Anonym bruker Skrevet 12. januar 2011 #26 Skrevet 12. januar 2011 Og ullundertøy bruker man hver dag 6-8 mnd i året. Enkelte bruker det året rundt så perfekt sammenligning.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2011 #27 Skrevet 12. januar 2011 Hvorfor det?? Her brukes ull store deler av året, mens t-skjorter kun brukes i 2-3 sommermåneder.... Og hva om det brukes hele året?? Hvis argumentet er at man ikke trenger så mye ull fordi man like gjerne kan vaske, så gjelder vel det argumentet hele året for bomulsstøy også?
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2011 #28 Skrevet 12. januar 2011 Ja ja, slapp av... Du har det sikkert kjemperyddig... =)
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2011 #29 Skrevet 12. januar 2011 ja, sofaen vår er et helvete, har merket det! men av og på med ulltøy er samme sak, hater det. bruker Milo, men da skal jeg kjøpe Milo tøymykner! takk-
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2011 #30 Skrevet 12. januar 2011 her i huset bruker vi t-skjorter hver dag hele året...... =)
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2011 #31 Skrevet 12. januar 2011 Har ikke telt opp alle sett med ulltøy barna har, men sikkert ikke mer enn 3-4.. Undertøyet brukes flere dager da det er under. Ullgenser og ullbukser til å ha under dressen brukes når de er ute og da kan de brukes flere dager. Vi er 6 stk som bruker klær og jeg vasker 2 maskiner om dagen og ull vaskes en gang i uka eller etter behov. Hvis undertøyet blit vått, er det bare å tørke og bruke dagen etter. Trenger vel ikke å vaske det av den grunn (om det ikke er melk el da). Skylle opp med milo og henge til tørk om kvelden er også mulig.. Har aldr hatt behov for mer ull enn det vi har..
Gjest Skrevet 12. januar 2011 #32 Skrevet 12. januar 2011 Mye ull skal ikke ha milo tøymykner heller. Den er beregnet på såkalt råull som har lanolin i seg. Superwash har ikke lanolin. Merker som Janus, Troll osv er helt lanolinfrie og bør forbli det. Lanolin er et kraftig allergen og nøstebarnpropaganda til tross ville jeg ikke latt barna mine ha klær med lanolin rett mot huden.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2011 #33 Skrevet 12. januar 2011 hm... da fortsetter jeg å lufte tøyet, håndvakser innimellom og tenker at det får være greit! men jeg heier på ull!
Gjest Skrevet 12. januar 2011 #34 Skrevet 12. januar 2011 Ull er gull! Jeg er kjempeglad for at begge barna våre tåler det og siden jeg selv er allergisk mot lanolin, men ikke ull i seg selv, er jeg litt hysterisk for lanolinvask, ha ha.
LinnisR83 Skrevet 12. januar 2011 #35 Skrevet 12. januar 2011 Vi har ca 17-18 sett med ull til guttungen, og jo, vi har vaskemaskin
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2011 #36 Skrevet 12. januar 2011 Galskap, Linnis! Ungen min har ikke 17-18 plagg tilsammen engang..
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #38 Skrevet 13. januar 2011 ja, nettopp! Dermed blir det kanskje litt knapt med 2-3 t-skjorter eller???
malingus Skrevet 13. januar 2011 #39 Skrevet 13. januar 2011 Altså ull behöver ikke vaskes etter hver bruk. Den blir ödelagt av for mye vask. Nå om vintern bruker jeg tynn ull innerst på jenta mi. Når vi er hjemme går hun jo ikke i ullundertöyet, men i vanlige klär. Så da blir ikke ulla så skitten. Hun har vel 2 ullstilongser og 3 ulltröyer. Holder i massevis!
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #40 Skrevet 13. januar 2011 Men hvorfor er det galskap at noen velger å ha 16-17-18 sett med ull? Er ikke det mitt valg hva jeg velger? Eller er det en dib-standard på dette og?
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #42 Skrevet 13. januar 2011 Huff, så slitsomt å måtte skifte hver gang man går inn døra for å hindre at ulla blir skitten:( Her brukes ull både innerst og ytterst. Små barn griser og søler, så ja - det må vaskes
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #43 Skrevet 13. januar 2011 Skjønner ikke hvordan noen klarer seg med tre sett med ull??? Da må dere jo vaske hver dag da eller??? Eller i hvert fall annenhver dag! Her i huset har barna i hvert fall ca. 8 sett hver tenker jeg. De bytter hver eneste dag. Vi vasker ullvask en dag i uken. Lar dere barna bruke ullundertøyet flere dager etter hverandre?
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #44 Skrevet 13. januar 2011 Jeg har masse ull, men lar selvfølgelig barna bruke ullundertøyet flere dager før det vaskes - så lenge det ikke er full av matsøl eller andre ting
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #45 Skrevet 13. januar 2011 Når barna skal ha iallefall 2 sett med skift i barnehagen, så betyr faktisk det at med 3 sett ull så vil 2 av de til enhver tid ligge i barnehagen. I realiteten har HI da 1 sett med ull? Nei, hvor mange sett med ull vi har vet jeg faktisk ikke. Men at ungene har en 10 sett hver er nok ikke langt fra sannheten. Ull bør ikke vaskes så ofte, så greit at det går litt tid mellom hver vask. Og med forskjellige farger på ulla, så blir det jo iallefall 3 forskjellige vask. Hvitt/lyst/mørkt. Og da er det unødvendig å vaske bare 1 plagg om gangen. Ungene bruker jo ull hele vinteren, og den blir bare lengre og lengre.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #46 Skrevet 13. januar 2011 Jeg trykte på svar på dette innlegget i hovedinnlegget. Ikke min feil at det havner under ditt svar. Ditt svar var ikke kommet opp en gang når jeg begynte å skrive.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #47 Skrevet 13. januar 2011 Hvorfor SKAL barna ha i alle fall to sett med ull LIGGENDE i barnehagen...???? HI Vi har et liggende i sekken til hver av ungene... men de blir så og si aldri brukt. Ingen av den griser noe særlig når de spiser. Mini bruker smekke, og de har vanlige klær utenpå ulla. Eldste tar ofte av seg ulla når han kommer inn fra utelek i bhg, for han syntes det er så varmt inne.. hi
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #48 Skrevet 13. januar 2011 På grunn av at de skal slippe å gå rundt i utslitt ulltøy som ser fussete ut. Det blir det gjerne om man bare har tre sett. Greit å kunne bytte ofte..... og se litt grei ut. Stygt med utvaska, nuppete og flekkete ulltøy.....
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #50 Skrevet 13. januar 2011 Tippe sønnen på 6 år har 7 eller 8 sett med ulltøy. Og det holder i massevis egentlig. Men han skifter ikke dette hver dag. Kan fint bruke longsen og trøya flere dager på rad. Er han ute å leker har han strikka genser og bukser over (evt fleecedress) er vi inne bruker kan joggedress eller andre klær over.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå