Gå til innhold

Noen som binder fast barna sine her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det endelig sommervær her på østlandet! Haleluja! Min sønn på 3 skal helst være ute HELE tiden, plaskebassenget er en sikker vinner på terassen ;) Men jeg skulle gjerne ha gjort litt i huset også, og vi har ikke fått gjerde rundt hele tomta ennå, og vi har hus ved veien :/ MIn mor kom med et godt råd: Kjøp sele og bind fast barnet ute, da kan han leke så mye han orker uten at han går ut på veien :)

Som sagt så gjort :D Jeg er jo ute ca hvert kvarter da, litt hønemor, og har døra oppe så jeg hører ham hele tiden, men jeg kan vaske opp, rydde og lage mat mens unge leker trygt ute :)

Tips til alle mødre med barn som kun skal være ute i penværet :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hæ, du tuller? Hva om han blir kvalt av selen?

Skrevet

Jeg gikk i "løpestreng da jeg var liten. Det fungerte utmerket da jeg var i den alderen. Da jeg ble eldre gikk jeg med bjelle. Det var veldig greit. Om jeg gikk litt for langt ut i skogen trengte jeg bare ringe litt ekstra med bjella så kom mor eller far med en gang. Detvar trygt og godt.

Skrevet

Har ikke noe i mot at noen bruker å ha barna i gå sele da de er på ferie, butikken osvosv. Men å binde fast en unge alene ute ???????? Jaja, da angrer du vell hvis du finner han kvalt .

Skrevet

Lekte med tanken da en beskjent fortalte at de ertet en gutt i nabolaget som ble da, da de var små. Merk deg; for over 30 år siden.

Han hadde vist seler, som var festet i en løpestreng, sånn som hundene bruker.

Jeg har lært at det å gi tillitt til barna, gjør at de gir tillitt tilbake. Dette kommer selvfølgelig helt an på hvor du bor henn.

Jeg har selv ei jente på 3,5 som er ute for seg selv om dagene/ettermiddagene. Men nå bor vi mer utpå landet, i et nabolag der alle barna løper fritt, og jeg vet hvem hu leker med! De fleste er ofte rundt 5/6 år, og de pleier å følge jenta mi hjem igjen når de er ferdige å leke! Og jeg er selvfølgelig ute å ser etter hu ofte.

Skrevet

æh... nei, jeg binder ikke barna mine. Jeg derimot satte opp gjerde som det første vi gjorde da vi hadde nytt hus. Det tok oss tre dager.

Selv gikk jeg i bånd da jeg var liten (har jeg sett på bilder) og kjenner meg ganske så sint på det.. som om jeg var en hund =(

Skrevet

kvalt? Jeg setter ham da ikke ut for lut og kaldt vann, jeg sjekker ham ofte, ser ham i vinduet og hele pakka ;)

Ikke trekk så dramatiske konklusjoner. Jeg vil gjerne gjøre litt inne selvom det er herlig vær ute, en har veø ikke så mye valg når huset er bombet og klesvaska har nødd alarmerende høyder, og da står jo valget mellom å ta huset stå i skitt og rot, la ungen gå ute alene og vandre ut i veien, eller ha ham bundet.

Jeg gikk med sele selv, det samme gjorde mine søsken, de andre barna i nabolaget som var for små for å leke alene i gata osv. Jada, det er en sjanse for at barnet blir kvalt, men det er en mye større sjanse for at han blir påkjørt av en bil hvis han går ut i veien. Jeg passer på ham selvom jeg ikke har mulighet til å sitte oppå ham ute på terassen hele tiden ;)

HI

Skrevet

Å sette opp gjerde for oss vil ta mer enn tre dager 15:50, vi må flytte innkjørsel, tette den gamle, lage ny parkeringsplass ved den nye innkjørselen, sette opp 10-15 meter med gjerde mot naboen osv osv.

Og per nå har vi først og fremst gjort det vi må for at huset skal være i orden, gammelt hus, så vi har ikke rukket det ennå.

HI

Skrevet

Bare sier at det tok oss tre dager... og vi har vel ca 20-30 meter med gjerde....

og så sier jeg at mine barn skal få slippe å gå i bånd...

VIdre forteller jeg hvordan jeg ser på det selv, at jeg måtte gå i bånd som liten..

Ikke noe mere enn det....

hilsen 15.50

Skrevet

ja, og du poengterte vel at det ikke tok lang tid for å hinte til at jeg heller skulle satt opp gjerde 15:50? Og da forklarte jeg at det tar lengre tid, ikke noe mer enn det, pluss at jeg forklarte grunnen til at det vil ta tid :)

Trist at du følte deg som en bundet hund, men dine foreldre ville nok bare påse at du hadde det trygt og godt :)

HI

Skrevet

Det ville de sikkert.... akkurat som jeg ville da vi valgte å starte renoveringen av vårt hjem med sikkerhetstiltak slike som å sette opp gjerde og lingnede....

Men når du først spør om det er greit å sette ungen sin i bånd, så må du regne med svar som indikerer at det virkelig ikke er greit å sette sine barn i bånd....

Skrevet

Dette er jo ikke en ny ide :)

Jeg kjenner en del voksne, som hadde det slik som barn. Nettopp pga uteområdet der de vokste opp.

Skrevet

Mange gamle ideer er ikke forenelig med dagens måte å oppdra barn på.

Fysisk avstraffelse f.eks, som også var helt greit på den tiden barn gikk i bånd.. ikke helt forenelig med dagens termer om gode oppvekstvilkår??

Det er IKKE greit å binde fast barn...

Skrevet

Morsomt. Ja, det skulle tatt seg ut at man bandt fast barna. Da hadde det nok blitt snakk rundt omkring.

Skrevet

Var du seriøs?? Jeg trodde du tulla jeg. Du kan ikke binde fast ungen, er du gal? Da får du heller ta klesvasken og huset når han har lagt seg, slikt går da ikke ann????

Skrevet

Jeg vet om en alenefar for 50 år siden... han hang ungene sine opp på veggen i striesekker.. når han så kom hjem fra jobb, bare spylte han veggen for urin og avføring... Kanskje en ide for deg hi??

Skrevet

Det ville jeg ikke en gang vurdert.

Det tar bare veldig kort tid for en unge å bli kvalt så selv om du sjekker ofte er det ikke ofte nok.

Skrevet

Jeg sto selv i bånd på begynnelsen av 90-tallet. Sammen med BIKKJA! Hvert våres bånd ute på gårdsplassen... Men så skal det sies at jeg stakk av.. endel ganger...

Skrevet

Håper det finnes naboer som ringer barnevernet... Det er viktigere med ett plettfritt hjem enn å passe på sin egen unge? Det hadde vært mer humant med en hundegård da om ikke noe annet, som ei stor utendørs lekegrind, så kunne han hatt lekene sine inni der. DET tar hvertfall ikke lang tid å sette opp.

Skrevet

Jeg har aldri hatt det behovet. Mine barn går ikke i veien, de vet at det er farlig. Nå er minste snart 4, men han kan fint være ute alene i hagen. Det har eldste gjort siden hun var 3 år også.

Skrevet

Jeg har aldri hatt problemer med å gjøre husarbeid selv om barna ikke er utendørs. Det tar mer tid, men ikke noe problem.

Skrevet

jeg har hatt minste jenten min løpeline. Hun er 13 måneder og veldig aktiv, begynte å gå allerede da hun var 10 mnd. Det skal sies at vi (jeg, henne og min sønn på 3) var alene på Hardanger vidden i 2 uker nå i sommer.

Jeg lagde en løpeline imellom 2 trær og brukte en ekstra sele fra vognen som jeg festet med carabin krok med et mellom ledd til løpelinen. Fungerte ypperlig til sitt formål, og det var å ha kontroll på minste jenten når jeg var i bekken etter vann, hentet ved etc. Hun var toppen tilkoblet i fem minutter om gangen.,

Gutten din på 3 år er vell litt stor til en løpeline? Jeg har kun brukt løpeline til mine barn på fjellet i korte perioder når det var høys nødvendig for deres egen sikkerhet.

Jeg har også hus med veien, har en gutt på 3 år som er ute alene. Men han er et barn som forstår at det er farlig med bilveien og holder seg unna den. Minste jenten er sammen med meg hele tiden, kunne aldri falt meg inn å binde henne fast utenfor huset fordi jeg skulle gjøre noe inne, selv om hun også elsker å være ute.

Skrevet

Jeg har hørt om barn som har både dødd og fått alvorlige skader pga løpestreng.. så nei..det ville jeg aldri ha gjort.. ikke om jeg hadde sett dem hele tiden en gang...

Skrevet

Moren min prøvde med meg, men jeg sto og skreik til hun kom og fikk meg løs. Det er jeg veldig stolt av;) Så,-nei, jeg binder ikke fast noen av de 6 barna min og får gjort både husarbeid og klesvask....

Skrevet

jøss, er dette så oppsiktsvekkende? Et barn som koser seg ute i en trygg og forseelig måte mens mor får gjort unna litt arbeid inne, når ble dette oppsiktsvekkende? Barnevernet for at en ikke vil at barnet skal løpe ut i veien?

Dere har vel ikke hetter på klærne eller snorer på jakker/gensere håper jeg, for det kveler barna i større grad enn en løpeline.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...