Gå til innhold

Amming og likestilling

Anbefalte innlegg

Skrevet

bullshit, ingen forskning sier det. Det er statistikk som sier det, stoooooor forskjell!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan vel være at mor ofrer ett og annet også, ved å oppføre seg som en komplett egoist.

Du mener at mor kan rive babyen fra far med vold? Sier alt om deg, og er grunn nok til ikke å ta deg seriøst.

Skrevet

Jaja, dere får sjekke det opp selv! Forøvrig så har jeg prøvd å sprute mm i nesa til babyen uten at det hjalp nevneverdig. Så quit you wining og bare forstå at ernæringsmessig så er det NULL forskjell.

Bare å innse det, kvinner.

Gjest Antarctica
Skrevet

For eksempel det. Og for eksempel mors antistoffer og vaksiner: kan man få dem til å gå over i mme også, slik at barnet får delbeskyttelse mot et utall sykdommer? Og for eksempel langtidsforebygging av allergier/matintoleranse: kan man få mme til å gi effekt der?

Men dette blir uansett flisespikkeri. Til mødre som ikke HAR melk, pleier helsesøster å si: Amming er en liten del av morsrollen. Det er tusen andre ting du KAN gjøre, som er viktig for barnet ditt. Hvorfor ikke bare si det samme til mannen? Kan han ikke bare velge å heller synge godnattsanger, bade babyen, bære en kolikksyk unge, hva som helst annet?

Skrevet

Mor er ikke egoistisk om hun ønasker å fullamme sitt barn. Far er derimot en tosk og en egoist om han forsøker å ødelegge for det.

Her snakker vi om barnets behov og biologi. Fars ønsker er fullstendig underordnet det.

Skrevet

JO, det kan far bestemme. Du kan mene at det er feil og dumt og hva du vil, men mor har ingen lovfestet rett til å bestemme at barnet kun skal ammes. Hvis far vil mate, så kan han gjøre det. Er enig i at det ikke er lurt, men her er poenget at mor rett og slett ikke har noen rett til å nekte ham det.

Skrevet

Er du dum 22.23? Selvsagt kan både mor og far rive babyen løs fra den andre. Det er fullt mulig, Å påpeke at det er mulig betyr ikke at man støtter det.

Skrevet

I innlegget tidligere i kveld var argumentet at hun ikke ville dele kosestundene med far. Er ikke det egoisme, så vet ikke jeg.

Skrevet

Er du dum? Spørsmålet var hva mor skal gjøre dersom far setter seg ned for å flaskemate. Skal hun da bruke makt for å få barnet? Når man svarer "selvsagt kan hun det" må man da tolke det som at den som svarer anser det som en helt grei løsning. Noe det selvsagt ikke er. En baby tar mye mer skade av å bli røsket og dratt i enn av en flaske mme!

Skrevet

Neh.. ammer på 11 mnd, jeg. Fordi det er lettvindt. Ang dette med antistoffer og alt det andre dere reklamerer med. Vel..

- Antistoffer får barnet tonnevis av den siste mnd i magen fra mor. ALT av sykdommer mor har hatt får barnet antistoffer fra. Hvis mor har HIV mens hun er gravid gis det medisiner så dette ikke skjer.

- Allergier som kumelk o.l er ofte arvelig :) så hvis du er veldig allergisk av deg så vil anntagelig barnet ditt bli det uansett hvor mye du ammer.

Det er ikke en supermedisin! Det er noe vi kvinner er utrustet med for å kunne mate barnet vårt. Evolosjonen tok ikke høyde for at vi en gang kom til å kunne fremstille melk som er tilnærmet lik den vi har i puppa.

SLAPP AV.. SLAPP HELT AV.

Skrevet

Altså, hvis far og mor diskuterer sine lovfestede rettigheter på barnet rett etter ungen har kommet ut, tror jeg ikke de burde fått barn sammen. Finnes det virkelig så snevre menn, som truer til seg flaskemating, med "loven i hånd"? SHITE, er glad jeg ikke har barn med en sånn mann!

Skrevet

Poenget her er at dersom far ber om å få mate barnet med mm på flaske, og mor presterer å nekte fordi hun mener at mating er hennes kosestunder som hun ikke vil dele, så har hun faktisk ikke noe hun skulel ha sagt dersom far velger å flaskemate med mme. Mødre tror de kan bestemme både det ene og det andre, fra mating til hvordan barnets hår skal klippes. Men faktum er at deres mening ikke veier tyngre enn fars i noe tilfelle.

Skrevet

En ting er iallfall sikkert! Hadde jeg fått barn med en så stor egoist som dere antyder at fedre kan være, så hadde jeg forlatt han.

Og at dere kvinner sitter og forsvarer en slik holdning er helt forkastelig!

Dere er vel de samme som heier på at far skal få mer av permisjonen slik at dere slipper å både amme og være hjemme med babyen.

Fytterakkern så tåpelige!

Skrevet

JAMMEN SÅ LES SKIKKELIG DA HØNER! DET ER IKKE SNAKK OM AT MANNEN SKAL OVERKJØRE KVINNEN I FORHOLDET, MEN AT MANNEN ER LIKE GOD OMSORGSPERSON OG FINT KAN TA FØRSTE DEL I PERMISJONEN UTEN AT BARNET TAR SKADE!!

Ingen vil vel ha en livspartner som overkjører ens følelser eller behov, saken er ikke det i det hele tatt! Saken er at far har like mye rett som mor over barnet, og dermed må mor kanksje jekke seg et hakk eller to? Og hvis det å bli enige over noen man i starten er uenige om er overkjøring, så overkjører jeg og mannen min hverandre til det daglige. Men vi har i det minste likestillt overkjøring da.

Skrevet

Jeg får si det her også da:

En mor har full anledning til å kaste en egoistisk idiot av en far som forlanger sin RETT til å flaskemate unge med MME på dør. Da har faren NULL rettigheter, annet enn å se ungen noen få timer i uka under tilsyn fra mor.

Og om han bruker disse timene til å fore ungen med MME mot mors vilje så mister han fort retten til disse timene også.

Så du far med åpenbare mindreverdighetskomplekser her inne skal ikke være så tøff i trynet. Plagsomme, storforlangende fedre er enkle å kvitte seg med:)

Heldigvis setter 99,9 % av norske fedre barnas behov for optimal næring foran egne egoistiske prinsipper, så dette er sjelden noe problem.

Skrevet

Om han er en like god omsorgsperson så blander han seg ikke inn i ammingen. Da tar han kveldsstellet, bading og gir fast føde når den tid kommer.

Dersom man får til ammingen, så klusser man ikke med den bare fordi pappa vil også mate..

Huff, får meg til å tenke på hvor mange barn som får barn...

For kan jo ikke være voksne folk som holder på sånn.

Skrevet

Verken mor eller far har noen rettigheter ovenfor barnet. Men derimot så har BARNET rettigheter. Som f.eks. å få mat, omsorg, rene bleier, trygg oppvekst osv. BARNET har også rett på å få det best mulige kostholdet(morsmelk f.eks.).

Det heter seg at man har delt foreldreANSVAR!

Slutt å mas om far eller mors rettigheter, de teller ikke døyten ovenfor barnets rettigheter!!

Skrevet

men mener du virkelig at det skal gå utover barnet fordi MANNEN skal dumme seg og ikke tenke på andre enn seg selv? det er en grunn for at vi kvinner har melken!

Gjest Antarctica
Skrevet

Allergier som er arvelige kan man nettopp minimere ved å utsette innførselen av kumelk og meieriprodukter... Dessuten var det ikke melkeallergi spesielt som ble nevnt, men alle andre matvarer også. Og disse allergiene forebygges også ved å utsette lengst mulig introduksjonen av nye mattyper.

I tillegg slipper man risikoen for magetrøbbel av melkerester/sur melk og dårlig vaskede flasker, ettersom morsmelka alltid er nylaget, og i steril beholder...

Men igjen: til mødre som ikke ammer, husker man på å si jevnlig at melka i seg sjøl gjør deg ikke til mor. Det er alt det andre du gjør som teller. Det samme kan da far ta til seg: hans foreldrerolle er da ikke avhengig av at han utkonkurrerer matesituasjonen? Har han ikke andre ting å finne på som far, bør han ikke bli far.

Skrevet

jeg tror kvinner som ammer får en helt annen kontakt med barnet enn de som ikke gjør det. det er nok de samme som vil tillate far alt mulig! barnet har best av amming og det er fordi vi mennesker er laget sånn fra naturen sin side. la kvinner få gjøre den oppgaven vi er laget til i fred!!!!

Skrevet

Jeg mener ikke at det er riktig, nei. Men kvinnen har faktisk ikke enerett på mating. Og dersom mannen vil, kan han gi mme på flaske. Det ville vært dumt, men han har faktisk rett til å ta den avgjørelsen.

Skrevet

He he! Dum du, eller? Det er på ingen måte gitt at far bare får se ungen noen timer i uka. Og miste samværsrett fordi han gir mme? Bullshit!

Dessuten er mor en jævlig egoist dersom hun kaster ut barnets far fordi han gir barnet BABYMAT, som mme faktisk er. Får ikke hun bestemme alt, får barnet vokse opp som skilsmissebarn. Jadda!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...