Gå til innhold

Moren min skjønner ikke hva som er så galt med å kalle noen for neger(!)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg sier ALDRI og da mener jeg aldri, neger. "husker du han negern" det klinger feil i ørene mine.

Jeg kommer fra Oslo. Her er ordet neger et skjellsord. "Jævla neger" fks. Det er ikke kult å bli kalt neger på Grorud anno 2011.

 

Beskrivelsen av en person med afrikansk opprinnelse kan enkelt gjøres ved å kalle personen svart. Akkurat som personer med europeisk oprinnelse kan kalles hvit. Skal man karakterisere en person fra asia er det bare å si asiatisk. Enkelt å greit!

Jeg har tatt mitt standpunkt og velger å la være å si ordet neger om mennesker med afrikansk opprinnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg setter ikke pris på at neger, barnehagetante, vaskekjerring og sigøyner er forbudte ord.

Men finner meg motstrebende i det.

Så beklager hvis jeg en dag ser ei barnehagetanteneger og det detter ut noe jeg ikke skulle ha sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg mener helt klart ikke at man bør si hva man vil!

Når det er ord og uttrykk som man vet at en god del mennesker finner sårende/tar seg nær av, så hvorfor i all verden kan man ikke gjøre det enkelt og bare styre unna disse ordene da?

 

Jeg bruker selv aldri ordene neger/mulatt.

 

Snakker jeg om en afrikaner, så sier jeg enkelt og greit "afrikaner"! Sønnen min (som er norsk-nigerianer) beskriver seg selv som brun.

 

Kjæresten min liker ikke at jeg kaller han svart, da han sier at han er jo ikke svart. Noe som jo forsåvidt er korrekt. Mørkebrun er vel en bedre beskrivelse. Så derfor lar jeg vært å kalle han svart. Jeg kunne jo bare sagt at "jeg mener ikke noe galt med det", men hvorfor i all verden skal man si noe som andre ikke liker når det finnes alternativer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han liker ikke å bli kalt svart fordi han ikke er svart..hva skal man DA si,mørkebrun,lysebrun, mørk med lyse kanter? da kan man ikke si hvit heller,vi er ikke hvite,vi er beige,hudfarga,røde, litt blå (om vinteren) men definitivt ikke hvit.

 

 

så nå skal jeg være imot alle som kaller meg hvit,for det er jeg iallefall ikke!

 

 

flisespikkeri kalles dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter ikke pris på å bli kalt hvit, jeg er ikke hvit. Jeg er lys i huden. Det har ingenting med flisespikkeri å gjøre, det er enkel fakta.

 

Jeg vil heller ikke kalles rosa, lilla, rød eller blå eller noen annen farge jeg ikke er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skjønner ikke hvorfor folk begynner å dra inn hvor ordet kommer fra og hva det egentlig betyr.. er det ikke viktigere å vite hva folk bruker det til nå? selv vet jeg om mange utlandske folk som er mørke i huden som så alt for mange ganger har fått slengt orde neger opp i tryne. dette er IKKE greit. selv om noen kan tulle med det skal man aldri si det til en person uten å vite om h'n tar seg nær av det. går man forbi noen som er mørke i huden på gata og sier noe som å h'n var neger så kan dette såre personen veldig.

Det er rasistisk å bruke dette ordet mot andre, direkte mobbing vil jeg si. hvorfor må folk egentlig bruke dette ordet? er det ikke mye bedre å si mørkhuda vis man apsålutt skal si noe?

jeg blir flau over at så mange norske folk ikke har respekt for andre mennesker, og tror at det er helt greit å kalle dem slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei men du vet vel at folk sier hvite til oss og på engelsk er vi white?

 

skal du virkelig protestere på det om noen referere til deg som the white girl?skal du da begynne å protestere og si:nei da,jeg er ikke hvit nei!jeg er lys i huden,IKKE hvit,så det så!

 

jeeeezezssssss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, du har god fantasi du! Skal si du finner påproblemstillinger du er oppgitt over. Jeg er imponert.

 

Hva med at du heller tar en lur eller no? Virker som om du overanstrenger hodet ditt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaller ikke enkelt personer for neger, men bruker begrepet når jeg prater med andre, men ikke i negativ ladning...

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vel heller du som lager problemstillinger her...eller er du så avslått at du ikke ser det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vel heller du som lager problemstillinger her...eller er du så avslått at du ikke ser det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avslått? Interessant bruk av ord i denne konteksten.

 

Uansett, alt jeg har skrevet er at jeg ikke liker å bli kalt hvit, rosa, lilla, blå osv. Jeg har ikke laget en eneste problemstilling. Et eller annet nek like over her klarte derimot å fremprodusere opptil flere. Dyktig gjort, men ganske spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her i huset så sier vi neger, men ikke utenfor husets fire rammer. De minste ungene ble kjempe sinte når de overhørte ordet neger en gang. Våre to eldste ex-ste-barn er mulatter, og de sier neger så når de er her blir ordet neger noen ganger nevnt. De har mange venner av forskjellige opprinnelser og neger blir der brukt uten å være negativt.

 

Men utenfor huset vårt bruker ikke vi neger, jeg er oppvokst med neger uten at det er rasistisk ment så jeg har slitt lenge med å legge dette fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På afrikanske språk betyr visstnok neger "slave" - skjønner godt at de ikke vil bli kalt det.

Jeg hadde ikke likt å bli kalt "trell" uansett om noen mente noe galt med det eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser heller ikke problemet med å kalle noen neger.

 

Det som er forskjell er om jeg bare sier neger, eller om jeg sier f.esk: Jævla neger!! DA blir det rasistisk!

 

MEN jeg mener også at det er like rasistisk å kalle oss for noen jævli hvitinger, eller jævla nordmann, jævla polakk osv... Samma greia...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjønne ikkje jeg heller. Ordet neger er da et helt vanlig ord! Min venninne er svart. Hun er mulatt, men har fått all farge etter sin afrikanske far, og hun forklarer alle barna hun treffer, at hun er neger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neger er ikke en direkte oversettelse av nigger. Tvert om.

I sørstatene i USA under slavetiden oppsto ordet nigger. Sørstatenes sløve måte å prate på gjorde at negro ble til nigger og igjen til et skjellsord.

Neger betyr svart!

 

 

Er 27 år og aldri har det vært galt å si neger. Helt til de siste årene. Hvor det kommer fra aner jeg ikke. Har aldri tenkt på neger som et stygt ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror grunnen til at noen reagerer på det er fordi det blir kategorisert.

Vi er jo mennesker alle sammen.

Istedenfor å si "han mannen der borte" så sier man "han negern der borte".

Det kan virke nedlatende. Jeg mener det ikke er noe galt i å si neger, men jeg personlig sier ikke hvit eller neger når jeg prater om noen.

Så jeg skjønner på en måte da hvorfor de kan ta seg nær av det og at det kan tolkes negativt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er kanskje flisespikkeri, men poenget er at når man vet om ting noen ikke liker å bli kalt, så kan man jo meget enkelt unngå disse ordene da, og så er alle glade!?

Jeg er heller ikke hvit nei... Sønnen min kaller meg lys...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært så fint om man kunne fjerne holdninger ved å forby ord.

 

Dessverre er det ikke mange eksempler på at det dette er tilfelle.

 

Jeg unnlater N-ordet fordi jeg har fått med meg at folk opplever det som sårende og støtende. Dessverre tror jeg at debatter om ordet bare øker rasisme i stedet for å redusere det. Men det er nå min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at det er meg du refererer til.

Hvis du ikke liker å bli kalt noe.. samme hva.. hadde du ikke da satt pris på at folk rundt deg som vet at du ikke liker å bli kalt de tingene hadde prøvd å la være å kalle deg akkurat de tingene da?

 

Jeg lar ikke være å kalle alle mørkhudete svarte... Til eksen min, så bruker jeg det ordet, for han har aldri sagt noe på det... Men siden jeg vet kjæresten min ikke liker det, så unngår jeg det til han. Enkelt og greit!

 

Du skjønner jo ikke poenget i det hele tatt! Tingen er at hvorfor skal man insistere på at man har rett til å kalle folk hva som helst så lenge man ikke mener noe galt med det? Er ikke det viktigste hvordan man får andre folk til å føle seg?

 

Og nå er det engang slik at det er mange mørkhudete, negre, svarte eller hva dere nå mener man skal kalle de som ikke liker ordet neger, så hvorfor ikke bare la være å bruke det da, så slipper man iallfall å støte noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg en av de som ikke synes fornuftige mennesker bruker ordet neger. Så jeg leser innlegget ditt og synes deter skivebom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...