Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #26 Skrevet 10. mai 2011 Du er veldig generaliserende! Du tror alle er som din venninne... Jeg er alenemor og mottar os. Gutten min startet i bhg da han var 9,5 mnd, for da måtte jeg fortsette studiene mine. Selvsagt skulle jeg ønske at han kunne vært hjemme med meg lengre, men man mottar ikke os evig, så jeg måtte gjøre ferdig studiene mine. Nå til sommeren er jeg ferdig å studere og gifter meg i tillegg, så da mottar jeg ikke mer os, men jeg er veldig glad for at jeg har kunnet motta os. Alternativet hadde jo vært å enten bli i et dårlig forhold til jeg var ferdig med studiene eller å avslutte studiene midt i, og funnet en eller annen jobb som ufaglært... Du snakker om å planlegge, men alt blir ikke alltid slik man har planlagt... Så når man har et barn, og blir alene, så er det godt at vi har støtteordninger som sikrer at man allikevel klarer seg.
3 nøtter til Askepott Skrevet 10. mai 2011 #27 Skrevet 10. mai 2011 Til 11:16. Du er alenemor og får OS, men du skal gifte deg i sommer? Hvordan kan du motta OS og ha planer om å gifte deg, du er jo ikke alene da. Ja, jeg har ett valg jeg også om å gå fra mannen min og få OS, men det er jo det jeg mener altfor mangen gjør, eller så snylter de den til seg og sier de ikke bor med BF (og ikke kom her og si at systemet ikke blir utnyttet av veldig mange) Er til og med folk som har meldt inn meg og sagt til nav jeg bor med BF og får OS, jeg får da faen ikke OS og ikke har jeg tenkt å snylte det til meg heller.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #28 Skrevet 10. mai 2011 Man kan motta OS opptil 1år etter at man har blitt samboer med en mann som ikke er barnas far. Så ja hun kan ha gifteplaner og motta os ,og til å med ha samboer.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #29 Skrevet 10. mai 2011 Jeg tenker at det bør være en øvre grense for sosial intelligens og IQ før man får barn, da vet jeg om en som hadde vært barnløs, gitt. Så bra at OS kommer litt før, kos dere på 17. mai Hilsen en som aldri har fått, eller kommer til å motta overgangsstønad, men ikke er like grønn av misunnelse (og vett) som visse andre.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #30 Skrevet 10. mai 2011 Dette har jeg mange års erfaring med. Husk bare at i juni kommer den ikke før den 20. Ja, jeg var alltid glad for tidlig OS, men det kommer dager etter det, også. Og den siste uken der er LANG i juni!!!!! Sommer og alt....
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #31 Skrevet 10. mai 2011 Hadde det vært bedre om det het "en haug med enslige foreldre på sosialstønad", Hallis? Du vet lite om hva du snakker om.
3 nøtter til Askepott Skrevet 10. mai 2011 #32 Skrevet 10. mai 2011 Alltid skal jeg bli hengt ut på dette forumet, bare for jeg har nick. Blir kalt dårlig mor, mindre intelligent, snylter på NAV for ungen min har klumpfot og vi skal få ekstra dager med sykt barn dager, ungen min blir kalt en hore, klumfotvanskapningen og jeg vet ikke hva,
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #33 Skrevet 10. mai 2011 hahaha..om du tror det er nicket som gjør det, så vær så god, Hallis. Men om du hadde vært anonym med slike meninger, så hadde du blitt angrepet likevel...... Ja, jeg vil si du er mindre intelligent, som kan påstå at OS ikke skulle funnes. Du er nok bare litt ung, og tror du vet mye
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #34 Skrevet 10. mai 2011 Er vel kanskje fordi du fremstiller deg selv som mindre intelligent og lite sympatisk? Folk gir som de får, som regel. Du sier jo at andre snylter på NAV, så fremkommer det informasjon om at du gjør det samme. Det kalles misunnelse (fra din side), mye vil ha mer. Når det gjelder ungen din er det jo tragisk ting å komme med, forhåpentligvis har han/hun (vanskelig å si om det er gutt eller jente med det navnet), ikke arvet så mye fra moren sin.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #35 Skrevet 10. mai 2011 Slik som du langer ut på andre så tåler du å få litt tilbake. Særlig når du kaster sten i glasshus. Klager på at andre "snylter" på NAV når du faktisk selv mottar støtte fra NAV. Nei, dette får du tåle og kanskje du burde revurdere måten du selv snakker til andre på og måten du omtaler andre mennesker på. Du tar deg selv nær av ting. Tror du ikke andre også kan gjøre det samme? Vær mot andre som du vil at andre skal være mot deg, Hallis! Og jeg kan si det for jeg har verken slengt dritt til deg, kalt deg noe, kalt barna dine eller vært frekk mot deg, men jeg har lagt merke til din oppførsel her inne og den er mildt sagt ikke pen. Ta deg litt sammen og du skal se at du blir bedre mottatt av andre.
3 nøtter til Askepott Skrevet 10. mai 2011 #36 Skrevet 10. mai 2011 har aldri sagt at de som får oS snylter til seg noe som helst, synes bare det ikke er rettferdig for folk med lite penger ikke skal få det samme som alenemødre gjør, en leilighet med 2 soverom koster vell så og si det samme om man bor 1 eller 2 voksne i den og fordi folk er alene skal dem få en haug på penger. tenk på alle de som går på sosialen for de har lite penger og de er 2, er veldig lett for moren da og bare gå fra faren til ungen for da klarer hvertfall de seg. Ask-Vilje er en gutt for han har tross alt ett guttenavn.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #37 Skrevet 10. mai 2011 Hallis, hvorfor i alle dager er du så agressiv og krenkende ? Virker som du bærer et nag eller har opplevd noe som har gjort deg skadefro ifh til andre i en vannskelig situasjon.
3 nøtter til Askepott Skrevet 10. mai 2011 #38 Skrevet 10. mai 2011 Er jeg aggresiv???? Hva er de andre her inne?
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #39 Skrevet 10. mai 2011 Og fordi systemet er slik at det svikter de som er svakerestilt i samfunnet, så skal du ha en slags aggresjon mot de svakerstilte som får hjelp (les:alenemødre)? Ved å komme med utsagn som; "haha, jeg får bedre lønn enn der, tapere". Du er virkelig ikke riktig navla. Trodde det var jente. Vilje brukes praktisk talt ikke som noe annet. Kan klumpfot ha noe med å være tvekjønnet og?
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #40 Skrevet 10. mai 2011 22:15 : Bare å gi opp. Å snakke til henne er meningsløst. Bare å gi opp....
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #41 Skrevet 10. mai 2011 Kan noen av dere OS-tilhengere forklare meg hvorfor en alenemor skal kunne få penger i TRE år, uten at det stilles noen krav? Hvorfor skal ikke alenemødre måtte, som alle andre foreldre, gå ut i jobb når ungen er rundt året? Evt. studere?
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #42 Skrevet 10. mai 2011 Så du ,Hallis, mener at jeg som er alene med to med diagnoser(ene med livslang diagnose) ikke skal ha noen fordeler fremfor deg med ett barn og mann? hmmmm.... Du har en mann, og du har deg, og ett barn. Hvem av deg og meg har størst sjanse for å jobbe mer og dra inn mer penger til fellesskapet i familien??? Meg???? Eller du? Dere er to voksne. Hvem sier at dere trenger ha lite inntekt? Dere? eller vi som er alene med barn? Det er dere som bestemmer inntekten, akkurat slik vi som er alene gjør til en viss grad. Dere har bare større mulighet til overtid og odde arbeidstider.......
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #43 Skrevet 10. mai 2011 Det lurer faktisk jeg litt på også. I tilegg klarer dem å si til alle oss andre her inne at de ikke ville gått fra ungen sin før den er hvertfall 3 år.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #44 Skrevet 10. mai 2011 Det er faktisk ikke alenemødre som lager reglene, selv om enkelte later til å tro det, og det er de færreste alenemødre som mottar full os i 3 år. De aller fleste går enten tilbake i jobb eller tar utdannelse etter at permisjonen er ferdig. Lurer du på hvorfor det ikke stilles krav? Jeg kan ikke svare deg på det. Du får sende en epost til regjeringen og spørre. Det er tross alt de som lager reglene. Ikke den enkelte alenemor.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #45 Skrevet 10. mai 2011 De fleste som jeg kjenner går hjemma med ungen sin til den er 3 år og jeg kjenner en del som går på Os.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #46 Skrevet 10. mai 2011 Kjenner ikke så mange som mottar os, men de jeg kjenner, inkl. meg selv, både jobber og studerer. Og mottar man os etter at barnet er fylt 3 år så stilles det krav til aktivitet. Uansett så kan vi ikke bruke de vi kjenner personlig som referansegruppe for påstander. Litt fakta: - i 2010 var det en nedgang på 1 438 personer som mottok os - andelen aktive mottagere har økt med 6% - 57,8% av mottagerne mottar redusert os (dvs. at de også har jobb eller annen skattbar inntekt)
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #47 Skrevet 10. mai 2011 22:28: Jeg spurte OS-TILHENGERNE om hvorfor de mener det er ok at alenemødre skal kunne motta penger i tre år uten at det stilles krav til dem. Jeg antar at når man er FOR noe, så har man også meninger om HVORFOR man er det. Samt at man klarer å argumentere for disse meningene. Jeg er klar over at ikke alenemødrene lager reglene. Men jeg syns det er ok å ha diskusjoner og meningsutvekslinger om ting jeg da. Ikke bare avskrive alt med "men regjeringen har bestemt at det skal være sånn så da får det være sånn da." Ting som er vedtatt i Stortinget er ikke permanente vet du. Det er det som er så fint ved å bo i et sosialdemokratisk land.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #48 Skrevet 10. mai 2011 Klart de kommer ut i jobb når stønaden opphører - da MÅ de jo. hadde stønaden opphørt tidligere er det stor sannsynlighet for at de ville kommet seg ut i jobb tidligere også!
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #49 Skrevet 10. mai 2011 For et våsete spørsmål! Du legger til grunn at de som er for overgangsstønad også er for at det ikke er aktiviteteskrav. Det hele blir meningsløst.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #50 Skrevet 10. mai 2011 Det du ba om hvar en forklaring og ikke vår personlige mening. Min personlige mening: Jeg er for os, men jeg er for at det stilles krav når barnet har fått plass i barnehage. Det går fint an å være for os og for at det skal stilles krav til den enkelte mottager.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå