Gå til innhold

Moren min skjønner ikke hva som er så galt med å kalle noen for neger(!)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

kjenner jeg blir flau!

Har gitt henne forklaringen at det kommer av ordet "nigger" som er veldig rasistisk. Får da til svar: Men jeg MENER det jo ikke rasistisk! Uff, kanskje de som blir kallt neger syns det?

Hva mener dere? Er dere for å si hva man vil?

 

Kan legge til at hun kan finne på å peke på utlendinger, hvis det er mange av dem sier hun: "Se der, skulle ikke trodd man var i Norge lenger!"

 

*flau*

 

Jeg må si jeg mener hun er rasistisk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det å peke på folk er ufint uansett hvor og hvem det er, så det bør hun jo klare å legge av seg.

 

Forøvrig syns jeg det må være helt greit å si neger, og det syns de negrene jeg kjenner også. De syns ikke ordet er stygt, men de syns det er en "grei forklaring" på begrepet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er litt enig med moren din, jeg skjønner egentlig ikke hva som er galt med neger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og for å korrigere meg selv, så mente jeg at hun snakker slik om alle som SER utenlandske ut.

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun står ikke å peker, misforstå meg rett. Men hvis vi sitter i bilen kan hun si: "se der...skulle ikke trodd vi var i Norge lenger"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okey, da er jeg med.

 

Jeg har forøvrig en kollega som er albino-neger, og han kaller seg selv "den hvite neger". Så tror ikke (hvertfall av den unge generasjonen) det er så mange som tar seg så veldig nær av det. Nigger derimot, det er jo bare ufint.

 

Første anonym over her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er ikke hva man sier. Problemet er at noen tar seg nær av det. På grunn av at en del føler det støtende bør man avstå fra å si visse ting uansett hva det egentlig betyr.

 

Jeg synes det er et problem at en del ord som i utgangspunktet var nøytrale og beskrivende har blitt "forbudte" og "stygge", men jeg respekterer det og forsøker å vri hjernen for å finne gode alternativer når jeg trenger dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og en på jobb som kaller seg selv for neger - han er mulatt. Han tuller mye med det - men det er jo ikke dermed sagt at det er greit å si det til alle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Link til påstanden om at "neger" kommer av ordet "nigger".

 

Jeg sier neger. Er jeg da uvitende eller rasist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med din mor.

 

Ja, det kommer an på om personen det snakkes om tar seg nær av det, men det kommer også an på måten en sier det på. Sier en det rasistisk ladet er det jo såklart ikke greit, men for å forklare; helt greit syns jeg.

 

Forøvrig sier jeg ikke neger om en person som ikke er neger. Det er også veldig lite negere her jeg bor, så det er alldeles ikke et ord jeg bruker til vanlig.

 

Snart er nok mørkhudet også et negativt ladet ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en debatt om det på tv for noen år siden. -sånn ca da alle litt mørkere plutselig skulle kalles fremmedkulturelle eller noe i den dur.

 

Der var Johan Golden med, og han sa (husker muligens ikke ordrett..) : "Jeg er jo for faen en neger, så hvorfor kan dere ikke bare kalle meg en neger!"

 

Har også slektninger som er mulatter, og de kaller seg selv neger..

 

Ser ikke problemet! Men "nigger" derimot er for meg et stygt skjellsord..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neger betyr svart, og jeg er også enig med HIs mor at det er naturlig å kalle en svart person neger eller svart. Svarte fra Afrika synes generelt sett også at det er ett naturlig ord, og bruker det ofte om seg selv. Svarte fra USA der imot, assosierer ordet med Nigger, som selvfølgelig er både rasistisk og nedlatende, og aldri bør brukes.

 

Selv ville jeg aldri kalle en svart amerikaner for neger, men de afrikanske kan jeg godt finne på å gjøre det med. Om det er noen jeg skal ha mye med å gjøre, bruker jeg faktisk å ta opp spørsmålet om hva de selv synes det er naturlig å bli referert til som. Har aldri fått negative reaksjoner på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://no.wikipedia.org/wiki/Neger

 

Nigger eller svarting er rasistisk

 

Neger klarer jeg ikke å se som rasistisk. Har jo blitt brukt i alle år, men det er nå de siste åra at det er blitt et "skjeldsord"

 

Jeg bruker selv ordet neger, men prøver å la være da jeg vet at man helst ikke skulle bruke det lenger.

 

Vet det var en debatt for noen år siden hvor tekstene i diverse barnesanger ble forlangt endret bla Torbjørns Egner sagn om Negergutten Vesle Hoa, og Pippis pappa skulle ikke kalles Negerkonge lenger men sydhavskonge

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det fatte ikke jeg heller! Har alltid vært vant til å si neger. Jeg er bare 30 år. Dette er noe som har blitt "mote" de siste tre årene.

Er oppvokst på en plass som fikk et av de første asylmottakene i landet, og har hatt masse neger venner. Det var aldri rasistisk i min barndom. Da må jo asiater, hvit og latino også være rasistisk.. Hysteri kalles det! De er jo negere, det er jo ikke til å stikke under en stol. Men vi trenger ikke å tylle dem inn i bomull fordi de har vært en undertrykket rase. En spade er en spade, og en neger er en neger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? Er det generelt godtatt å bruke ordet neger?? Da har jeg gått glipp av noe, fordi jeg trodde det var uakseptabelt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen oppegående folk kaller andre for "neger". Det er et tyngende og stigmatiserende ord. Og, hva er egentlig en neger?

 

Ikke vet jeg hvor du kommer fra anonym 09:41, men jeg er 32 år og har aldri brukte betegnelsen "neger" om noen. Det er liksom et ord litt eldre folk brukte, på lik linje med "degos".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også 32 år gammel og fra Oslo.

Jeg har aldri oppfattet neger som et negativt ladet ord, og bruker det videre uansett hvor lite oppegående noen måtte mene det er!

 

Å sammenligne "degos" med neger blir i mine øyne helt fjernt. Men "nigger" derimot stiller i samme kategori. Det er grusomt stygt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men neger er jo en direkte oversettelse av nigger!! Så hvorfor er det ene godtatt men det andre ikke?? Logikken deres er jo på bærtur!!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg venter fremdeles på link til den påstanden anno 09:58

 

"Men neger er jo en direkte oversettelse av nigger"

 

Hvor har du det fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neger er selvsagt et negativt ladet ord, fordi mange uintelligente/rasistiske mennesker bruker det som skjellsord. Bruk det hvis du vil, men vit at andre får et bestemt inntrykk av deg når du bruker det. Du fremstår som mindre begavet, faktisk.

 

Det er noe helt annet når en med mørkere hudfarge bruker det om seg selv. Dette heter selv-ironi, akkurat som at venninna mi i rullestol kaller seg selv for krøpling -jeg kaller henne ikke det, for dét!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri ha funnet på å si neger. Har vokst opp i en klasse hvor 55% var fra andre land en Norge og ikke EN av de likte å bli kalt det. Man vet aldri hvem som liker det eller ikke, og i mine øyne er det veldig respektløst!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Negro stammer fra det latinske niger som betyr svart.

 

Dette står i flere oppslagsverk - så trenger vel ingen kildehenvisning.

 

Så nei, i mine øyne er det ikke negativt ladet.

At rasister og andre sosialt tilbakestående personer bruker det i negativ hensikt medfører ikke at jeg endrer standpunkt!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...