Gå til innhold

Eksempler på misforståtte ord og uttrykk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser ofte ord som er skrevet feil eller brukt i feil sammenheng. Hender eg flirer godt, men glemmer jo disse eksemplene fort igjen. Husker dere noen?

Ei på face som "lagde mye muffens" her om dagen. Jeg lurte på hva slags sprell hun hadde funnet på, men hun hadde tydeligvis bakt muffins. Her på dib har jeg sett omeng eller omheng (det heter OMEGN), for ikke å snakke om "i ny og ned". NED faktisk, haha!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Venninna mi skrev nettopp på facebook at jeg ikke mtte være så "ekstra gavant". Hehe, søta;)

Skrevet

EN million varianter av "å skjære alle over én kam"!!!! Man drar ikke alle under én kam, man grer ikke alle med én kam, man tar ikke alle over én kam -

man SKJÆRER alle over én kam!!!

Skrevet

Ja, så har vi de som bruker "én" istedet for "en" :)

Skrevet

Nei, i dette uttrykket skal det være én for å markere at det er et tall og ikke en ubestemt artikkel - som at klokka er ETT og ikke ET!

Skrevet

Jeg har sett at folk er flinke til å ta ting "gå til dundas" ;)

Skrevet

mange stiller spørsmålstegn

Jeg setter spørsmålstegn og stiller spørsmål :)

Skrevet

Hehehe. Jeg lurer på hva de som skriver ?????????? egentlig mener? Lurer de enda mer enn i et vanlig spørsmål, eller hva?

Skrevet

Syns for min del at det blir litt mye når folk skal "spørre et spørsmål".

Skrevet

Sjalu og misunnelig blir ofte brukt feil !

Skrevet

Hehe, det sier jeg. Mannen min blir like oppgitt hver gang :)

Skrevet

Ja, og som en venninne sa, hvor lenge var Adam i Paris? Jeg bare spør!

Skrevet

Stille spørsmålstegn ved.

Ta forhåndsregler (heter det ikke forholdsregler?)

Mesternes Mester er vel også feil. Skal det ikke være Mestrenes Mester?

Skrevet

Greit å ta med korreksjon, slik at de som misforstår uttrykkene vet hvordan de egentlig lyder:

Gå til dundas = Gå ad undas = Gå til h****** / grunne...

Skrevet

Ingen av delene, må vel være Mesterenes Mester?

Skrevet

Både mesternes og mestrenes kan benyttes, men jeg tror et flertall vil si mesternes framfor mestrenes.

Fra dokpro:uio.no

mestrene - substantiv hankjønn, flertall, bestemt form, normert - mester

mesterne - substantiv hankjønn, flertall, bestemt form, normert - mester

Skrevet

Jeg pleier å si at "hun er vel ikke den skarpeste skjeen i skuffen", men DET er jo bare for mojjo skyld;)

Skrevet

Mesterene(s) er ikke korrekt stavemåte, nei.

Skrevet

Jeg vet om noen som mente at å gjøre noen en bjørnetjeneste var å gjøre noen en kjempestor tjeneste, siden bjørner er så store...

Det betyr jo å gjøre noen en tjeneste, som egentlig ikke er til hjelp i det hele tatt, heller tvert imot.

Skrevet

Jeg har sett at noen tror krokodilletårer er store tårer som bare renner, mens det jo er falske tårer - tårer presset fram for å få sympati.

Skrevet

"Deretter bare ballet det seg på" = "Deretter ballet det på seg". Den siste versjonen er riktig.

Skrevet

Er litt usikker på hva "festbrems" og "være på vannvogna" betyr. Betyr det at man fester mye eller lite liksom, hehe.

Skrevet

Festbrems sier seg selv; en som ødelegger stemninga ved å holde igjen og påpeke at nå ble det litt mye der andre pøser på med drikke. Mange skulle altså hatt med seg en egen festbrems på fest, he he..

Å være på vannvogna betyr å ikke drikke alkohol for en periode, en såkalt hvit uke/mnd eller hvor lenge det er snakk om.

Skrevet

Har ofte vært borti ordet avertil i stedet for av og til.

Og en ting som irriterer meg er når folk skriver f.eks "Hvordan vogn skal dere kjøpe?". Jeg vil mene det heter "HVILKEN vogn skal dere kjøpe?"

Skrevet

Hahaha. Ler godt her nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...