Gå til innhold

Amming og likestilling

Anbefalte innlegg

Gjest Antarctica
Skrevet

....er ikke uforenlige størrelser. Selvsagt ikke.

Men å tro at en kvinne ikke skal være preget av at hun har gått gravid og har født, og at tro at hun ikke trenger en pause på noen måneder etter det, er utopi.

Jeg var aldri i stand til å pumpe ut melk til seinere bruk heller, så å amme før jobb, løpe avgårde for å rekke jobb, og så liksom skulle pumpe i lunsjpausen ville aldi ha gått.

Å tilby barnet mitt annen mat enn den beste bare fordi "noen" syns det er mer likestilling i å be fedre overta før tida, er uaktuelt.

I stedet kunne samtlige norske gifte og samboende par overføre alle barnas sykedager på far. Så kunne han og hans arbeidsgiver føle hvordan det er når deres uerstattelighet blir utfordret litt her og der i løpet av året. (Sjelden er man så lite "likestilt" som når man foreslår for en mann at den hellige jobben hans må vike...)

Og langsomme dager med en febervarm liten skrott på fanget er også med på å bygge et godt og kjærlig forhold.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi kan begynne å snakke likestilling når pappan vil amme, tenker jeg.

Skrevet

Pappaen bestemmer like mye som moren etter at barnet er født, like it or not. Hvis han vil mate barnet, kan han bestemme seg for å gjøre det - om det så blir mme på flaske fordi mor ikke vil pumpe. Mor har ikek større rett enn far til å bestemme hva barnet skal spise, selv om hun har pupper. Hun kan bestemme at hun skal amme/ikke amme, men hun kan ikke bestemme at pappaen ikke får mate.

Skrevet

Nei, pappaen kan ikke bare bestemme det uten videre. Like it or not.

Skrevet

"Problemet" er vel at de fleste mødre som får ammingen til vil ikke at barnet skal få annet en morsmelk. Kanskje de føler at mme ikke er like bra eller at barnet kan bli sykt av mme.. gudene veit. Mye rart man kan få for seg. ( Been there done that. )

Skrevet

Selvsagt ikke. Der bestemmer mor, heldigvis! :)

Skrevet

"Problemet" er vel at egoistiske mødre nekter å pumpe seg når far ber om å få lov til å mate babyen, fordi hun ikke vil dele på den oppgaven. Se innlegg annet sted på siden. Og er mor så egoistisk, kan far bestemme at han vil mate sitt barn med mme. Mors egen feil at det ikke blir mm.

Skrevet

Jaha? Og hvor i loven står det at mor bestemmer det? Du tar feil Far bestemmer akkurat like mye som mor i det øyeblikket barnet blir født og de har delt hovedomsorg. Mor kan bælje og skrike så mye hun vil, men hun bestemmer ikke en ting mer enn far.

Skrevet

Og når skal han gjøre det? Etter at mor har lagt seg?

Skrevet

Jeg er enig i at det er merkelig å ikke kunna la far komme til. Men samtidig forstår jeg mødrene også. Ikke lett situasjon.

Skrevet

Eller han kan ta opp barnet når det er sultent og si "Denne gangen mater jeg." Enkelt og greit. Mor har ingen "rett" til å nekte ham det, det er ikke lovfestet at mating er mors ansvar.

Gjest Antarctica
Skrevet

Hva med å gjøre det man KAN gjøre, overlate til andre det man ikke kan gjøre, og bruke sin visdom til å se forskjellen? (Høres ut som AA nå, men det er da logikk.)

Om argumenter som "det er ikke bare hennes barn, det er hans også" skal prege oppdragelsen, tyder det jo på at foreldrene er umodne tenåringer som omtaler ungen som de ville ha omtalt en valp eller en leke. "Nå er det min tur å ha kjelken", liksom? "Du fikk amme henne i en halvtime i stad, så nå skal jeg flaskemate minst like lenge!"

Det er jo en syk, syk tanke. Babyen er ikke "like mye han som hennes", den er sin egen, og dens egne behov må stå i sentrum. Ellers bør man ikke skaffe seg barn. Og barn har behov for morsmelk.

(Mangler man det, finnes det heldigvis i våre dager erstatninger, men de blir aldri annet enn erstatninger og nest best.) Jeg ville ikke ta på ungen joggesko på en regnværsdag fordi det tilfeldigvis var pappas tur til å bestemme antrekket, og han ønsket å ta på ungen joggesko. Jeg ville faktisk ha insistert på å bruke det beste, nemlig støvler. Ser ikke at maten er noe annet.

Skrevet

En viktig ting som glemmes oppi allt dette er

1. noen barn tåler ikke mme. (mitt første barn ble syk av mme og vi måtte kjøpe et merke som var rådyrt, da jeg ikke hadde nok melk til henne fordi hun måtte ha mat veldig ofte pga at hun var født for tidlig.)

2. Ikke alle barn tar flaske (jeg prøvde desperat å få nummer to til å ta flaske i flere mnd men ikke snakk om, så hun måtte mates med skje og kopp og tro meg det er ihvertfall ikke noe kos med det.)

Skrevet

Nei, far kan ikke bestemme det. Sånn er det bare. BArnets beste vinner frem.

Gjest Antarctica
Skrevet

Ja, det er helt klart bare på jævelskap at puppene mine nekter å gi ned noe melk når en plastanordning er festet til brystvorten. Hensynsløse pupper som ikke bryr seg om fars ønsker.

Skrevet

Og hvordan skal det skje i praksis? Far bestemmer like mye som mor, punktum. Vil han mate med flaske, står det ikke noe sted i loven at han ikke kan det.

Skrevet

Pashla - Det er en likestilt valgmulighet, mme altså! Det er like bra og like fint for barnet å få mme. Å si at mm er best er ikke sant, nyere forskning som er gjort tilsier at det ikke finnes noe som beviser at barn som får mm er friskere fyskisk og psykisk en barn matet med mme.

Skrevet

Hvordan det skal skje i praksis? Hva tror du skjer hvis en pappa forsøker ånekte mor å amme fordi han vil flaskemate? Skal far bruke fysisk makt? Skal han ofre forholdet? Dette vil han i praksis ikke kunne bestemme.

Skrevet

Jeg synes synd på kvinner som får barn med menn som mener de har "rett" på å få mate babyen for å knytte bånd. Hvis barnet må flaskemates i utgangspunktet, fordi mor ikke kan amme, er det greit. Men hvis mor må pumpe melka ut av brystet og ha det på ei flaske så far kan få delta på lik linje, synes jeg det hele blir noe patetisk.

Hvorfor kan ikke far knytte bånd på andre måter? Og å snakke om hvem som har lovfestet rett på hva, det gjør meg helt kvalm. Barnet bør ha rett på å få ammes.

Skrevet

Hva skal mor gjøre da, hvis far tar opp barnet og setter seg for å mate? Skal hun bruke fysisk makt?

Skrevet

Dersom far ikke ønsker det beste for barnet(som er morsmelk) så NEI, da kan ikke han bare bestemme. Det finnes nasjonale anbefalinger om hva som er best mat for barnet de første leveår.

Noen opplever også at barnet suger feil på brystet etter det har fått flaske. Da endre mor opp med såre, vonde bryst, og hvilken mann vil vel gjøre det mot sin kjære?!

Og det er heller ikke alle som får til å pumpe, jeg kunne sitte i timesvis uten å få ut mer enn 10 ml. Og da var puppene min såre og vonde etter all pumpingen.

Skulle virkelig fars ønske om å gi flaske overgår hva som er beste for barnet? Selv om det også gjør at mor får smerter??

Regner med at foreldre som er glad i barna sine, ser forbi sine egne egoistiske behov og setter barnas velvære og helse først!

Gjest Antarctica
Skrevet

Eh, jo. Erstatningen er laget på kumelk. Kumelk er best for kalver.

Morsmelk er best for barn.

Skrevet

Kan man sprute mme i øye på ungen dersom han har øyekatarr og se at det faktisk funker like bra som mm? Bare lurer...

Skrevet

Selvsagt kan hun det. Her i landet er det opplest og vedtatt at amming er det beste. Det er opplest og vedtatt at barn under året ikke skal sove vekke fra hovedomsorgspersonen ei heller være borte lenge mens det fullammes.

I praksis betyr det at far IKKE kan bestemme hvorvidt mor skal amme eller ikke. HAr mor bestemt seg for at barnet skal ammes er det sånnd et blir. Så sant ikke far er rede til å ofre alt for å oppføre seg som en egoistisk tosk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...