Gå til innhold

Moren min skjønner ikke hva som er så galt med å kalle noen for neger(!)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Neger stammer fra to ord:

 

negro: svart på spansk og portugisisk

niger: svart på latin

 

Ordene ble brukt om afrikanere som ble fanget og solgt som slaver. Ordene neger og nigger er derfor nært knyttet til rasisme, slavehandel og systematisk mishandling og tortur. Svært mange mennesker som er mørke i huden tar seg nær av uttrykkene.

 

Egoistiske mennesker uten respekt for andre benytter seg av ord og uttrykk for å beskrive andre når majoriteten av menneskene man ønsker å beskrive ser uttrykket som fornærmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neger kommer fra negro som kommer fra niger.

 

Niger betyr svart. Hvor tror du nigger kommer fra? Niger kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme by, samme alder. Men, trekker konklusjonen om at vi nok ferdes i vidt forskjellige kretser.

Hva er forskjellen på neger og degos?

 

Enkelte av pensjonistene der jeg vokste opp kalte pakistanere og tyrkere for degoser og afrikanere for negre. (Riktignok var ikke dette ondsinnet, men nå vet vi bedre enn å bedrive en slik kategorisering av mennesker.)

 

Å bruke slike betegnelser på andre er både vulgært og lavmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig anno 10:08 - i hva da?

 

Du er vel en slik en type som må gå til personangrep og nedsettende kommentarer når noen er uenige i dine meninger?

 

Stakkars deg tenker jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig anno 10:08 - i hva da?

 

Du er vel en slik en type som må gå til personangrep og nedsettende kommentarer når noen er uenige i dine meninger?

 

Stakkars deg tenker jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folkeskikk. Og allmenkunnskap. Kanskje du burde vektlagt historie.

 

Det er ikke snakk om å være uenig, her er det snakk om at du velger å bruke rasistiske og nedsettende ord fordi du ikke vil vedkjenne deg ordenes betydning.

 

Var det ikke en politiker som benektet holocaust nylig? Det passet visst ikke inn i hans verdensbilde.

 

Dumme mennesker er gøy kun i små, små doser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du mener feil. Det nytter ikke å "tro" i slike tilfeller. Fakta er fakta. Neger er et rasistisk ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordenes betydning?

 

Betydningen er veldig klar den. At det er er noen som bruker det negativt og skaper betegnelser og nye ord som faktisk er nedsettende og rasistiske kan ikke ordet i seg selv lastes for.

 

Du mener kanskje at jøde også er rasistisk og nedsettende?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper jo lite hva du TROR en person tar seg nær av og ikke. Neger er og blir et rasistisk ord, kanskje ikke de man kjenner tar seg nær av det, jeg har en kompis som er mulatt, og han kaller seg neger i hytt å pine, men kan bli litt irritert hvis vilt fremmede bruker ordet. Det kan sammenlignes litt med at en tykk person sier at "jojo, men jeg er jo feit"..dewt betyr ikke at det er greit for andre å si det allikevel (jeg sier ikke at neger og tykk er det samme)

 

Det er ikke bare i USA det er et negativt ladet ord, det finnes flust av "afro-nordmenn" som ikke liker det også. Vær forsiktige med hva dere sier rundt folk, ord dere vet kan bli tolket feil er jo ikke noe vits i å slenge rundt seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprinnelsen til ordet neger og nigger var alt annet enn usklyldig. Det er et begrep som bla brukt for å kategorisere undermennesker.

 

Du mangler åpenbart MYE kunnskap om dette. Men du gjør en glimrende jobb i å fremstille deg selv som en smårasistisk egoist da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vil ikke være anonym.

kan dere ta dere tid til å lese denne korte teksten av Thomas Hylland Eriksen?

Det handler ikke om hva du/dere synes det er greit og kalle andre men hva den andre oppfatter tilnavnet som.

 

spørsmålet jeg alltid stiller meg i slike diskusjoner er hva godt kommer det ut av og alltid skulle betegne folk som neger, degos eller hva som helst. det sier absolutt ingen ting om det mennesket. alle mennesker har rett på og være mennesker først og fremst, ikke en hudfarge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amen! Men det spørs om det ikke går over hodet på enkelte debattanter her inne, for de MENER jo ikke noe rasistisk med de rasistiske uttalelsene sine.

 

Man kan få vondt i hypofysen av mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvorfor er det så viktig og hele tiden poengtere at noen har en annen hudfarge enn hva som er typisk for en etnisk nordmann? det er svært sjeldent at det er viktig å nevne hudfarge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier også neger og syntes det er hysterisk å skulle fjerne dette fra barnebøker etc. Jeg er oppvokst med de første negerbarna her i byen, og det var for 25 år siden ingen som hylte opp når man kalte en neger for en neger... Hadde en i klassen som selv kalte seg neger.... eller nigger.....

 

La moren din kalle de negre du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter har en kompis som har røtter fra Kenya. Han er på besøk en dag svigers er her. Gutten leker i hagen og datteren min kommer inn. Da peker svigermor og spør: "Hvem er den svartingen?" Datteren min skjønte heldigvis ikke hva svigermor spurte om. Resten av selskapet var dypt sjokkert over svigermor! Og hun fikk klar beskjed om at vi ikke tolererer slikt språk i vårt hus og foran våre barn. Hun ble sur og sa at vi er hysteriske. Blir fortsatt irritert når jeg tenker på det!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig legger jeg ingenting rasistisk i betegnelsen neger. Men det er et faktum at den oppfates som rasistisk, og for mange støtende. Derfor respekterer jeg selvfølgelig at jeg bør finne andre betegnelser i stedet for å påtvinge andre logikk rundt ordets opprinnelse. Det at Johan Golden og andre tøffe i trynet-komikere tåler litt annen behandling er fint, men de er ikke nødvendigvis representative. (Jeg er forresten selv 32 og fra oslo)

Neger er ikke greit lenger - følg med i tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har svært så omfattende kunnskaper råder jeg deg til å lese hva språkrådet mener om ordet.

 

De er ikke like bastante og nedlatende som deg. Men det er vel også kunnskapsavhengig!

 

Ha en fin dag forøvrig - du som i all din kunnskap kan slenge ut bemerkninger om hvem som er egoist og rasist.

 

http://www.sprakrad.no/nb-no/Toppmeny/Publikasjoner/Spraaknytt/Arkivet/Spraknytt-2008/Spraknytt-22008/Sensitive-ord/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for språkrådet sitter jo på fasiten over hvordan mennesker opplever å bli kalt ting. Jeg anbefaler deg å lese mer om temaet. du burde også slutte å være så navlebeskuende at du tror dette dreier seg om hva DU føler om ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

istedet for å diskutere det her skulle dere heller ha spurt en som går under betegnelsen neger og se om han/hun vil bli kalt det.

 

for meg er neger et ord man ikke bruker,det er stigmatiserende,negativt og belastende.jeg sier svart eller afrikaner istedet.

 

for meg er neger et skjellsord.

 

svarte i USA synger om nigger og kaller hverandre niggere,men jeg tror ikke de aksepterer at andre enn "negre"kaller de dette,for da blir det rasistisk.

 

de sier jo "blacks" på engelsk,så hvorfor ikke si svart i norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...