Gå til innhold

Jeg er sikkert forferdelig dømmende...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den dagen du, HI skulle komme i samme situasjon, så kan du komme inn hit og diskutere. Null innsikt, er det du har.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmm.. min mor var innom NAV og spurte om de kunne hjelpe henne ut i jobb, hun er uføretrygdet.

Hun fikk et spørsmål, er du 100% uføre? Ja svarte hun. Dette var hjelpen hun fikk: Er du 100% uføre kan vi ikke hjelpe deg.

Så hva skal en som er uføre gjøre hvis h*n vil ut i jobb, uten og ødelegge for seg selv HI?

Skrevet

De måtte evt gå i tillegg til valig bemanning, slik at om de plutselig ikke kunne utføre oppgaver pga pollen, gråt eller whatever så tar andre over. Lønna får de jo fra nav, forskjellen er bare de gjør noe for pengene!

Det du skisserer der, kalles tiltak, og det finnes. Man kan bare ikke gå på det i all evighet. Det det er snakk om er ordinært, men tilrettelagt, lønnet arbeid. Det er det folk som er delvis uføre trenger. Eller tror du at om man er delvis uføretrygdet så får man annen ytelse ved siden av resten av livet?

De som er fullt uføre kan jobbe litt ved siden av eller sette uføretrygden på vent en stund om man har en god periode.

Jeg tror at du burde sette deg litt bedre inn i hvordan systemet fungerer, slik at du kan realitetsorientere de sterke meningene dine litt.

Skrevet

Den dagen du, HI skulle komme i samme situasjon, så kan du komme inn hit og diskutere. Null innsikt, er det du har.

Faktisk så har jeg store helseplager som gjør at jeg må overlate det meste av husarbeidet til samboeren, siden alt kruttet brennes på jobben. Men jeg ber ikke om sykmelding, og går og shopper eller scrapper hele dagen for det...

HI

Gjest vinterbrud
Skrevet

Hos meg så var det faktisk nav som sa at nok er nok,og jeg fikk søke om varig ufør.

Men at det er lett å få det,er bare tull.Selv har jeg vært i prosessen i tolv år.Og jeg har prøvd meg ut i arbeidslivet mange ganger.

Hos meg er det medfødte fysiske plager som gjør at jeg blir ufør.

Skrevet

Huff a meg. Er så trist når folk er så dømmende som deg. Du har null peil på hvordan andre kan ha det. Nytter ikke om du sier at samboeren din har det sånn og sånn og du har det sånn og sånn men alikevel klarer dere det meste.

Mange klarer ikke det. Mange klarer det egentlig ikke men gjør det alikevel, helt til det en dag sier PANG og alt bare blir MYE verre. Det er så mange som står på kun fordi det finnes for mange som deg der ute, for mange som dømmer og ikke ser lengre enn til sin egen nese.

At folk som er syke og har uføretrygd har hobbyer er bare bra. Dem trenger noe som opptar dem i hverdagen, noe som intereserer dem og holder dem psykisk friske.

Skrevet

Jeg må bare legge til en ting til i denne tråden. De tallene som media osv går ut med er tall som gjelder alle som mottar støtte fra nav og ikke bare de som er varig uføre.. Det gjelder dem som får permisjonspenger, barnetrygd, er sykemeldt en kort periode, enketrygd osv osv.

Det som kan og burde gjøres er å få kortere ventetider til behandling og undersøkelser. Ikke lenge siden jeg leste om en sak der ei dame måtte vente over 1 år på operasjon pga ventetid, iløpet av den tiden så har skadet blitt kronisk og hun vil slite med å komme tilbake i arbeid..

Jeg synes også du er veldg dømmende hi og tror ikke du forstår så godt som du påstår.

Siden din mann har skadet ryggen så er han kanskje medlem av ryggforeningen? Det var et veldig bra leserinnlegg der i den nyeste medlemsbladet. Les det!

Skrevet

Jeg må bare legge til en ting til i denne tråden. De tallene som media osv går ut med er tall som gjelder alle som mottar støtte fra nav og ikke bare de som er varig uføre.. Det gjelder dem som får permisjonspenger, barnetrygd, er sykemeldt en kort periode, enketrygd osv osv.

Det som kan og burde gjøres er å få kortere ventetider til behandling og undersøkelser. Ikke lenge siden jeg leste om en sak der ei dame måtte vente over 1 år på operasjon pga ventetid, iløpet av den tiden så har skadet blitt kronisk og hun vil slite med å komme tilbake i arbeid..

Jeg synes også du er veldg dømmende hi og tror ikke du forstår så godt som du påstår.

Siden din mann har skadet ryggen så er han kanskje medlem av ryggforeningen? Det var et veldig bra leserinnlegg der i den nyeste medlemsbladet. Les det!

Jeg mener fortsatt at en snekker som er langtidssykmeldt grunnet ryggplager (siden han gikk til behandling hos fysio osv) bygger hus, fjøs og gud vet hva mens han går hjemme i sykmelding. Samme med gravide damer som er sykmeldt på grunn av kraftig migrene og sitter på kafe og skravler hver dag.

Samtidig så vet jeg at NAV ikke alltid er like behjelpelige... Ser ut som de har a4-mal på hvilken jobb man skal ha, og hvis man vil avvike og søke noe annet, så får man beskjed om at nei, da får du bare gå som uføretrygdet selv om du vil jobbe. Var jo en sak i media om en som mistet førligheten i den ene armen (var snekkerlærling), der NAV tilbød ham snekkerlærlingsplass og omskolering til rørlegger som de eneste alternativene, som han selvfølgelig ikke kunne utføre. Han fikk nei til å utdanne seg til kontorpersonell eller lignende.

Skrevet

Du vet at alle familier med barn får barnetrygd?

Skrevet

Utrolig hvor opptatt enkelte er av hva som feiler andre, og hva deres funksjonsnivå er....... Hva har dere med det å gjøre egentlig? Folk trenger IKKE forklare utførlig til mannen i gata om hva som plager dem.

Godta(på linje med NAV og den enkeltes lege) at folk har fått det de har krav på, samme hva andre måtte mene.

Skrevet

Jeg er litt enig med HI. Jeg vet at det er mange skjulte sykdommer,og at ting ikke alltid er som de ser ut,men her jeg bor er det fryktelig mange uføretrygdede på fylla 3 ganger i uka. Og de er ikke (

offisielt hvertfall) uføre pga rusproblemer.

Men nå er jo reglene blitt endret og det skal være vanskeligere å få 100% ufør. Nav vil at alle skal jobbe noe, og forsøker å tilrettelegge for det sammen med bla IA bedrifter.

Skrevet

Jeg mener fortsatt at en snekker som er langtidssykmeldt grunnet ryggplager (siden han gikk til behandling hos fysio osv) bygger hus, fjøs og gud vet hva mens han går hjemme i sykmelding. Samme med gravide damer som er sykmeldt på grunn av kraftig migrene og sitter på kafe og skravler hver dag.

?

Håper du selv vet hva du mener, for jeg skjønner det ikke. :)

Skrevet

Joda, huseieren min gjorde det også han. :)

Skrevet

De to jeg kjenner som er ufør jobber svart. Sier ikke at alle er slik, men det bidrar jo til å forme mine sterke meninger.

Skrevet

Kunnskap og opplysning fra flest mulig oppdaterte, kritiske, godkjente og nøytrale kilder bidrar til å forme mine...

Skrevet

Ja HI, du er fryktelig dømmende. Hva vet du om hver enkelts diagnose for sin uføretrygd?

Mener du at alle hjemmeværende syke skal sitte med hendene i fanget, og ikke gjøre et slag? Blogg er foressten en hobby, og ikke en jobb.

Hobby er forbeholdt ALLE. Også de som er for syke til å gå på en vanlig jobb.

Det er en menneskerett å få leve livet sitt som man ønsker, etter de evnene og den helsen man har!

Skrevet

Frenzia

Du er i overkant detaljert her, at du ønsker å komme med konkrete eksempler til hovedinnlegger forsvarer ikke at du kommer med personidentifiserende opplysninger som vedkommende antakelig ikke har godtatt at blir lagt ut. Jeg synes derfor at du skal redigere innlegget ditt og skrive mer generelt.

Skrevet

Frenzia

Du er i overkant detaljert her, at du ønsker å komme med konkrete eksempler til hovedinnlegger forsvarer ikke at du kommer med personidentifiserende opplysninger som vedkommende antakelig ikke har godtatt at blir lagt ut. Jeg synes derfor at du skal redigere innlegget ditt og skrive mer generelt.

Skjønner hva du mener, men slapp av, det blir neppe gjenkjent i den forkortede og noe omskrevne versjonen det står i. Men jeg skal faktisk ta tipset ditt siden du reagerte på det, og fordi det kanskje er andre som reagerer på det også nå. Skal se hva jeg får gjort med det. :)

Skrevet

Bra Frenzia!

Det er mange detaljer i innlegget som gjør personen lett gjenkjennelig.

Skrevet (endret)

Frenzia

Skjønner hva du mener, men slapp av, det blir neppe gjenkjent i den forkortede og noe omskrevne versjonen det står i. Men jeg skal faktisk ta tipset ditt siden du reagerte på det, og fordi det kanskje er andre som reagerer på det også nå. Skal se hva jeg får gjort med det. :)

Jeg fikk slettet mitt eget innlegg, men jeg får jo ikke gjort noe med det innlegget hvor 'anonym' har sitert meg. Men som sagt, historien er omskrevet noe for anledningen, og vil derfor ikke være synonymt med virkeligheten til noen jeg kjenner. :)

Endret av Frenzia
Skrevet

Jeg er enig med deg HI!

HI sier jo ikke at ALLE som er uføretrygdet kunne ha jobbet, og hun skjønner sikkert at noen ikke er i stand til å jobbe hun også. Jeg er også sjokkert over arbeidsmoralen her i landet, er nok ingen i verden som "slipper unna" så lett som oss.

Dersom du har energi til å drive på med aktiviteter og blogge om det mange timer hver dag, kunne du nok ha brukt den energien på noe mer fornuftig.

De som har en god grunn til ikke å være i jobb vet jo det selv, og de trenger ikke ha dårlig samvittighet spør du meg. De som lyver på seg migrene og andre vondter for å kunne gå på cafe, vet også det selv. Det finnes mange som snylter på staten, å tro noe annet er naivt.

Skrevet

Jeg synes det er rart at hver gang denne debatten kommer opp tas det tak i dem som er syke og derfor har stønader fra nav. Hvorfor snakkes det ikke om dem som liksom er alenemødre, men som i praksis ikke er det? Disse jukser til seg stønader.

Skrevet

Det er nok sant at det også forekommer en del, jeg vet om minst ett tilfelle selv. Men det er jo ikke det HI vil diskutere? Kan jo lage en egen tråd om det.

Skrevet

Jeg dømmer ikke de jeg ikke kjenner, men siden bare jeg kjente så mange, så antar jeg at det er en god del slike over hele landet.

HI

Men det er jo akkurat det du gjør, gjør du ikke? Du dømmer folk nedom og hjem fordi dem blogger og legger ut bilder av hobbyene sine. Eller påstår du at du kjenner alle som blogger og driver med hobby?

Skjerpings her. Ikke dra alle over en kam.

Skrevet

Supert at man tror man vet alt siden man har en eksmann som er uføretrygdet og selv har helseproblemer. Jeg har leddsmerter, men det betyr ikke at jeg vet hvordan de med migrene har det. Eller de med lammelser, eller me eller you name it. Det du driver med er bare synsing.

Det er rart hvor mange som har problemer med å forstå at alles utgangspunkt er ulikt. Det som knekker meg, knekker ikke en annen etc. Noen klarer å tusen baller i lufta samtidig, andre bryter sammen av en ball. Alle har vi ulike grenser for hva vi klarer og en som tåler mer er ikke et bedre menneske bare pga det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...