Gå til innhold

Jeg hater Audun Lysbakken!!!


Anbefalte innlegg

Skrevet

som ødelegger for mange familier....!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hate var dat et grusomt sterkt ord å bruke.. Også syns jeg at grunnen din er ganske tam..

 

Tror du virkelig at Audun Lysbakken alene har klart å få igjennom økning av pappapermisjonen? Neidu.. Stortinget fungerer ikke sånn.. Desverre.. De fleste partier må ha Ap eller Høyres stemmer for å få flertall for et forslag.

Skrevet

Dette er vel ikke helt avgjort enda...? Men jeg hører også rykter om at hvis pappapermen utvides til 12 uker, så vil den totale permisjonen også utvides med 1 uke - dette betyr at kun èn uke tas fra mor.

Noen som vet med sikkerhet?

Skrevet

Det stemmer, som du sier. Den blir bare utvidet med 1 uke. Men det heter altså ikke mammapermisjon. Derfor så er det KUN 9 uker (3 uker før og 6 uker etter fødsel) som er forbeholdt mor. Grunnen til at jeg reagerer på innlegg rundt dette er at så utrolig mange mammaer mener at det er DERES permisjon. Det er det altså ikke. Så lenge man er TO foreldre, så er permisjonen til BEGGE!

Skrevet

Helt enig. Folk som er voksne nok til å formere seg bør være i stand til å fordele permisjonstiden seg i mellom uten at overformynder Lysbakken m/følge skal fortelle hvordan det skal gjøres. Folk er faktisk ikke bare like, vi er også forskjellige, men det er jo ikke lov i den røde leiren.

Skrevet

Vi deler likt den dagen pappa får melk i puppene og bærer frem barna her i gården. Enn så lenge tar jeg mitt, det som kan deles og 8 av hans uker har vi også søkt over til meg.

Skrevet

Så lenge jeg går gravid i 9 måneder og er den eneste som ammer, så anser jeg den permisjonen som min "mammapermisjon". Og far er enig med meg. Vi vil ha muligheten til å velge selv så kjenner at jeg også er småirritert på Lysbakken som på en måte har gått i bresjen for at far skal ha mer permisjon.

Skrevet

Jeg ser på permisjonen som barnet sin tid med sine foreldre, da er det ikke mer enn rett og rimelig at barnet får lik mulighet til å bli kjent med begge sine foreldre.

 

Vi deler så likt som det lar seg gjør rent praktisk med jobb osv. Det betydde litt mer på meg sist og litt mer på far denne gangen men ca 50/50. Ønsker veldig at mine to jenter skal ha et nært forhold til sin far og det skjer i de første barnet årene gjennom omsorg.

 

Og ja, jeg fullammet i 6 månder månder sist, og ammet til over året. Det skal vi gjøre igjen.

 

Og jeg syntes det er kult at ministre faktisk tar seg tiden til å være hjemme med barna sine. Så jeg heier både på Lysbakken og Storberget, som har så viktig jobber og likevel tar seg tida til barna sine.

Gjest Antarctica
Skrevet

Jøss, så merkelig at dere ser på permisjonstida som en selvfølgelighet! I Danmark har man bare 3 måneder, så alle blivende mødre sparer penger, sparer ferie osv for å kunne strekke det til 4-5 måneder før ungene skal i vuggestue...

Skrevet

hvordan blir dette for oss som er studenter egenltig? for jeg må jo ha et helt år med permisjon.. eller 10 mnd da, jeg kan ikke begynne midt i skoleåret.. så jeg vet ikke hvordan vi skal gjøre dette ???

Skrevet

Blir så frustrert over at foreldre ikke kan fordele "tid" med den nyfødte som de vil.

 

Fedrekvote er no tull!

 

 

Skrevet

*kansje litt dumt og spørre men men*

 

har dette innvirkning på kommende alenemødre som blir alene?

Skrevet

I Danmark har mor fire uker før termin (Norge 3) og 14 uker etter (Norge 6)

 

Etter de 14 ukene har mamma og pappa 32 uker som de kan fordele fritt seg imellom og er da IKKE avhengige av oppsparte midler.

 

14 + 32 = 46 uker

Skrevet

Nei, det har ingen innvirkning for alenemødre eller fedre..

Skrevet

Enig! Det er på høy tid med et regjeringsskifte.

 

Syns det er helt utrolig at når man er voksen nok til å fa barn og til å ta vare på barna sine, så skal man samtidig ikke være voksen nok til å få fordele permisjonstida seg i mellom slik som hver familie finner det best. Denne såkalte likestillingen er bare så til de grader misforstått og hele ordningen er bare et eksempel på maktmisbruk fra sosialistene. Lysbakken har utspilt sin rolle. Goodbye!

Skrevet

Ikke bare sosialister som er for tredeling, LO og NHO ble i går enig om å rette en felles henvendelse til regjeringen om å innføre tredelt foreldrepermisjon...

Skrevet

Slik er det å leve i et demokrati, de politikerne som får flest stemmer tar avgjørelser på samfunnets vegne. Politikerne flertallet har stemt på i de siste åra er stor sett enige om at man vil bruke den usannsynlig rause foreldrepermisjonsordningen vi har i Norge til å fremme likestilling.

 

Hvordan man i det hele tatt kan klare å vri det til at en ordning med betaling i 56, snart 57 uker (!) for å være hjemme med barnet sitt er et maktovergrep fra statens side er komplett uforståelig for meg. Denne ordningen, på linje med andre trygdeordninger fra det offentlige, kommer med visse vilkår, det er ingen sensasjon. Er man ikke villig til å oppfylle disse vilkårene, så er det ingen tvang om å motta foreldrepenger - ønsker man full frihet kan man spare penger til permisjonen av egen lomme (slik de gjør det i bl.a. USA, noe som for øvrig er i tråd med politisk høyesidetenkning – nedbygging av offentlige ordninger, lavere skatt og full frihet for individet til å være sin egen lykkes smed)

 

  • 1 måned senere...
Skrevet

Hate var vel å overdrive, men jeg er sterkt uenig i permisjonsreglementet jeg også. For oss er det sånn at jeg må ta ferie,eller permisjon uten lønn den perioden far har permisjon. Far er gårdbruker, og får derfor mindre utbetalt enn det koster å leie inn hjelp. Han må derfor ur og jobbe sammen med den som er vikar i permisjonstiden. Altså må jeg være hjemme og ta meg av barnet . Rare regler!!!!! Vi kunne godt tenkt oss og bestemt mer selv,

Skrevet

Jeg vet om en som blir kjempeskuffet og fortvilet nå

 

Pappa'n til Thias (& Knøttet) synes igrunn små babyer er søte, men at de hører til hos mamma'n sin. De 6 ukene han tok sist gang delte vi opp jevnt over året, og jeg hadde ferie de samme ukene.

Denne gangen vil jo ikke det gå. Han så med skrekk på 10 uker "alene" med Knøttet - og nå blir det altså 12! Gruer meg litt til å fortelle han det...

 

Jeg skulle ønske vi kunne få frihet til å velge selv! Da ville nok pappa's også hatt noe permisjon hos oss, men etter sitt eget valg. Jeg synes det er unødvendig å styre voksne menneskers liv på den måten...

FRIHET TIL Å VELGE - vi er da voksne mennesker!

 

Det blir vel en sommer med permisjon uten lønn, da - så får vi klare oss på noen sparte kronasjer... men fortsatt unødvendig av mr Lysbakken!

 

 

Skrevet

Det første dei burde gjera om dei skal ha likestilling er å gje far rett til å tjene opp rett til permisjon Uavhengig av mor, før dei starter å fordele veke sånn som da der.

 

Og far har rett til flere uker enn mor? (12-9) 6 veke til mor med barnet etter fødselen.)

Det blir Veldig feil.

Tross alt mor som går gravid/føder/ammer.

 

Er ikke alt dette en kamp om likestilling?

Føler ikke at det henger på greip at far skal "gå fra mor" ang antall uker når det tross alt er mor som faktisk står for den største påkjenningen fysisk og psykisk.

 

Skrevet

Hvordan kan noen som ikke kjenner den enkeltes families situasjon bestemme hvem som skal ha hvor lang permisjon? Det er lovbelagt at far skal ha 12 uker etter at barnet er født mens mor 6. Bare det henger lite på greip. Burde i det minste vært like lang permisjon :) Hva hvis mor ikke ønsker å være hjemme mer enn akkurat nødvendig av en eller annen grunn. Og hva hvis mor kan være i full jobb fram til dagen hun føder? Hvorfor skal hun tvinges til å ta permisjon for å i vvvværste fall gå fem uker hjemme, grue seg, glede seg, være tung og utilpass uten noe å gjøre etc. (Og hvis barnet blir født etter termin, miste opptil to uker permisjon sammen med barnet) Kan staten si at hvis hun ikke gjør det så mister far muligheten til å ta de permisjonsukene/dagene? Eller som i vår situasjon, far vil kjede seg hjemme i 12 uker... Det vil ikke være ønskelig eller sunt for hverkan han eller barnet. Da er det ingen som nekter han hans rettmessige permisjon. Personlig hadde jeg blitt like glad dersom far ville hatt like lenge eller mer permisjon enn meg som at han ikke vil ha det. Det gjør han ikke mindre glad i barnet om han ikke ønsker å gå hjemme, men når ønskene til far er å være i jobb hvordan kan den andre parten miste den perioden???

 

Det høres ut som dette er bestemt fordi menn ikke tør ta permisjon hvis de ikke må eller at kvinnen ser det som sin rett å være hjemme... Hvis et par ikke kan snakke sammen og diskutere dette og til slutt bli enig om en slik ting blir vel barneoppdragelsen noe utfordrende også tenker jeg... (Uten å være dømmende)

 

Jeg forstår ikke at et samfunn kan bestemme dette over oss.

 

Jeg er forøvrig helt enig i at man ikke skal kalle det mammapermisjon. Men jeg er også helt enig i at man ikke kan tvinge fram fullstendig likestilling når vi er forskjellige av natur! Vi er nå lagd for å føde barn, og har en naturlig omsorg og ønsker om å oppdra og "pleie". Det ser man jo i pleieyrker også...

Skrevet

Synes det er latterlig for dem som mener at mor automatisk skal ha all permisjon selv, at det er mor som krever all permisjon til seg selv! Selvom det er kvinnen som fysisk går gravid er det like mye fars barn som det er mors barn... dere er trangsynte rett og slett! EGOTRIPPERE..

 

MEN jeg synes mor og far kunne stå fritt til å fordele permisjonen som de vil selv, det er teit å pålegge at så mye ha du og så mye har du... Det kunne vært helt fritt, jeg er sikker på at pappar som ville hatt permisjon hadde fått det:)

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...