Gå til innhold

Moren min skjønner ikke hva som er så galt med å kalle noen for neger(!)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skjønner meg ikke på fanatisk politisk korrekte idioter som HI og hennes meningsfeller.

 

Neger betyr da egentlig bare svart. Om moren din kalte negre for NIGGER, ja, det hadde vært ille for det er jo et skjellsord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fitte betyr da bare vagina!

Feit betyr da bare overvektig

Slengpatter er da bare lite spretne bryst

 

 

Neger er og blir et ord lagt på mørkhudete for å kategorisere og undertrykke dem. Mulatt er enda verre. Problemet er ikke de som støtter de mørkhudete som finner ordbruken støtende, problemet er de imbesile lyshudete som mener de kan si hva faen de vil fordi de ikke mener noe vondt med det.

 

"ikke bli fornærmet fordi jeg kaller deg feit, jeg bare påpeker at du har noen kilo for mye"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Veldig gammel tråd. Jeg vet. 

Men hjelpe meg så mye dumt det står her. Konkluderer med at nivået her inne var ganske dårlig i 2011 også. 

Og slike folk har barn. 

Anonymkode: d61f5...5ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kommer fra Oslo og her er neger ikke et skjellsord, men et ord som betyr svart. En klassekamerat kalte seg selv og søskenene sine negre (de var det).

Anonymkode: 44ee3...961

Det er jo rent sprøyt og viss-vass. Da var det vel ok for han da, men å dra det dithen at det gjelder hele Oslo er jo bare BS. 

Anonymkode: 4ab47...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje moren din kan gi deg forklaringen at du driver med ren historieforfalskning, da? Neger kommer IKKE av nigger. Det kommer til vårt språk fra fransk nègre, opprinnelig fra latin niger, og betyr bare svart. Negro er på spansk det vanlige ordet for svart. Skulle de avskaffet det ordet ville de ikke hatt noe ord for fargen svart.

Nigger er et ord som sørstatsamerikanere har kommet opp med basert på en forvridd engelsk uttale av negro. At noen andre, på et helt annet språk, som ikke har noe med norsk og det norske negerordet å gjøre, har kommet opp med et slikt uttrykk er ikke noe argument mot det norske negerordet som vi har fra fransk, og som aldri har vært et skjellsord i Norge. Kampen mot negerordet fra de historieløse er bare amerikansk kulturimperialisme og mangel på respekt for at vi er i Norge og ikke USA, og at USAs verdier og språk og historie ikke har forrang i Norge.

Anonymkode: 44ee3...961

Aiai... når folk kommer og skal slå deg i hodet med fakta du ikke har bedt om, for å forsvare å bruke et ord som de selv har NULL forhold til og som det er fullstendig unødvendig å bruke. 
 

🤦🏻‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Negerordet er ikke «fullstendig unødvendig å bruke». Noen ganger er det naturlig beskrive folk som kommer fra Afrika sør for Sahara, men som ikke er hvite eller asiater (det bor millioner av asiater i bl.a. Sør-Afrika, og millioner av hvite med røtter tilbake til 1600-tallet). I serier som Dear White People brukes uttrykket white på akkurat samme måte om oss hvite. Man kan kunne sagt at man ikke trenger noe ord for å beskrive hvite også, men da måtte Dear White People funnet en annen tittel. F.eks. Dear People eller Dear Privileged People eller Dear American People. Men meningen blir ikke den samme. Slik er det også med negerordet. Man kan i en del sammenhenger bytte det ut med generelle uttrykk som viser til andre ting, eller statsborgerskap, men i noen sammenhenger er det poeng å skille mellom en afrikaner som er hvit og statsborger i Sør-Afrika, og en som er neger.

Og før noen kommer og hevder det skal erstattes av afrikanere. Store deler av det afrikanske kontinentet er befolket av arabere, berbere, hvite og asiater. En afrikaner er en som kommer fra det afrikanske kontinentet, og kan ha ulik etnisitet/hudfarge. Hvite sørafrikanere kaller f.eks. språket sitt bare for afrikansk. Afrika er dessuten et navn som europeere fant på som betegnelse på Nord-Afrika, et område der det bor få negre (annet enn folk som innvandret dit fra sør for Sahara). Så det er ikke et navn som én av flere grupper i Afrika kan gjøre krav på bare for seg selv, og ved å ekskludere andre afrikanere i bl.a. Nord-Afrika.

Anonymkode: 44ee3...961

Bla bla bla... 

Jo, det er fullstendig og totalt unødvendig å bruke. Jeg forholder meg til historien, og til dem det angår. Ikke privilegerte andre som føler seg berettighet til å skulle bruke akkurat det som passer dem best. 
 

Forresten - skaff deg en hobby. Du har for mye tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Hannasbananas skrev:

Bla bla bla... 

Jo, det er fullstendig og totalt unødvendig å bruke. Jeg forholder meg til historien, og til dem det angår. Ikke privilegerte andre som føler seg berettighet til å skulle bruke akkurat det som passer dem best. 
 

Forresten - skaff deg en hobby. Du har for mye tid. 

Du taper debatten. Lær deg litt folkeskikk og debatteknikk, for her driter du deg ut. Du har åpenbart møtt din overkvinne

Anonymkode: dceac...dcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Negerordet er ikke «fullstendig unødvendig å bruke». Noen ganger er det naturlig beskrive folk som kommer fra Afrika sør for Sahara, men som ikke er hvite eller asiater (det bor millioner av asiater i bl.a. Sør-Afrika, og millioner av hvite med røtter tilbake til 1600-tallet). I serier som Dear White People brukes uttrykket white på akkurat samme måte om oss hvite. Man kan kunne sagt at man ikke trenger noe ord for å beskrive hvite også, men da måtte Dear White People funnet en annen tittel. F.eks. Dear People eller Dear Privileged People eller Dear American People. Men meningen blir ikke den samme. Slik er det også med negerordet. Man kan i en del sammenhenger bytte det ut med generelle uttrykk som viser til andre ting, eller statsborgerskap, men i noen sammenhenger er det poeng å skille mellom en afrikaner som er hvit og statsborger i Sør-Afrika, og en som er neger.

Og før noen kommer og hevder det skal erstattes av afrikanere. Store deler av det afrikanske kontinentet er befolket av arabere, berbere, hvite og asiater. En afrikaner er en som kommer fra det afrikanske kontinentet, og kan ha ulik etnisitet/hudfarge. Hvite sørafrikanere kaller f.eks. språket sitt bare for afrikansk. Afrika er dessuten et navn som europeere fant på som betegnelse på Nord-Afrika, et område der det bor få negre (annet enn folk som innvandret dit fra sør for Sahara). Så det er ikke et navn som én av flere grupper i Afrika kan gjøre krav på bare for seg selv, og ved å ekskludere andre afrikanere i bl.a. Nord-Afrika.

Anonymkode: 44ee3...961

Men akkurat hvor ofte har du behov for å beskrive etnisiteten til et menneske egentlig? I hvilken hverdagssamtale har du et behov for å bruke betegnelsen neger for å komme til poenget?

Hvorfor kan du ikke ta signalene fra et folkeslag som har blitt stigmatisert i århundre om at begrepet neger er noe de har dårlige assosiasjoner til og ønsker ut av folks vokabular? 

Hvorfor er din rett til å bruke ordet sterkere enn deres rett til å slippe å bli betegnet med et, for dem, belastende ord? 

Anonymkode: de4fa...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Negerordet er ikke «fullstendig unødvendig å bruke». Noen ganger er det naturlig beskrive folk som kommer fra Afrika sør for Sahara, men som ikke er hvite eller asiater (det bor millioner av asiater i bl.a. Sør-Afrika, og millioner av hvite med røtter tilbake til 1600-tallet). I serier som Dear White People brukes uttrykket white på akkurat samme måte om oss hvite. Man kan kunne sagt at man ikke trenger noe ord for å beskrive hvite også, men da måtte Dear White People funnet en annen tittel. F.eks. Dear People eller Dear Privileged People eller Dear American People. Men meningen blir ikke den samme. Slik er det også med negerordet. Man kan i en del sammenhenger bytte det ut med generelle uttrykk som viser til andre ting, eller statsborgerskap, men i noen sammenhenger er det poeng å skille mellom en afrikaner som er hvit og statsborger i Sør-Afrika, og en som er neger.

Og før noen kommer og hevder det skal erstattes av afrikanere. Store deler av det afrikanske kontinentet er befolket av arabere, berbere, hvite og asiater. En afrikaner er en som kommer fra det afrikanske kontinentet, og kan ha ulik etnisitet/hudfarge. Hvite sørafrikanere kaller f.eks. språket sitt bare for afrikansk. Afrika er dessuten et navn som europeere fant på som betegnelse på Nord-Afrika, et område der det bor få negre (annet enn folk som innvandret dit fra sør for Sahara). Så det er ikke et navn som én av flere grupper i Afrika kan gjøre krav på bare for seg selv, og ved å ekskludere andre afrikanere i bl.a. Nord-Afrika.

Anonymkode: 44ee3...961

Du har helt rett. Noen av oss er så gamle at vi er oppvokst på 60-70-tallet. Da var «negre» (setter det bevisst i hermetegn nå) bare noe vi så på TV. Så vel min første «neger» når jeg var 5 og det var et hyggelig møte, men litt av en sensasjon..... noe å løpe hjem å fortelle til mamma liksom. 

Mine foreldre var opplyste folk, de støttet borgerrettighetsbevegelsen i USA og hadde sansen for Martin Luther King. De ble sjokkert over det politiske drapet på ham. Særlig mamma hatet rasisme og var fortsatt preget av tapet av jødiske venner. 

Det foreligger norske filmaviser på 60-tallet fra de svartes kamp i USA  der n-ordet brukes helt nøytralt og i støttende vendinger. 

Sier jeg neger? Nei det gjør jeg ikke. Jeg orker ikke å bli hetset og sett på som en idiot/rasist så her bøyer jeg meg etter sosiale konvensjoner. Men at jeg savner ordet innimellom, blir litt tungvint med «sort person med opprinnelse sør for Sahara.»

Litt av problemet kan være at ordet ble/blir brukt på en litt annen måte i Oslo enn her. Har hørt storbyfolk bruke det nedsettende om alle som er mørkere i huden enn hvit. Det er ikke greit.

Men at tante Olga på 90 bruker begrepet ser jeg ingen grunn til å rope rasisme for.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kommer fra Oslo og her er neger ikke et skjellsord, men et ord som betyr svart. En klassekamerat kalte seg selv og søskenene sine negre (de var det).

Anonymkode: 44ee3...961

Haha, jo det er det.

Og: Denne tråden er 8 år gammel

Anonymkode: 9f5b6...a9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du taper debatten. Lær deg litt folkeskikk og debatteknikk, for her driter du deg ut. Du har åpenbart møtt din overkvinne

Anonymkode: dceac...dcc

😂😂 You wish! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Hjertefru skrev:

Du har helt rett. Noen av oss er så gamle at vi er oppvokst på 60-70-tallet. Da var «negre» (setter det bevisst i hermetegn nå) bare noe vi så på TV. Så vel min første «neger» når jeg var 5 og det var et hyggelig møte, men litt av en sensasjon..... noe å løpe hjem å fortelle til mamma liksom. 

Mine foreldre var opplyste folk, de støttet borgerrettighetsbevegelsen i USA og hadde sansen for Martin Luther King. De ble sjokkert over det politiske drapet på ham. Særlig mamma hatet rasisme og var fortsatt preget av tapet av jødiske venner. 

Det foreligger norske filmaviser på 60-tallet fra de svartes kamp i USA  der n-ordet brukes helt nøytralt og i støttende vendinger. 

Sier jeg neger? Nei det gjør jeg ikke. Jeg orker ikke å bli hetset og sett på som en idiot/rasist så her bøyer jeg meg etter sosiale konvensjoner. Men at jeg savner ordet innimellom, blir litt tungvint med «sort person med opprinnelse sør for Sahara.»

Litt av problemet kan være at ordet ble/blir brukt på en litt annen måte i Oslo enn her. Har hørt storbyfolk bruke det nedsettende om alle som er mørkere i huden enn hvit. Det er ikke greit.

Men at tante Olga på 90 bruker begrepet ser jeg ingen grunn til å rope rasisme for.

 

Men vi kan forklare tante Olga hvorfor det er et begrep man ikke bruker lenger. Helt på samme måte som å kalle folk MEF div diagnoser for idiot, mongo, hemma osv. 

Neger er heldigvis helt på vei til å forsvinne. Jeg spurte sønnen min og noen av vennene hans om de visste hva ordet betydde og de hadde aldri hørt det. Og de har venner som kan betegnes som det. 

Så verden går fremover med museskritt på noen områder. 

Anonymkode: de4fa...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men vi kan forklare tante Olga hvorfor det er et begrep man ikke bruker lenger. Helt på samme måte som å kalle folk MEF div diagnoser for idiot, mongo, hemma osv. 

Neger er heldigvis helt på vei til å forsvinne. Jeg spurte sønnen min og noen av vennene hans om de visste hva ordet betydde og de hadde aldri hørt det. Og de har venner som kan betegnes som det. 

Så verden går fremover med museskritt på noen områder. 

Anonymkode: de4fa...a25

Ja, vi kan jo prøve 🤪

Håper bare at Olga ikke er dement da. Og det er jo nettopp denne gruppen eldre som har mest sjans for å komme i kontakt med den gruppa som tidligere ble referert til med n-ordet. 

Som regel går det helt fint. Opplever lite eller ingen stygg oppførsel fra pasienter overfor mine mørke kolleger. Men pleier å forberede dem på at de kan oppleve å bli kalt «neger». Og at det i de fleste tilfeller ikke er ment nedsettende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kommer fra Oslo og her er neger ikke et skjellsord, men et ord som betyr svart. En klassekamerat kalte seg selv og søskenene sine negre (de var det).

Anonymkode: 44ee3...961

Lurer på hva du søkte på i forumet for å dra opp denne tråden fra 2011....

Her på Oslos østkant er neger et skjellsord. Tror du noe annet har det kanskje blitt litt mange kamferdrops?

 

Anonymkode: 477b9...391

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har knapt satt mine ben på Oslos østkant, så hva som er skjellsord der vet jeg ikke så mye om. Der jeg er oppvokst, på den andre kanten av byen, var neger ikke noe skjellsord.

Anonymkode: 44ee3...961

Aaaah, dette forklarer det meste... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎23‎.‎03‎.‎2011 den 8.59, Lille-Pernille skrev:

Link til påstanden om at "neger" kommer av ordet "nigger".

 

Jeg sier neger. Er jeg da uvitende eller rasist?

Kommer ikke ordet neger av det amerikanske ordet "negro" da og ikke "nigger"?

Anonymkode: c11fd...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎23‎.‎03‎.‎2011 den 9.58, Anonym bruker skrev:

Men neger er jo en direkte oversettelse av nigger!! Så hvorfor er det ene godtatt men det andre ikke?? Logikken deres er jo på bærtur!!!

 

 

Nei, ordet neger er en direkte oversettelse av negro, som forøvrig er noe helt annet enn nigger!

Anonymkode: c11fd...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En spade er en spade. Man graver med den i svart jord. Skal man slutte å kalle jorden for svart? Kanskje er det bedre å kalle jorden for brun? Man har gule, røde, hvite og brune, eller svarte mennesker. Vi har sikkert andre farger også. Hva er problemet? Jeg elsker blandingen av en blomsterbukett, og tenker at globen har et hav av farger, noe som gir en nydelig blanding. Klarer ikke helt å se problemet med gule, røde, hvite og brune blomster. Skal den siste fargen føle seg stigmatisert? Vi er allesammen helt avhengig av hverandre, samme hvilken farge vi har.

Anonymkode: b79b8...97d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

En spade er en spade. Man graver med den i svart jord. Skal man slutte å kalle jorden for svart? Kanskje er det bedre å kalle jorden for brun? Man har gule, røde, hvite og brune, eller svarte mennesker. Vi har sikkert andre farger også. Hva er problemet? Jeg elsker blandingen av en blomsterbukett, og tenker at globen har et hav av farger, noe som gir en nydelig blanding. Klarer ikke helt å se problemet med gule, røde, hvite og brune blomster. Skal den siste fargen føle seg stigmatisert? Vi er allesammen helt avhengig av hverandre, samme hvilken farge vi har.

Anonymkode: b79b8...97d

Poenget er vel at det ikke er DU som bestemmer hva som er fornærmende mot andre.

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Å bruke neger som er skjellsord er i tilfelle en helt ny bruk på norsk, der neger alltid har vært et rent beskrivende ord for det som på en mer omstendelig måte må beskrives som «en person fra Afrika sør for Sahara som ikke er hvit eller asiat, eller person av slik avstamning».

Jeg mener vi ikke skal akseptere forsøk på å gjøre neger til skjellsord. Det kan sammenlignes med å bruke jøde som skjellsord. Vi slutter jo ikke å bruke ordet jøde om personer som faktisk er jøder bare fordi noen i norske skolegårder bruker det som skjellsord.

 

Anonymkode: 44ee3...961

Vel, jøder kaller seg selv jøder og definerer seg som det. Men folk med røtter i Afrika har aldri hatt noe behov for å kalle seg selv neger, og hvis de uttaler at dette ikke er OK, så skal vi slutte å bruke det. Fordi det er dem vi bruker det om, og de liker det ikke. Ferdig arbeid. 

Anonymkode: 9d200...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det gjorde ingenting. Tvertimot, jeg har gode venner i Washington, særlig innenfor teaterfakultetet ved negeruniversitetet. Jeg ble invitert til å bo noen dager hos en negerprofessor. I Washington er vi nordenfor den strenge color line, her kan hvite og negre omgås hverandre som alminnelige menneskelige vesener."

Alter og disk, brev og annen prosa 2, av Agnar Mykle.
Gyldendal norsk forlag 1998.

https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2008081900041

Så kan en lure på, burde vi brenne bøker?

Anonymkode: ae272...437

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor er det nesten ingen med mørk hudfarge og ingen med burka el hijab. Jeg er oppvokst med å si neger og synes heller ikke det er et skjellsord. Bruker det til andre som ikke er hårsåre.. men sier det ikke jeg heller.. der kommer neger n liksom. En i fam. Husker første gang han så en neger i byen..det er 50 år siden. Da fantes det ikke negere i norge.. kun på sirkus. Det er helt viltå tenke på. Men jeg mener ikke vondt med det.

Anonymkode: 96e50...f90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Språket eies av språkbrukerne. I dette tilfellet brukerne av norsk. Det er deres verktøy for å beskrive  verden. Like lite som nordmenn kan bestemme hvilket kinesisk ord kinesere skal bruke om f.eks. nordmenn, europeere eller hvite generelt, like lite kan amerikanere (for det er faktisk amerikanere som her forsøker å diktere norsk språkbruk i en form for engelsk kulturimperialisme) få bestemme hvilket ord norske språkbrukere bruker for å beskrive en gruppe med noen fellestrekk fra det afrikanske kontinentet, et ord vi på norsk har fått fra fransk og som ikke har det fjerneste med engelsk språk og hva amerikanerne har gjort i sitt land med praktisering av aparheid så sent som på 60-tallet osv. Vi i Norge hadde ikke apartheid i 60-årene og har aldri hatt det. Hverken her i Norge eller i Frankrike der nègre kommer fra har det noen sinne vært noe slikt som USA har praktisert.

På mange afrikanske språk har de ord for hvite som ingen hvite har prøvd å fortelle om at de ikke kan bruke. På bantuspråk har de f.eks. ordet mzungu som skal bety noe slikt som «noen som streifer rundt» fordi det var afrikanernes opplevelse av de første europeerne de møtte.

Anonymkode: 44ee3...961

Kjempeinteressant perspektiv. Du har helt rett i at Norge og Europa aldri har hatt apartheid i den forstand som fex USA. For 200 år siden fikk en «neger» seg jobb som postmester i Kragerø.  Han hadde bakgrunn som tjener, og kom via et annet land i Europa. Historien vil ha det til at han ble stukket i hjel, ble offer for en sjalu innfødt. Postmesteren hadde visst voldsomt drag på damene.... han har visst fått en gate i kystbyen oppkalt etter seg. 

Sitter og ser på VM i friidrett. Så mye flotte folk, av alle farger og begge kjønn. Medaljeseremoni, tre svarte fra USA og Canada på pallen. Deres forfedre brakt over havet som dyr, i lenker. Tvunget til å jobbe livet av seg, misbrukt og mishandlet. Nå står deres etterkommere og har vunnet gull for sitt land. Rart å tenke på. Det skulle de visst, de som ble fraktet over havet mot sin vilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...