Gå til innhold

Barnehagen ga stikkpille - ringte ikke foreldrene..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg ble veldig sjokkert. Spesielt siden de ringer meg med den minste antydning til at ungen min har dårlig. Ta et eksempel.

Datter nr 1 klaget på vondt i magen - barnehagenhadde gitt yoghurt - hun er allergisk mot melk - de ringte meg og sa hun hadde omgangssyke og jeg måtte holde hjemme i 48 timer.

Hun var ikek syk, hun var dårlig fordi de ga henne melk. Men jeg holdt barnet hjemme jeg, mens andre foreldre ikke blir ringt engang.. Fint det er forskjell på folk.

Men er glad jeg blir RINGT til.Hadde noen gitt ungene mine medisiner uten å klarere med meg eller fortelle meg det hadde jeg klikket helt. Da jeg leverte idag var denne jenta med 40 i feber der igjen. Sa til moren (som jeg jobber med) "Hvordan går det med x?" "Det går bra med henne" "Så feberen ga seg?" "Feber..?"

sukk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hihi! Nå må jeg bare le litt her. Jeg har en grei avtale med barnehagen og det fungerer fint. Uhørt? Hehe, jaja :D

Skrevet

Er jeg på jobb har jeg ingen mulighet med å bare dra.Da må jeg finne noen som har muligheten og ikke alltid er det mulig på kortvarsel.

Sånn er det uheldigvis for noen.

Ikke alle yrker har man faktisk muligheten til bare og legge ned arbeidet

Skrevet

Jo, det er det 12:10. du har rett på sykt barn som alle andre.

Skrevet

det var ikke dette spesielle tilfellet jeg reagerte på. men holdningene til folk her inne. "man er smittsom før feber så hvorfor hente ved feber". det kalles smitteforebygging. + når ungen har fått feber er ungen dårlig. og paracet/ibux setter ned feber men tar ikke vekk smittefare.

og for lang reisevei kl 12 på dagen? og helt ok kl 16? nei, om man drar med en gang man får vite om det så kommer man raskere frem om man venter til vanlig tid. sier seg selv. og veien er vel ikke umulig å komme frem ettersom dere henter og leverer ungene hver dag. når man har barn så setter man barna sine foran jobben. noee annet er omsorgssvikt syns jeg..

i det tilfellet hi nevnte så kan det jo være andre grunner. fks at foreldre ikke har tatt tlf eller satt seg på bakbeina og bhg ikke ville sladre om det.

Skrevet

Rett på og muligheten er ikke det samme! Som sagt ikke alle har muligheten til å bare forsvinne fra arbeidsplassen på minuttet grunnet feber!

Skrevet

i norge har man lover som sier at man skal gi god omsorg for barna sine for å få lov å ha dem. og syk-barndager er med på å gjøre det mulig. så det du sier 1210 er bullshitt. klarer du ikkee sette barnet ditt foran jobben så er det meget merkelig.

Skrevet

Rett etter en paragraf og praktisk mulighet er to forskjellige ting. Jobber du på et gatekjøkken, kan du ikke bare stenge og løpe, med alle maskiner slått på og uten å ha funnet avløser.

Skrevet

Er barnet ditt sykt så går du fra jobb eller ringer noen til å ta barnet. Det er ditt ansvar og det er trist at jobben er viktigere for deg enn barnets helsetilstand.

Skrevet

Ja, vi vet jo alle at sjefer har vanskeligere for å gå fra enn f eks kirurger..

Om du er bussjåfør som har en 5 timers rute, kommer du ikke til barnehagen før runden er over, i alle fall ikke når du er kommet over halvveis..

Skrevet

Neida. De fleste vil nok ha forståelse for at kirurg-mammaen som står med kniven i hjertet på en pasient ikke kan gå for å hente sykt barn akkurat NÅ i stedet for om 20 minutter.

Barnehagen skal likevel kontakte foreldre om barn blir syke i barnehagetiden, og foreldrene skal sørge for å hente/få hentet barnet så snart som overhodet mulig. Dette fordi barn ikke har godt av å være i barnehagen når de er syke, og for å begrense smitterisiko overfor andre barn i barnehagen mest mulig.

Barnehagen skal absolutt IKKE medisinere barn uten foreldrenes tillatelse, med mindre det dreier seg om akutt farlige situasjoner.

Skrevet

Da slår du av maskinene og låser og drar på jobb mens du ringer noen til å dra på jobben.

enkelt og greit.

Jeg er veldig viktig på min jobb, men har barnet mitt feber går jeg rett utifra selv de viktigste møter. Er jeg utenbys (reiser en del i jobben med fly) så drar jeg så fort jeg kan og får noen til å hente mens jeg flyr hjem.

Jeg er moren til barnet og jeg skal ta vare på barnet hvis far ikke kan. Barnehagen er verken lege, sykepleier eller sykehus og skal ikke ha syke barn der. Det er det vi foreldre som skal. At dere føler dere så viktige at dere ikke kan gå fra jobb er bare trist.

Skrevet

Skal virkelig huske dette neste gang jeg står på operasjonssalen med ansvar for å overvåke ditt barn under operasjonen:)

Skrevet

I utgangspunktet synes jeg vet at barnehagen ikke skal gi barna febernedsettende. Jeg er litt sjokkert over at de har lov til å gjøre det.

Men, og det er et stort MEN - du og vi vet ikke bakgrunnen for denne historien. De kan ha en avtale med foreldrene, det kan være at barnehagen denne dagen visste at det var umulig eller veldig vanskelig for foreldrene å hente barnet, uavhengig av at du vet at denne moren var hjemme eller ikke. Vi vet ikke hvorfor moren var hjemme. Den barnehageansatte svarer deg helt riktig, nøytralt og intetsigende, for du har ikke noe med hva de har gjort eller hvorfor foreldrene ikke er ringt.

Barnet ditt er ikke utsatt for noe mer smitte om dette febersyke barnet er der heller ikke, smitten har allerede vært der en stund. Barn skal hjem av hensyn til seg selv, mer enn hensyn til andre barn. At syke barn bør holdes hjemme, er en annen ting. Når man vet at barnet er sykt, skal det ikke i barnehagen. Men når det allerede er det,spiller ikke et par-tre timer fra eller til noen rolle når det gjelder smitte.

Hva du bør gjøre? Du bør drite i å henge deg opp i denne hendelsen, det er ikke ditt problem. Men du kan jo gjerne ta opp med barnehagen hva slags rutiner de har får barn som blir syke i løpet av barnehagedagen på generelt grunnlag.

Jeg har selv sittet med barn på fanget eller barns om har fått en liten sengeplass i et hjørne eller eget rom fordi foreldrene av grunner ingen andre har noe med ikke har hatt sjans til å hente dem. Og sånn er verden faktisk, det er ikke alle som kan løpe fra jobb eller andre plikter bestandig. Noen ganger er grunnen god, andre ganger kanskje ikke så god, men det er en sak mellom den forelderen og barnehagen, ikke noe andre foreldre blir blandet inn i.

Skrevet

ser at det er en viktig jobb. så om ingen andre kan overta for deg på jobb så finnes det ingen andre venner eller familie som kan ta barnet ditt? absloutt ingen? tror jeg nesten ikke på.... er vel andre folk med viktige jobber av barnehageforeldrene også. så er kjipt om barnet ditt smitter de andre fordi det ikke ble hentet og de må holde seg hjemme fra jobbene i mange dager.

Skrevet

Vel, som sjef så vet jeg hvorfor denne moren var hjemme.

Det er uansett uhørt.

Det andre som er uhørt er at barnehagen forteller meg at barnet har hatt 40 i feber.

Og du lenger opp som tror du er kirurg, skummelt om du er det og ikke har mer skjønn enn at du forstår forskjellen på å fullføre en livstruende operasjon og på å ikke bli ringt eller nekte å dra før 1600.

Skrevet

Beklager skrivefeil, jeg har en to-åring som henger rundt halsen på meg her.

Uff, det skulle jeg vel ikke sagt, for jeg burde vel leke med toåringen i stede for å sitte forran pc'n.....

Skrevet

Selvfølgelig ringer jeg etter evt besteforeldre/venner! Men ikke alltid andre har muligheten på minuttet!

Og ha barnet hjemme om hun først er syk er ikke problemet.

Men at det kan fort gå 1,5 time + på å få hentet er ikke uvanlig.

Vi som jobber innen for kirurgi kan ikke bae kaste alt fra oss.

Som regel er det tett program. Er jeg dermed ferdig i opereasjon er ikke det noe problem og få dratt.Men som regel er det et program og under der kommer andre ting som eksempel ø-hjelp.

Da har man uheldigvis ikke muligheten til å bare kaste seg rundt.

Skrevet

Dette er veldig enkelt! Syke barn skal ikke være i barnehagen! Videre, jeg gir ikke våre barn paracet ved høy temp uten svært påvirket allmenntilstand. Jeg hadde blitt mildt sagt forbannet om barnehagen hadde medisinert noen av barna våre, og ikke tatt kontakt om de var syke! Man har også et ansvar for andre barn, og økt temp kan selvfølgelig var relatert til infeksjon som smittes til andre. Syke barn er ikke barnehagens ansvar, men foreldrenes!

Hilsen mamma til 3 og Off.Godkjent Sykepleier

Skrevet

Til deg øverts i innlegget her.

Det er annen praksis å gi smertestillende til egne barn vs. barn du har ansvar for i jobbsammenheng.

Ny medikamenthåndteringslov krever at man har gått kurs og skal ha særskilt kunnskap om medikament som skal gis dersom det må gjøres.

På min jobb må de som ikke har med.kom sende avviksskjema som går til fylkessmann dersom de har gitt medisin, hete seg paracet også.

Min sønn gikk på antibiotika engang og barnehagen måtte gi de siste to dagene. Det var underskrivelse av papirer og lesing av pakningsvedlegg før de hadde lov til å gi. Jeg doserte også op for de.

Så NEI, det er forskjell på hjemmepraksis og jobbpraksis.

Vet de i bhg hva som skal gjøres dersom en av barna får en allergisk reaksjon kanskje? Har de oppbevart adrenalin og kjenner til andre livsnødvendige grep dersom det skulle skje?

Barn med feberkramper som skal gis evt. stesolid, da MÅ de ansatte ha satt seg inn i preparatet.

Skrevet

jaja og problemstillingen var også at bhg ikke ringte. det er faktisk uhørt. enig?

og om det står mellom en livstruende opperasjon eller å hente barnet ditt så må man prioriterer du den livstruende opperasjonen. det vil ingen nekte for. man velger å redde liv fremfor å hente sykt barn i bhg.

Skrevet

Fysj så mange ekle foreldre det er der ute. Man drar da fra jobb med en gang om barnet er sykt. HALLO:.

De har nok en særavtale de der da. Bruker opp en hel voksen for å sitte med et sykt barn. Uhørt spørr du meg. Virker som en uproff og idotisk barnehage.

Selvfølgelig kan man gi paracet mens man venter på foreldrene. Men man må faktisk ordne det sånn at noen kan hente barnet innen rimelig tid.

Men det finnes nok mange slike foreldre som syns det er greit å sende syke barn i barnehagen. Jobbe først. Drit i å få unger da.... Sorry, men syns det er kvalmt å høre på.

Skrevet

da oppfordrer alle jeg og meg selv å si ifra til bhg at de skal ringe dere ved feber/om barnet er syk. og til dere

og dere som ikke vil at barna skal få paracet/ibux så si ifra det til bhg.

føre var.

Skrevet

I og med at det er over 20 år siden sykepleiere ble offentlig godkjent, må vel barna dine være ganske store nå...

Skrevet

ALTSÅ:

Vi som jobber i barnehage har STRENGE retningslinjer når det gjelder medisinering av barn i barnehagen! NEI, vi kan ikke gi noe stikkpille uten å ha snakket med foreldrene først.

Har dere sett skjemaet vi og dere foreldre + LEGE må fylle ut før vi får lov å gi medisiner?? Ikke det, nei.

Vi får ikke gi øyedråper engang, uten at papiret er fylt ut!

Det kan godt være at dette varierer fra kommune til kommune, men her som jeg jobber får INGEN paracet!

Har full forståelse for at noen foreldre har litt kjørevei før de kommer, men jeg forventer at de kommer så fort de kan, event ringer noen andre. Jeg jobber på bygda, og noen foreldre pendler inn til byen som er 20 min unna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...