Gå til innhold

Eksempler på misforståtte ord og uttrykk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Være på vannvogna = Drikker ikke alkohol, men det sier ingenting om evnen til å feste.

Festbrems - Ødelegge stemningen/være sur, men det sier ingenting om inntaket av alkohol.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De som skriver hvordan i stedet for hvilken, skriver strengt tatt dialekt.

Skrevet

Mange kan ikke forskjellen på "ikke nødvendigvis" og "nødvendigvis ikke".

"Ikke nødvendigvis" betyr at noe ikke er sikkert, at man ikke må.

"Har du lyst til å gå på byen i kveld? - Ikke nødvendigvis, jeg er litt sliten."

"Nødvendigvis ikke" betyr at det er en ganske åpenlys grunn til at noe ikke kan skje.

"Har du lyst til å gå på byen i kveld? - Nødvendigvis ikke, jeg har veer."

Skrevet

Nei, de skriver feil. Dialekt er noe man snakker. Bokmål eller nynorsk er det man skriver, og det å blande inn dialektuttrykk er feil!

Skrevet

En venninne snakket om å slå sine pjoltere sammen (=slå sine pjalter sammen).

Skrevet

Så er det mange som skriver i fjord, om i fjor! (forrige år)

Det blir jo ikke helt det samme:)

Skrevet

Skjønner hva du mener, men syns ekseplene var dårlige... Ingen svarer vel at de ikke nødvendigvis vil på byen?

Betyr dette at verden kommer til å gå under? Nødvendigvis ikke, det skal nok gå bra ;-)

Skrevet

Så har vi den klassiske å "se en mistenksom mann"!

Nå man mener mistenkelig.

Skrevet

Det ER faktisk lov til å skrive dialekt i Norge, men da må man være konsekvent og ikke blande!

Skrevet

Jeg kunne godt ha svart at jeg ikke nødvendigvis ville gå ut en kveld, fordi jeg var sliten og måtte se det an.

Skrevet

"Ad undas" betyr er latin og betyr faktisk "i bølgene" - tilsvarende dagens "i dass" ;)

Skrevet

Her i Vestfold sier de innfødte "hvem" om alt mulig - hvem bok leser du, hvem bil er din, osv. Grusomt å høre på for meg som ikke er vant til det ennå og jeg håper virkelig de ikke skriver det også, dialekt eller ikke dialekt....

Skrevet

Lov og lov. Det faller ikke inn under straffeloven, men det står heller ikke noe i rettskrivingsreglene om at det er et akseptert unntak. Man har mange valgfrie skrivemåter på både bokmål og nynorsk. Bruker man andre skrivemåter enn de som står i ordboken, skriver man pr. definisjon feil. Men det er ingen som arresterer deg for det. Derimot ville man ha strøket på enhver norskprøve/eksamen.

Skrevet

Ja, det vet jeg, men det er ikke akkurat brukt i dag.

At noe går i dass, til grunne eller til helvete, er stort sett det samme...

Skrevet

At noen 19 til 30 åringer bruker MILF om jenter/damer fra alt fra 15 til 25 år, bare fordi de er MAMMA:..

MILF er for meg en kvinne som må være gammel nok til å kunne VÆRE mamman, barn eller ikke......Jeg med mine 34 kan med NØD være MILF for gutter på 17, men ikke særlig eldre enn det(ikke at jeg er det da...) Og irriterer meg grønn når det brukes i tide og utide...

Men innser jo at mulig JEG har misforståå helt....Men er stor fan av "American Pie" filmene da :o)

Skrevet

Hvis man besvarer en nynorsk- eller bokmålseksamen, ville man selvsagt strøket med å skrive dialekt. Det er implisitt. Derimot kan man skrive særoppgaver på dialekt og få høyeste karakter.

Alf Prøysen sine verker er skrevet på dialekt, og ingen mener vel egentlig at det er feil?

Skrevet

Det er forskjell på kunst og kontroll, ja.

Skrevet

Man kan ikke skrive en særoppgave på dialekt, nei.

Du har rett i at enkelt forfattere skriver på dialekt som en effekt. Da er det ikke "feil", men en effekt - men feil rettskriving er det uansett. Og i hans tilfelle skrev han helt gjennomført. Når folk påstår at de skriver dialekt, skriver de bokmål og putter inn ett eller to dialektuttrykk, som å bytte ut hvilken med hvem. Og det er feil.

Du må gjerne krangle på dette, men akkurat dette vet jeg en del om, i og med at jeg har master i nordisk språk.

Skrevet

Men da er det du som har misforstått :) Det eneste kriteriet for å være en MILF er at man har barn.

Skrevet

Nå var det nettopp ei her inne som skrev at hun er så sint på mannen sin fordi han er "så sta som et fjell" ;-) Det heter vel fortsatt "sta som et esel"?

I samme slengen kan jeg bringe på bane "å være sulten som en ulv". Ulvsulten, liksom? Eller skrubbsulten? Og sulten som en skrubb. Det er samme dyret, jeg vet ;)

Skrevet

misforstått har du, 10:10, MILF skal i teorien kunne ha vært din egen mor. Ikke en mor på 19.

Skrevet

Man stiller ikke spørsmålstegn ved noe.

Man stiller et spørsmål, og man setter spørsmålstegn.

Skrevet

Det trodde jeg også; en moden kvinne som kunne vært din egen mor, men som mest sannsynlig er mora til en kamerat av deg, hehe..

Skrevet

Jeg har faktisk skrevet særoppgave på dialekt, og fått høyeste karakter!

Skrevet

Dog kun på videregående nivå, men allikevel fullt ut bestått med glans.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...