Gå til innhold

Eksempler på misforståtte ord og uttrykk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

He he.. Det er det IKKE lov til nei. Hilsen en norsklærer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er tilfellet, så har din norsklærer tatt seg friheter. I den norske skolen skriver man hovedmål og sidemål.

Skrevet

Norsklærer som glemte komma? Ikke bra ;-)

Skrevet

Sulten SOM en ulv kan man si, men ikke ulvsulten. Det betyr det samme som skrubbsulten, men siden det ene har bokstavrim (SkrubbSulten) har det gått inn i språket som et fast uttrykk, mens det andre bare er en sammenligning. Men som også er i bruk fast, i akkurat den ordkombinasjonen.

Skrevet

Ja, også er de de som røyker som en svamp, eller enda bedre: Kjederøyker fordi de kjeder seg :P

Skrevet

I dag kom et nytt her på forumet:

Camilla Kvarsvik (hvem det nå er) er TVERS IGJENNOM GODARTET.

Veldig bra. Hun er som en cyste, med andre ord.

Skrevet

Haha!

Var det ikke også et innlegg i dag som etterlyste at foreldre gir barna konsekvenser ved dårlig oppførsel? Godt sagt! Få gitt de konsekvensene litt brennkvikt ;-)

Skrevet

Irriterende / irritabel er det også en del som misforstår.

Skrevet

Jeg er fra Vestfold og alle jeg kjenner kan forskjellen på hvem, hva, hva slags og hvilken. Muligheten er stor for at de i din omganskrets er dumme.

Skrevet

Hva er galt med konsekvenser?

Skrevet

En handling kan få konsekvenser for deg, men man kan ikke gi konsekvenser på samme måte som å gi ros eller skjenn. Denne tråden handler om hvordan folk bruker ord og vendinger på feil måte i språket vårt - det er ikke noe galt i at dårlig oppførsel fører til visse konsekvenser for den det gjelder.

Skrevet

Man avfinner seg med en situasjon, mens man innfinner seg på et sted. Gud bedre så mange som bruker disse feil.

Også stiller man spørsmål, man spør dem ikke.

"kan jeg spørre deg et spørsmål?" *kremt*

Skrevet

Eller røyker som en damp, og drikker som en svamp... måtte bare.. =)

Skrevet

Det heter drikke som en svamp, men jeg trodde det heter røyke som en skorstein. Eller? Det er jo så ut å røyke at jeg husker ikke lenger ;-) ;-)

Skrevet

Kan noen forklare meg hva "full som en dupp" egentlig betyr. Altså, jeg skjønner jo at det beskriver en som var veldig full, men som en DUPP?

Jeg henger meg alltid opp i de som skriver "var til" istedenfor "var hos"

Var til legen= var hos legen

Skrevet

Har du sett en dupp som ligger og dupper i vannet? Tror det er det det refereres til. Halvparten nedi det våte element og ingen kontroll på bevegelsene.

Tror det er trøndere som surrer med til/hos. Æ va te leeegen her om daan, sjø.. Ja, høres riktig ut ;)

Skrevet

hehe.. Ja, det kan jo være en forklaring =)

Skrevet

Vel ett par uttrykk som ganske mange har misforstaatt..

Aa gjoere noen en bjoernetjeneste - man gjoer noe for noen med gode intensjoner, men det faar en negativ konsekvens/utfall. F.eks aa skjemme barnet sitt bort.

Krokodollertaarer - leste her om dagen om en blogger som satt foran pc'en sin helt alene og graat store "krokodilletaarer" av noe trist hun haddet lest. Da maatte jeg flire litt ; Man graater krokodilletaarer for aa late som om man er lei seg, faar aa faa viljen sijn eller medlidenhet :) Saa det saa!

Noe som ellers irriterer meg.. uttrykket FOSSEFALL! Det heter ikke fossefall!!! Enten er det en FOSS eller ett vannfall! Paa engelsk heter det waterfall, enkelt og greit. Saa har en eller annen klodrian klart aa oversette det til fossefall. Det sier seg jo selv at fossen faller? Hvis ikke hadde det jo ikke vaert en foss! Jeg blir saa frustrert! Naa skal det jo ogsaa nevnes at jeg er laererbarn paa begge sider og har en tendens til aa la meg provosere av slike bagateller :P

Skrevet

Denne var morsom! Flere?

Skrevet

Ja, da ble nå det et eksempel da ;)

00:50

Skrevet

Jeg har alltid sagt forhåndsregler :) Artig dette, jeg er ganske dårlig i norsk har jeg skjønt, fra nå av skal jeg lære meg ti fremmedord i uka! :)

00:50

Skrevet

Fossefall er et vanlig norsk ord, fiolregn.

Skrevet

Enig, vannfall har jeg aldri hørt om.

Skrevet

Fossefall er norsk ord som står i ordbøkene.

Skrevet

I tråden om epidural ved fødsel, skrives det i hovedinnlegget at fødslene varte i forholdsvis 12 og 5 timer. Skulle vel stått i henholdsvis 12 og 5 t.

Ikke den mest vanlige feilen kanskje, men nå var den nå der :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...