Gå til innhold

sosialklienter avler sosialklienter....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Herregud. Hvor står det at ALLE barn av sosialklienter blir sosialklienter selv?

Kanskje du skal lære deg å lese? Ingenting av det du skriver står i motsetning til det jeg skrev. Forskerne er fortsatt faglig dyktige, i motsetning til en hel del andre...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan da ikke bruke deg og din bror som noe bevis i en sånn sammenheng, det er da tusenvis der ute som har andre erfaringer så da kan du ikke si at dette ikke stemmer bare fordi det ikke stemmer for DEG.

Skrevet

oppognedoghitogdit : du skjønner deg kanskje ikke på forskning og statistikk du??

det betyr ikke at ALLE er slik, men at mange følger sine foreldre og at man ikke helt har oddsen på sin side.

og med ditt språkbruk så passer du mer og mer inn i profilen...

Skrevet

ikke når man går på vgs.

Skrevet

jo høgere tittel i jobb man har, jo høgere lønn har man som regel...

jo mer inntekt, jo mer penger til barna... mer penger til barna kan da gi høgere inntekt...

er det så vanskeligt å forstå? jo mer penger familien har jo lenger kan man studere ubekymret. jo mindre penger familien har jo større belastning gir man familien sin (er slik i alle fall jeg følte det i forhold til skole) da blir utdanningen nedprioritert i disse tilfellene...

å kalle slikt arvelig og nærmest legge skyld på foreldrene er latterlig. man kan ikke forvente at noen som går nesten fullstendig i minus hver måned, pga at de har kommet i en sitiuasjon som ikke alle kommer ut av! det er ikke arveligt, det er mer hva de lærer... å ha en far som jobber som økonomisjefettellerannet og har god kontroll på økonomien er ikke en garanti at sønnen/dattra får god kontroll på økonomien.

syns forskning og forskerhattifnatter (de har så mange fine tittler at det er umuligt og huske alle) ser for mye på resultatet ikke grunnlaget...

jeg er 3. generasjons vasker, grunnen til at jeg vasker er for at utdanningen min ØDELA all jobbmuligheter her i byen... fagutlærte er dyre i drift har de funnet ut... og da tar man det man får....

men jeg vil få overgangstønad og da blir det skolebenken for meg, for da KAN jeg studere med mye bedre samvittighet med tanke på økonomi

Skrevet

Da må det nylig ha endret seg for jeg fikk både stipent og lån da jeg gikk på videregående.

Gikk ut i 1998.

Skrevet

Som gravid 22/23-åring med kun fullført videregående skole er du vel neppe 100% sikret å ikke ende opp som sosialklient enda akkurat...

Skrevet

Å ta seg så nær av statistikk og forskning er direkte latterlig, oppognedoghitogdit

Skrevet

om du sjekker opp statistikken, så stemmer det det, ja.

Skrevet

Som i tillegg er alenemor...

Skrevet

Nå bør du legge deg eller noe, du svarer jo i hytt og vær og tolker ting de villeste veier.

At man påpeker at sosialklienter i mange, mange tilfeller avler sosialklienter betyr ikke at man anklager foreldre! Dynamikken i fattigdom er sammensatt, ingen har sagt noe annet. Men du futter jo av som en ødelagt nyttårsrakett og reagerer på ting INGEN har sagt.

Skrevet

Det er desverre fakta, prosenten er mye høyere. Slik er det med mye, f.eks alkoholmisbruk går i slekt,penger går i slekt, holdninger går i slekt, barnemishandling går i slekt, røyking går i slekt, overvekt går i slekt osv.

Man blir påvirket av hvordan man oppdras, hvor man bor og hvem man er med....uansett om det er positivt eller negativt. Det finnes alltid masse unntak, men man har større sjanse for å ende opp lik foreldrene enn en tilfeldig i gata.

Skrevet

Ingen snakker om garantier her, eller at 100% av sosialklientene får barn som vil være sosialklienter, men at sosial arv er en meget sterk faktor i forhold til hvordan livet vårt blir, er et ubestridelig faktum.

Skrevet

Selvfølgelig får du stipend og lån når du går på videregående. Ja, om ikke foreldrene dine tjener for mye da, men da mottar vel neppe foreldrene sosialstøtte...

Skrevet

å henge ut slikt med påstander om at man nermest er fortapt bare for at man ikke har foreldrer med høg utdanning ER provoserende

men greit, blås det ut slik at dere som virkeligt mener dette opprettholder standaren til de som blir til å vokse opp i slike hjem... hjemmene er ikke dårlig selv om økonomien er det...

takk for uthengelsen av oss som kommer fra dårligtstilte hjem i økonomisk forstand, så jeg gjetter på at dere mener mitt barn vil være en/ei som knapt gidder og jobbe og snylter på staten for at jeg kommer fra et hjem der sosialen var siste utvei og jeg selv er vaskekjærring (bruker den titteln for den høres bedre ut en renholderske)

fin konklusjon... se videre på forskningen og ikke glem at før vi får istid så går jorda under og polene smelter etter det... forskning det og hvis du sammenligner div. resultater av forskning

Skrevet

At man nærmest er fortapt? Hvor leser du dette? Har du vrangforestillinger? Det begynner å bli skremmende å se hvor fantastisk lite du forstår av det som har blitt skrevet. Nesten ingenting av det du kritiserer henger på greip, du plukker det rett ut av løse luften.

Skrevet

har fast jobb....og kommer til å fortsett i fast jobb hvis jeg ikke tar en sjanse på høgere utdanning fulltid, har det foreløbig som deltid i tillegg til fast jobb... i tillegg til at arbeidsplassen utvides og kommer til å fortsettes og utvides så lenge det ikke blir slutt på studenter

vet om flere tilfeller av folk som kommer fra sosialhjem... de har full jobb... prosenter viser en prosent, ikke et anntall... og hva heter tråden: jo sosialklienter avler sosialklienter...

Skrevet

23:47 er meg

Skrevet

søren. hva sier forskning om der en av foreldrene går på nav da? faren til gutten min er sosialklient :( vi er ikke sammen :P

Skrevet

ha du vokse opp med at mor går å lurer på om man har penger nok til mat resten av måneden? å kjøpe klær som er noe man trenger når de er utslitt fullstendig er nesten annsett som luksus og dermed forsvinner en stor del av det syltynne matbudsjettet i klær...

man har et såppas dårligt grunnlag at man ikke har samvittighet til å gå lenge på skolen for at man ikke vil laste hjemmet mer enn nødvendig. har man et hjem med normal inntekt, er det lettere og kan gå skole pga at foreldrene kan lettere støtte med hus og hjem når man går på skolen.

prøv å lev på minstesatsen til NAV, også skal du ha penger til barna dine... en politiker prøvde det som enslig, hun gav opp... hvordan kan man da forvente at når man står uten ei krone, og nesten ingenting til grunnlag for lån eller tørr og ta lån...

jeg har vært der, og man føler seg fortapt. jeg lever nå på egen inntekt (har gjordt det siden jeg fikk lærlingeplass), jeg har ikke sosial hjelp selv om min mor hadde det

Skrevet

tydeligvis sier forskningen at hvis han bor hos han blir han det og...

trur gutten din har god sjanse jeg :) drit i forskningen og heller gjør det du kan for å hjelpe han til den suksessen han vil oppnå :)

Skrevet

EHh Visst har de samme mulighet til utdanning, oppognedoghitogdit...

Jeg kommer fra en familie hvor vi har MÅTTE blitt selvstendig. Det vil si, at under studier så var det vær så god og greie seg selv . Jeg kunne valgt og bo hjemme og spart litt på det (men jeg måtte ha betalt litt. Ikke bodd gratis nei), så jeg flyttet på hybel og jobbet ved siden av. Fikk da også litt kortere pendlingsvei. Og det var slitsomt i perioder, men fullt ut mulig..Det var faktisk MANGE som måtte greie seg selv gjennom studier, helt alene, samme hvor "velstående" man måtte være. Så at barn av sosialklienter har det VERRE enn all andre pga FORELDRES dårlige økonomi, sier bare litt om innstilingen til disse, mer enn mulighetene....

Og de som hadde velstående foreldre fikk kanskje en bil (noe som ikke egentlig forbedret situasjonen da parkeringsplass og bensin måtte betales. Og selv om foreldre tok forsikringa, så måtte den jeg kjente betale årsavgift selv samt deler av forsikringa (mellomlegg mellom det foreldre hadde måtte betalt og den prisen det ble for at HAN skulle ha forsikringa i sitt navn)). Et par andre kjøpte foreldrene leilighet til..MEn vet du hva, de måtte stå for nedbetalinga av lånet selv, så de betalte faktisk LITT mer pr mnd på lånet enn snittet lå på husleie for andre..Og de fikk ikke ekstra kroner og øre. De måtte leve på studielån og jobbe ved siden av....

De fra mer velstående hjem hadde mer egenkapital (en bil eller leilighet) da studiene var FERDIG; men måtte fullføre henholdsvis 4 og 5 år med studier kun på studielån og jobb ved siden av gitt..

Jeg selv endte opp på nav i 1,5 år etter studier, fordi jeg ikke fikk meg jobb med en gang. MEn da også var det bare og greie seg selv så best som mulig, spe på dagpenger med jobb og bruke minimalt..Det finnes faktisk vaskemiddel som erhåndvask, dusjvask, shampo og kles- og gulvvask i ett :o) Jepp, har prøvd det meste :o)

I ettertid har vi dermed fått litt støtte, men vi har faktsik måtte bevist at vi kan greie oss selv. SÅ om MIEN foreldre hadde levd på sosialen, så hadde jeg ikke kunne fått mindre økonomisk hjelp under utdanning og i jobbsøkfasen....

Skrevet

oppognedoghitogdit, er du tilbakestående? Skjønner du ikke hva statistikk er for noe?

Bestefaren min begynte å røyke da han var 9 år, og røyket 50 sigaretter om dagen til han ble 96 år. Da døde han fordi han ble påkjørt av en traktor. Konklusjon: røyking er ikke farlig, for min bestefar røyket og var frisk hele livet og døde av noe helt annet.

Sånn. Det var omtrent like dumt som dine påstander.

Det at det er STØRRE SANNSYNLIGHET for å bli sosialklient om dine foreldre er det, vil ikke si at ALLE sosialklienter får avkom som blir det samme. Akkurat som at selv om røyking er farlig, så blir ikke ALLE røykere syke eller dør av røyking.

Skrevet

Det er så nitrrist å lese innleggene dine. Det er helt åpenbart at du skriver basert på følelser og ikke en eneste rasjonell tanke!

Innleggene dine har lite eller ingenting med det som er skrevet før å gjøre, du reagerer ampert på ting som ikke står skrevet. Når du blir spurt hvor du tar de rare tingene du sier fra svarer du ikke, men legger i vei med nok et hinsides innlegg som ikke har noen sammenheng med de andre.

Jeg gjør et siste forsøk: Hvor tar du det fra at alle som har sosialklienter til foreldre er fortapt? INGEN har skrevet det i denne tråden, eller henvist til noen som skriver det.

Skrevet

joda, men å nermest henge ut, som jeg har bla sett i den debatten der det ble sakt at soialklienter avler soialklienter, for så at folk sitter og støtter dette bare for noen tall! hvem vet om de tallene er reell på de i dag? eller om disse som kom under sosialen, hadde det som nødløsning i en periode for å rett og slett klare seg pga manglende økonomi i hjemmet. det blir rett og slett for dumt

mormor røkte garvablad (hu røkte mye, men hun døde av arvelig hjertefeil, og legene brukte det at hun nesten for 50 årsiden røkte at hun fikk noe ala kols, bare pga statestikken... senere viste det seg at det kom av andre ikke relaterte røykegrunner) når hun gikk gravid med moren min og tanten min, de er no frisk og i god form de og... men så er no røyken tilsatt mer sprøytemidler nåfortiden... venninnan mine røkte da de gikk gravid, ungan er no helt friske... så jeg reagerer ikke så mye på om noen røyker når de går gravid...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...