Gå til innhold

Noen som reagerer på noe i denne artikkel, som kom rett etter den forrige, dagens dagblad?


Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mannen fikk svineinfluensa i fjor. Slik mange andre og ble hardt rammet og lagt inn på intensiven.

Det er spnn det var. Pencilinet hadde ingen effekt. Det satte ikke ut immunforsvaret hans.

 

Det er ingen studier som sier at antibiotika, nedsetter immunitet mot virus.

Derimot kan tarmfloraen bli svekket slik at uheldige bakterier har lettere tilgang. Det vet man om penicilinkurer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er du og dine som skal dokumentere at det nedsatte immunforsvaret.

Det er deres påstand. Dere hari ikke kunnet dokumentere det til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Elisabeth:

 

På nytt bruker du et sitat som er tatt fullstendig ut av kontekst.

 

"Scientists have long pondered the seeming contradiction that taking broad-spectrum antibiotics over a long period of time can lead to severe secondary bacterial infections. Now researchers from the University of Pennsylvania School of Medicine may have figured out why."

 

er innledningen til artikkelen hvor sitatet ditt kommer fra. To penicillin-kurer er _ikke_ bredspektret antibiotika over lang tid.

 

Om det faktisk stemmer at du har levert en hovedoppgave så håper jeg for norske utdanningsinstitusjoners skyld at det var ved Tommeltotten Folkehøgskole. Din bruk av kilder og kildekritikk er på nivå med en barneskoleelev.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DerArzt; når du vet hvordan penicillin fungerer så vil du forstå hva jeg påstår. Hva gjør penicillinet? Ikke bare med bakteriene, men hva gjør penicillinet noe med de hvite blodlegemer? Hmm, gjør blodlegemene noe med de nøytrofile? hmmm...

Det kan godt være jeg uttaler meg som en barneskoleelev, og vil komme til å fortsette med det, men om du til slutt blir nødt til å innse at jeg har et poeng, så spiller det ingen rolle for min del, ei heller for din

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel du i ditt hode Mette Elisabeth. Da trenger ingen andre egentlig svare deg.

Hva mente du med bredspektret? I artikkelen står det han fikk 2 kurer penicillin. 2 kurer, er heller ikke over lang tid. Om du skal være helt korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imponert over at du gidder stå på, Mette Elisabeth!

 

Det du møter her inne er en velkjent taktikk. Elever som skal "ta" en ny lærer, forsøker ofte denne. Det gjelder å "misforstå" meldinger, oppgaver og beskjeder som kommer. Forvirre læreren, som prøver stadig nye forklaringsvinklinger. En slags katt og mus lek.... Elvene fostår alt, men prøver å forvirre læreren. Teknikk er godt utprøvd i grunnskolen. Og her så ser vi den i full aksjon i tråden her.

 

Vi er mange som både ser det du skriver, og ser din problemstilling.

 

At kroppens naturlige motstandskraft (les: immunforsvar) får "en trøkk" pga hyppige antibiotikakurer er velkjent. Det er velkjent at etter antibiotikakur, står kroppen mer svekket mot sykdommer i neste omgang. Dessverre.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mx3: "At kroppens naturlige motstandskraft (les: immunforsvar) får "en trøkk" pga hyppige antibiotikakurer er velkjent. Det er velkjent at etter antibiotikakur, står kroppen mer svekket mot sykdommer i neste omgang. Dessverre."

 

Hvis dette er så innmari "velkjent" så burde du vel med enkelhet klare å finne noen skikkelige linker til å underbygge det?

Det er forøvrig en vesentlig forskjell på hyppige antibiotikakurer og to -2-.

Ubalanse i tarmfloraen er heller ikke ensbetydende med å ha nedsatt immunforsvar. Immunforsvaret i kroppen er vesentlig mer komplekst enn som så.

 

---

Skal faktisk være litt enig i at ME har møtt i overkant motstand i denne tråden, men lista er fra før lagt ekstremt lavt av endel andre 'urokråker' her på forumet.. Dette slår uansett begge veier, det er ikke lett for førstereismatroser på pro-vaksinebåten her inne heller ;)

En viktig forskjell som vi skal merke oss er at ME i større grad stiller spørsmål OM det er en sammenheng, mens Mx3 & Co alltid fremstiller sine teorier som ubestridte fakta. Det åpner om ikke annet for en diskusjon, men setter ikke mindre krav til kildebruk og argumentasjon av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.dagbladet.no/2011/01/24/nyheter/helse/ntnu/astma/antibiotika/15171161/

 

Norge kommer etter med forskning. Her "tror" de at tarmbakterier kan ha en sammenheng med immunsystemet. Et lite gløtt til å underbygge mine påstander. Jeg har en etterspørsel ute på Penn university, som jeg håper kommer og viser at antibiotika undertrykker immunsystetmet. Jeg leter ikke, noe jeg kanskje burde gjort, men jeg skal gi dere info så fort det er meg i hende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Padle padle padle.

Mannen det er snakk om i denne tråden var ikke et spedbarn (vel jo, en gang var han jo et spedbarn, men ikke i tidsrommet det er snakk om), og det har ikke vært snakk om astma, men svineinfluensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, i SPEBARN, som kan vise seg å gi utslag i ASTMA. Ikke alle artikler (attpåtil i dagspressen) som inneholder ordene 'antibiotika' og 'immunsystem' er relevante bare fordi de innholder de nevnte to ordene. Sammenhengen de blir brukt i spiller en vesentlig del, tror du ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redegjør for hvordan denne artikkelen støtter ditt utsagn (jeg siterer): "...de gir han to pencillin kurer etter hverandre, slik at immunsystemet hans blir satt ut av drift."

Hvor i alle dager får du det fra at man tar penicillin, og plutselig har man ikke immunforsvar igjen - at man altså får en slags AIDS av penicillin?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antibiotika nedsetter immunforsvaret, jeg har vist det lenge. Det som er synd med forskning er at den er meget treg. Om du påstår at antibiotika kun gir litt diare og ellers så dreper antibiotika kun de slemme bakterier og siden "vanish" så får du opprettholde den tro. Jeg påstår noe annet. Jeg påstår at antibiotika nedsetter immunforsvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du påstår at penicillin setter immunforsvaret ut av drift.

Du har bare ikke kunnet vise kilder for din teori. Hvilket også hadde vært ganske oppsiktsvekkende i medisinens verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg påstår at penicillin setter immunsystemet ut av drift, nedsetter immunsystemet, gjør det lettere for mikrober; sopp virus og bakterier å gro i organismen, les: mennesket.

At det er oppsiktsvekkende på den medisinske verden tror jeg ikke du har rett i. At de forsker på dette og er iferd med å finne det ut; ja.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du hadde hatt rett i at man ikke hadde et fungerende immunsystem etter penicillinbruk, ville man ikke trengt noe særlig til forskning. Folk ville nemlig blitt skikkelig syke og dødd som fluer av alt mulig av infeksjoner, f.eks. lungebetennelse.

At forskningen er treg, som du påstår, gir deg forresten ikke rett til å finne på eventyr, og det gir dine spekulasjoner lite (les: ingen) faglig tyngde. Men jeg er spent på forskningen som etter det du tror vil vise at antibiotika gir pasientene noe sammenlignbart med AIDS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du snart få nok av ditt eget gnål. Jeg påstår det jeg gjør, du påstår noe annet; lag en ny tråd eller skriv meg en pm, dette begynner å bli stillestående nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare påviser at dine påstander om at penicillin setter immunsystemet ut av drift er riv ruskende gale. I så fall ville nemlig folk regelmessig pådra seg alvorlige sekundærinfeksjoner (som f.eks. lungebetennelser) og bli skikkelig syke og ofte dø, nettopp pga. manglende immunforsvar.

Siden vi vet at det ikke er slik er koponklusjonen at påstanden må være feil.

 

Kall det gjerne gnål, men du har tilgode å dokumentere dine eventyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...