Gå til innhold

Utilgivelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Neida. han er over førti, faktisk. Det er også noe av det som gjør allting så vanskelig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oh shit...

Men... jeg sliter sånn med å vite HVORFOR det liksom er mer "greit" at han var utro med hun her, enn en annen? Hva er det med situasjonen som gjør den så spesiell?

Skrevet

HI her:

Først og fremst: Det er ikke greit. Hadde jeg funnet det ut før det hadde gått så langt, så hadde jeg bare kappet av alle utstikkende kroppsdeler. :-)

Men nå hadde de hatt ett halvt år på seg til å etablere et forhold. Hun hadde beveget seg fra suicidal til rimelig harmonisk (og HUSK jeg har kjent henne hele tiden).

da jeg fant ut, var hun i utlandet på et studieopphold. Så han skulle i så fall ha slått opp med henne via telefon. Jeg SER at det kunne gått veldig galt.

Da hun kom hjem, forlangte jeg av dem begge: sittende i min egen sofa, at de stoppet hele kjæresteriet, og oppførte seg som voksne mennesker.

De ville da gjøre det, men ønsket å fortsette å være venner. Noe jeg syntes var vanskelig å si nei til, da jeg så at hun faktisk behøvde det.

hadde imidlertid ikke tenkt meg en så tett kontakt som de har hatt: I mine øyne har ikke venner daglig kontakt, men det er kankje bare meg?

Som sagt: Dette har gkort noe med meg som jeg ikke liker. Men jeg vet egentlig ikke hva jeg skulle gort annerledes?

Skrevet

Men... hvorfor hadde du reagert "hardere" om du hadde funnet det ut før?

Jeg skjønner at jenta har hatt godt av forholdet til mannen din, men hvordan unnskylder dette HAM?

Og hvordan forsvarer han at han må ha daglig kontakt med henne?

Skrevet

21.15: Det unnskylder absolutt ikke ham. Bare at han har vært dum, og nå må han rydde opp.

Det er den daglige kontakten som gjør meg forbannet nå, og jeg har ikke tenkt å finne meg i det. Er allerede i gang med å begrense den dritten....

OM jeg hadde funnet det ut før de hadde gått inn i forholdet, så kunne jeg faktisk ha hindret at det ble noe. Det vet du sikkert selv: Man kan være betatt av noen, men s lenge man ikke har agert på det, så går det an å avstå.

For voksne mennesker går det an å hoppe av også. Nå oppdaget jeg ikke situasjonen før hun hadde reist til utlandet og satt helt alene i et fremmed land.... Hun hadde egentlig bare min mann. Jeg anså at jeg var bedre skikket til å klare meg uten enn hun.... :-)

Som sagt: Hva skulle jeg gjort uten galgen humor? OG jeg er FOR trett akkurat nå. Takk fordi dere hører på meg, svarer fornuftig og ikke får meg til å bryte sammen i irrasjonell krampegråt.... :-)

Skrevet

Forstår jeg deg rett:

Han innledet et seksuelt forhold med ei ung jente dere begge kjenner godt. Du oppdaget det, og forholdet opphørte. Men, fordi jenta er eller har vært i psykisk ubalanse, så kan ikke mannen din bryte kontakten med henne, da dette kan forverre tilstanden hennes?

Stemmer det at dere har vært i parterapi? Hva sa evt. terapeuten om kontakten mellom mannen din og denne jenta, var vedkommende enig i at kontakten måtte være der?

Hvilken tilknytning har dere egentlig til denne jenta?

Og sist, hva tror du mannen din hadde gjort om du ikke hadde oppdaget forholdet? Fortsatt?

Skrevet

21.26:

Terapeuten vår har uttrykt at han har utrolig stor repekt for det rommet jeg er istand til å skape, ikke spesielt for mannen min, men for denne jenta. Han forsøker å hjelpe meg ut fra MINE ønsker, uten hensyn til min mann eller henne, da det er hevet over tvil at det er jeg som tar den største byrden i dette.

Han (min mann) HAR altså brutt den intime kontakten med henne, og han ønsker veldig sterkt at JEG skal være med å hjelpe henne fremover. Noe jeg ikke orker. Og det forstår HUN, bedre enn min mann. Vi snakker av og til med hverandre.

Min mann var nok alltid sikker på at jeg skulle oppdage dette, han vet hvor godt jeg kjenner ham. Blant annet hadde han sagt til en felles venn at "selvsagt VET hun det, hun har bare ikke satt ord på det ennå, og jeg er SÅ redd for at hun skal forlate meg". Med god grunn, jeg var nesten ut døren før jeg ombestemte meg.

Så han ventet bare på at jeg skulle overta ansvaret. Vet ikke om det er svar godt nok?

Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor du forsvarer den lille h**a han hadde seg med jeg da, unnskyld språkbruken. Om hun hadde vært en fantastisk person så hadde hun IKKE lagt seg etter gifte menn, så enkelt er det faktisk. Du skylder på at hun er ung, men hun er faktisk 18 år gammel. Er ikke så lenge siden jeg selv var 18 og jeg kan love deg at jeg hadde moralen på plass da også.

Hva er det for noe med henne som gjør at dere to ikke klarer å styre dere?

Skrevet

Hi her: jeg styrer meg jeg :-)

Hun var faktisk jomfru, og veldig redd for menn etter et stygt voldtektsforsøk. EN av tingene som gjør ting vanskelig. Jeg vet jo at min mann er en sånn som antagelig kunne få henne tilbake til verden igjen.... Og ikke å være redd for menn.

Helvetes vanskelig engang å skrive om det. Men jeg er vel ganske så generøs av meg, når jeg faktisk unner en medsøster å få lyst til sex etter misbruk (har vært misbrukt selv).

Hun har selv sagt at da dette skjedde, så var hun helt i tåka, og forstod ikke hva hun ga seg inn på. Tror henne. Så det er nok min mann som må bære ansvaret, hvilket han innrømmer.

Jada, suppe..... :-)

Skrevet

Synes det er vanskelig å få "oversikt" over situasjonen din, men jeg skjønner at du ikke kan skrive alt. Lurer spesielt på relasjonen deres til jenta.

Uansett; Du har blitt sviktet, og må i tillegg forholde det til at mannen har kontakt med sin tidligere elskerinne. (Hvorfor fortsatte han å ha et forhold til henne, når han var redd for at du skulle forlate ham for det?).

Personlig fatter jeg ikke hvordan du klarer det, men du sier at dere er gjennom det verste, så nå kan det kanskje bare gå oppover?

Jeg vil ikke "rose" deg for å ha tilgitt mannen din, for da må jeg samtidig "rise" de som ikke evner eller ønsker å tilgi, og det blir for dumt. Jeg håper ikke vi har kommet dit at utroskap er så vanlig og akseptert at man anser de som ikke tilgir for kjipe.

Jeg håper dere fortsetter i terapi? Og du MÅ da kunne forlange at kontakten hans med jenta holdes til et minimum?

Ønsker deg uansett masse lykke til. Og det står respekt av det at du ikke slipper sinnet dit ut på denne jenta, men at du plasserer ansvaret der hører hjemme: Hos mannen din. Altfor mange bedratte kvinner legger alt skyld og ansvar hos elskerinna, og det er bare latterlig.

Skrevet

Virker nesten som du mener at fordi mannen din lekte psykolog med penisen sin, så gjør det alt bedre?

Vet du, dette ER utilgivelig. Han mannen din virker som en ekkel umoden klyse. Ingen normale menn på over førti år ligger med en tenåring fordi hun har problemer med psyken? Hører du ikke selv hvor tåpelig det høres ut?

Har selv slitt med psykiske problemer og en kjæreste som voldtok meg grovt, men dette henger ikke på greip faktisk. Kom deg unna, værsåsnill. Høres jo ut som han har deg akkurat hvor han vil ha deg, når du fortjener mye mer!

Og hva mener du med at du styrer deg?

Skrevet

21.45: Setter pris på din voksne holdning.

tror vi er veldig på linje med hverandre, og jeg er IKKE den som tar lett på utroskap. Tvert imot.

Jeg fatter heller ikke hvordan jeg har klart det, men god hjelp fra en fantastisk terapeut samt en god venninne er nok nøkkelordene.

Vi er ikke helt ute av det ennå, det er nettopp dette med kontakten som er problemet akkurat nå. Og mitt manglende selvbilde og livslyst. Men det henger sammen.

Nei, jeg kan ikke skrive alt, men kan nevne at både han og jeg har kjent jenta siden hun var ganske ung, og har bekymret oss for henne da hun ble veldig introvert i puberteten: selvskading, hard sminke, hard musikk. det viste seg altså at det hadde en årsak. Det gode er at DET nå er historie, og hun er på god vei til å bli noe helt fantastisk. For noen annen!!

ja, vi er fortsatt i terapi, men må innrømme at vi nå mer og mer klarer ting selv. Ikke minst bevist ved at jeg klarer å skrive et slikt innlegg jeg gjorde i kveld. :-)

Skrevet

Hvordan har hun oppført seg mot deg etter at alt kom frem i lyset?

Skrevet

Huff stort av deg, men for meg høres det ut som mannen din har utnyttet jenta i en sårbar situasjon, han kunne vært faren hennes !

Skrevet

HI her: det var noen som spurte om hvorfor "vi to ikke kunne styre oss". Og JEG kan styre meg, jeg, derav den kommentaren.

Utilgivelig? Ja, jeg er enig i det. Jeg har ikke tilgitt noe som helst, men jeg ønsker å gå videre. Premissene blir nok litt annerledes, men det får han vel finne seg i.

Noen klyse er han absolutt ikke. Umoden? Ja, som sagt, da dette gikk på for fullt kjente jeg ikke mannen igjen. Så jeg har lært meg mye om både ham og om menn i allmenhet. Regner det som en av mine bonuser i hele saken.

Du vet: I nesten 20 år har det vært oss to, har aldri behøvd å stille noe som helst spørsmål, aldri behøvd å være mistenksom. han har alltid tidligere vært trofast.

Normale menn i førtiårene skulle ligge med en tenåring "in a heartbeat" om de fikk muligheten. Slik er det bare. Sorry. Så han er ikke unormal sånn.

Der imot hadde jeg håpet at han kunne bruke litt mer av den største hjernen sin når han vurderte situasjonen, men det fikk jeg altså ingen mulighet til å påvirke.

Slik går det når en mann, som er vant til å alltid gjøre som hans kone sier til ham, plutselig skal agere på egne vegne..... Ikke bra!!

Skrevet

HI her: Hun har bedt meg om unnskyldning og forsøkt å forklare. Fyllt ut der mannen ikke hadde sagt alt. Prøvd å forklare følelsene sine, og forstått veldig godt hvordan jeg har det. For øyeblikket holder hun seg unna for MIN skyld.

Hun er usedvanlig voksen for alderen. Men det mangler likevel en del....

Skrevet

Hi her: jenta selv hevder absolutt at hun ikke er utnyttet, og at det var HUN som gikk etter ham. Og siden jeg selv husker hvordan det var å være 18, så tror jeg egentlig på henne. Hun så bare ikke konsekvensene.

Uansett så var det HAN som var voksen og burde satt stopp.

Skrevet

Så han ble rett og slett kåt og klarte ikke å si nei til henne?

Igjen, og igjen, og igjen?

Skrevet

Hvorfor gikk hun etter han når hun kjenner deg? Er hun helt fullstendig blottet for empati? Alderen unnskylder ikke dette altså, SÅ umodne er ikke 18 åringer.

Reagerer også på det du sier om at alle menn vil ligge med tenåringer. Dette er ikke sant, og jeg syns du nedverdiger menn når du sier slikt. Skjønner at ting er sårt pga mannen din, men ikke pålegg andre menn slike motbydelige egenskaper, takk.

Hvordan skal du kunne tilgi han, når han til de grader har sviktet deg?

Skrevet

Så det at noen er menn, og dermed har pikk, skal liksom unnskylde allslags oppførsel? De skal få lov til alt bare fordi de er menn, og bare "er" sånn?

Vi skal altså finne oss i alt mulig rart, siden de liksom ikke "kan noe for det", siden de er så uheldige å ha et vedheng mellom beina?

Pah, makan til stigmatisering av menn, og makan til dørmatteoppførsel.

Skrevet

HI her: Må du nesten spørre ham om. Han påstår at det ikke hadde noe med sex å gjøre.... Det tror jeg er litt vel enkelt sagt, men jeg tror det var andre ting som var viktigere.

Skrevet

HI her: tror hun var totalt uerfaren og traumatisert. Det er først nå jeg begynner å legge ørene bakover, men da gjør jeg det også ordentlig: NÅ må hun se til å forstå.

Jeg står ved det at menn gjerne drømmer om å ligge med tenåringer. Det er dessverre en erfaring jeg har gjort meg gjennom jobben min....

Tilgi ham? Vet ikke om jeg kommer til å gjøre det, men jeg anser det ikke som viktig. Det viktige for meg er å kunne begynne å stole på ham igjen! Vi er på vei, men det er et stykke å gå....

Skrevet

HI her: Sorry, er ikke dørmatte, og finner meg ikke i noe som helst.

Som jeg har sagt flere ganger: Jeg er ute etter det som er best for MEG akkurat nå. Og jeg skiter i resten av verden. ;-)

Skrevet

Blir veldig nysgjerrig, hva jobber du med ?

Skrevet

Men likevel lirer du ut av deg at menn omtrent ikke kan noe for sine lyster, og vi bare må akseptere dem? Siden de har pikk er det greit at de puler rundt, siden de likevel liksom ikke vet bedre?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...