Anonym bruker Skrevet 29. november 2011 #76 Skrevet 29. november 2011 På meg virker det ikke som at det er de barnehageansatte som er de hårsåre i denne debatten, men alle dere som bare ikke klarer å leve med at enkelte ikke ønsker å bli kalt "tante" fordi de jobber i barnehage. Dere starter jo den ene tråden etter den andre om samme tema. Grow up.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2011 #77 Skrevet 29. november 2011 Ganske usakelige diskusjoner og mye "drittslenging" på slike tråder, også denne.. Respekter at noen ikke liker betegnelsen tante, og respekter at noen synes det er helt OK. Vi har alle forskjellige meninger, men man trenger IKKE skrive nedlatende til de med andre meninger enn en selv. At det selvfølgelig er mange som ikke bryr seg døyten om å bli kalt søster eller tante er vel flott:) Det er ikke noe å kritisere. Godt ikke alle er like sure, hårsåre og bitre som dere som sitter her å skriver nedlatende til andre med ulik mening enn dere selv. VOKS OPP og vær litt mer hyggelig så blir verden et bedre sted å være for dere som bare sitter her og er sure også.. SMIL
perl1 Skrevet 29. november 2011 #78 Skrevet 29. november 2011 Jeg tenker at det er mulig for deg, med så dårlig husk å kalle de som jobber i barnehagen for de ansatte i mitt barns barnehage!! Kan da ikke være så vanskelig?? Hilsen en med 3 års utdannelse på høyskole, som IKKE liker å bli kalt tante! Tante er jeg til mine barns søsken og ikke til NOEN andre!
Anonym bruker Skrevet 29. november 2011 #79 Skrevet 29. november 2011 Hei! Jeg er førskolelærer, pedagog, spesial pedagog, pedogogisk leder osv. Da jeg har en utdannelse i form av at jeg har gått på høyskole og universitet i mange år for å få meg den utdannelsen som jeg har! Jeg har tatt min utdannelse fordi jeg er int. i småbarn og deres oppvekst og da spesiellt til barn med spesielle behov. For å kunne jobbe med disse barna på en tilfredsstillende måte har jeg gått mange år på skole. Jeg har ikke gått alle disse årene for å bli kalt "tante" på min arbeidsplass. Jeg setter pris på å bli kalt med navn eller som en av de ansatte i barnehagen. Jeg tror du må lete lenge for å finne en arbeidsplass hvor det er så lite synliggjort hvem som er "sjef" på avdeingen og hvem som ikke er det! Hvordan kan du da lure på om vi FORTSATT er så høytidelige når det gjelder tittelen vår???? Jeg vil bli kalt ansatt, på lik linje med alle andre ansatte i alle andre bedrifter i hele verden! Hvis det er for mye forlangt av deg, foreslår jeg at du fortsetter å kalle oss for tanter! Der det ikke er mer å hente kan vi heller ikke forlange mere! Vi tantene forlanger ikke mer enn hva vi kan forvente ihenhold til modning, uansett alder! -hilsen din tante og alle andres ansatt-
MissDawn Skrevet 29. november 2011 #80 Skrevet 29. november 2011 Barnehagetante er et 60-talls-begrep som hører forrige århundre til. Visst du mener barnehagen din er en oppbevaringsplass kan du gjerne fortsette å fornærme de som jobber der ved å kalle de det. Selv har jeg også en utdanning som sier førskolelærer og pedagogisk leder, men foretrekker at barna kan navnet mitt. Det gjør mine 1 og 2åringer. Ingen kaller meg tante og hadde de eller deres foreldre gjort det, hadde de pent fått høre at jeg er ikke tanten til noen av dem og at jeg ikke har tre år med høyere utdanning for å bli kalt det heller. Dette sier jeg gledelig med glimt i øyet. Tanter passer barna visst foreldrene er opptatt (les oppbevaring/omsorg), pedagoger sørger for at barnehagen er en pedagogisk virksomhet og et godt omsorgs, opplærings og aktivitetstilbud.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2011 #81 Skrevet 29. november 2011 Men 16:21, det betyr jo ikke noe hva DU ønsker å bli kalt! Det som betyr noe er hva alle ANDRE ønsker å bli kalt! For ikke å snakke om hva VI ANDRE mener du BURDE ønske å bli kalt. Eller noe sånt...
<3håp<3 Skrevet 30. november 2011 #82 Skrevet 30. november 2011 Tante er søster av mor/far til barnet - vi som jobber i bhg er ikke tanter/ onkler. er dette så vanskelig? Hvis du omtaler oss til venner og bekjenter kan en si : Ruth som jobber ibhg... Eller de so. Jobber på min sønns base er så flinke ikke så vanskelig vell? Vi set ikke på oss selv som tanter/onkler - vi elsker barna og yter vårbesteomsorg til dem som om vi var tanter/onkler - men vi er ikke d! Takk!
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2011 #83 Skrevet 1. desember 2011 Jeg er førstkolelærer og foretrekker å bli kalt tante! Det er et så koselig navn på yrket jeg har valgt, så jeg presenterer meg gjerne som "tante" også når det kommer nye barn i barnehagen:) Tante <3
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2011 #84 Skrevet 1. desember 2011 Jeg vil gjerne kalles "førskolelærer-tante Ruth"... da får jeg både den faglige termen, og den koselige tante termen, slik at ingen barn på en måte blir redde når dem skal i barnehagen. Er jo ingen som er redd for noen som kaller seg tante. Så helt enig med deg over, tante er helt supert og et kallenavn fra gammelt av som vi må ta vare på!
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2011 #85 Skrevet 1. desember 2011 Lykke til med å få en 2-åring til å uttale "førskolelærer-tante Ruth". Hehe. Her driver vi å terper på småtten for å få han til å uttale "førsteamanuensis". Må jo lære seg hva mor driver med til daglig. Skjønner ikke at denne debatten fortsatt er aktuell...
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2011 #86 Skrevet 1. desember 2011 Det er jo det som er halve moroa, å få 2 åringene til å uttale førskolelærer-tante Ruth, man får jo høre så mange artige varianter da nesten ingen klarer å si det... så da får vi oss en god latter også Moro med disse små som skal lære nye navn og ord:)
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2011 #87 Skrevet 1. desember 2011 Helt enig, tante er et flott kallenavn for de små barna, oser av trygghet og varme:) Hilsen førskolelærerutdannet som helst kalles tante.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2011 #88 Skrevet 1. desember 2011 Jeg er utdannet renholdsarbeider, og foretrekker å kalles vasketante:) Så skjønner ikke hvorfor ikke dere barnehagearbeidere liker å kalles barnehagetante!
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2011 #89 Skrevet 1. desember 2011 Ærlig talt. Skal det å kalle meg tante gi barnet tillit til meg? barnet blåser vel i hva jeg kaller meg. Det barnet (og foreldre burde) bryr seg om, er om jeg er ekte, tålmodig, oppmerksom, interessert, trygg osv. Blir ikke det av å kalle deg tante altså, en kan kalle seg tante og være den største drittkjærringa på jord. Hvis jeg hadde kommet på første tilvenningsdag i bhg med mitt barn, og den ansatte hadde presentert seg som tante, da hadde jeg lurt på :tante til hvem????ikke til mitt barn
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #90 Skrevet 2. desember 2011 "Man skal ikke plage andre, man skal vaere snill og grei..." osv. Er enig i at man ikke skal kalle andre for noe de opplever for ert, men skjönner ikke helt hvorfor man maa ta dette saa höytidelig. Det kan jo vaere at det virker stötende om man sier "tante" paa en maate som virker litt saann "ovenfra og ned", men ellers saa synes jeg en faar taale dette. For min del synes jeg kroppsspraak og maaten man sier noe paa er mye viktigere enn hva man faktisk sier. Er saa glad for aa komme hjem til jordnaere (vaer saa snill og forbli slik!) Norge paa semesterferie, hvor folk ikke er saa opphengt i "De" og "du" og "Doktor" og "Assistent." Synes det er helt grusomt her i Tyskland, hvor folk rett og slett kan bli riktig saa fornaermede hvis man glemmer en av titlene deres i tiltale, eller man komme utfor aa si "du" istedenfor "De" til en höyskolelaerer man har hatt kjennskap til i flere aar. Hvis man skal ta det saa höytidelig alt sammen, saa er det vanskelig aa finne seg til rette med folk. Man kan jo selvfölgelig bevare litt profesjonell distanse til folk i visse sammenhenger, men det faar vel finnes grenser. Vil si dette er dratt litt lenger enn temaet HI var inne paa akkurat naa, men fölte bare for aa bli kvitt dette. Som sagt; vaer saa snill aa husk kulturen vaar: Janteloven er ikke bare gaeren den heller forresten. Tusen takk forresten at dere gjör natten til en sövnlös tissetrengt gravid litt morsommere. Maa le av baade tanter, bestemödre, frökener og hottentotter her
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2011 #91 Skrevet 4. desember 2011 fol kaller jo sykepleiere for "søster" også... ikke noe galt i det, ser ikke hva som er galt med barnehagetanter.. er jo bare et koslig navn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå