagerer på at Norge ligger på toppen i Europa når det gjelder antall sykmeldte og uføretrygdede i forhold til antall mennesker som bor i landet. Kan ikke tenke meg at svensker eller finnlendere sliter mye mindre enn nordmenn med diverse plager og sykdommer. HI P.S. Og ja, jeg vet at jeg er dømmende. Grunnen til det er at jeg møtte mange som var sykmeldt og en som var uføretrygdet, når de ellers fungerte 100% og kunne jobbet. Tidligere nabo bygget hus, fjøs og garasje mens han var fulltidssykmeldt fra sin jobb som SNEKKER. Et par av de som var sykmeldt arrangerte vinkveld- og matkveld med venninner flere ganger i uka, shoppet, blogget og gud vet hva. Men vi i Norge er også de som er flinkest på jobb, i Europa. Når vi er på jobb i 8 timer, utfører vi mer enn noen andre fra Europa. Så det kan vi jo være stolte av:)
Cat.68 Skrevet 20. januar 2012 #72 Skrevet 20. januar 2012 (endret) Jeg synes det er skikkelig skremmmende å lese om slike fordommer fordi jeg står i en situasjon i livet hvor jeg ikke riktig vet hvordan ting ender. Jeg har en kronisk ryggsykdom "Bechtrev", og det er en slik sykdom som ikke vises utad ( ikke ennå ihvertfall, kan jo bli kroket med pukkelrygg etterhvert om jeg er uheldig), men foreløbig ser jeg ut som alle andre untatt at jeg i større eller mindre grad sliter med kroniske rygg, nakke og skuldersmerter. Jeg er så ekstremt heldig **not**at jeg også har fibromyalgi og Sekundær sjøgrens syndrom også,enda to sykdommer som ikke synes utad. Dette er sykdommer som varierer veldig i styrke og problamtikk og det kan nesten variere fra time til time hvordan kroppen min har det eller reagerer på forskjellig. Alt i fra vær forandringer i været, syklus, stress, og andre sinnstemninger og hvor aktiv jeg klart å være i perioder. Det varierer også VELDIG utfra hva jeg har gjort i forkant. Er masse ting jeg vil, kan, må utføre på en god dag, vel vitende om at jeg risikerer ekstreme smerter lang tid etterpå. Mange som da spør seg Hvorfor gjør du disse tingene da?? Jo fordi det hærer hverdagslivet til. Så utrulig mange ting funksjonsfriske tar som en selvfølge , men som innebærer mye smerte for meg, men som jeg likevel må gjøre. å legge seg for natten å sove for å samle krafter til neste dag er en slik ting feks. HVER natt våkner jeg med ekstreme smerter i korsryggen , bortdovnet o armer og hender og er NøDT til å stå opp for å bevege meg, da bevegelse er det eneste som løser opp smertene litt. Jeg kan feks ikke bare ta medisiner for å sove hele natten fordi denne bevegelsen må jeg ha for å ikke stivne helt. Skjuler jeg smertene med medikamenter risikerer jeg bare at jeg ikke klarer å stå opp i hele tatt om morgene fordi jeg legat for lenge og ryggen stivnet til for mye. Ja jeg risikerer jo faktisk å stivne til for altid om jeg er uheldig og sykdommen går for langt. Det sier jo seg selv at dette tærer på kroppen rent fysisk , da man sjeldent klarer å få den hvilen man trenger. Er derfor avhengig av å hvile kortere perioder når jeg kan. Fordi ligger jeg for lenge i gangen stivner jeg. å stå i kø er en annen ting jeg ikke klarer så godt. å stå stille i lengre tid er noe som er drepern for ryggen min. Allikevel er det masse situasjoner i dagliglivet hvor man er nødt til det, at jeg risikerer å være gåen i ryggen med syke smerter mange mange timer etter å ha handlet feks er det INEGEN som ser, tenker over, eller skjønner. Har ikke tall på de gangene jeg er blitt uglesett på bussen eller i venteværesler, da jeg satt meg ned og ikke automatisk rest meg opp for de eldre, eller gravide når det vært fullt. Der står de da å dømmer meg nord og ned for å være ei egoistisk jævel som ikke ser at andre trenger plassen mer en meg. VEL poenget er at jeg trenger plassen like mye, men det SYNES IKKE!!!!!. Mange er de ganger jeg rest meg lell, for å slippe dømmingen og stigmatiseringen og drittsnakket bak ryggen, og selv måttet ta støten med unødvendige smerter fordi andre rett og slett ikke skjønner at skjulte sykdommer er like store som dem man klarer å se. Jeg er i jobb foreløbig. Jeg jobber 50% fast som hjelpepleier, i et yrke med MYE tunge fysiske utfordringer. Jeg jobber med fuksjonshemmede og har "dessverre" må man vel si nå, oftest ansvar for de tyngste brukerne som trenger fullt stell og det tærer voldsomt på ryggen min. Vi er en IA bedrift og til tross for det er det ikke bare bare for arbeidsgiveren min å tilrettelegge min hverdag på jobben, slik at den passer sykdomsmøntret mitt. Og det er en veldig belastning for meg å måtte be mine kolleger om hjelp til arbeidsoppgaver jeg selv skulle klare å utføre i stilingsbeskrivelsen min. Det er jo ikke deres feil at jeg er syk, og dem har da mer en nok å henge fingtrene i de også, en at dem skal måtte hjelpe meg med mine arbeidsoppgaver også. men jeg elsker jobben min og vil gjerne jobbe. men kanskje er jeg nødt etterhvert å innse at arbeidslivet slik jeg ønsker det kan være forbi. Da skremmer det meg VOLDSOMT å vite , at om jeg kaster inn hånklet og blir trygdet, eller får en ny langtidsykemelding før å få betennelsene til å roe seg ned, så skal ikke jeg kunna gå på cafe, gå på fest, utførte hoobyer av forskjellige slag, eller på annen måte utføre noe lystfullt, fordi da er jeg ikke syk nok i andres øyne.?? Og Hva dette da faktisk koster meg i ettertid, i smerter det skal jeg bare tygge i meg fordi det at jeg faktisk valgte å være litt sosial, er noe jeg får skylde meg selv i og ikke noe jeg burde, fordi da skal jeg heller jobbe. Jeg vet at mange av dere sier at de som VIRKELIG er syke ikke skal reagere på dette, og at det ikke er dem dere mener, men dere går etter de som utnytter systemet. VEL poenget er at DERE VET JO EGENTLIG IKKE!!! Alle vet om noen, eller kjenner noen som klarer å finne et smutthull og lure systemet. Men det er en så lav andel at den ikke er representativ for flertallet. å klarer disse å få igjennom en falsk uføretrygd ,og lure alle på veien så fortjener dem den Kanskje, og det er kanskje rett og slett det som er grunnen for å gi dem uføretrygd.. De personene som går så inn for å få uføretrygd og ikke ønsker å ta del i samfunnet eller å jobbe, ville jo kanskje ikke være noen gode arbeidstakere, eller kollegaer heller. Jeg synes selvsagt det er dritt, og fatter ikke at noen faktisk kan øNSKE å ikke villa jobbe, men å la den prosenten ligge til grunn for å dømme en hel gruppe, det er for ille. For lell om dere sier dere ikke dømmer alle så er det jo akkurat det som skjer. Fordi jeg er også dømt og stigmatisert mange ganger, og jeg har all grunn til å bli trygded, eller være sykemeldt i perioder. Jeg har sk "godkjent sykdom" sånn sett, allikevel blir jeg dømt av dem som ikke vet, av dem som trur dem vet så immari mye, og av dem som ikke har peiling. Ble langt dette, beklager, men jeg blir så frustrert av slike debatter, og all den trangsynthet som finnes. Det gjør min hverdag tyngre en den til tider allerede er. Endret 20. januar 2012 av Cat.68
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 20. januar 2012 #73 Skrevet 20. januar 2012 Jeg bare reagerer på at Norge ligger på toppen i Europa når det gjelder antall sykmeldte og uføretrygdede i forhold til antall mennesker som bor i landet. Kan ikke tenke meg at svensker eller finnlendere sliter mye mindre enn nordmenn med diverse plager og sykdommer. HI P.S. Og ja, jeg vet at jeg er dømmende. Grunnen til det er at jeg møtte mange som var sykmeldt og en som var uføretrygdet, når de ellers fungerte 100% og kunne jobbet. Tidligere nabo bygget hus, fjøs og garasje mens han var fulltidssykmeldt fra sin jobb som SNEKKER. Et par av de som var sykmeldt arrangerte vinkveld- og matkveld med venninner flere ganger i uka, shoppet, blogget og gud vet hva. Men vi i Norge er også de som er flinkest på jobb, i Europa. Når vi er på jobb i 8 timer, utfører vi mer enn noen andre fra Europa. Så det kan vi jo være stolte av:) Hvor har du det fra? Jeg er utenlandsk og har hørt mange ganger nordmenn si at de er verdensmestere på alt. Uten henvisning til noen kilder. I landet jeg kommer fra sitter f eks ikke legen og glaner i dataen og ikke enser pasienten, han/hun er faktisk interessert i å høre på pasienten sin og finne ut hva som feiler ham/henne, og gi pasienten riktig henvisning. Samtidig som skolevesenet i Norge er langt bak Norges naboland. Fordi i Norge jobber man mye bedre enn andre? Neppe...
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 20. januar 2012 #74 Skrevet 20. januar 2012 Den dagen du, HI skulle komme i samme situasjon, så kan du komme inn hit og diskutere. Null innsikt, er det du har. Faktisk så har jeg store helseplager som gjør at jeg må overlate det meste av husarbeidet til samboeren, siden alt kruttet brennes på jobben. Men jeg ber ikke om sykmelding, og går og shopper eller scrapper hele dagen for det... HI INGEN SOM Så DENNE? Så hennes uføretrygdede mann klarer å gjøre det meste av husarbeidet Hvorfor kan ikke han jobbe da om han klarer det? Hun skrev at det var hennes EKSmann, ikke nåværende mann? Hvordan i alle dager klarer flere i denne tråden skrive at det er hennes nåværende mann? Folk leser halve innlegget og henger seg opp i ting de vil krangle på ser det ut som... Og normal husarbeid er forresten noe alle må gjøre?
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2012 #75 Skrevet 20. januar 2012 De måtte evt gå i tillegg til valig bemanning, slik at om de plutselig ikke kunne utføre oppgaver pga pollen, gråt eller whatever så tar andre over. Lønna får de jo fra nav, forskjellen er bare de gjør noe for pengene! Det du skisserer der, kalles tiltak, og det finnes. Man kan bare ikke gå på det i all evighet. Det det er snakk om er ordinært, men tilrettelagt, lønnet arbeid. Det er det folk som er delvis uføre trenger. Eller tror du at om man er delvis uføretrygdet så får man annen ytelse ved siden av resten av livet? De som er fullt uføre kan jobbe litt ved siden av eller sette uføretrygden på vent en stund om man har en god periode. Jeg tror at du burde sette deg litt bedre inn i hvordan systemet fungerer, slik at du kan realitetsorientere de sterke meningene dine litt. Det er ikke helt riktig! Tiltak kan også være av svært langvarig eller helt varig. Det finnes også tiltak for de som er helt uføre. Dette kalles Varig Tilrettelagt Arbeid og er et tiltak gjennom NAV. Du kan da ha tiltak i en vernet bedrift, i en tiltaksbedrift eller på en ordinær arbeidsplass. Du beholder da din varige ytelse og bedriften du er i får et tilskudd som dekker opplæring, sosiale utgifter og en liten lønn til deg som medarbeider. Det er ikke mye penger å tjene på det (i og med at man faktisk har en varig ytelse fra NAV i utgangspunktet), men det er en mulighet til å komme ut i aktivitet, yte noe positivt samt få en mulighet til å komme ut i arbeidslivet og på sikt kanskje få en liten stilling! Andre tiltak er TULT (tidsubestemt lønnstilskudd) eller ordinært langvarig lønnstilskudd (opptil ett år). Da er man ansatt i en virksomhet, får ordinær lønn, men bedriften får dekket store deler av lønnskostnaden fra NAV.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå