Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #1 Skrevet 12. desember 2011 på vei ut av et kjøpesenter så jeg et foreldre par som kjørte med ungen sin i fanget i forsetet. far kjørte, mor satt i pasasjersetet med barnet på fanget. jeg noterte reg nr og ringte politiet. håper de fikk tatt dem..
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #2 Skrevet 12. desember 2011 Tviler på om politiet prioriterte dette.. men forstår frustrasjonen din.. Blir selv mektig irritert når foreldre spør en toåring om han vil sitte framme på vei hjem fra barnehagen. Uten sete, med airbag og uten sele... Ikke det at selen hadde gjort noe forskjell fra eller til om de hadde krasja.. (tror jeg) hos oss blir ungene "hysteriske" om jeg må flytte litt på bilen på en parkeringsplass (står kanskje ikke helt perfekt innenfor de hvite linjene) og de har tatt av seg selen. Men heller hysteri den veien enn sløvskap andre veien...
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #3 Skrevet 12. desember 2011 nei vet jo ikke hva de kan gjøre.. men han jeg snakket med ville ihvertfall sende en bil.. så vi får se... jeg har ihvertfall gjort det jeg kan på en måte... HI
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #4 Skrevet 12. desember 2011 De blir kalt inn til barnevernet, og blir opplyst om at noen er så smålige at de faktisk anmelder slike forhold... Hvis foreldrene er normale blir det ikke satt igang tiltak. Selv erfart.. De på barnevernet var dog litt oppgitte over slike "ildsjeler"....
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #5 Skrevet 12. desember 2011 Når du nå først er igang, så kan du likegodt samtidig anmelde samtlige busselskap for det samme!!!
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #7 Skrevet 12. desember 2011 Hvis du orker å lese lovene for sikring i bil og buss vil du se at man har lovt til å kjøre buss med unger.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #8 Skrevet 12. desember 2011 synes det er å gå litt vel langt å anmelde noe sånnt. Jeg har alltid minsten på 2 år i barnesetet sitt, men størsten på snart 6 hender det at får sitte fremme uten sete hvis det er snakk om kort distanse. Naboene kjører rett som det er med minsten på 1 år på fanget. Jeg reagrer litt på det, men lar det være deres problem. Kunne ikke falt meg inn å anmelde dem!!!
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #9 Skrevet 12. desember 2011 Ja, huff! Tenk å tenke på andre sine barn og deres sikkerhet! Nei, her får det være opp til barna å si fra når foreldrene ikke gidder å sikre dem i bilen! Og synd for dem om de skulle havne i en ulykke å bli invalide eller det som verre er.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #10 Skrevet 12. desember 2011 For buss, med unntak av buss gruppe M3 klasse I (« bybuss »), jf. kjøretøyforskriften § 2-2 og § 8-1, gjelder: a) Bilbelte og annet utstyr til sikring av personer skal brukes av sittende. Barn yngre enn 3 år skal i buss bruke godkjent sikringsutstyr som er tilpasset barnet eller slikt utstyr i kombinasjon med ordinært bilbelte. Når slikt utstyr ikke er tilgjengelig, skal ordinært bilbelte brukes på egnet måte. Barn som er 3 år eller eldre skal bruke ordinært bilbelte på egnet måte. c) Passasjerer Tatt rett fra lovdata!!! den var altså til 14.21 hilsen meg som mente man kunne melde ifra bussene dersom man først er igang....
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #11 Skrevet 12. desember 2011 Ja og som du da ser er by busser unntatt dette og i andre busser på "landet" er det belter.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #12 Skrevet 12. desember 2011 Det er total idioti å ikke sikre barn i bil. Hva tenker du med anonym 14.25? Du skulle ikke hatt barn. For ungens del får vi håpe at du ikke mister de på grunn av dårlig sikring.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #13 Skrevet 12. desember 2011 Jeg syns det var smålig av min nabo å melde oss til barnevernet for tilsvarende handling.. men da altså kun på grusveien opp til postkassa vår. Kan ikke akkurat si at jeg er veldig glad i min nabo for dette. Ikke var det veldig stas å møte på bv heller... Min nabo kunne jo rett og slett fortalt meg sin bekymring fremfor å melde barnevernet for dette her... Er noe i bjelken i sitt eget øye og flisen i andres øyne osv.... feie for egen dør... osv osv...
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #14 Skrevet 12. desember 2011 det er noe med å feie for sin egen dør, og la andre feie for sin. Selvfølgelig skal man bry seg om andre, men pass no først og fremst på deg selv og dine.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #15 Skrevet 12. desember 2011 Eh, nei... Jeg er vel ikke det. Forteller kun hva barnevernet fortalte oss da vi ble kalt inn på teppet for å ha kjørt med toåring på mors fang som satt på passasersiden opp til postkassen vår... En nabo som hadde meldt, og dette var konsekvensen for meg og min familie.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #16 Skrevet 12. desember 2011 OG når jeg nevnte ordet buss... betydde det kun by-bussen montro?? For det var vel ikke akkurat det jeg spesifiserte... Sa vel busser generelt.. De fleste busselskap har både by-buss og vanlig buss....
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #17 Skrevet 12. desember 2011 Du skriver ". Hvis foreldrene er normale blir det ikke satt igang tiltak." Da burde det settes i gang tiltak for slike foreldre er ikke normale.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #18 Skrevet 12. desember 2011 hehehe.. utrolig.. nei jeg skulle nok ikka ha hatt barn jeg. Ifølge endel fruer her på bim, så er det visst ikke mange som skulle ha hatt barna sine.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #19 Skrevet 12. desember 2011 Nei, med det mente jeg at de som det blir sendt bekymringsmeldig på, for noe såpass lite er det ofte noe mere som ligger bak. Noe som det ikke er så lett å sette fingeren på. Da er det lurt å melde når man først har noe håndfast som denne trafikkforseelsen.. (som det den gang var, jeg vet de har endret loven i ettertid.. og pr idag er det vel ett lovbrudd) Om det f.eks er alkoholisme, mishandling, omsorgsvikt eller lignende i en familie, og man ikke kan "ta" de på noe er det vanskelig å sende inn en bekymring for mange. Da er det lettere å melde ifra noe konkret om de en gang faktisk har brytt loven el. Om det ikke ligger noe slikt bak en slik melding er det rett og slett ikke definert som omsorgsvikt, misshandling, forsømmelse og lignende og ingen tiltak blir satt igang.. Beklager at jeg brukte temologien "normale foreldre" men med det mente jeg at dersom det ikke ligger mere bak meldingen en kun det lovbruddet blir det ikke satt igang tiltak. Om det er noe mer som ligger bak meldingen så finner bv det ofte ut, og tiltak kan settes igang...
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #20 Skrevet 12. desember 2011 Og hvem tenker på disse barna når ikke foreldrene evner å gjøre det??
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #21 Skrevet 12. desember 2011 "Er noe i bjelken i sitt eget øye og flisen i andres øyne osv.... feie for egen dør... osv osv... " Og det er noe med å ikke la barn sitte usikret i bil og at vi som foreldre må ta ansvarlige og gode valg på vegne av våre barn!
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #22 Skrevet 12. desember 2011 Herregud. takler ikke sånne damer som sitter som hauker uten liv å leker bv Få deg et liv, send donasjon til redd barna eller noe lignende
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #23 Skrevet 12. desember 2011 Du som ble anmeldt her over... Dere kjørte hvor mange meter?? 40? Ja det var teit å anmelde det, er enig. Men var ikke HIs episode fra et kjøpesenter? De skulle på trafikkert vei mest sannsynlig. Da er sjansen for ulykke med personskader betraktelig større! Jeg er enig i HIs avgjørelse. Andre ser det de ikke selv ser.. Vi skulle ut på stranden i sommer og parkerte ved veien. Da vi gikk ut kom det en polsk familie med 4 voksne og 2 barn gående. Jeg stusset over at den andre bilen var en vanlig 5 seters bmw, så måtte følge med litt når de satte seg inn. De tok barna på 3-4 år på fanget, det ene foran og kjørte. Ingen hadde sikkerhetsbelte på da de dro. Disse måtte kjøre minst 3-4 kilometer for å komme til hovedveien, og da rett inn på høytrafikkert vei. Bodde svært lite folk langs veien, men for alt jeg vet bodde de der da.. irriterer meg enda at jeg ikke skrev opp nr........
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #24 Skrevet 12. desember 2011 Hehe... Jeg må le... Her inne blir man meldt til barnevernet om man ikke har Reimadress til ungene, men at noen kjører med barna på fanget i bilen; det skal du drite i å blande deg borti...hehe Til deg som mener barnevernet bare fnyser av sånt; mulig det. Men politiet, derimot, tar sikkerheten på veien DØNN seriøst, så her blir det både bot og prikk i førerkortet!
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #25 Skrevet 12. desember 2011 14.31 her... Som du 14.43 leste var barnet utsikret på mors fang til postkassen ( på en grusvei, i en blindgate, ca 50 meter...) Det syns jeg er litt smålig av en nabo å melde ifra om!! Ja, da kan naboen ta bjelken i sitt eget øye først.. (og f. eks ikke la barnet sitte usikret på hustak.. noe de selv syns er helt i orden for sitt barn da etter å ha meldt ifra om min traffikkforseelse. De har mange slike små og store forseelser... f. eks la barnet leke alene på samme grusvei... hun var da 2.5 år... eller la barnet på 2.5 ake på jordet alene mens mor og far er inne.) Det jeg mener og tror er at de aller fleste fra tid til annen er uansvarlige i forholdt til sine barn.. Men det er ikke dermed sagt at alle barn blir utsatt for omsorgsvikt, eller mishandling, misbruk eller lignende....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå