Gå til innhold

Foreldrene mine prøver å oppdra meg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 16 år.. Og de prøver altså nå, og oppdra meg. Ikke før, men nå.

Og jeg skjønner ikke at de gidder.. Hadde de bare prøvd å være der fra starten av, og ikke bare dytte meg mer og mer unna.

Nettet må av kl 23? Og moren min vil ha kontroll over hva jeg bedriver tiden med? Og hva har skjedd siden de plutselig skal oppdra meg nå, siden de har gitt faen før?

Kanskje feil forum og skrive dette på, og beklager det. Men siden det er andre foreldre her, så..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje de syns du har blitt skikkelig bortskjemt og tverr nå, og at du tidligere var så "snill" at de ikke trengte å "oppdra" deg?

Skrevet

Mulig.. ? Men da er det nå dems feil at jeg har blitt slik jeg er, siden de ikke har giddi å vært tilstede under oppdragelsen, det å sende meg bort noen uker hver sommer er visst mye bedre.

Skrevet

16 år, og vet alt om verden, LIZM?

De har nok prøvd, men det de da gjorde virket ikke. Så nå går de hardere til verks. Du må bare innrette deg og leve med det. DE har rett, de. For de er dine foreldre. Sånn er det frem til du blir 18.

Du har ikke stemmerett, hverken under valg eller hjemme.

PS! Jeg er mor til en på 17.

Skrevet

Vet ikke alt om verden nei.. Og lizm er noe du ikke ser fra meg, jeg fikk aldri snublet innom "fjortisverdenen".. Mulig jeg vet svært lite, men hva så? Andre, voksne folk, er jo så mye smartere, og vet SÅ mye bedre, jeg er jo bare ung og dum, om ikke naiv.

De er mine foreldre? Merkelig min far sa de ikke var det under en koselig ferietur. Men har aldri fått forklart den setningen, og skulle nå håpe det faktisk stemte.

Skrevet

VI har en sekstenåring i huset. Alt du sier er noe vi også praktiserer, men det fungerer også kun fordi vi har et forhold der det er en solid plattform bygget opp over år. Du høres ut til å ha hatt mange skuffelser i forhold til foreldrene dine, og er bitter over det - men kanskje har det gjort deg modnere også, kan du klare å ta noen steg opp og fram og se at de nå prøver å gjøre noe bra, at det er genuin foreldring som foregår, at de er bekymret? Kanskje du føler at det er vanskelig men kan du sette deg ned med dem og ta en ordentlig prat om grenser og hva de forventer, hva du tenker? Lykke til.

Jeg tror du kan

Skrevet

Neeei?! Du tuller?... Foreldrene dine OPPDRAR DEG?

Shit! det var uvanlig.

Skrevet

23:57 her igjen. Hvis de har bestemt at nettet skal av kl 23, og vil vite hva du driver med så syns jeg ikke akkurat det høres spesielt ille eller ondskapsfullt ut? Tror du bør gjøre ditt beste for å samarbeide - du vet at de KAN sikkert gjøre det verre enn som så!?

Tror nok de vil ditt beste, og du må for all del ikke ha den attituden at "det er de som har gjort meg sånn!"... Hvis det er noe faren din har sagt som du lurer på så bør du spørre din mor/besteforeldre eller noen om hva han mente, og at du har lurt mye på det.

Nå er det sånn at du er snart voksen - ikke ødelegg for deg selv med å være vanskelig, du får det mye bedre hvis du jatter litt med og spiller på lag med foreldrene dine. Om et par år kan du gjøre akkurat det du vil - og det an faktisk være noe helt annet enn det du syns høres bra ut som 16-åring... Lykke til! :-)

Skrevet

Tja, de hører jo ikke etter.. Uansett hvor mye jeg skriker..

Da jeg skulket skolen i 3 mnd i strekk ble det da ingenting "oppdragelse" satt igang, (vel, barnevernet kom inn, og henger fortsatt med) Og nå når jeg begynner å henge litt mer ute, og skyver meg selv vekk ifra folkene her, da skal det settes igang ja..

Søskene mine er så mye bedre, og jeg blir så lei av den "gromme" behandlingen med dem, forteller hvor glad de er i dem osv.. Mens jeg ikke husker sist gang jeg fikk utlevert den? Der de faktisk mente det..?

Har bare litt lyst til å få de til å kjenne på bekymringen, og muligens kjenne hvordan jeg har hatt det med smertene de har gitt meg ved å skyve med bort. Derfor prøver jeg på samme måte å skyvde DE vekk. Jeg vil ikke følge disse regelene dems da jeg ikke møter noe tilbake, om dere skjønner..

Da moren min lager seg profil på forskjellige nettsider som meg, så føler jeg det blir ille jo.. Jeg kan selv velge om jeg skal godta henne eller ikke som venn, og hun derfra ikke får kontrollert så mye. Ikke at det er så mye å kontrollere heller, men er da meg det er noe feil med så noe "lumskheter" må de da finne siden jeg er feilen her.

Skrevet

Helt ærlig, så må jeg si at du er en trøblete ungdom å ha i hus.

Det du sier om hva dine søsken får høre, og ikke du, er bare tull. du bare hører ikke annet enn det negative de sier om deg.

DU har skyvd deg selv bort. Ikke de, men DU.

Vil du være voksen som 16-åring, så må du også ta det som følger med å være voksen. Blant annet å høre sannheter.

I noen tilfeller leter foreldre desperat etter positive ting å si til sine ungdommer, men finner ingen. Skal de da dikte, for at ungdommen skal få høre noe positivt? Se litt mer på deg selv og din oppførsel. Tror neppe du prøver å gjøre noe de kan skryte av. Eller er dette helt ukjent for deg?

Skrevet

hmmm.. 00:36 og du er fortsatt på nett? Respekt? det går begge veier, det, lille venn....

Skrevet

HI,har du LEST selv hva du skriver???

Kan du beskrive hva du egentlig vil at de skal gjøre? Hvis du ser bort ifra det som HAR skjedd og som ingen noensinne kan gjøre noe med? Og med den adferd du har nå?

Skrevet

Vil ikke si hersketeknikker funker greit da..

Men uansett, mulig jeg er den "trøblete" her..

Etter skulkinga, prøvde jeg faktisk. Jeg har nå fått flere gode karakterer, og virkelig setter meg inn i det jeg nå prøver å nå. Utdanning. Jeg sliter psykisk, jeg har angst. Og jeg har klart å komme meg litt ut av det, hører jeg noe? Er ikke det bra nok? Jeg prøver ihvertfall.

Og med smerte, mente jeg ikke noe vold eller noe, men at de muligens kunne kjenne litt psykisk, hvordan jeg har hatt det, derfor jeg går ut, og ikke vil samarbeide så fælt..

Den atferden jeg har nå..?

Skrevet

Ja, jeg vet jo ikke hvordan ditt reakjonsmønster nå er, derfor jeg ba deg om å beskrive hvordan du vil at de skal behandle deg, på bakgrunn av hvordan du oppfører deg nå. Og glemme alt som har vært før for det kan ingen endre likevel.

Og helt enig med deg at hersketeknikker er unødvendig her!

Skrevet

Viser du den harde siden overfor dine foreldre? Den de ikke kan nå, samme hva de prøver? Og om du vil være voksen.... Det voksne er å vende det andre kinnet til, og prøve en gang til.

Du er av de som neppe vil få et godt forhold til dine foreldre, før du er godt voksen. Samme hvem sin feil det er nå. Det skjer bare ikke før du nærmer deg 30 år........ DA vil du se litt mer, og enda mer når du selv får barn.

Og nå er klokken snart 1 om natten... 23.... var ikke det da nettet forsvant? Hvor er din holdning til reglene du har fått? Du eier jo ikke respekt selv.

Skrevet

Aner ikke hvordan jeg vil de skal behandle meg, bare at de muligens "ser" meg, og prøver å skape det hyggelig og ikke bare rote det til med engang jeg kommer inn. Greit, jeg er vel skyld i noe av det selv, kunne vel spart meg med å spenne ting rundt meg og slike tulleting.. Men kan ikke si de er så mye bedre selv. Provoserer, rett og slett.

De prøver ikke. Jeg får derfor ikke "vilje" til å kjempe jeg heller.

Hvorfor følge regelene? "Du eier jo ikke respekt selv" Gjør de det?

"DA vil du se litt mer" Jeg? Er det ikke alle SAMMEN som burde åpne øya opp og SE litt.. Uansett hvor gammel jeg er eller om jeg har barn, jeg kommer ikke til å "se litt mer" før de selv prøver.. Jeg gidder ikke være tøffelen her og krype til korset.

Klokken er 1 jo, nette "forsvant" 23. Men nettet er da her fortsatt.

Skrevet

Troll? Hva får deg til å tro at jeg skriver dette før å "trolle"?

Jeg gidder ikke sitte å bevise deg noe, om det er troll eller ikke. Den konklusjoen må du nesten ta selv.

God natt! (:

Skrevet

Ro ned ti hakk, og legg deg. Morgendagen blir så mye bedre!

Skrevet

tror noen her prøvde å være moren din nå, hi :-p

Skrevet

Du er bare et troll, og du er ikke lenger 16 år. Kan være dette var dine tenår, men det er lenge siden.....

Måten du skriver på, og det at du tror "nettet er her fortsatt", sier meg at du er gammel :)

Bare å ta boksen det. Så finnes ikke nettet mer ;) Jeg vet ALT om sånne snikende tenåringer, for min er en av det verste slaget. Og der er ikke du. Du bare prøver, og tror og skriver. Men du er ikke der ;)

Tøffel? Du er BARNET(LIZM)! Og du har faktisk ikke andre valg enn å adlyde dine foreldre! Sånn er det med den saken. Så lenge du bor hjemme, så er det regelen - foreldrene bestemmer. Om du så er 30 år. Det er deres hus, og dermed deres regler. Samme hva reglene er.

Skrevet

Mine tenår? Jeg er 16. Tro hva du vil, og det hjelper meg så godt å plutselig ha en som ikke forteller meg at jeg er et liten barn, men "er gammel". Hadde det bare vært sånn..

Ok, jeg kan godt ta lærdom og begynne å skrive LIZM jeg. Faller liksom ikke helt inn i mine skrivemåter.. Men er det det som må til før å vise at man faktisk er 16 år gammel, så er det greit før meg.

Hadde jeg vært 1994-modell og hatt bursdag på sommeren, hadde jeg vært 17, sant? Og nå ligger jeg et år under da, uansett du påpeker jeg er "gammel".

Jeg har et annet valg, ikke adlyde de.

Skrevet

Og.. glemte dessuten at dere vet bedre enn meg.. så muligens jeg må få sjekket om jeg virkelig er 16? Vært litt godt å være på alderen til de eldre søskna mine, enten 20 eller 28.. Men jeg kan dessverre ikke ta dems "sted", uansett hvor mye det må skuffe dere..

Skrevet

01:43 her.. er egentlig litt uenig om at hi høres så gammel ut.. Jeg ser egentlig mest at hi er 16, men prøver å virke voksen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...