Gå til innhold

Jeg hater Audun Lysbakken!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

La nå foreldre bestemme selv seg imellom hvordan de vil fordele permisjonstiden.

Det er slett ikke alltid far har lyst til alle disse ukene, og føler han har mer å tilby sin familie om han er i jobb.

Det kan være mange grunner til at det ikke fungerer på denne måten uansett - og jeg mener helt ærlig at det er for drøyt å skulle si at mor ikke får lov til å fullamme mer enn 6 måneder !!!

Tenk på barnets beste! Barnet blåser i likestilling !!!

LA HVER FAMILIE FÅ BESTEMME SELV!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns jo at myndighetene burde bli litt mer samstemt før de satte igang dette sirkuset her...

Helsedirektoratet sier at spedbarn bør får morsmelk som eneste næring de første seks levemånedene og at ammingen bør opprettholdes gjennom HELE det første leveåret - gjerne lenger dersom mor og barn ønsker det. I boken “Barn ventes” av Jenum Hotvedt står det at norske helsestasjoner også anbefaler at barn fullammes til de er 6 mnd gamle og at det ammes i tillegg til annen kost frem til barnet er 1 år gammelt.

Jeg selv begynnte å jobbe da mini var 9 mnd og det tok ikke fryktelig lang tid før jeg mistet melken etter det. Selv om man har rett på en time ammefri i løpet av arbeidsdagen er ikke dette nok for å opprettholde melken for mange mødre.

Om man er heldig har kvinnen kanskje en jobb i nærheten av hjemmet så far kan komme på besøk et par ganger om dagen. Jeg jobber 30 min hjemmefra og det ville blitt fryktelig klønete og masete for både far og barn om de skulle sette seg i bilen og kjøre en halvtime hver vei hver tredje time for at jeg skulle amme. For ikke å snakke om at jeg selv er frisør og et sånt avbrekk midt i jobben må planlegges ganske nøye. Så er det jo de med turnusordning, kveldsjobbing amming før leggetid.

Jeg skjønner ikke helt hvordan et barn vil få det så mye bedre med pappan sin hjemme med en så stressende hverdag.

Jeg er kanskje litt vel vanskelig med mitt eksempel men det jeg mener er at for å lage et sånt reglement for permisjon så burde de også samsvare med helsedirektoratets anbefalinger om amming. Med en tredeling av permisjonen så burde de også få med seg helsedirektoratet på dette og kutte ned på det som er anbefalt å amme.

Skrevet

ja dette er ikke noe greit.. her i huset er det en pappa som nekter å være alene med ungene! så da blir det at han tar gradert permisjon .. så han tar det ut som ferie i 3 år fremover så han kan være sammen med meg og ikke være alene..

Skrevet

Heia Galathea!

Men jeg er enig i at man burde få bestemme selv. Dog er personangrep en pussig fremgangsmåte. Samt det å tro at ordningene hadde vært bedre med H/FrP i regjering.

Skrevet

Er det mulig å få overført far sine uker til mor? Vi er i en situasjon hvor det økonomisk sett ikke vil gå hvis far må ta 12 uker med perm. Hvordan søker man om dette?

Skrevet

JA, Audun og regjeringen har klart å få til dette tragiske "overgrepet" mot barnefamiliene.. Hvor er muligheten til å la familiene selv avgjøre hva som passer best?

Vi er i ferd med å få en nazi stat som setter regler og bestemmer alt innbyggerne skal gjøre.

http://hoyre.no/www/politikk/alle_politiske_saker/sosial_trygghet/barn_og_familie/

SV NÆRMER SEG SPERREGRENSEN :)

http://klassekampen.no/58811/article/item/null/sv-naermer-seg-sperregrensen

• 2 uker senere...
Skrevet

De kan krangle alt de vil om likestilling, menn kommer aldri til å amme og føde barn. De kan vri om på alt de vil, men kommer ikke unna fakta som er :

Skrevet

Blir så provosert når de skal tvinge på oss dette, vi er da voksne som burde få bestemme selv over småbarnstida.

MEN uansett hvor mye man krangler om dette temaet så kommer man ikke unna fakta : MENN OG KVINNER ER FORSKJELLIGE!

Ingenting kan forandre på det, vi er skapt forskjellige og med en helt egen evne til å ta oss av ting og tang på egne vis. Da kan de mase så mye de vil om likestilling, men noen ting er mannfolk bedre på og omvendt så klart. Kvinner er skapt for barnestell (føding, amming++), hvorfor blir ellers de aller fleste kvinner gele i beina når de ser en beibi (eller får lukte på en hehe).

Skrevet

Jeg ser på dette som et trist eksempel på en feilslått teori om at likestilling betyr at kvinner/mammaer/fødende og ammende skal behandles helt likt med menn. Det er i seg selv en tåpelig og ufunskjonell tanke som bryter med både biologi og fysiologi. Sånn sett blir det nesten omvendt likestilling.

"Kloke hoder" har lenge skjønt at likestilling ikke burde gå ut på å behandle kvinner og menn HELT likt, men å behandle dem likt ut i fra hver sine behov og forutsetninger. Først DA har vi snakk om reell likestilling! Skal menn bestemme for kvinner hva vi vil ha?? Skal menn sette definisjonen for hva likestilling skal være i dagens samfunn, gjeldende våre mest sårbare roller som nybakte mammaer?? Skal menn overta våre roller her?!

Utdannede mennesker innen medisin og helsevesen vet hvor viktig og sårbar den første tiden er for nybakt mor og baby. Dette har overleger innen både gynekologi og barsel, samt en rekke psykologer stått fram i media og berettet viktigheten av. "Vær så snill å hør på oss, nå!" - liksom. Hør vårt budskap!! Men likevel mener noen av våre politikere at de vet bedre. Likestilling, jo, det får vi hvis vi begrense tiden sammen for nybakt mamma og baby til fordel for pappa! Og siden de ikke evner å finne ut av dette selv, setter VI reglene..!

Hvilke fordeler har i så fall babyen av det? ER det virkelig slik at man innbiller seg at pappa uten hinder kan overta en nybakt mammas rolle opp i mot barnet? Dette strider jo i mot alt vi vet og har lært innen moderne medisin!! Vi VET at den første tiden er utrolig viktig for båndet mellom mor og baby. Pappa skal selvfølgelig også være der, som PAPPA. Ikke som mamma. For pappaer har en rolle som PAPPA mens mamma har flere roller; gravid, fødende, ammende og mamma. Kanskje vi burde se og høre på naturen og la det være slik!

Jeg er redd for at i dette tankeløse og feilslåtte rittet mot "likestilling" så bryter makthaverne med urgamle og medfødte roller, behov og biologiske aspekter og faktorer som naturen aldri har "godkjent" eller i gangsatt, selv. Jeg kan ikke skjønne hvorfor dette således er i ferd med å bli en kamp mot "naturen", og ikke egentlig en kamp for likestilling; det gjør meg trist. Både som gravid, mamma og "hustru".

En mamma har gått gravid i 9 måneder, hun har opplevd store endringer i sin kropp, hun har født et barn og hun skal amme. Helst i minst 6 måneder; gjerne ett år. I mitt syn blir respekten, aktelsen og det nødvendige hensynet mot dette fjernet fra regnestykket på et rettferdig og funksjonelt likestilt samfunn! Vil det ikke kunne bli slik at mamma sin rolle vil kunne undergraves og minske sin verdi når det er slik likestilling defineres? Har vi da oppnådd likestilling?

Jeg er selvsagt FOR at pappa skal få tid og mulighet til å skape gode, sterke og tryge bånd til sitt nyfødte barn; det er jo essensielt for et så godt forhold til sitt barn som mulig, og gode, trygge familiebånd. Det skulle bare mangle. Mange pappaer har godt av å ta mer ansvar og å tilbringe mer tid sammen med sitt "nye" barn. Jeg er imidlertid IKKE enig i at dette skal bestemmes av Staten Norge og sånn sett også gå på bekostning av en dyrebar og uerstattelig tid sammen for nybakt mamma og baby!!

Jeg går ikke inn på de konkrete uketallene; inneforstått i mitt innlegg mener jeg at det nye forslaget for ukedeling i permisjonen, som faktisk fører til at pappa får flere uker fastsatt til seg selv enn mamma, virkelig ikke er noen god idè, men bryter med alt det naturlige jeg kan tenke meg vedrørende barseltiden.

Mitt budskap til den Norske Stat er: HANDS OFF!! Dette må vi få finne ut av, ordne opp i og bestemme selv; mammaer og pappaer sammen!

Skrevet

"Hands off"?? Når staten faktisk gir oss rett på det godet som betalt fødselspermisjon er - og det er også et svært generøst gode i forhold til mange andre land - må da staten ha rett til å sette premisser for godet. Noe de også har for andre typer stønader og goder.

Pappakvoten er et ubetinget gode, på lang sikt, for både familier og likestilling generelt. Hvis du har skaffet deg en mann som ikke orker å være hjemme i 12 uker, eventuelt er så sinnssykt uunnværlig på jobb at han ikke "kan" ta perm (merkelig hvor få kvinner som er uunnværlige på jobb, er det ikke?), så kan man la være å ta pappakvoten. Den er et gode, et tilbud. Du kan si nei. Det at barnet (i praksis) går glipp av 12 ukers permisjon, er ene og alene foreldrenes ansvar. Ikke kom her og skyld på staten. Velferdsstaten tilbyr goder, men stiller krav for at man skal kunne motta dem. Take it or leave it, så enkelt er det.

Skrevet

Enten misforstår du innlegget mitt, eller så har du rett og slett ikke lest hele teksten.

Du kan umulig å lest det 7. avsnittet som begynner med "Jeg er selvsagt FOR at pappa skal få tid og mulighet til å skape gode, sterke og tryge bånd til sitt nyfødte barn.." Gjør det. Og alle de andre avsnittene, for den saks skyld.

Du kommenterer eller svarer ikke på de biologiske aspektene jeg i hovesak diskuterer. Eller hvordan vi i landet definerer likestilling med at alt skal være klin likt for mamma og pappa. Du kommenterer heller ikke den kunnskapen som allerede ligger til grunn for de mange anbefalingene fra helseutdannede mennesker som ikke støtter denne nå til dels rigide og sort/hvite inndelingen av pappakvoten.

Jeg skriver absolutt ingenting om at pappaer er "så sinnssykt uunnværlig på jobb at han ikke "kan" ta perm"; hvor henter du dette fra?? Ditt eget liv?

Min jobb er definitivt "like viktig" som jobben til manne min; det er jo overhodet ikke dèt det er snakk om. Ingen jobb i verden evner å fjerne det faktum om at mamma går gjennom helt andre prosesser enn det pappa gjør i en graviditet og fødsel. Når man i et forsøk på likestilling ser bort i fra dette, vil jeg slett ikke være med ¨på å kalle dette likestilling! Jeg vil bli likestilt for at jeg er gravid, jeg vil bli likestilt for at jeg skal føde, jeg vil bli likestilt for at jeg skal amme og jeg vil pinadø bli likestilt for at jeg trenger tid sammen med babyen; å bli kjent med denne lille skapningen som plutselig har blitt en del av min kropp, på utsiden! Selvfølgelig skal pappa være med i denne prosessen, men som PAPPA. Mamma er mamma og pappa er pappa, hva er problemet med dèt?!?

Mitt budskap til Staten er fortsatt Hands off! Jeg er uenig i at det et "gode" at Stane bryter seg på i barnefamilier og skal bestemme hvordan vil skal dele på ukene, ut over den fedrekvoten som allerede er satt. Jeg tror det holder, resten av kabalen klarer vi fint å legge, selv. De fleste av oss, uansett. Og jeg tror at de fleste tenker på både familiens og barnets beste når man gjør nettopp dette.

Du skriver at "Velferdsstaten tilbyr goder, men stiller krav for at man skal kunne motta dem. Take it or leave it, så enkelt er det." Eh, hæh? Så da mener du at så lenge Velferdsstaten gir et gode, har de uavkortet rett til å styre denne goden mer og mer og mer? Når skal det stoppe, da? Og hvem er Staten til å overprøve spesialister innen barsel og nyfødtmedisin som faktisk i det hele tatt ikke er udelt enige i denne rigide inndelingen av kvoter. Og hvorfor skal ikke familier få bestemme dette selv, ut i fra slik kvotene er i dag? Hvordan kan Staten vite at dette er riktig vei til likestilling når så mange kvinner og mødre er uenige?

I fare for å gjenta meg selv; hands off, hands off, hands off!!

• 2 uker senere...
Skrevet

Kunne ikke sagt det bedre selv, Liten 2012!! Fantastisk skrevet!

Skrevet

Jeg er helt enig i at staten driver overformynderi, men er ikke dette også et tiltak for å tvinge arbeidsgiver til å la pappa få permisjon? For DET er ikke like enkelt overalt...

Skrevet

Han har bidratt til at Norge har Nordens dårligste fødselsperm ordning.

Skrevet

"Jeg er gravid, jeg skal føde, jeg skal amme, jeg trenger tid med babyen".

Så godt å høre at du og dere som applauderer innlegget har babyens beste i tankene og ikke bare på dere selv...

Likestilling handler ikke om at kvinner skal få mest mulig goder, men at kjønnene blir sett som likeverdige. Jeg er glad jeg har en mann jeg vet vil bli en utmerket far og omsorgsperson for sønnen vår og at sønnen vår vokser opp med et så bra mannlig forbilde. Så lenge kvinner nedvurderer mannens evne som forelder vil vi aldri oppnå likestilling og ut fra holdningene som kommer frem i flere av innleggene er jeg glad politikerne tar grep.

Heia pappa!

Skrevet

Er det bedre med kvinnelige karrierejagere som tenker JEGJEGJEGJEG, og som egt ikke vil ha barn, men ser det som forventet av en at en bør få barn?? Og som selvfølgelig ikke ser det som noe problem overhodet at far skal ta over når barnet er 6mnd...Dette fordi disse kvinnene egt ikke orker å gå hjemme, men sikler etter det evige karrierejaget. Hva kaller du DET!?

Nei, noe goder skal kvinner ha for å gå gjennom 9 mnd med svangerskap og fødsel- og for noen er svangerskapet så tøft at de trenger tid til å komme seg til hektene. Noen trenger også tid til å komme inn i riktig rutine med amming etc...ting tar tid! Det er ikke et selvfølge at alt skal gå på skinner med en gang. Og jo konklusjonen er at det er til barnets beste å være med mor til ammingen er ferdig. DA kan vel far få ta sine uker. Men synes dog at 12 uker forbeholdt far er VEL lenge..

Skrevet

Mitthjerteerditt; du skriver: "Så lenge kvinner nedvurderer mannens evne som forelder vil vi aldri oppnå likestilling og ut fra holdningene som kommer frem i flere av innleggene er jeg glad politikerne tar grep."

Hvor får du dette fra? Hvem er det som har slike holdninger? For jeg har lest de aller fleste innleggene her i denne tråden og kan ikke se å ha fått øye på akkurat holdningen. Kanskje fordi det slett ikke er dette det dreier seg om!? Mannens evne som forelder kan være superduperknallfantastiskflott, men han kommer nå likevel neppe innen nærmeste framtid til å bære fram en unge!!! Og når ungen vokser opp tipper jeg at skolevesenet passer på å fortelle ham nettopp dèt allerede i ung alder. Det heter Forplantningslære. Og på tross av dette tror jeg at vi likevel skal kunne opppnå likestilling, halleluja! Først må vi bare slutte å hele tiden kimse av kvinner; vår verdi, våre roller og våre bedrifter!

Vi som er imot mer inngripen av Staten nedvurderer slett ikke pappas evne som forelder, det er nettopp der du og de andre som er for, misforstår. Vi bare nekter å akseptere at likestilling er å behandle mamma og pappa så likt som to gråsteiner. Likestilling får du først når man behandles likt UT I FRA HVER SINE SITUASJONER. Motsatt blir nesten diskriminering; og, ja, jeg føler det nesten som kvinnediskriminering at vi steike meg ikke skal bli respektert og verdsatt ut i fra det man gjennomgår i fasen som gravid, fødende og ammende mamma. Også til fordel for barnet. Og familien. For det er snakk om en familie. Ikke mamma og barnet, versus pappa og barnet!

Natta! (;

Skrevet

Bare for å ha sagt det: jeg er utrolig stolt av den jobben jeg gjør som gravid, og ydmyk i forhold til den store oppgaven som møter meg som mamma om knappe tre uker.

Jeg og mannen min skal dele permisjonen 50/50 og med ferie i tillegg vil dette si at jeg kommer til å være hjemme i litt over seks måneder!

Seks måneder på å komme meg etter graviditet og fødsel, komme inn i gode rutiner med ammingen og å knytte sterke bånd til babyen. De fantastiske ordningene vi har i Norge gjør det til og med slik at jeg ikke trenger å slutte å amme selv om jeg går tilbake i jobb da jeg har krav på ammefri.

Valget jeg om mannen min har gjort sammen handler om hva vi mener er best for sønnen vår og selvfølgelig hva vi mener er best for både mor og far isolert og familien som helhet.

Mannen min vil få god tid til å knytte seg til sønnen vår i ro og fred uten at jeg påtvinger han min måte å gjøre ting på, jeg vil få en mann som vet hva det innebbærer å ha ansvaret for en liten baby med alt det praktiske det innebærer og sønnen min vil få en far som tar ansvar og som kjenner sønnen sin.

Dersom dere fortsetter å hevde at det viktigste i avgjørelsen rundt delingen av permisjonen er at mor gjør ALL jobben når det gjelder å ha barn (VI går gravide! VI føder! VI ammer!), og at vi derfor FORTJENER å være hjemme mest, må dere være forberedt på å gjøre det våre oldemødre, bestemødre og mødre har gjort før oss: mesteparten av jobben også etter at permisjonstiden er over.

Skrevet

Jeg er uforbeholdent enig i viktigheten av at pappa skal knytte seg til barnet, uten tvil! Det skulle da bare mangle! Men det er ikke alle det passer for å gå ut i jobb etter kun seks måneder av diverse grunner med rot i graviditet, barsel og amming.

Jeg tenker ikke på hva kvinner FORTJENER, men tar med de biologiske aspektene som er essensielle. En del politikere glemmer disse; helsepersonell gjør det ikke. Menn får f. eks. ikke bekkenløsning av å være pappa. Ei heller brystbetennelse. Ikke ammer de særlig, heller.

Min oldemor og bestemor var hjemmeværende med barna. De levde på en helt annen måte enn kvinner i dag, så jeg synes akkurat dèt er en dårlig sammenligning. Dagens kvinner har mange flere roller å fylle og krav å møte enn tidligere generasjoner, dette vet vi. Vi skal være alt.

Det jeg synes blir galt, her, er at kvinner på en måte ikke skal få være kvinner, og dette kalles likestilling. Vi går baklengs inn i framtiden, synes jeg. Hvordan skal det å ta fra kvinner eksisterende rettigheter, ignorere råd fra eksperter innen helsesektoren og på en måte krympe mammas rolle kunne føre til likestilling?

Det er kjempefint at pappa har fått en del av barseltiden, flott! Mannen min gleder seg stort til sine uker sammen med den lille og det blir sikkert en fin tid for dem begge. Jeg er ute av huset og de får finne ut av ting selv. Men veien videre bør ikke gå ut på å kutte ytterligere ned på mammas uker. Den bør imidlertid ha fokus på ta vare på hele familien, sett under ett, og ha aksept for at kvinner er mamma og at pappa er pappa og at familier har egne ønsker og behov vedrørende permisjonsukene.

Skrevet

Jeg prøver å forstå hva du (og flere) mener med at mamma er mamma og pappa er pappa.

Jeg kan ikke forstå dette på annen måte enn at mamma som omsorgsperson er bedre enn far. Og det er dette jeg er uenig i. I hvert fall dersom far får muligheten til å komme på banen i like stor grad som mor.

Argumentet "de biologiske aspektene ved å bli mor" tror jeg for øvrig mange gjemmer seg bak rett og slett. Dersom det er slik at man etter et halvt år ikke er i fysisk stand til å jobbe (selv om jeg vil tro dette er en forsvinnende liten andel) har vi gode ordninger for dette også i Norge. Men å si at kvinner bør ha mest permisjon fordi noen få ikke er i stand til å gå ut i arbeid etter et halvt år blir feil.

Vi har nok en grunnleggende forskjellig oppfatning av hva det er å være kvinne. Å bli mamma blir helt sikkert noe av det mest fantastiske jeg har vært med på, på samme måte som det helt sikkert blir det for min mann når han samtidig blir pappa. Jeg ønsker at vi to skal være likestilte når det gjelder betydningen i vår sønns liv og jeg er overbevist om at dette er til det beste både for meg, pappaen, sønnen vår og oss som familie.

For meg er det nettop dette som er likestilling. Og det må også nevnes at ukene ikke tas fra "mors permisjon", men fra den delen av foreldrepermisjonen som har vært valgfri.

Skrevet

Jeg synes innleggene til Liten2012 i vår meningsutveksling har vært svært interessante og ikke minst saklige.

Hun har faktisk greid å argumentere for sin mening uten å bebreide meg for å kun tenke på egen karriere. Å antyde at jeg (eller andre kommende mødre som ønsker en annen løsning enn flertallet) egentlig ikke ønsker oss barn, at vi ikke orker å være hjemme, men bare sikler etter karriere, er utrolig krenkende.

Hva vet du om mine ønsker om å bli mor?

Men kvinner er seg selv verst. Så fort noen mener eller gjør noe annet enn flertallet må det vel bare bety at de er dårlige mødre.

Skrevet

mitthjerteerditt...kanskje du bør vente med de uttalelsene til du faktisk har fått føle det å bli mor på kroppen selv, på godt og vondt rett og slett.

..og flott at din jobb kan tilrettelegges med ammefri, men tenk så mange som ikke får benyttet seg av den muligheten da? de som har lang vei til jobb, reiser i jobben, nattevakter...for ikke å snakke om alle de arbeidsplassene der enn faktisk ikke bare kan komme sent og gå tidlig for amming. Da ender vi igjen der hvor kvinner i "fertil alder" ikke er så attraktive på arbeidsmarkedet allikevel.

Skrevet

Signerer denne...med all respekt, mitthjerteerditt, det er ikke rart du kommer med de uttalelsene når du ikke har noen erfaring som mor enda ;-)

Det at du tar deg nær av min kommentar om karrierejagere og tar det som direkte rettet mot deg, var det kanskje noe i det likevel da?

Du kommer med en kommentar og sammenligner oss på det nivå som våre oldemødre levde for mange hersans år siden, og at det resulterer i at all jobben vil stå på oss etter endt permisjon ene og alene? Så her mener du så at du ikke har noen tro på alle fedre, at de vil stille opp for sine barn??

En kjendis, du skriver: for ikke å snakke om alle de arbeidsplassene der enn faktisk ikke bare kan komme sent og gå tidlig for amming. Da ender vi igjen der hvor kvinner i "fertil alder" ikke er så attraktive på arbeidsmarkedet allikevel.

-Denne vinklingen er så korrekt, så korrekt...!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...