Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #26 Skrevet 7. november 2011 Jeg tror dessverre at foreldrene dine kanskje synes du litt vanskelig å oppdra. Og kanskje de belønner bra oppførsel, slik at søsknene dine får mer oppmerksomhet siden de oppfører seg bedre, og det får du også om du oppfører deg bra? Prøv det, kanskje det fungerer. Men det fungerer nok ikke med en gang, slikt kommer over tid. Hvis du er blid og hjelpsom og snill hjemme, har jeg vanskelig for å tro at de fortsetter å behandle deg dårlig. Du kan rett og slett ikke kreve at de skal være greie mot deg om du ikke er grei tilbake. Prøv å smile litt og hjelpe til, så skal du se det går bedre. Bestem deg for å ikke gi deg, jobb for at de skal like deg! Ha en fin dag
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #27 Skrevet 7. november 2011 Hvor lett er det for foreldrene dine å reagere på en hensiktmessig måte hvis du skriker, eller sparker ting rundt deg? Hvordan ville DU reagert på noen som oppførte seg sånn? Du bør ha et mål for oppførselen din, og sørge for at du kommuniserer ut til foreldrene dine på en bedre måte hva du tenker og føler. Du mener at det DE gjør ikke fungerer, Men snu på det så ser du at det DU gjør iallefall ikke fungerer.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #29 Skrevet 7. november 2011 Synes du skal snakke med noen (proffesjonelle ) voksne om dette. Har du en kontakt i barnevernet? helsesøster eller rådgiver på skolen? Helsestasjon for ungdom (disse har ofte psykolog)? Det er ikke lett å være 16, men tenårene går over de også. Prøv å gled deg over dem
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #30 Skrevet 7. november 2011 Synes jeg er vanskelig å oppdra? De har jo ikke prøvd, før nå.. Og hva slags virkning vil de ha av det? Hadde de prøvd da jeg var yngre, så hadde det gått an. Jeg har oppført meg bra, men da jeg ikke får noe positivt tilbake, så gidder jeg ikke prøve.. Men de kan heller ikke forvente at jeg skal være grei og fantastisk om de ikke prøver selv? Jeg gjorde det av sinne, akkurat pga provserende tilbakemeldinger fra de. jeg er ikke så umulig som enkelte her har fått før seg.. Kranglet også med ene søskenet mitt i helga.. og det var meg som det var noe feil med da også, som nå. Jeg har heller ikke kontakt med noen i bv, prater en sjelden gang med lærere, men da blir det til at jeg får beskjed om å enten roe meg ned eller forlate skolensområde.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #33 Skrevet 7. november 2011 Nei... Eneste grunnen til at jeg er her er pga det jeg har skrevet.. så muligens jeg får noe vettugt oppi knollen jeg også. Jeg beklaget før at jeg skrev det her? Men det fins da foreldre her, som muligens hadde svart.. ? Greit nok at dere er foreldre og muligens tar "siden" til mine foreldre, akkurat fordi dere har en felles ting.. Hadde det vært en foreldre som hadde skrevet om en eller annen tenåring, da hadde det nok blitt liv her..
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #34 Skrevet 7. november 2011 Det hjelper jo ikek akkurat en "trøblete" tenåring å si at du må bare høre på foreldrene dine for sånn er det. Når det har gått så langt har man kommet skikkelig skeivt ut og det er vanskelig å "finne tilbake" til hverandre. Kanskje du, hvis du virkelig vil, kan få et møte med familievernkontoret feks, Her kan du og foreldrene dine sette opp en avtale dere alle er enige i og må følge?!
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #35 Skrevet 7. november 2011 Om jeg ordner i stand noe slikt så gidder de før all del ikke møte opp, og om så, så blir jeg da enda engang bare fortalt at det er meg, og ikke de.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #36 Skrevet 7. november 2011 Du må sitte deg ned å finne ut hvordan du vil bli behandlet og hvordan du vil behandle dem.. Man må bare bestemme seg for å endre seg selv.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #38 Skrevet 7. november 2011 Kjære HI. Jeg tror ikke foreldrene dine har "begynt" og oppdra deg nå, men at de har gjort det hele veien, men på feil måter. Nå har de tydeligvis funnet en måte der du skjønner at de bryr seg og vil at du skal vokse opp og bli en fin liten dame. Det med at de følger mer med på ting som skjer rundt deg (på nett, venner, hva du gjør og hvem du gjør det sammens med) henger kanskje sammens med alt som faktisk skjer rundt oss om dagen. Det er mye pedofili, voldtekter, dop, alkohol ja you name it. Det kan virker forvirrende på deg nå, men når du blir voksen vil du se at det var fordi de brydde seg om deg, kanskje de ikke sier de er glad i deg for de er redde for reaksjonen de vil få fra deg? Jeg er ikke i din familie og det er alltid to sider av en sak men var glad for at du har foreldre som bryr seg om deg for det er akkurat det de gjør ellers hadde de aldri passet sånn på deg. Du syntes du har det ille, igjennom min jobb møter jeg ungdommer som virkelig har det ille, foreldre som drikker tett, de har ikke strøm i perioder eller mat på bordet, noen foreldre bryr seg ikke om hva de bedriver tiden sin med, de bryr seg ikke nok om de til og lære de om renslighet, de drar barna inn i problemer de voksene har, barna er også itilfeller vitne til vold og noen er utsatt for overgrep. Mens andre gjør så godt de kan for og skjule hva som faktisk skjer ved og lage egene regler, vaske sine egene klær, smører egene matpakker bare for og dekke for foreldrene sine. Så syntes du skal gå til foreldrene dine og takke de for at de bryr seg nok om deg til og henge seg opp i ditt liv, bry seg med hva du gjør, de viser deg kjærlighet, de sier det kanskje ikke men selv om de ikke sier det så kan du samle de og fortelle de hvordan du ser ting, og at du er takknemmelig. kanskje du også tør og fortelle de at du er glad i de, det betyr mye for en mamma og høre. Ønsker deg masse lykke til
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #39 Skrevet 7. november 2011 det var jeg som spurte om du var her inne mye. Noen kalte deg et troll. Du svarte at du ikke var her for å trolle. Hvordan kan du vite at man blir kalt troll dersom et innlegg ikke er troverdig? En som "aldri" har vært her inne ville vel blitt noget fornærmet over å bli kalt troll. Her er hva jeg tror: Du snakker kanskje om deg selv. Men ikke i verden om du snakker i nåtid. Du har et altfor godt utviklet språk, tanker og skriver/uttrykker deg bedre enn de fleste på 25+ her inne. Når du forteller om liten oppdragelse og ingen grenser så forsterker det mistanken min. Hva gjorde du når du ikke hadde grenser? Leste fagbøker? Studerte det norske språk? En 16åring er smart og flink og kan fint utrykke seg og sine ønsker. Men en 16åring er ikke ferdig utviklet mentalt og har derfor få muligheter til å kunne være så reflektert og livserfaren som det du virker som. Derfor er min konklusjon at du er langt i fra 16år
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 7. november 2011 #40 Skrevet 7. november 2011 12:10 - det at mange i Norge skriver fjortisspråk, masse skrivefeil og har svært dårlig utviklet formuleringsevne betyr ikke at alle er slik. Man trenger ikke være livserfaren for å skrive voksent og kunne reflektere over sitt liv. Jeg har bestandig skrevet slik jeg gjør nå, både da jeg var 14 og nå som jeg er 30. Har aldri hatt eneste grove skrivefeil som ikke var slurvefeil, konstruert veldig dårlige setninger eller brukt uttrykk som er populære blant mange tenåringer. Så å konkludere at man ikke er 16 år bare fordi man skriver godt og formulerer seg voksent, betyr bare at man selv ikke har fulgt så mye med i skolen. Til HI: dine foreldre bestemmer når nettet skal av. At din mor forfølger deg ved å lage profil på alle sidene du er med på BARE for å spionere, er dårlig gjort og feil måte å oppdra en ungdom på. Ingen liker å bli synlig overvåket, og det har vært forsket på at ungdommer som har vært "overbeskyttet" og forfulgt av foreldrene under oppveksten, ofte blir rebellske når de er rundt 16-18 år. Ungdommer som har hatt foreldre med moderat behov for overvåking er de som har hatt det mest balansert i tenårene. Forklar foreldrene dine at du synes de ikke har gjort nok før, og at DU opplever å ikke bli like mye verdsatt som dine søsken. Selv om en tenåring er rebellsk, ustyrlig og oppfører seg ofte dårlig, er forskjellsbehandling ikke en rett måte å få bukt med dette på, man blir bare sjalu og mer tverr og sta. Forklar dem hvordan det føles, at du må få lov til å ha facebookprofilen din i fred, siden det faktisk er 13-års grense på denne nettsiden, og mor har ingenting å gjøre der med mindre du vil ha henne som venn. Fortell at du opplever det som overvåking, og at det har motsatt effekt på deg i forhold til det som dine foreldre ønsker å oppnå. Forklar hva du forventer av dem, og hva du er villig til å gjøre for å imøtegå deres ønsker og normer. Lykke til
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 7. november 2011 #41 Skrevet 7. november 2011 Forresten, når man leser blogg fra flere av Utøya-ungdommer, ungdommer som skriver om mishandling i barndommer og andre REFLEKTERTE tenåringer med blogg (i motsetning til hjerneløse rosabloggere med truttmunn), ser man at de har enda bedre formuleringsevne og enda større livsforståelse enn HI i denne tråden.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #42 Skrevet 7. november 2011 Min konklusjon er ikke basert på at hun ikke har skrivefeil eller mangler fjortisspråket. Det er basert på et meget velutviklet språk, skriveevne og skrive-/uttrykksmåte. Denne jenta virker utdannet. Det er det hele. Og legg så til den manglende oppdragelsen og de grensene hun ikke hadde (før nå) så er det lett å tro det jeg tror. Dessuten virker det som om dette er et forum hun er godt kjent med. Og dersom du skrev slik da du var 14 så tror jeg du tilhører fåtallet.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #43 Skrevet 7. november 2011 Det er jeg faktisk veldig uenig i. Ja de skriver godt, men jeg kan fint kjenne igjen alderen deres i måten de skriver på. Denne jenta virker utdannet, på et helt annet nivå enn ungdomsskole/videreregående.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #44 Skrevet 7. november 2011 12:33 - som sagt, se deg omkring og finn frem blogger til folk i alderen mellom 13 og 20 år, som har noe fornuftig å fare med. Det at man mangler oppdragelse betyr ikke at man er smart eller har talent for rettskriving/god formuleringsevne. Jeg har forresten aldri opplevd så mye slurv i språk, dårlige setninger og rett og slett feil i grunnleggende norsk som på forumer som dette og Facebook. Det er mer logisk for meg at en 16-åring skriver som HI gjør, enn at en som hevder å ha universitetsutdanning skriver "posetivt", "deprisjon" og "desverre".
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #45 Skrevet 7. november 2011 *betyr ikke at man IKKE er smart skulle det stå. 13:00
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #46 Skrevet 7. november 2011 Hehe, artig at folk gidder sitte å fundere på om trådstarter snakker sant eller ikke..
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #47 Skrevet 7. november 2011 Den "gamle" 16 åringen her igjen. Tro hva dere vil. Utdannet? Joda, jeg går på vgs. Helse og sosial faktisk. Hadde jeg vært dum nok kunne jeg utlevert navnet på skolen her og navnet mitt, så kunne du faktisk få sjekke, men det blir litt drøyt.. Jeg har flyttet fra en "nynorsk" - kommune til en "bokmål"-kommune. Der jeg ikke fikk lov å skrive nynorsk, jeg lærte meg derfor bokmål.. Jeg har fått beskjed om å sjekke opp ord jeg har skrevet feil, og vært på grupper på barneskolen. 1-7 klasse. Jeg får 5. i norsk. Jeg kan også prate dialekt og ellers bruke fjortisspråket men må da få hjelp fra andre rundt meg. Dessuten, mine venninner som også er på min alder (15-18) skriver ikke noe fjortisspråk....? Jeg kan se litt bedre på både svar og kommentarer om hvor gammel jeg er om noen timer, så får dere forgudsskyld svar på "mistankene" deres..
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #49 Skrevet 7. november 2011 Haha! Snakkes om 10 år! Da forstår du nok alt skal du se;)
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #50 Skrevet 7. november 2011 Hva er det som gjør at dere skal være så uhyggelig mot trådstarter? 00:20.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå