Gå til innhold

sosialklienter avler sosialklienter....

Anbefalte innlegg

Skrevet

det er det værste jeg har hørt!!!!

såg det inne på en tråd her inne... for en forferdelig holdning!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Holdning? Det er fakta. Les litt om fattigdom. Kanskje du får litt hardt tiltrengt kunnskap.

Skrevet

En lite pen generalisering, men om man snakker på statistisk nivå er det absolutt en del sannhet i det. Sannsynligheten for å motta sosialstønad øker betraktelig om dine foreldre også har gjort det.

Skrevet

Helt klart mye sannhet i det. Ser dette også på dårlig arbeidsmoral og moral generelt. Ser jo bare her inne så mange som snyltet på samfunnet.

Skrevet

Det er et faktum. Mannen min jobber på NAV og han sier at det å motta sosialhjelp går igjen i genarasjon etter genesrasjon i svært mange familier.

Skrevet

huff. jeg studer for å få meg en utdanning. utdanning så jeg kan få meg en godt betalt jobb. må gå på overgansstønad i 4 år for å få råd til å utdanne meg med barn ( 1 år og 3 mnd igjen). huff, sønnen min blir nok den sosialklienten fordi jeg velger utdanning fremfor kassajobb.. :P

Skrevet

Det var da svært så mange tasteleifer som kom her da - generasjon - sånn!

Skrevet

Ja, du skulle bare visst for mange foreldre som møter opp hos NAV med barna sine på 18-års dagen deres - for at de skal søke sosialstønad

Skrevet

Sånn går det når du blir tvingt på sosialen på 18-årsdagen din av din egen mor, som allerede har mast om det i et halvt år:/

Skrevet

overgangsstønad er trygd, og ikke sosialstønad. sosialstønad er behovsprøvd ytelse for de som ikke greier å ivareta seg selv. trygd er en ytelse alle i samme bås har rett på.

Skrevet

Os er ikke sosialstønad.

Skrevet

Som 18-åring har man mulighet til å velge: Utdannelse, jobb eller sosialen.

Å skylde på sin mor er alt for enkelt. Om du ikke var umyndiggjort?

Skrevet

Var under utdannelse da (bodde hjemme), men ble sendt dit på 18-årsdagen...gikk 3 året på videregående.

Skrevet

Da gjør man som andre studenter: Søker lån og stipend gjennom Lånekassen.

Tafatte folk altså! Gjør du ellers alt din mor "tvinger" deg til å gjøre?

Skrevet

men det er jo stønad. jaja skjønner meg ikke på det. men så lenge jeg får råd til å utdanne meg er jeg fornøyd. jeg skal hjelpe dere om dere blir syke <3

Skrevet

Du vet ingenting om hvorfor ting var som de var, så du kan jo bare holde de kommentarene dine for deg selv.

Skrevet

JAmmen i all verden da. Sosialstønad og overgangsstønad er to forskjellige navn! Du ser vel det? Alderspensjon, etterlattepensjon og uførepensjon er også tre forskjellige navn, på tre forskjellige ting.

Skrevet

En er ikke student på videregående, men ELEV.

Skrevet

ja jeg er sosialklient for mamma er det :D eller nei...jeg har da jobb!

mye av probleman med å veks opp i et hjem der man er tvunget av å leve på sosialen er at man ikke får de mulighetene i skole som andre har... jeg viste at hvis jeg tok høgere utdanning vil ikke stipendet dekke dette pga mamma kunne ikke hjelpe så mye med forsørging... mine 1500 kr i måneden gikk til det jeg trengte, resten mamma fikk gikk til hus og mat. og det var en endeløs kamp hver måned om hun fikk det hun hadde krav på. (i mitt hjem var det pga at mamma gikk å ventet på å skulle få innvilget uføretrygd, legen og nesten alle andre som skulle ha no å si om det sa ja, NAV sa nei, så en 11 års kamp hadde hun men hun fikk det til slutt)

men skal benytte sjansen med overgans stønad og ta høgere utdanning når jeg har fullført videregående som jeg tar i tillegg til jobben min...

da jeg hadde gått et halvt år arbeidsledig snakket mamma om at jeg måtte søke penger pga at hun hadde ikke råd til å forsørge meg, MEN jeg fikk lærlingeplass så det løste seg...

man kan hvis man vil, og noen ganger er det ikke "bare" og søke stipend fra lånekassen!

datter av sosialklient :D

Skrevet

Man får fortsatt stipend og studielån gjennom Lånekassen

Skrevet

Enig. Holdningen er helt feil, men det er helt klart at disse uvitende noldusene som kommer med slike uttsagn også er de samme som sier "vi er heldige som bor i rike norge" for de kjenner ikke til den harde virkeligheten. Å få sosialhjelp er ment som midlertidig hjelp i en sårbar situasjon, likevel blir det lagt stor vekt på at alle utveier må være utprøvd (også kredittkortløsninger, salg av div. nødvendige eiendeler osv.!) før man får økonomisk hjelp og man må selv være med på å løse sine økonomiske vanskligheter på best mulig måte ila kort tid, det være seg salg av bolig, bil osv. osv. Staten har selv laget en "mal" for de av oss som går innunder denne kategorien og denne malen blir brukt til fulle, man får IKKE hjelp dersom man selv ikke har forsøkt å løse sine problemer eller forsøker å gjøre dette i perioden man mottar sosialhjelp, så å komme med slike uttalelser som at sosialklienter avler sosialklienter vitner om totalt uvitenhet samt mangel på innsikt og forståelse for sine medmennesker.

Skrevet

Så de uvitende noldusene som sier sånt, foreksempel forskerne Lorentzen og Nielsen i 2008, de har studert dette fenomenet om sosial arv men deres funn er ikke valide. Dette vet du nemlig best? Jeg ler!

Forskning viser at barn som vokser opp med foreldre som er sosialklienter har en SVÆRT mye større sjanse for å bli sosialklienter selv enn noen annen del av befolkningen. Men selvfølgelig, forkerne har ingen innsikt i sitt eget fag, men det har du.

Skrevet

Økonomiske problemer er "arvelig"

Foreldres utdanning, yrke og evne til å håndtere egen økonomi har mye å si for hvordan barna gjør det på disse områdene, viser en gjennomgang av levekårsundersøkelsen fra 2005.

Barn som vokser opp i husholdninger med økonomiske problemer får oftere vanskeligheter med egen økonomi når de blir voksne. Tallene fra levekårsundersøkelsen viser nemlig at langt flere av de som oppgir å ha opplevd slike problemer i oppveksten også melder om dette i voksen alder. En vesentlig større andel av denne gruppen har i voksen alder måttet avstå fra goder som tannlegebehandling ferie, kjøttmåltider samt varige forbruksgoder som TV og vaskemaskin av økonomiske hensyn. De har også større problemer med å betale regelmessige utgifter knyttet til bolig, slik som strøm, husleie og boliglån.

Sammenhengen er kontrollert for andre bakgrunnsvariabler som for eksempel inntekt. Det vil si at det antas å være en direkte sammenheng mellom foreldre og barns evne til å skjøtte sin personlige økonomi.

Foreldres utdanning har mye å si

Det er en klar sammenheng mellom foreldres og barns utdanningsnivå. Dess høyere utdanning far eller mor har, dess høyere utdanning har barna.

Kun 2 prosent av foreldrene med en samlet utdanning på over 20 år har barn med grunnskole som høyeste utførte utdanning. Den tilsvarende andelen blant foreldre med utdanning under 20 år er fem ganger så høy – 13 prosent.

65 prosent av foreldrene med mer enn 20 års samlet utdanning har barn med utdanning ut over videregående skole. Blant foreldre med kortere utdanning er denne andelen mindre enn halvparten – om lag 29 prosent.

Statusyrkene går i arv

Undersøkelsen viser også at det er en tydelig sammenheng mellom foreldre og barns valg av yrker, og det er en klar tendens til at yrker med høy status overføres mellom generasjonene. Beregninger viser nemlig at det er over 80 prosents sjanse for at en person jobber innenfor en av yrkeskategoriene «administrative ledere og politikere», «akademiske yrker» eller «yrker med kortere høyskole- og universitetsutdannelse og teknikere» dersom både mor og far tilhører en av disse yrkesgruppene.

http://www.ssb.no/emner/00/02/rapp_200916/

Skrevet

så etter de flotte forskerne dine så er jeg sosialklient? okey..... ehhhh forskning feil, jeg gikk ut av skolen og klarte innen et halvt år å skaffe meg lærlingeplass, etter fullført den så tok det meg et år med sånn vikar noen ganger hær og der (Bodø er en VANSKELIG by og få jobb i når man er ung og ukjent av arbeidsmarkedet). jeg fikk deltidsjobb, som inkluderte deltidvikar som fungerte i praksis som fulltidsjobb... (er sykemeldt nå pga svangerskapet)

JEG OG MIN BROR har står ikke i sosialregistret... jeg har ALDRI søkt men var på vippen og måtte søke pga at jeg sto uten jobb og ferdig med skole.... og jeg måtte ha penger for å leve.... og min mor kan eller kunne ikke betale for en utdannelse til meg for stipendet er BEGRENSET når man bor hjemme eller studerer i hjemmekomunen....

så de dærre forskeran denna kan du stekk en vess plass...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...