Gå til innhold

Jippi jippli!! Os kommer allerede 13 mai!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallis.....det er ikke nicket ditt det er noe galt med:D

Det er nok mer hvordan du uttrykker deg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å herregud, her har vi bestemt oss for å være firkanta skjønner jeg.

Jeg spurte: Kan noen av dere OS-tilhengere forklare meg hvorfor en alenemor skal kunne få penger i TRE år, uten at det stilles noen krav?

Da ligger det vel underforstått i spørsmålet at jeg mener OS-tilhengere som mener det er greit at en alenemor skal kunne få penger i tre år uten at det stilles noen krav?

Hvis ikke så skal jeg omformulere spørsmålet: Kan noen av dere OS-tilhengere som mener det er greit at en alenemor skal kunne få penger i tre år uten at det stilles aktivitetskrav til henne, forklare HVORFOR dere mener det er greit?

Bedre nå?

Skrevet

Hallis: Kanskje det hadde vært en ide å slå på hjernen før du snakker?

Du skjønner kanskje ikke at ALENEmødre er ALENE om alle utgifter?

Når man er samboer med barnets far eller en annen, så har man som regel TO inntekter! Synes du 26 000 kr er mye?

Hvis man har 2 barn, husleie/lån, strøm, internett, evnt bil, tv (lisens og ikke minst kanalpakke som koster pr mnd) barnehageutgifter (ca 2500 kr for full plass) for ikke å snakke om mat, toalettartikler, klær, frisør, sko, osv! (i could go on and on)

Tror du det er en dans på roser å være alenemor? Har du prøvd det selv? Om du er alenemor, så forundrer det meg at du kan snakke som du gjør!

Jeg for min del har den berømte OS fordi jeg går på skole. Og når du snakker om planlegging, så kan jeg fortelle deg at jeg fikk både hjerne og hjernehinnebetennelse (ja, det er faktisk forskjell på de to!) i august 2000. Dette førte til at jeg ble lam fra brystet og ned (ettervirkninger) og satt i rullestol/gikk med krykker i lang tid etterpå. Kjempemoro når man er 26 år, som jeg var på det tidspunktet.

Brukte lang tid (2 år) på å trene meg opp igjen for å klare å sette det ene benet foran det andre, og først nå i det siste kan jeg si at jeg er 100 % frisk igjen, unntatt hukommelsen, som ikke funker! Husker ikke en dritt som har skjedd meg i livet før 28 august 2000. Dette kalles en bivirkning!

Det har vært en lang prosess, både fysisk og psykisk. Og hva med utdannelsen jeg holdt på med den gangen? Jo du skjønner, den gikk til helvete fordi jeg lå på sykehuset med 41,8 i feber på det verste, og var så tett døden som aldri før eller senere. Jeg traff pappaen til datteren min oppi alt dette, (2001) og i juli 2006, ble jeg mamma. Når jeg endelig er klar for å ta min utdannelse, så går det galt med forholdet vårt.

Så her sitter jeg da, og er så dum at jeg har igjen 2 år på høyskolen før jeg er ferdig. Så jeg beklager at vi må ha penger for å ha tak over hodet, klær på kroppen, og mat på bordet, og regninger betalt, sånn at dem ikke går til inkasso, mens jeg investerer i en super fremtid for datteren min og meg! (ja jeg skal ut i jobb sånn at jeg slipper denne OS da vet du.. )

Kanskje du kunne prøve å tenke så langt som at det faktisk er grunner til at noen har trygd? At det er grunner til at noen ikke er i jobb på forskjellig tidspunkt i livet? Alle sykdommer er ikke synlige.

At fåtallet kun er ute etter pengene, skal ikke ødelegge for oss som faktisk prøver å gjøre noe med livet vårt!! Og om dem dette gjelder, ble alenemødre kun for å utnytte systemet, så fant dem nok ut, som sagt, at det å være alene med hovedomsorgen, ikke er noen dans på roser. Det er faktisk ingen ferie å være alenemor med jobb/skole i tilegg!

Skrevet

Tror ikke du får mange svar med det spørsmålet. Forøvrig var det ikke noe som var underforstått i formuleringen din. Spørsmålet var tåpelig.

Skrevet

Nå er det ikke syke folk på trygd vi diskuterer her da. Men en ordning som sier at friske, yrkesføre kvinner skal kunne motta penger i tre år uten at det stilles aktivitetskrav. Altså slik ordningen med overgangsstønad fungerer i dag. Vi snakker ikke om folk som ikke kan jobbe på grunn av sykdom.

Skrevet

Nei jeg får neppe mange svar, for det finnes vel ikke så mange logiske grunner til hvorfor ordningen med overgangsstønad er som den er.

Hvorfor mener du forresten spørsmålet var så tåpelig? Har jeg provosert deg eller noe, siden du svarer så småfrekt?

Skrevet

Jeg får OS men skulle så gjerne ha bodd med barnefar, og fått 0 kr..

jeg er så lei meg for at mitt barn ikke får ha mamma og pappa tilstede, og jeg har ingen å dele store øyeblikk med (da barnet lærer å krabbe, gå, klappe sier sine første ord ol)...

Skrevet

Småfrekt? Spørsmålet var tåpelig, som forklart i tidligere innlegg. Premisset ditt var helt på trynet og hele problemstillingen derfor meningsløs.

Det virker så lite intelligent å angripe OS generelt, som mange her inne gjør, istedetfor heller å være saklig å ta diskusjonen om kravene som stilles til mottagerene. Dessuten er det helt patetisk med alle de som er sjalu på stønaden. De viser til fulle hvor lite som svirrer i hodet på dem.

(og nei, jeg mottar ikke OS og kommer heller aldri til å gjøre det)

Skrevet

Jeg angriper OS-ordingen SLIK DEN FUNGERER I DAG. Altså en ordning som betaler ut penger til alenemødre uten å stille aktivitetskrav til dem. En annen ordning, for eksempel en tilsvarende som OS men som stiller aktivitetskrav, den kan jeg sikkert stille meg bak. Men det er altså DAGENS ordning jeg "angriper" og diskuterer.

Og jeg lurer altså på hvilke argumenter de som er for DAGENS ordning, altså den ordningen der det IKKE stilles aktivitetskrav til mottakeren, har.

Å være sjalu på OS er patetisk ja. Men jeg er like mye mot ordningen fordet. Man må ikke være sjalu på alt man ikke støtter.

Skrevet

" ungen min blir kalt en hore, klumfotvanskapningen og jeg vet ikke hva,"

Hva i helv.. er det for noe å si???

Uff, du høres ikke helt normal ut du...stakkar...

I dine øyne så er jeg vel dritt: Jeg ble forlatt av pappaen, jeg og barna, og jeg har dem helt alene, HELE tiden. Hva gjør jeg? JO jeg slutta i den dårlig betalte jobben min for å få meg en SKIKKELIG utdannelse. Hvorfor? Jo, slik at jeg kan forsørge barna mine! Jeg får OS, og er stolt av det ;)

Tusen takk til Norge for at vi har ett slikt system som gjør at jeg kan velge dette! :D Jeg gjør en kjempebra innsats på skolen, og vet at jeg til slutt kommer ut av dette med en utdannelse, og en sikret framtid for meg og barna :)

Skrevet

Les innlegget mitt en gang til. Jeg skrev ikke et eneste sted at du angriper OS generelt.

Du må bestemme deg, enten er du for OS, men forventer at det skal stilles aktiviteteskrav, ellerdu er imot ordningen. Du sier nemlig forskjellige ting.

Igjen, jeg har ikke sat at du er sjalu på noe. Jeg konstaterer at sjalusi på en stønad for økonomisk vanskeligstilte er patetisk, sånn sett i lys av Hallis sine kommentarer.

Du må lese bedre.

Skrevet

Jo, såvisst er jeg alene! Jeg bor ikke sammen med kjæresten min, han bor ikke i Norge, har aldri bodd i Norge, og er iallfall ikke med på å forsørge verken meg eller sønnen min. At jeg snakker med en flott fyr på tlf hver dag forandrer ikke det at jeg er alenemor!

Etter vi gifter oss kommer jeg fremdeles til å være like mye alenemor i praksis, men siden jeg er gift, regnes jeg ikke som enslig forsørger i teorien, selv om jeg fremdeles vil være det i praksis. Så da mister jeg os...

Så da fikk du forklaringen på den....

(jeg er 11.16)

Skrevet

Jeg har heller ikka påstått at du påstår at jeg er sjalu. Denne diskusjonen oss i mellom er bare teit. Jeg er som sagt imot os-ordningen slik den fungerer i dag. Så får du fortsette å fortelle meg hvor tåpelig jeg formulerer meg. Jeg er likevel sikker på at de fleste med iq over 30 skjønner hva jeg mener. Dette var bare kjedelig. Natta.

Skrevet

IQ over 30? Nå overvurderer du de mentalt tilbakestående noe voldsomt.

Skrevet

Hver gang jeg har sagt at jeg ikke liker OS slik den er nå, får jeg i laget ett helt innlegg om at ungen min er hore, vanskapning, og nå har noen faen meg klart å kalle han tvekjønnet og i dette innlegget!!!

Dere kan jammen rose dere selv opp i skyene, men når dere begynner og hakke på ungen min da skal dere faen få passet påskrevet!!!!!

Hvilke foreldre fra helvete er dere egentlig, en ting er hva jeg mener, en annen ting er å si stygge ting om min unge, eier dere faen ikke litt folkeskikk engang????

Skrevet

Hvem er "dere"?

Har aldri sagt et ord om ditt barn, men du virker langt under middels intelligent.

Skrevet

23.05: Jeg er fullstendig klar over hva som diskuteres, men det er faktisk forskjellige grunner til at folk er på OS. Selv om mange her inne sitter bak anonymknappen og sier at dem har OS og kunne fint jobbet, så er det mye for å provosere vil jeg tro. Selvfølgelig finnes det noen av den typen også, men poenget mitt var at det er mange grunner til at alenemødre får OS. Hallis tar alle under en kam, og det irriterer meg faktisk! Men det beviser jo bare hvor uvitende hun er. Så egentlig er det vel synd på henne stakkar..

Skrevet

Dere anonyme!!!!!!!

Bare for jeg har en annen mening en dere så får jeg faen høre det verste her?? Vilje er ett guttenavn uansett hvor mange jenter dere kjenner som heter det og han er ikke tvekjønnet som en over her skriver. fytti faen sier bare jeg, håper aldri ungen din kommer i samme klasse med min..

Skrevet

Hehe...Jeg synes denne var morsom, jeg. (Ikke jeg som skrev det)

Kan klumpfot ha noe med å være tvekjønnet og?

Det var jo en lang diskusjon på Navnedebatten der du var temmelig aggressiv mot dem som mente Vilje er et jentenavn. I Norge er det jo brukt som jentenavn..derfor synes jeg den spøken var morsom.

Jeg har et barn med misdannelser i føttene ( pluss mye annet ), den setningen hadde ikke jeg tatt meg nær av.

Folkeskikk ja..vet du hva det er da?

Skrevet

På meg er det ikke synd!!!!!

Skrevet

Hallis:Du må enten være STOKK DUM, eller så er du her kun for å provosere!! Kan du ikke svare på det som faktisk blir skrevet, i stedet for å synes synd på deg selv?! Du svarer jo ikke en eneste person her, som skriver hvorfor dem har OS!! Du er så lite intelligent, at det er nesten rart du klarer å logge deg inn på dette nettstedet!!

Alt jeg ser du skriver er: Meg, meg, meg, og atter meg, og ungen min, og stakkars meg, og meg og atter meg igjen!!

Skrevet

22.20: Jeg vet ikke hvorfor du stiller dette spørsmålet. Det er jo bare å gå inn på nav.no og lese.

Jeg må være aktivt arbeidssøkende eller under utdanning for å kunne motta OS.

Den eneste grunnen utenom dette for å kunne motta OS, er om du går til intensiv behandling, det være seg pga psykisk eller fysisk sykdom/lidelse.

Regner med at dette er likt for hele landet, og ikke bare her jeg bor. Jeg hadde ikke fått OS om jeg ikke hadde tatt utdanning. Jeg var i utdanning når barnefar og jeg flyttet fra hverandre, og har fortsatt en stund igjen. Så det er i alle fall grunnen til at jeg får denne stønaden. Og takk for at vi har denne ordningen, hvis ikke hadde det vært sosialen, eller en hvilken som helst jobb, noe som ikke er aktuelt for meg, da jeg har en kronisk lidelse som kommer til å vare livet ut.

Skrevet

00:20

så du synes den var morsom du?? Håper bare du ikke lærer barnet ditt det samme da.

Hvis det er tilfelle at det blir stilt krav til dem så er jo saken en helt annen, men venninna mi sin unge som mottar 26000 tilsammen gjør absolutt ingenting og ungen er 2 år så hvordan kan det da ha seg?? Hun har fossten unge med 2 forskjellige så ikke aner jeg hvorfor hun får så masse.

Kan vi avlsutte her? Jeg tok feil alle dere andre har rett. sorry og jeg bøyer meg i støvet til alle dere alenemødre!!!

Skrevet

Man kan gå hjemme i 3 år og ikke gjøre en damshit og likevel motta OS. MEN etter de 3 årene så stilles det minimum 50% aktivitet på enten jobb eller utdannelse.

Alle som sitter og kan alt om OS burde kansje lese seg opp litt bedre om regler og slikt. Man kan heller ikke få det dersom barnet/barna er over 8 år. så yngste barnet må være under 8 år. Kansje det noen gang tas unntaksregler det skal jeg ikke si for sikkert.

Mange mødre går fra far til barna/barnet for det blir bedre for dem og få OS... Dem kan også få mye mye mer dekket. Man kan få kommunal leilighet og betale under 4000 kr i husleie. men ja man må stå for strøm,internett og tv selv men det er likevel billigt i forhold til og leie ute på markedet. Man kan også få hele barnehage/sfo regning dekket og kun betale matpenger dersom dette er en ording.(men bhg eller sfo regning blir dekket av kommunen, grunnen også til husleie blir lav fordi man også får bostøtte fra kommunen)

Så i bunn og grunn så mye støtte som en alenemor kan få så er det ganske urettferdig, mens to foreldre som er sammen kan sitte med dårlig råd fordi de ikke har den beste betalte jobben, eller har valgt et yrke som de vil jobbe i men som ikke er supert godt betalt og de sitter med samme utgifter som to foreldre men har mer inntekt og får såpass mye støtte.

Dette vet jeg pga en veninne som vet hva hun har rett på og søker på alt hun kan ha rett på, og likvel klager hun på dårlig råd.

Jeg selv mottar os, men den slutter snart pga jeg har fått meg samboer men holder på med utdannelse, og jeg kunne langt ifra tenkt meg og snylte til meg penger bare fordi jeg egentligt kan fordi reglene er slik.

Så reglene burde defentivt endres, og det burde stilles krav 1 års permisjon og dersom man ikke har utdannelse kan man få OS så lenge man går på skole og fullfører utdannelse,og da den grunnleggende utdannelse, ikke for alle år på høyskole, da må man priotere annerledes, kansje jobbe og ta skole ved siden av eller spare opp for og ta utdannelse eller leve på stipend og lån fra lånekasse.

Skrevet

Så i bunn og grunn så mye støtte som en alenemor kan få så er det ganske urettferdig, mens to foreldre som er sammen kan sitte med dårlig råd fordi de ikke har den beste betalte jobben, eller har valgt et yrke som de vil jobbe i men som ikke er supert godt betalt og de sitter med samme utgifter som to foreldre men har mer inntekt og får såpass mye støtte.

Ble litt feil på denne i farten mente at og de sitter med mer utgifter enn hun som er alenemor(tross alt ekstra mat og tlf regning, klær osv) og likevel har mindre inntekt kansje og ingen støtte mens hun som er alenemor skal få så mye dekket og hjelp fra staten og kommunen fordi hun er alenemor.

Kunne også tatt med en del andre saker hvor det burde vært ordning for foreldre som bor sammen men kansje ble gravid med et uhell på litt feil tidspunkt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...