Gå til innhold

Hårsåre barnehagetanter.

Anbefalte innlegg

Skrevet

HERLIGHET!! Jeg trodde i all min "uskyldighet" ikke for mitt bare liiiiiv at barnehageansatte såg på det som negativt å bli kalt for barnehagetante/onkel!

Denne betegnelsen har for meg stått for en kjempekoslig jobb. Et "bevis" for at dere ahr et godt forhold til barna dere jobber med. Hva er vel kosligere enn å bli kalt tante/onkel- å bli regnet som en av familien. (på en måte) Det er jo ,som jeg ser det, en tillitserklæring!

ALDRI har jeg lagt noe negativt bak denne betegnelsen. Og ALDRI har det streifet meg at barnehageansatte har tenkt så.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er greit 09:51, men nå vet du altså at det finnes barnehageansatte som IKKE liker å bli kalt for tante/onkel. Så da er det vel ikke noe problem å forholde seg til dette på en respektfull måte?

Eller vil du insistere på å kalle dem det fordi DU ikke legger noe negativt i betegnelsen?

Skrevet

Har aldri blitt kalt "tante" av andre, da jeg aldri har jobbet i barnehage.

Men her inne, på DEBATTforumet, så er det altså barnehageansatte som har uttrykt at de ikke liker å bli kalt det. Er vel ikke mer "styr" over denne debatten enn det er over andre debatter på dette forumet.

Skrevet

Der ser du hvor lite du vet!

Hvis dui ikke vil fremstå som dum bruker du navn.

Skrevet

"Denne betegnelsen har for meg stått for en kjempekoslig jobb." Tror du at det å jobbe i barnehage bare er en Kjempekoselig jobb? Jada, de fleste trives forhåpentligvis, og har det fint sammen med barna. Men det er også en arbeidsplass med mye støy, fysiske belastninger, stor smittefare, oppfølging av barn med ulike behov, bekymring i forhold til enkelt barn, tøffe saker i forhold til barnevernet osv. Tantebegrepet er nikoselig og gir intrykk av at man bare koser seg hele dagen, noe som ikke er en realitet.Og som er med på å gi intrykk av at hvem som helst kan gjøre denne jobben.

Men nå vet du at dette er en betegnelse barnehage ansatte ikke liker, så da tenker jeg at det ikke er noe problem for deg å la være å bruke den heller.

Skrevet

Æh.... Nå har det seg jo sånn da, at også de barnehageansatte har sine yrkestitler, og jeg skjønner faktisk ikke hva som er så vanskelig med å bruke dem. Og skulle det være vanskelig, så er det jo ikke verre enn at man kan omtale dem som "de voksne i bhg" eller "de ansatte i bhg".

Hvis du f.eks. var renholder, ville du da synes det var helt fint å bli kalt vaskekjerringa?

Skrevet

Jeg kan godt kalle noen vaskedame eller søppelkjører, men jeg kaller ikke de voksne i en barnehage for tante, av den enkle grunn at min barn har ekte tanter som jeg ikke synes skal forveksles med de ansatte som passer på dem.

Men hvorfor de barnehageansatte, enten de er assistenter eller pedagoger, skal synes det er så big deal skjønner jeg ikke helt.

Men det er det samme som andre har nevnt før meg, man kaller ikke fargede folk for negre heller, selv om jeg ikke har helt forståelse for det. Noen ganger er det ok å ta hensyn til folks følelser:)

Skrevet

Skjønner ikke dere unge "barnehagetanter" at dette er et gammelt begrep med masse gode assosiasjoner som det er vanskelig for oss som er vokst opp med å venne seg av med? Jeg lærer da etterhvert navnet på "tantene" i bhg, men enkelte bhg er jo helt elendige til å informere om sine ansatte, og enkelte unge "tanter" er helt elendige på å presentere seg. Vi har en pedagog i bhg til dattera mi som er der to dager i uka, og jeg har ikke en gang klart å få blikk-kontakt med jenta.

Men det er en forskjell på å tiltale og å omtale! Når barnet mitt kommer hjem fra bhg snakker vi om dagen, og for å unngå "tante"-begrepet, så blir samtalen med min datter slik: -Mamma, vi var ikke på tur i dag, vi. -Åh, hvorfor ikke det, da? -Nei, det var ikke nok voksne på jobb. -Hvilke voksne var der da? Stine og Lise var der, og en voksen jeg ikke kjenner.

Dagen etter ser vi etter og spør etter den "voksne vi ikke kjenner", fordi jeg faktisk BRYR MEG om hvem som er sammen med barnet mitt på dagene, og denne "voksne" viser seg ofte å være en tilfeldig vikar den dagen. Og jeg vetta pokker navn og utdannelse på denne ukjente personen, og noe må man omtale den som, og da er det greit å ha et ord som barna klarer å uttale. Jeg tror de fleste barnehagebarn har problemer med klare å uttale ord som barnehageansatt eller førskoleutdannet osv.

Forstå at "tante" bare er et praktisk uttrykk med bare hyggelige assosiasjoner, og stol på dere selv og stol på at jobben dere gjør er viktig. Hvis ikke, bør dere til helvette ha dere ut av barnehagen, for jeg ønsker ikke at barna mine skal oppdras av folk som er så usikre på seg selv og som signaliserer at de ikke er verdt noe før de har en utdanningstittel!

Så!

Skrevet

Tror vi snart kan sette punktum for denne diskusjonen.

Vi på forumet vet nå at det ikke er ønskelig å kalle de ansatte for tanter. Vi kan velge å respektere det, eller vi kan velge å kalle de for noe vi vet de blir såret av. Egentlig ikke så vanskelig valg da?

På barneskolen lærer vi at vi ikke kan kalle noen andre barn ved kallenavn som er sårende for det andre barnet, uansett om det er godt ment eller ikke. Samme regel gjelder for voksne. Men om vi likevel velger å fortsette, så gjør vi det nå bevisst, og da kan vi ikke lenger si det er godt ment. For nå vet vi at det ikke er godt mottatt av mange.

Jeg er en av de som ikke viste det var negativt før. Men vet det nå. Aldri brukt tante om de heller, men har nok ikke reagert når andre har gjort det heller. Nå vet jeg, og kan bevisst holde meg for god til å si det. (men jeg støtter ikke de unge førskolelærerne som roper om dumme foreldre som bruker det begrepet, uvitende om at det blir negativt mottatt)

Skrevet

La oss heller kalle de førskolelærer, pedagog, fagarbeider, pedagogisk medarbeider. Hyggelig med en mekanisk barnehage full av titler. Jeg har jobbet mange år i bhg og har aldri forstått hvorfor noen tar seg nær av å bli kalt tante. Og jeg er utdannet. Dette tror jeg har noe å gjøre med mindreverdighetskomplekser å gjøre.

Skrevet

Eller du er historieløs og uvitende? MAn bruker jo ikke titler. Jeg kaller ikke sjefen min du herr administrerende direktør? Man bruker navn.

Skrevet

Det som skremmer meg mest i alle disse trådene som har vært nå, er faktisk hvor mange som sitter der ute med så liten respekt ovenfor de som er med barna våre hele dagen. De menneskene her i verden som ser barnet største delen av dagen, som gir barnet trygghet, omsorg og læring største delen av dagen. Hvordan i all verden klarer alle dere å levere fra dere barnet i barnehagen når dere har de meningene om barnehageansatte som dere har? Da vil jeg kalle dere egoistiske og forbanna dårlige foreldre. Jeg for min del jobber som pedagogisk leder, og om noen kaller meg eller andre for barnehagetante tar jeg meg ikke nær av det. Jeg forventer ikke at foreldre og barn omtaler meg som førskolelæreren eller pedagogen, men synes det er veldig kjekt når foreldre bruker navnet mitt, ja for da føler jeg at de bryr seg såpass mye om dette stedet barnet tilbringer så stor del av tiden sin.

Jeg skjønner bare ikke at så mange slenger så mye drit om barnehagen og de ansatte for så å levere de der hver forbanna dag med god samvittighet. Kanskje du bare er misunnelig fordi vi ofte kjenner barnet ditt bedre enn deg??? fordi du leverer barnet ved åpningstid og henter ved stengetid hver eneste dag, drar hjem, putter i barnet noe dritt til middag, setter det foran tv mens du sitter på dib, og hiver det i seng så snart barnetv er ferdig?? ja det er noe av dere.

Skrevet

Dagens mest talentløse innlegg, må jeg si. Er selv oppvokst med uttrykket, men greier da fint å forstå at det ikke er noe man ønsker å bli kalt utenom av tantebarna sine.

Og hvordan vet du at det er unge ansatte i bhg som reagerer på dette? Det blir jo bare fjas og synsing fra din side.

Du høres bare misfornøyd og sur ut og føler du derfor at du tar litt igjen med å omtale de som tante??

Skrevet

13:22 svaret skulle kommet under 12:42 innlegget! (bare sånn for ordens skyld;))

Skrevet

Hvis du er 13.11-svaret du mener?

Jeg omtaler de kun ved "tanter" når jeg glemmer meg bort av gammel vane, men retter meg raskt opp igjen. Og det med at jeg mener det er de unge som reagerer på det, så er det fordi jeg har hatt nærkontakt med 3 bhg, og kjenner såpass mange "tanter" i det private til å vite sånn omtrent hvilken aldersgruppe som er mest hårsåre pga denne benevnelsen. Så synsing er det ikke, men egenerfart. De "eldre" "tantene" er stolte av arbeidet sitt og vet hvilken viktig jobb de gjør, og har en yrkesstolthet og en trygghet de har opparbeidet seg gjennom flere år, og har dermed en helt annen autoritet og holdning sammen med foreldre. Noe som er naturlig i alle jobber. Små nyutdannede jyplinger som viser frykt for foreldre som er eldre enn seg selv, vil det vel være mest naturlig å høre mest bjeffing fra. Som i alle yrker!!! Og i alle tider har de yngste aldri automatisk umiddelbart fått like høy respekt som de eldre, uansett situasjon. Man må jobbe seg opp til en yrkesautoritet.

Men som en reaksjon til andre innlegg her, så ha jeg ikke lest et eneste innlegg her hvor noen viser manglende respekt for barnehageansatte?

Å kalle bhg-ansatte for tanter er som flere har nevnt her vært naturlig fra egne barnsben av, og de har vært uvitende om at dette plutselig er blitt "respektløst". De gjør det derfor ikke for å være respektløse, men av uvitenhet. Så får dere som plages mest av dette starte en fornuftig holdningsendringskampanje. Dere får i alle fall ikke medhold av å slenge skit tilbake til foreldrene!!!

Skrevet

Jeg er oppvokst med tante. Selv bruker jeg aldri å si tante om bhg personalet ikke til de eller andre i diskusjoner.

Kan da navnene deres, og er det en ny vikar som jeg glemmer navnet på spør jeg en av de andre.

Synes faktisk at en som mor og far bør kunne navnene på de ansatte og på barna på samme avd.

Skrevet

Det er ikke dette som er diskusjonen! Tror nok de fleste bruker navnene når de tiltaler enkeltpersonen. Det er fellesbetegnelsen når man må omtale dem som gruppe, eller enkeltperson man ikke vet navnet på, særlig i samtale med barnet. Da er det fort gjort å si ting som: Nå må du høre på "tantene" eller de voksne i bhg i dag... Det er aldeles helt naturlig, og alle yrkesgrupper har en slik fellestittel. Og sammen med barn er det bedre jo lettere og "søtere" denne fellestittelen er å si.

Skrevet

13:11 her, bommet bare litt med klokkeslettet.

Siden du svarte på mitt innlegg, så vil jeg få sagt at jeg ikke har slengt noe drit om foreldrene (er selv mor til en i bhg og ikke ansatt og født på 70-tallet, så jeg er vandt til betegnelsen selv).

Da jeg var liten sa vi både neger, vaskedame, tantene osv, men jeg har vokst opp og forstått at mange betegnelser ikke er så ønsket likevel, og da slutter jeg. For all del, å glemme seg av gammel vane eller ubitenhet er helt greitt, men å stå fast med å fortsette å bruke det når man er opplyst, er bare respektløst.

Egenerfart, så er det både yngre og eldre som ikke liker uttrykket tante, så vi sitter nok med ulike erfaringer der, og da faller det litt igjennom å bruke det som argument!

Svarte på akkurat ditt innlegg da jeg synes det var mest respektløse, da du både skulle nevne alder og at det da bare vare å komme til helvete ut hvis man ikke var tryggere på yrket sitt. Hva?

Er heller ikke enig at de yngste (eller nye) aldri automatisk får like høy respekt. Nyutdannete har ofte mange nye, gode ideer og er oppdatert, noe som gjør de interessante. Prøv å slå av en prat, så ser du (både i bhg og med nye kollega). Og ufaglærte kan ofte komme med et frisk sinn og oppriktig interesse for å jobbe med barn. Ville aldri vist de mindre respekt!

Å slenge drit til foreldrene er helt på jordet, så der er vi enige!

Skrevet

Jeg har i grunnen en ganske grei evne til empati og jeg respekterer de fleste mennesker jeg møter, ihvertfall de som fortjener min respekt. Men jeg ser ikke at det at jeg kaller de ansatte i barnehagen for barnehagetanter skal være så forbanna respektløst. Jeg er 36 år og jeg er oppvokst med det navnet på de ansatte. Hvorfor har samfunnet blitt så grådig opptatt av å ha fine titler og å komme seg opp? er ikke assistenten i barnehagen, eller renholdsarbeideren, osv osv like mye verdt? Får de ansatte mindre verdi at man kaller de for barnehagetanter istedet for en fisefin yrkestittel? Synes det hele vitner om grådig liten tro på seg selv jeg. En skam over å "bare" jobbe i barnehage kanskje, at man må fremheve at man har en utdanning? Ingen jobb er "bare" og de ansatte har like mye verdi om de omtales som barnehagetanter og onkler, eller om de omtales for ped.leder, assistent osv. Men selvfølgelig så sier man navnet til personen hvis man snakker med en av de voksne direkte og kan navnet til denne personen. Men de ansatte som gruppe kan da vel være barnehagetanter og onkler? Og det vitner ikke om at jeg har liten forståelse og skal kverulere om at folk ikke skal få mene hva de vil. Men FORSTÅ at dette er et problem, det kan jeg ikke.

Skrevet

Så nå at det er to 13:11 svar. Jeg er nederste, så da forstår jeg bedre svaret ditt, 13:34. Likte heller ikke måten ped. leder omtalte foreldrene så der er vi enige. Tror nok ikke det svaret er representativt for de fleste ped. ledere rundt om i Norge.

Nei, her lagde jeg mye rot, på tide å ta seg en kaffe;)

Skrevet

Hehe, jeg må le.

Føler meg skikkelig utenfor når jeg leser slike innlegg.

ER det virkelig fortsatt folk som sier barnehagetanter?!?

Unnskyld meg altså, men jeg trodde det forsvant for 10-20 år siden jeg.

Tross alt er jeg snart 40 år og mine venninner er rundt det også. Har faktisk ikke hørt de si "tante" en eneste gang. Hvis noen skulle det jo være oss som er så gamle at vi husker at det var stuerent.

Vi sier navn og evt om de er assistenter, styer eller pedagogisk leder hvis vi snakker om dem.

Skrevet

Det er ikke snakk om fisefine titler, men å ikke koke det ned til at jobben er en koselig, sitte å dikke med ungene og klippe og lime (som det ble nevnt i en annen tråd) etc ved å bruke ordet tante. Tante er bare ikke representativt for den jobben de gjør og de fleste har jo nevnt at de ønsker å bli kalt ved navnet sitt.

Hilsen 34-åring og ikke ansatt i bhg

Skrevet

Så enig, et gammel og utdatert uttrykk. Har heller aldri hørt noen av mine venninner si det, men svigermor bruker det av og til. Nevnte diskusjonen om bruken av tante og fortalte hva de holder på med i bhg til sønnen min. Hun måtte til slutt si seg enig at tante kanskje ikke var helt representativt i dagens bhg!

Skrevet

Til 01.14:

Siden du muligens sliter med å lese, så klipper jeg inn igjen det som står i innlegget du trykket "svar på dette innlegget" på.

Barnehageansatte, ikke bare førskolelærere, er iIKKE høytidelige på titlene sine i det hele tatt. De vil ikke kalles ved noen tittel! Ikke førskolelærer, ikke pedagog, ikke assistent, ikke barne-og ungdomsarbeider, og ikke tante. Så enkelt er det. Bare det egennavnet de har. Det holder lenge.

Skrevet

:)

Jeg sier ikke at de unge skal komme til helvette ut av bhg hvis de ikke er tryggere på yrket sitt, for det ville vært horribelt. Alle er vel mer eller mindre usikre, eller også utrygge, den første tiden ute i arbeid for å praktisere utdannelsen sin, uannsett alder. Men jeg henvendte meg til de bhg-ansatte her inne som signaliserer at man må hevde seg med utdannelse, og som dermed ikke signaliserer verdi i sin egen eksistens uten papirer på det ene eller det andre. Dette er ikke verdier jeg mener ansatte i bhg skal signalisere til barna, og det gjør de jo, ved å ikke forstå behovet for et enkelt ord til å omtale de ansatte i barnehagen med, når det ikke er mulig å bruke navn, f.eks i situasjoner hvor navnene er ukjente, eller gruppa er for stor til å kunne ramse opp alle navnene. Og jeg er helt skråsikker på at det er de yngste nyutdannede her inne som gneldrer høyest. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...