Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #51 Skrevet 13. januar 2011 Barnas ulltøy er ikke nuppete eller stygt!!! Jeg kan da vaske tøy....! hi
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #52 Skrevet 13. januar 2011 Tja......jeg ahr iallefall ikke vært borti en eneste barnehage som synes at ett klesskift i sekken er nok:) Du kan jo selvfølgelig velge å ha bomullstøy liggende som skiftetøy, men det er kanskje litt riski hvis ungen søler melk over hele seg kl 08. Kan fort bli litt kaldt å gå rundt bomull resten av dagen! Men selvfølgelig - det er jo ditt valg:) Spesielt i bleieslutt-perioden eller perioder hvor de begynner å spise/drikke mer selv er det viktig med mye skift. Likeså i perioder med ekstremt vått vær!
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #53 Skrevet 13. januar 2011 Gutten min er 2,5år og bruker bare ull bodyer nå som det er vinter. Han bruker det også hjemme. Ullet er pustende og noen av bodyne (fra Nøstebarn og Janus) er i veldig tynt ull. Gutten min er veldig aktiv, men blir aldri svett av å gå i ull. Vi har vel ca. 6.ull bodyer, 3.ull bukser, 4.ull strømpebukser, 4.tynne ull gensere, 3.hjemme strikka gensere... Vi har også en del ullklær som nå har blitt for lite. Vi har fått mye ullklær, og selv kjøpt. Det trenger ikke å være så dyrt. Synes ull er gull! Gutten vår sover bare i ull pyjamaser, og det har vi 3.stk av. Det er alltid rent og pent her hjemme. Det blir ikke mer rot av å ha klesskapet av ull, enn om man har bomullstøy. Vasker 1.gang i uken ullklær. Når det er sommer bruker han ikke ull.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #54 Skrevet 13. januar 2011 Et ullundertøyskift holder mer enn nok... (og så godt med "vanlig" tøy da) hilsen barnehageansatt som ofte stusser over at folk gidder å ha fem sett liggende i barnehagen.....
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #55 Skrevet 13. januar 2011 Jeg har arvet, fått i gave og kjøpt på salg. Dessuten bruker gutten min for tiden både str 2 år og str 4 år, og da blir det naturlig nok endel. Kjekt å kunne fylle opp vaskemaskinen med ullklær (inkludert ullklærne til oss voksne også) i stedet for å vaske halvtomme maskiner hele tiden.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #56 Skrevet 13. januar 2011 Jeg driter i hvor mye ullklær alle andre har. Vi har så det holder, og vasker når det trengs! Ingen her skal komme å fortelle meg hva vi trenger, eller at om vi ikke har det slik-eller-slik så måhuset vårt se bomba ut!
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #57 Skrevet 13. januar 2011 13:25 Litt forsvarsposisjon her...? Måkke komme her og komme her.... Tipper huset ditt er BOMBA!!! Mohahahahahahahahahaha
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #58 Skrevet 13. januar 2011 merkelig at en barnehageansatt synes det er greit at ungene går i bomullstøy hele dagen når det er så kaldt som nå..... Hvis så var tilfelle så burde dere slutte å argumentere for ullas fantastiske egenskaper og heller promotere billig bomullstøy!!! Hilsen en annen barnehageansatt som synes synd på unger som blir kalde og fuktige i bomullstøy!
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #59 Skrevet 13. januar 2011 Du leser det du vil lese ja... Skrev da ingen ting om at jeg syntes det var greit at de går i bomullstøy hele dagen???? Hilsen første bhgansatt over her!
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #60 Skrevet 13. januar 2011 Tja, det må du jo nødvendigvis synes når du menr at ett ullskift og heller mer vanlige klær er mer enn godt nok som skiftetøy. For det å gå i bomullstøy store deler av dagen vil jo mest sannsynlig være konsekvensen når barna blir våte, tisser på seg, søler melk, blir våte i regnet osv!
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #61 Skrevet 13. januar 2011 Det er da ikke nødvendig å gå med ullundertøy inne???? Om de har et skift i sekken, tas dette på før de skal ut,(om de skulle ha sølt med det de kom i) og om de blir våte mens de er ute, får de komme inn.... så nei det må jeg ikke nødvendigvis syntes....! Går an å tenke litt vet du....!
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #62 Skrevet 13. januar 2011 Min sønn har to sett ullundertøy liggende i barnehagen. Alltid hatt det (dvs. høst/vinter/vår). Veldig greit...f.eks så ligger han i sølepytter om høsten/våren...blir gjennomvåt av den grunn. Inn å skifte til nytt....så skjer det gjerne en gang til på ettermiddagen kjenner jeg min lille gutt rett ;o) Hvorfor bryr egentlig folk seg med hvor mye ullundertøy andre har både hjemme og i barnehagen???? Fritidsproblemer?
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #63 Skrevet 13. januar 2011 Det er vel ikke noe merkeligere å ha 15 sett med ullundertøy enn 15 kjoler. Min yngste har bortimot det for begge deler. Hun trenger strengt tatt ikke så mye men det gjør jo ikke noe heller.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #64 Skrevet 13. januar 2011 Så flott!!! dere må virkelig ha en fantastisk bemanning i deres barnehage som har anledning til å skifte på barna fra innerst til ytterst hver gang de skal inn og ut. Og så flott at dere har ekstra ansatte som kan være inne med ett eller få barn dersom de blir våte:) I de aller fleste barnehager har de nemlig ikke slik ekstra bemanning:)
Frøken Tredjegangs Skrevet 13. januar 2011 #65 Skrevet 13. januar 2011 Antall sett ullklær må jo samsvare til hvordan man bruker ullen! Vi bruker mye ull til barna, ofte brukes en ulltopp som genser, så har vi tykkere ull over når vi skal ut. Vi har flere sett til hvert barn, men har aldri tellt over hvor mange sett totalt. Her brukes ull dag som natt, og luftes og vaskes alt etter behov. Jenta på snart 3 år søler en del, og hennes ulltopper er flekkete etterhvert.. da kjøper jeg noen nye, men kaster selvfølgelig ikke de flekkete! De kan brukes som undertøy, ikke sant! Kjære folk, alt som man skal henge seg opp i!! Og antall truser vi voksne har, da.. hva er greia med det!? Jeg liker å kjøpe undertøy til meg selv, og har sikkert mer enn 15 sett.. Gøy å føle seg vel innerst også, vettu!!
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #66 Skrevet 13. januar 2011 vi trenger jo ikke skifte på alle barna da! jøss så treg du er! og bemanningen i vår bhg er nok som i de fleste andre. vi er bare gode på organisering! =)
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #67 Skrevet 13. januar 2011 Tips til dere som har barnehagebarn som blir skitne på ulltrøya etter en dag: Bruk en tynn bomullsgenser utenpå ulltrøya/bodyen, så slipper dere vaske ULLA hver dag. Ull trenger absolutt ikke vaskes etter hver gangs bruk, det holder i massevis å vaske ulla hver 3.-4. dag hvis det ikke er veldig skitne flekker på den. Evt. vask av de minste flekkene med en fuktig microfiberklut. Ull er dyrt til sammenligning med rimelige bomullstrøyer, så jeg vil heller slite ut dem enn ulltøyet til lilleknupp. Og ja, barnet er like varmt, siden ulla er inenrst kroppen.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #68 Skrevet 13. januar 2011 Vi har mange sett med ull og det er jeg glad for. Jeg har 2 gutter på 2 og 3 år, og ja, de griser endel med maten, spesielt han på 2. De har ett eller 2 ekstra sett liggende i barnehagen, og bruker bare ull hele vinterhalvåret. Vi bor i nordnorge, og alt av bomull og annet blir pakket bort når vinteren kommer, da bruker vi ikke vanlige bukser lenger etc. da bruker vi lag på lag med ull. Jeg vil tro mine har 12-13 sett med ull hver...kanskje mere, jeg har ikke telt de. I tillegg har 2-åringen 3 tynne ulldresser og treåringen har 2 slike. Jeg vasker ikke ulltøy hver dag nei, og det er jo derfor jeg velger å ha såpass mange sett. Trenger ikke ha det rotete fordet om da vettu. Alle ungene i barnehagen her går rundt i bare ullundertøyet hele dagen, så jeg tror det er mange her som har det som oss
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #69 Skrevet 13. januar 2011 Jeg er nok en av de foreldrene som har ull-dilla... Jenta mi på 2.5 har minst 25 bodyer og 20 strømpebukser, 10 par sokker/ragger, 10 bukser, 5 jakker, 5 gensere, 3 par votter, 3 nattdrakter, 3 kjoler og 2 dresser, bare i ull...Gutten min som er noen måneder har noe mindre, men mye ull på han også. Nesten så jeg rødmer litt her når jeg ser hvor mye klær hun har.. Men så bruker vi nesten utelukkende bare ull 10 mnd i året. Dette er dessuten klær som varer mye lengre enn bomullsklær - mye mer tøyelig og fleksible i størrelsene.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #70 Skrevet 13. januar 2011 Min gutt har nok 10 sett ull, eller kanskje 12 ulltrøyer og 8-9 longs. og 10-12 par ullsokker i forskjellige tykkelser. Det er helt supert, kan samle opp og vaske ull en gang i uka, har fellesvaskeri og svæær maskin. De trøyene som begynner å bli tynne/flekkete/ har masker som rakner er gjerne de mykeste og blir brukt til å sove i.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #71 Skrevet 13. januar 2011 Tihihihhihi Jepp! Vil du ha bildebevis??? Jeg klarte ikke la være å kommentere. Utrolig hva folk egentlig tenker på her inne! Hva har det egentlig å si hvor mye klær andre har til sine barn??? Vi har alle forskjellige behov, og slike diskusjoner vitner bare om usikre mennesker. Forresten har jeg (heldigvis) en samboer som har nesten støv på hjernen, og vasker klær før dunken er halvfull...
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #72 Skrevet 14. januar 2011 Jenta mi har tre sett ullundertøy og et sett ulltøy + et par ullgensere. Jeg vasker de omtrent aldri! De blir ikke skitten under genseren, så ser ikke vitsen med å ha 15 par ullsett? Og barna vokser veldig fort også. Og ettersom man ikke trenger å vaske ull alene så ser jeg ikke vitsen med å kjøpe så mange sett slik at maskinen blir full?! Nei, hysterisk synes jeg,. Man klarer seg uansett, selv uten 10 par ullbodyer..
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #73 Skrevet 14. januar 2011 Vi er nok noen "sånne" som har opp mot 15 sett ullundertøy til gutten vår på 2 år. (bodyer + longs). Vi har i tillegg 8 sett tynn genser og bukse som han bruker over body og longs. Dette holder fint, men er ikke noe problem å få brukt opp alt. Vasker ull opptil to ganger i uka, og det er kjempedeilig å ha nok. Har alltid 2 sett liggende i barnehagen, og personalet der sier at det er gull verdt. De trenger aldri være redd for at gutten vår blir fri for skifteklær - slik veldig mange andre barn faktisk blir! I tillegg til disse "inneklærne" har vi 3 ribbstrikk gensere fra Nøstebarn og 4 ribbestrikkbukser, 1 sett hjemmestrikk ull bukse og genser, 1 Nøstebarn fleecedress, 1 Joha tykk ulldress, 2 Janus tynn ulldress. Disse mellomlagsklærne har vi litt mye av, og vi får ikke brukt alt. Men han har liggende 2 skift av dette også i barnehagen i tillegg til at han har ett sett på seg/med seg til/fra barnehagen. Vi får VELDIG mye skryt av de som jobber i barnehagen for at vi har rikelig med ullklær til gutten, det letter veldig på arbeidsdagen deres. Hvorfor reagerer du egentlig på at noen har masse ullklær? Er det ikke flott at barn har nok og godt utstyr da??
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #74 Skrevet 14. januar 2011 Jeg har vel rundt en 10-12 sett. Noe fra fjoråret som fortsatt passer, noe kjøpt nytt tidlig i vinter, og en del fått nytt til jul. I og med at datteren min er 2 år bruker hun stort sett bare et lag ull inne på bhg, og da går det fort et sett dagen, så jeg synes det er veldig praktisk å ha mange.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #75 Skrevet 14. januar 2011 Jeg har 5 barn og alle barna har x antall ullsett. Har ikke telt ullklærne, visste ikke at det var vanlig Men iallefall har vi mye ull, noe kjøpt, noe fått og noe arvet. Her hvor vi bor brukes det ull fra september til begynnelsen av mai. Det er da veldig greit å slippe å passe på at man har rene ullklær. Jeg vasker ull når maskinen er full (dvs så mye man skal ha i maskina på ullvask.) Og nei, her er det ikke rotete for dere som henger dere opp i dette Alle har ulike behov, er det vanskelig å forstå? Ungene går med ullklærne til de blir skitne (varierer hvor lenge etter alder.) Ett tips er å ha t-skjorte utenpå til guttene og en kortermet tunika til jentene, kans selvfølgelig ha t-skjorte på jentene også (før noen kommenterer det ) Da holder ulltrøyene seg rene lenger, og barnet blir ikke så varmt som med genser utenpå. Og forresten du som hevdet at lanolin er sterkt allergifremkallelig, har du noe som bekrefter den teorien, en link?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå