Gå til innhold

sosialklienter avler sosialklienter....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Henge ut? Ingen har hengt ut noen. Det har blitt påpekt det tragiske i at uheldige ting ofte går i arv, som sosialt uføre, rusmisbruk, vold osv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

joda samme mulighetene ja... men når man kommer fra et utgangspunkt der man ikke har noe, og faktisk får høre som her at man kommer til å bli som er annsett i dag som bunnskrap, hjelper lite...

å ta opp lån kreves en økonomisk sikkerhet, detter har ikke barn av sosialklienter. å få jobb krever ofte at du har bekjente i arbeidslivet, noe som sosialklientbarn har lite av. starthjelp fra foreldrene finnes ikke, selv om de vil gi dem det.

bil? det kunne jeg drømme om, kjøre opp, drømme om. å få leie kjøpt hust via foreldrene som også gir en sikker het med at hvis ikke jeg betaler har jeg enda et hjem, umuligt å få anskaffet. når man kjøper sel eie koster det mindre i måneden å leie enn å leie leilighet veldig ofte... og forresten bopel som man eier er annsett som luksus av sosialen, så nei det er umuligt... leie leilighet/hybel må man betale et depositum, ehhh vel, du skjønne at sosialen krever at alle i familien skal være blakke så det har man ikke råd til... stipend? joda det får vi, men bor vi i hjemmekomunen, får man ikke noe å leve av... selv om det ble brukt på det man vanligvis får fra foreldrene sine...

å gå som 16 åring og ta opp nytt lån pr. år man skal gå på skole, tror du noen som kommer fra et hjem der penger er ikke eksisterende gjør det? veldig få faktisk, for det skal betales til bake... å ja jeg har gått arbeidsledig sammenlagt 1,5 år... første halvåret var jeg på jakt etter lærlingeplass, jeg reiste halve landet for den og tapte mye på den... kom til bake uten jobb og ingen inntekt, da var det NAV og det varte i et år før jeg fikk vaskejobb (som jeg trives i). men sosialen? nei, har aldri gått der... min mor måtte faktisk gå ditet for å høre om de kunne gjøre et hastevedtak slik at hun kunne få pengene til flybilletten, slik at jeg kunne i alle fall komme meg til byen jeg hadde jobben i (toget går ikke lenger nord en til Bodø, jeg skulle opp til Finmarksvidda)... har det ikke vært for at vi hadde en kjenning der, hadde jeg stått uten hus og, for et depositum kunne jeg ikke hoste opp. men jobben skulle jeg ha og den hadde jeg (lærling er ikke garanti for fast jobb etter 2 år, jeg fulførte og har et fagbrev som har ødelagt jobbmuligheter innen butikk, for dyr og annsette som vanlig annsatt. og ikke nok ærfaring for hyere stilling)

jeg har prøvd mye og når det kommer til billigprodukter. jeg vet også at min mor satt med morfar (tidligere reperatør) på telefonen i desperat forsøk på å fikse vaskemaskina for at vi skulle få rene klær. noe reperatør hadde vi ikke råd til. vi er atopikerfamilie, men salver og slikt som faktisk funker (billig butikksalve var som å smøre vann på og kunne gi allergiutslag) ble nesten annsett som luksus, så der ble matbudsjettet lavere... billigsåpe har prøvd, reagerte med at huden sprakk sund overalt. billigkremer gjordet det verre så ikke alltid er dette et alternativ, MEN det ble nøye fulgt med på priser osv for at vi skulle slippe hudlege regninger og dyr behandling (også ikke ansett som noe man skal ha dekket). etterhvert lærer man med at produkter (bortsett fra mat da, den er etanes uansett nesten) de holder lenger med å betale noen kr ekstra for kvalitet enn å bytte ut ofte for billigt.

opptil flere av mine venner er fra disse "normal annsette" familiene, leilighet? foreldrene har fikset, utgifter som er nermest et nådestøt for en familie på sosialen, har de som nermest lommepenger... ukelønnen min var 10 kr når vennene mine fikk 50 kr, og jeg gjorde like mye om ikke mer enn vennene mine... jeg måtte spare bursdagspenger ol. hvis jeg vil ha noe ekstra, dette før jeg i det hele tatt bynte på videregående... sosialbarn lærer hvor mye penger er vært, og jeg vet flere velger jobb istede for skole. måtte betale tlf regningen min selv fra jeg fikk telefon og, ingen kontantkort fra mor her, og det i ungdomskoletiden og, konfirmasjonspengene gikk til nødvendige ting og, sparepengene var gått og siden det er luksus i følge sosialen. (du kan krangle om hva som er værst om det og gå på skole med sikker het og godt økonomiskt, og og komme med null sikkerhet ut i intet. det er verre og stå uten noe grunnlag)

forresten: NAV penger får du ikke hvis du ikke har opparbygd deg rettigheter til de. har du ikke det så blir det sosialen... mange gir opp å jobbe for NAV penger, 250 kr dagen er ikke akkurat noe du greier lenge og jobbe med god samvittighet. noe mer utenom det? gjett hvor du skal gå: sosialen.

----

men med jobb, joda fra velstående familier er det lett og få jobb... venninna mi var ansatt av stefaren som vasker i sitt firma, hun fikk godt betalt for å vaske hjemme i tillegg... vet om flere med god jobb, dukker det opp ei enkel stilling og ungan treng jobb så har de jobb (ikke at jeg anser det som feil, jobb får man på forskjellige måter uansett). når man har familie som kan anskaffe jobb eller stille som sikkerhet blir ting veldig mye lettere...

grunnen til jeg fikk leie leiligheten jeg har i dag er for at min mor lot depositumet stå. det er ikke mitt, men det står som sikkerhet til husverten slik at jeg skulle i det hele tatt ha råd til å leie. (hun leier hos morfar nå pga at mormor gikk bordt og der trengs ikke depositum) så joda hadde jeg den sikkerheten da jeg var yngre har jeg nok enda sittet på skolen... men det hadde jeg ikke, og hoppe ut i noe som kan slå meg personlig konkurs med gjeld gjør man ikke. jeg har vokse opp under slike omstendigheter du hadde i 1,5 år, prøv hele oppveksten din på det! tror du virkeligt at man tørr å påføre mer på familien sin enn det allerede er?

---

det begynn og bi latterligt hele greia... å skylde på statestikken at den er nesten 100% korrekt skaper bare et bilde av at slikt skal det væreog da blir det slik...

ja har opplevd at stattestikker stemmer, vi ble møtt på av en lærer på lærlingekurset som sa en stattestikk på oss som stemte (har taushetsplikt innen jobben så noe utifra nøyaktig hva det var har jeg ikke lov å si) men det hadde ikke med opphavet vårrest.... MEN han inrømte at ofte stemte den ikke, siden dette var snakk om gjennomsnitt fra over flere år...

Skrevet

Er du helt ute av stand til å forholde deg til tema samt besvare enkle spørsmål? Hvor står det at man er fortapt hvis man er barn av sosialklienter? Hvem har sagt det?

Skrevet

ut i fra slikt som det er beskrevet så blir man sosialklient bare for at foreldrene er det... og da er man så godt som fortapt, soialsystemet kan være verre enn en normal jobb til tider. du lever som en fortapt i verden, du blir nedsyket av sosialen. jeg opplevde mobbing der stortsett hver gang min mor søkte om penger til klær og sko. er man uheldig får man stempel på seg som alkaholiker og rusmisbruker, min mor som er total avholds fikk det pga ei eske med smertestillende hun fikk utskreve til bruk av nyslått nakkesleng.

reklamerer du på et kjøp tar de penger fra neste utbetaling. om du låner for å berge deg en måne kan du få mindre pga at du har jo penger, for å låne er inntekt hos dem.

å komme seg ut av dette er ikke bare bare, du bruker mer tid på å berge deg gjennom en måned med hus og mat, enn det noen ganger er i en vanlig jobb...for du har møter, brevskrivning, ringing (noe som de anså som luksus og krevde at du i tillegg ringte dem), legetimer (de kan kreve det), også må du ikke glemme trygling og mer brevskrivning for å greie deg en måned... også starter det igjen... men det er jo en luksus verden sorry man lever jo på toppen ikke som bunnskrap som ofte risikerer hån for at man berger seg...

trodde du viste det?

Skrevet

Nå har sittet å lest nedover siden her. Og jeg må si meg enig med deg, jeg er sjokkert over hvor lite enkelte egentlig vet om livet.

Jeg er både mor og bestemor... Ber dere bedrevitere om å starte livet først...

Håper ikke dere går på en smel slik at dere ender opp på sosialen , Det var et innlegg her som kunne fortelle at hennes mann jobber ved Nav og han kunne bekrefte at dette stemte at dette gikk i arv i generasjoner..??

Ok han jobber på det stedet som sender de fleste ut i sosialnød.... Jeg vet av flere som har endt opp som vrak etter å ha vært i kontakt med slike som jobber på Nav. Som ikke har foreldre eller besteforeldre som har vært sosialklienter..

Nei dokker unge her stikk fingeren i jorda og se dere rundt, Livet er rundt og ikke firkantet...

Skrevet

Nå snakker du om velståden, og det er vel like mange barn fra velstående familier som fra "sosialfamiler. De aller fleste kommer fra middelklassehjem og da funker det ikke og få "Jobb gjennom bekjente": For man kjenner ingen bedriftsledere/eiere, eller folk så høyt oppe at man "gratis innpas" på statoil uten og søke, gå på intervju og ha samme krav til seg som alle andre..

De aller, aller fleste jobber faktsik SELV for å komme seg gjennom studier, søke jobb og ta opp lån, et mindretall får hjelp fra "velstående foreldre"; fordi det er veldig vanlig at foreldre ikke vil stå som kausjonister på barns huslån. Iallefall er det sånn blant de jeg kjenner og er i slekt med.

Jeg tror barn av sosialklineter hører mye syting og klaging fra foreldre, om dårlig råd, få muligheter, urettferdig samfunn..De hører jevnt og trutt at "alt er så mye enklere" for resten av verden. Men det er ikke sånn.. Barn fra "Normale familier" må også jobbe for og komme seg gjennom skolegang, utdanning, og skaffe seg fast arbeid. De aller fleste MÅ greie seg økonomisk selv gjennom studier, og vente med og kjøpe leilighet til man har jobb med såpass inntekt at det forsvarer et huslån. Jeg måtte vente til jeg traff mannen i mitt liv slik at vi SAMMEN hadde nok....

De aller fleste fra gjennomsnittsfamilien har hatt en barndom man har følt at "alle andre" hadde så mye mer, man har hatt en skolegang man har følt "alle andre" har hatt så mye enklere for det, man har studert fag man ikke vet om var riktig og man har jobbet kvelder og helger og studert på dagen og trodd at man greier ikke mer. Man har søkt jobb, på jobb på jobb, fått avslag og søkt på nytt. Tatt opp NYE fag på høyskolenivå, for å kunne øke sjansen på jobb. SÅ har man begynt og jobbe, man ha begynt og spare, man har begynt og leve på et minimum IGJEN for å få råd til hus og bil og til å skape en stbil plattform til man får barn....

Veldig få har hatt foreldre som har hjulpet en med husleie, mat og reiser gjennom studentid og oppstart/etableringsfasen. Veldig MANGE har deriomt lært at man får det ikke bedre enn man gjør det til selv, og at man MÅ jobbe og man MÅ ofre litt for å komme seg frem her i livet. Når vi har sutret over at "alel andr i klassen"....så har våre foreldre sagt at sånn er livet..Man kan ikke få/ha alt...Man må prioritere..VI har ikke hatt LOV og klage på at ting er urettferdig, for vi har hatt foreldre som selv har kommet seg gjenom utdanning, jobb, etabliering uten hjelp hjemmefra, som VET det nytter ogsom lærer oss at det nytter...

Barn av sosialklienter lærer kanskje oftere et verden er urettferidg, og at man selv blir urettferdig behandlet, og at man føler man FORTJENER og FÅ så mye mer enn alle andre hele tidne...Men det er ikke dermed sagt at man er "dømt" til liv på sosialen, men det kreves en holdningsendring fra barna som vokser opp i slike hjem. SÅ lenge de ikke SKJØNNER at foreldrenes syting og klaging kanskej var ubegrunnet mange gang, så vil de heller ikke greie og komme seg ut i samfunnet som "gjennmsnittshjembarna" gjør...

Skrevet

Kjære 10:48, kan du være så snill å svare meg KONKRET på noen spørsmål.

1: Du skriver "jeg er sjokkert over hvor lite enkelte egentlig vet om livet". Nøyaktig HVA i denne tråden er det, etter din mening, som tilsier at deltakerne vet lite om livet? Det må være noe annet enn statistikken som viser at barn av sosialklienter har større RISIKO for å ende opp som sosialklienter selv? For det å forholde seg til tall og statistikk er vel ikke å vite lite om livet?

2: Videre skriver du "ber dere bedrevitere om å starte livet først...

Håper ikke dere går på en smel slik at dere ender opp på sosialen". Hva har det med noe som helst å gjøre? Er du bitter på oss som bare henviser til foskning og statistikk? Tror du vi ØNSKER at barn av sosialklienter skal få dårligere levekår enn andre? Tror du vi er onde?

3: Hva har alder med saken å gjøre? Hvorfor må man være gammel nok til å være bestemor for å lese og ta til seg forskning og statistikk? Er det sånn at hvis jeg er 60 og leser en forskningsrapport, så får jeg noe helt annet ut av den enn om jeg hadde vært 20?

4: Trykk på linken under og les rapporten fra SSB som sier at økonomiske levekår går i arv. Nøyaktig HVA ved rapporten er det som evt. gjør at du ikke mener den er gyldig?

På forhånd takk for svar.

http://www.ssb.no/ssp/utg/201003/02/

Skrevet

min opplevelse av at de andre hadde mer enn meg var: får jeg værme på skidagen fordeom vi ikke får ski? ski er luksus by the way.... vi skal på utflukt på kino hele klassen, dere må bare betale billetten selv, jaja der for den turen med klassen som vi fikk i belønning for kino er luksus sier sosialen...

når jeg ble eldre har jeg bedt om å få vite hvorfor ting ble utelatt og jeg ikke fikk bli med på ting... vi hadde ikke råd! jeg hviste lite og ingenting om forholdene som barn, i ungdomsårene fikk jeg bedre innblikk i hvorfor. i løpet av min barndom har vi hatt to ferier der vi har vært på normal ferie. ferie er luksus og ikke nødvendig... min første sydentur var til romania, spinket og spart for å dra på en solidaritets tur for å hjelpe andre. og jeg hadde lært såppass om økonomi, at jeg feiret en fulstendig russetid oppi det hele... det vil si, holde utgiftene i et halvt år på det minste minimum for å unngå å bruke mer enn absolutt nødvenidg for jeg ville litt ut i verden og.

fra familier som har levelig lønning stortsett har man hjelp når man trenger... sosial barn må på sosialen i en eller anna form uansett...

-----

mitt mål var veldig enkelt: jobb og levelig inntekt slik at jeg hadde et grunnlag til å fortsette videre...

har fullført utdanning og jobber med å få fullført videregående (har fagutdanning)

jeg håper dere som mener sosialklienter avler sosialbarn aldri kommer på soialen... selv om den erfaringen har nok de fleste trengt, siden statestikken sier at ut i fra det de beregner er leveligt, en politiker prøvde, politikern gav opp etter knapt noen måneder...

Skrevet

Herregud oppognedoghitogdit, få det inn i hodet ditt: Det er ingen som MENER at sosialklienter avler sosialbarn, det er et statistisk FAKTUM, og ikke noe VI kan noe for!!!

Du virker jo direkte bitter ovenfor det faktum at økonomiske levekår går i arv. Det blir litt som om jeg skulle vært bitter ovenfor det statistiske faktum at barn av gravide røykere har større risiko for å utvikle astma, fordi mora mi røyka i svangerskapet. Men jeg går da ikke rundt og er bitter på mennesker som PÅPEKER denne risikoen, og tror at de ØNSKER at jeg skal få astma!

Du må skjønne at dette ikke har noe med noens personlige holdninger å gjøre, men tallmessige FAKTA!!!!!!!

Skrevet

oppognedoghitogdit :

Si meg, er du full eller er du virkelig bare så utrolig dum??

Skrevet

Jeg har ikke lest svarene nedover her. Ville bare si at det kan selvfølgelig stemme, MEN det kan også slå ut den helt andre veien. Bare se på alkoholikere og deres barn. Noen følger foreldrenes fotspor fordi det er det eneste de er vandt til, mens andre nekter å falle i fella og blir totalt avholds. Man skal ALDRI skjære alle over en kam, det er utrolig respektløst å lire ut av seg sånt.

hilsen ei som håper barna mine ikke blir sosialklienter selv om moren deres mottar bostøtte.

Skrevet

Bostøtte er ikke sosialstønad.

Og statisikk betyr ikke at ALLE er slik og slik.

Skrevet

er klinke edru går jo gravid... har ikke alkaholgener og arve siden man skal absolutt ta utganspunkt i statestikken (mamma er avholds)

så med andre ord, det jeg selv var vitne av, dokumentene jeg har fått sett i ettertid, sulten jeg fikk føle i flekkene, mobbingen for at mamma ikke hadde jobb, håningen av det offentlige er min egen dumskap og fantasi?

mener du virkeligt det? jaja da er jeg vel stokk dum som har fått føle på kroppen hvordan det er å vokse opp som barn av sosialklient... (info: utrolig dum og stokk dum er det samme)

tenk deg om du snakker statestikk jeg snakker ærfaring... hvem lyver? jeg kan godt sende mer privat brev om detaljert om hva som inngår i å vokse opp som barn under slike forhold...

Skrevet

Ok, jeg trodde bostøtte var en sosialstøtte siden jeg måtte sende søknaden via sosialkontoret ;)

Jeg vet dere har diskutert statistikk, og krangler ikke på det ;)

Jeg reagerte bare på overskriften, fordi jeg leste det innlegget den er tatt fra.

Skrevet

Åhh, herregud! Du MÅ ikke ta det personlig. Og selv om du har en erfaring så viser statistikken et annet bilde.

Det blir som å si at ingen gravide over 40 år får barn med Downs fordi venninna mi på over 40 år fikk et barn som ikke har Downs.

Ja, det stemmer at barnet ikke hadde Downs, men utfra statistikken så hadde hun en større sjanse til å få et barn med Downs enn en gravid på 23 år.

Skjønner du? Eller har du gått helt i vranglås og nekter å innse at din historie ikke respresenterer alle?

Skrevet

Det er Husbanken som tildeler bostøtte og det er ikke en sosialstønad

Skrevet

Jeg har svart flere gang her oppe. Påpekt bl.a at for "folk flest" så er studietiden en tid med mye jobb, lite søvn, lite penger, og null økonomisk hjelp fra foreldre.

Jeg mener IKKE man er dømt til et liv på sosialen, selv om tidligere generasjoner har levd på den. Men holdningene man overfører til barn går i arv. Det er jo du oppogned......osv et levende bevis på. Du nekter og tro på at andre enn sosialklienters barn har møtt motgang, har måtte spinkte og spre for å ha råd til middag en dag i uka....

Selv fra en "Normal familie"; har jeg opplevd at mamma måtte ringe rundt til slekt, venner og naboer kvelden før skitur, fordi jeg ikke passet i arveskiene fra min storesøster. Jeg hadde ikke skøyter, men det gjaldt flere, så vi BYTTET på skøyter på skolen vi..De som hadde måtte dele med oss som ikek hadde...Jeg arvet klær fra søskenbarn, og det var det ikke så mange som gjorde i akkurat MIN klasse, og vi var ikke på ferie mer enn annethvert år...Da i ei langhelg, campingtur/hytte i sverige.....Mens "alle andre" varpå sydenferie..Men det var ikke "alle andre", det var bare noen få, men det føltes slik da.....

SÅ vi ser her et levende eksempel på at barn av sosialklienter synes mer synd på seg selv enn alle andre, om vi skal anta at oppogned...osv er et eksempel på "Normalen"....

Må forresten legge til at jeg selv har fått støtte fra sosialen i to perioder. Var vel to utbetalinger hver gang, men likesåfult, jeg måtte til sosialkontoret. SÅ jeg VET hvordan det er og trenge hjelp.

Og jeg ØNSKER ikke barn av sosialklienter skal BLI det selv. Men det er desverre større sannsynlighet for at disse BLIR det, enn mine barn. Men MINE barn kan OGSÅ bli sosialklineter, og jeg skl ikke nekte på det heller. Men jeg lærer de iallefall at man skal være fornøyd med det man HAR; ikke være sur over det"alle andre har", og vil man ha noe ekstra, må det JOBBES for....Og selv om jeg har venner med barn som er på mine barns alder som drar til syden med og uten barn flere ganger i året, har hytte, båt, nyere biler, motorsykkel og barna aldri har arvet en sko, så er jeg IKKE misunnelig. FØle rikke det er urettferdig, for jeg har det bra som jeg har det, og jobber for å få det ENDA bedre om jeg føler for det...

Misunnelse og drømmen om alt "naboen" har er ofte den største hindring for å nå sine egne drømmer. Man stopper seg selv i å prøve og nå sine mål, for det er ingen vits, fordi verden er så urettferdig.......

Skrevet

What ever......... Flisespikkeri ;)

Skrevet

Var bare ment for å vise til at det ikke er en sosialstønad

11:50

Skrevet

les overskrifta og hva andre skriver... det blir nermest av enkelte forventet at man skal være sosialklient for at foreldrene er det... var faktisk i media om barneværnsbarn som ble opplært til å leve på sosial stønad, siden statestikken demmers tilsa at de ble det, skulle de læres til det (så dokumentar på tven)

joda, prosentmessig via fødselskader/sykdommer har jeg og hengene over meg... jeg har en megastor sjanse for at jeg vil få et barn født med skader i ben siden jeg selv skulle ha vært putebehandlet som barn (en glipp som skjedde, var no krøll fra flere sider så gidder ikke å henge meg opp i det). så har flere på begge sider av familien min det, så statestiskisk sett så skal jeg ha et barn som skal bli putebehandlet, men forventer jeg det? nei. (putebehandling er for å rette bena ut når de er vinklet innover, for å få en lignende behandling som voksen må bena kappes i lår og legg ben)

sjansen for å få syke/skadde barn øker ved alder stemmer kansje, men da igjen så blåses det ikke ut på nett om det

ikke min historie er alles (noen har bedre og verre), men når jeg vet om flere historier om flere som har klart seg utmerket selv om de er sosialbarn. teller det? eller skal man velge ut et viss antall og kjøre forskning? for innen den forskningen (leste litt på linken som noen postet ut) så langt jeg har forstått, så var det tatt utgangspungt i et antall, ikke det faktiske antallet. men uansett: noen som ser på grunnen? eller er det bare dårlige holdninger av foreldrene som er grunnen?

Skrevet

Var bare ment for å vise til at det ikke er en sosialstønad

11:50

Skrevet

Når du tar alt så personlig og tror at vi snakker spesifikt om deg så er det umulig å ta en saklig diskusjon.

Skrevet

Oppognedoghitogdit:

Du er mer opptatt av å fortelle om deg selv og legge ut om din historie, fremfor å ta diskusjonen ut fra fakta (statistikk).

Det blir håpløst å få en saklig diskusjon på temaet når du hele tiden tror det dreier seg om deg og ditt liv.

Vi har fått med oss at du har hatt det vanskelig og bryter mot statistikken. Så kan du legge deg og din historie "død" nå og svare på spørsmålene som faktisk stilles?

Skrevet

Jammen herregud da!!!! Kan du svare på spørsmålet oppognedoghitogdit? HVor har noen gitt uttrykk for at barn av sosialklienter er fortapt? Kan du vennligst henvise til innlegget eller slutte med oppgulpet ditt? Vi har alle forstått at du har hatt det tøft, men denne tråden dreier seg ikke om deg! Din livshistorie beviser ingenting annet enn at det er din opplevelse, den har INGENTING med denne diskusjonen å gjøre. Det eneste den viser er at du er en av de som IKKE blir sosialklient selv om din mor er det. Flott! Faktum er fortsatt at barn av sosialklienter har større sjanse for å bli sosialklienter selv. Risikoen stiger voldsomt hvis far er voldelig og det er rusmisbruk inni bildet.

Hvordan er det fysisk mulig at du oppognedoghitogdit kan påstå at det å gjenfortelle statistiske fakta sier noe om holdningene deres? (og vær så snill, svar saklig, ikke med mer av livshistorien din!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...