Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #76 Skrevet 18. desember 2011 Det var de første kristne i egypt som begynte med omskjæring.Fordi det står i bibelen at dette skal være tegnet på abrahams etterfølgere.Tror du må lese litt mere!
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #77 Skrevet 18. desember 2011 Du er IKKE et monster, kjære deg! Å skjære bort, kutte av, ta hull i eller å kjøre andre permanente inngrep på noen som ikke kan samtykke til dette er direkte forkastelig!! Vil gutten omskjære seg så må kan få lov til å bestemme dette selv. Hans kropp - hans valg!!
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #78 Skrevet 18. desember 2011 Det ville jeg aldri tillatt om det ikke var en medisinsk årsak til det. Jeg er sammen med en norsk mann som er omskåret pga trang forhud og han har veeeldig lite følelser i penis. :-(
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #79 Skrevet 18. desember 2011 Mannlig omskjæring: En gammel prosedyre Allerede for 4 300 år siden praktiserte de gamle egyptere omskjæring. Uavhengig av dette har andre kulturer rundt om i verden utviklet prosedyren i sine samfunn. Globalt er vel 30-35 % av voksne menn omskåret, i Afrika om lag 2/3. Helserelaterte begrunnelser forekommer, men i dag dominerer kulturelle og religiøse grunner. Flere helserelaterte fordeler Prof Robert C. Bailey ga flere eksempler på at omskjæring har positive helseeffekter. For eksempel har omskjæring av nyfødte en sterk beskyttende effekt mot urinveisinfeksjon hos barn. Kvinnelige partnere til omskårne menn har mindre risiko for klamydia og livmorhalskreft, og peniskreft er meget sjelden blant menn som er omskåret. Omskårne menn har 60 % mindre risiko for å bli smittet med bløt sjanker (chancroid, kjønnssykdom), mens beskyttende effekt mot syfilis og herpes 2 er uklar.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #80 Skrevet 18. desember 2011 En mer generell observasjon er at i afrikanske områder hvor de fleste er omskåret, er det mindre hivsmitte enn i områder hvor mannlig omskjæring er sjeldent. I afrikanske land hvor omskjæring av menn er tilnærmet 100 %, er det ingen som har en hivforekomst over 8 %. I alt er det gjort 35 beskrivende undersøkelser som gir sterke holdepunkter for at mannlig omskjæring har en forebyggende effekt.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #81 Skrevet 18. desember 2011 Jeg mener ikke at det er greit å omskjære gutter, og det har jeg allerede skrevet. Og jeg mener ikke at det er mer ok å ødelegge en gutts underliv enn en jentes. Hvorfor later du som om det er det jeg skriver? Det blir ingen konstruktiv diskusjon av det. Det kan oppstå komplikasjoner ved omskjæring av gutter/menn, ja Og det er alvorlig. Men omskjæring av jenter/kvinner er allikevel noe annet. Det er nemlig stort sett ikke snakk om "prikking". Jeg har flere jenvgamle venner med innvandrerbakgrunn, og da vi var yngre diskuterte guttene ofte omskjæring. De som var omskårne var helt fornøyde med det. Har selv hatt to omskårne elskere, og ingen av dem hadde problemer (det er forresten ikke vanlig å fjerne "strengen", men jeg vet at det kan bli gjort). Jeg har også en omskåret venninne. Hun ble omskåret som liten, flere år før hun kom til Norge. Hun er helt ødelagt i underlivet. Sex er for henen bare vondt, og hun har måttet ta keisersnitt for å føde barna sine, siden underlivet bare er arrvev. Jeg er imot omskjæring av gutter, men det blir for dumt å late som om det er et like omfattende omgrep som omskjæring av jenter. De mister faktisk hele underlivet.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #82 Skrevet 18. desember 2011 Nei, kjære deg, det er du som må lese litt mer. Det var JØDENE som inngikk pakten med Gud. Omskjæring er et tegn på at man er jøde. Dette står i Game Testamente, jødenes Bibel. Jødedommen er en svært gammel religion, og både kristendommen og islam springer it fra den. Kristne har ikke bevart skikken, det ble tvert imot et poeng at man ikke behøvde å være jøde og følge Lovene for å være kristen. Muslimene følger skikken, siden de mener at de også nedstammer fra Abraham. Jødedom og kristendom er to ulike religioner med samme utspring. Det vitner på stor mangel på kunnskap dersom man tror at Abraham var kristen!
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #83 Skrevet 18. desember 2011 Hvorfor lærer aldri folk at man ikke kan få barn med utlendinger med annen religion/kultur? Det blir alltid problemer med dette før eller senere, og dessverre i de fleste tilfeller før, siden pappaen SKAL bestemme...
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #84 Skrevet 18. desember 2011 Hvis han har hatt sex utenfor ekteskapet, er han ikke muslim. Jeg har ingen sympati med norske jenter som får barn med menn fra middelalderkulturer og klager etterpå.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #85 Skrevet 18. desember 2011 nei, strengen bak blir ikke skåret vekk faktisk. kanskje du burde ha fakta på bordet før du utaler deg, da mannen min er omskjært og har strengen der.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #86 Skrevet 18. desember 2011 Du m¨å være en dum feit bonde fra landet, aaah blir så kvalm av noen av dere.. JAA fei alle muslimer under en kam.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #87 Skrevet 18. desember 2011 Urinveisinfeksjon hos små gutter er i utgangspunktet ganske sjeldent. Om de skulle oppstå, så er det like enkelt å kurere som hos jenter: en atibiotikakur. Jenter har stadig urinveisinfeksjon, og det er jo ikke noe skummelt med det. Peniskreft er svært sjelden i seg selv, og ingen god grunn til å skjære i en baby. Om han når han blir voksen ønsker å redusere sjansen for peniskreft, så kan han jo VELGE å omskjøre seg. Bløt sjanker er ikke et problem i Norge.Fra 1993- 2002 er det rappirtert 3 (!) tilfeller. En innvandrer og to som har vært i Thailand og hatt seg. Mao, et utrolig dårlig forsvar for omskjæring. Det kan dessuten kureres med antibiotika, som er tilgjengelig her til lands. http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_6039&MainArea_5661=6039:0:15,5078:1:0:0:::0:0&MainLeft_6039=6041:82658::1:6043:10:::0:0 Det å holde på en flere tusen år gammel tradisjon i våre dager, er ikke logisk.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #88 Skrevet 18. desember 2011 Om det reduserer kreft i penis så kan du kanskje svare meg hvorfor kreftprosenten er den samme i USA (Som omskjærer) som i Norge (Som ikke omskjærer)? Noen tester har også vist sammenhenger mellom kreft om omskjæringsarret. Vet ikke nok om dette til å si noe dessverre, men interessant i seg selv. Det er også mye mer kjønnssykdommer i USA enn i Norge. Kjenner forøvrig kun en gutt som har hatt urinveisinfeksjon, han var født to måneder for tidlig, og vet du hva? De så ikke på urinveisinfeksjonen som noe farlig da engang! Bare tull i skjære i stykker kjønnsorganene på barn fordi noen KAN i sjeldne tilfeller få en temmelig ufarlig tilstand.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #89 Skrevet 18. desember 2011 De testene er ikke holdbare da hygienen i de landene er omtrent ikke-eksisterende og hvor det er helt vanlig å ha et ufattelig antall sexpartnere, samt prostitusjon. Flere tester viser at omskjæring kan gi større sjanse for HIV. De holdepunktene folk har for å si at omskjæring er effektivt mot hiv er fordi huden på penishodet blir tykkere og herdet (Kroppens måte å beskytte seg på) altså; Penis blir mindre følsom. Om man virkelig skjærer i ungen fordi man tror han kommer til å bli for dum til å vaske og beskytte seg, ja da har man et problem!
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #90 Skrevet 18. desember 2011 Det er forskjell på hvordan omskjæringer utføres. Noen ganger skjæres strengen over (har aldri hørt at den fjernes), men det er ikke vanlig.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #91 Skrevet 18. desember 2011 Kjære HI Uff, for en kjip problemstilling. Husk, dette er ikke kun en muslimsk tradisjon, i USA (smeltedigelen) er det vanlig prosedyre på små guttebabyer. Mye er basert på tradisjon alene og feilinformasjon. Din mann er sannsynligvis også feilinformert. Snakk sammen! Jeg vil råde deg til å lese denne bloggen, hvor det er samlet mye informasjon og fakta samt belyser myter om omskjæring. Vis dette til din mann. Det er også en link til en virkelig omskjæring av et spedbarn, vis denne til din mann og snakk med han.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #92 Skrevet 19. desember 2011 hvilken blogg 22.28?? jeg har lest en del om dette på nett nå...jeg er ikke lite opplyst og naiv...jeg visste at han var muslim og vi hadde snakket om dette på forhånd. faktisk en del andre ting og. men når han viser seg å gå tilbake på ting han har sagt...det kan ikke jeg gardere meg i mot. jeg har snakket med jordmor og legen min ang dette og de sier han kan ikke bestemme dette alene. vi er ikke gift (takk og pris). vi får se hvordan det går...men guttungen skal ikke bli omskjært så lenge jeg er mammaen hans. :-)
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #93 Skrevet 19. desember 2011 usj, beklager at jeg glemte link. http://birthwithoutfearblog.com/2011/11/27/the-circumcision-decision/ (mannen min holdt på å besvime av videoen og klarte ikke se hele...) Barnet ditt er heldig som har deg som forkjemper! Jeg vil ønske deg god jul og masse styrke og krefter.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #94 Skrevet 19. desember 2011 Ja les linken. Bloggen er helt fantastisk, det var jeg som la den ut her på bim/dib første gangen. Jeg blir så glad når jeg ser at den blir spredt, kanskje vil noen flere begynne å tenke seg om før de bare omskjærer de fantastiske små vakre guttene våre. Du er en kjempe god mor og han er så heldig som har deg som kjemper for seg. Det er for mange damer her som ikke forstår alvoret. God Jule og jeg ønsker deg og den lille så veldig lykke til fremover! Klem...
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #95 Skrevet 19. desember 2011 Jeg syntes ikke det er så enkelt som å bare si at det er uaktuellt med omskjæring, når du tross alt har valgt å få barn med en muslim, hvor dette er en stor del av både kultur og religion. MEN: når du sa i fra på forhånd og han da var enig, da skal han bare finne seg i det, muslim eller ikke. Han er tydeligvis ikke veldig aktiv troende (siden han velger å få barn utenfor religionen og utenfor ekteskap) så så viktig kan det ikke være for han. Her er det sikkert familen som har vært på banen. Jeg hadde tatt forhåndsregler med tanke på familen, det om omskjæring er VELDIG viktig for muslimer flest.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #96 Skrevet 19. desember 2011 stakar deg.. jeg ville flyttet på dagen fra der du bor med så mange skrekkelige muslimer... jeg omgås og prater med mange muslimer hver eneste dag, barn og voksne, menn og kvinner. FANTASTISKE mennesker på alle punkter. De fleste muslimer tror på omskjæring gjennom islam, de TROR faktisk at dette er noe de må gjøre for å være rene, så kan du si og mene hva du vil om det, men tro er nå tro, noe vi skal respektere. Derfor kan det være vanskelig å "overtale" en muslim, men fler og fler muslimer går bort fra dette...... Alikevel, jeg ville ikke fått barn med en, for livet blir mer komplisert.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #97 Skrevet 19. desember 2011 tusen takk...jeg har sett på den linken og videoen og sendte den videre til pappaen...han likte den ikke helt han heller han sa i vertfall det....han sa at han forsto meg bedre. selv om min tillit til han har fått en knekk så skal jeg vertfall alltid stå på for guttungen. jeg har jo en gutt fra før som er hel-norsk og ikke omskåret og han er frisk og fin. dessuten har pappaen selv kallt seg muslim-light. han sa det når vi ble sammen og vi snakket om dette. og det minnte jeg han på i dag. han ble litt tafatt da..men skulle spørsmålet komme opp ijenn på noe tidspunkt så skal jeg huske hva jeg har lest i alle disse svarene. jeg er i vertfall klar i mine meninger om saken. viss guttungen gjærne vil omskjæres når han er 18...da skal jeg ikke legge meg opp i det. men før den tid er det uaktuellt. jeg vil ijenn si tusen takk for alle som støtter min tankegang. og håper alle får en fin og fredlig jul. :-) hi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå