Gå til innhold

Hvorfor er det mange huseiere... *inspirert*

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, om du bruker de rettslige instansene riktig så er det samme prosedyren å kaste ut en alenemor som en singel person.

Gud å lite opplyste dere her inne er.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Joda, men man kan risikere å ikke få betalt mens saken går videre til rettsystemet osv, og da kan man faktisk ikke kaste ut alenemødre fordi det er barn med i bildet. Da kan du risikere å ha noen boende i hus/leilighet uten en kr i mnd opp til 1 år eller mer.

Er leier uten barn, kan de blir kastet ut mens namsmannen ordner opp, og man kan leie ut på nytt.

Skrevet

Angst for ansvarsfølelse! Liker avstand til ting... Jeg vil f.eks ikke at leieboer skal bruke hagen, som jeg føler er vår friplass. Men kunne da ikke med samvittigheten i behold sett på leieungene sitte inne på 35 kvadrat!

Skrevet

Hvor har du det fra???

Jeg syntes det heller er du som er lite opplyst om dette når du kommer med slike påstander, og er så bastant på det.

Jeg har vært oppe i en slik sak for 2 år siden, med min leieboer. Og satt advokat på det. Det tok 9mnd før jeg fikk etterbetalt penger, men jeg fikk ikke kaste ut min daværende leieboer fordi vi har en lov her i Norge som sier at man ikke har lov å kaste folk med barn ut på gata. Og min leieboer måtte finne seg en leilighet, noe som kommunen gjorde for henne fordi hun ikke hadde noen gode referanser fra hverken meg eller de andre hun hadde leid hos, som da gjorde at hun måtte bo 3 mnd til i min leilighet!

Men hvis du mener at du vet mer om dette enn min advokat, så vær så god.

Skrevet

Jeg leier ikke av folk som bor i huset selv, er bare stress med de. klager på alt, matlukt, for mye folk, kommer hjem mitt natten.

Skrevet

Da er det kommunen din som er treige. Jeg har vært borti slike saker flere ganger selv da min far driver med utleie av mange leiligheter. Men namsmannen her har vært ganske effektiv å fått ut personer med barn like raskt som personer uten barn. Men da har de blitt flyttet over i kommunal bolig, noe det finnes en hel haug av i denne kommunen.

Skrevet

Familie m to barn leide leilighet, stoppet husleie etter et par mnd. Utleier hadde et sant h for å få orden og tilgang, samt utkastelse, endte med å tape drøyt 100' pluss advokatutgifter. Ikke noe vits i å søke om refusjon da leietaker allerede har inkassokrav lenger enn herfra til evigheten. Utleier skulle sjekket nøyere referanser, men har ellers ikke gjort noe galt annet enn å dømme folk etter utseende og ta deres ord for god fisk. Ikke lett å bli kvitt folk, det er helt sikkert!

Skrevet

At det tok så lang tid, er rent unntaksvis. Selvsagt kan man si opp folk som ikke betaler for seg, helt uavhengig av om de har barn eller ikke. Sjekk lovverket før du uttaler deg noe mer, siden du er så bastant.

Skrevet

Helt sikkert, men loven sier at man ikke kan kaste ut alenemødre/alenefedre om de ikke har noe sted å bo. Så om det er kapasitet eller ikke i kommunen, vet ikke jeg. Jeg bare refererer til hva som kan skje og hva man har rett på å ikke. Har ikke leier barn, kan du slenge h*n ut på dagen, om namsmannen er informert og gir beskjed om at man har retten på sin side. Det kan man nemlig ikke med alenemødre/fedre som har barn under 12 (?) år.

Tro meg, jeg har ikke brukt advokat for ingenting.....

Skrevet

Du mener det er vanskeligere å kaste ut de som har barn. Da gjelder dette ikke bare alenemødre, da gjelder dette samboere og gifte også.

Men jeg har vært borti mange forskjellige grupper, og der verste er ikke alenemødre for å si det sånn. Min erfaring er at alenemødre er ikke de som ødelegger en leilighet eller de med barn i det hele tatt.

Det finnes verre grupper å leie ut til.

Skrevet

Feil, man kan ikke "slenge" noen ut på dagen "om namsmannen er informert". Det er ikke du selv som gjør det. For øvrig, som flere har påpekt her allerede, gjelder de samme regler for utkastelse enten man har barn eller ikke. At det kan ta lengre TID om det er barn inne i bildet, er en annen sak.

Skrevet

Advokaten min mente at dette var en helt vanlig prosedyre når det kom til alenemødre/fedre som ble kastet ut. At det tok så lang tid pga behandlig av sak. Tror du virkelig retten sitter å venter på saker? De har endel annet å gjøre og tror ikke en så lavt prioritert sak går forran kriminelle handlinger osv....Tenk litt!

Bare det å få behandlet utkastelsesordren hos namsmann tok 4 mnd! Så hvem betaler på de 4 mnd??? INGEN, og ikke fikk jeg kaste de ut heller, ifg min advokat og vestfold politi, pga at h*n hadde barn under en viss alder.

Jeg har hatt advokatsak på dette i ca 1 år, så å be meg sette meg inn i lovverket ang denne saken er på en måte å drite litt på draget!

Men ja, jeg fikk kastet de ut til slutt, og fikk tilbakebetalt for ca 7mnd, for resten gikk i rettsomkostninger og alt annet som fulgte med. Dømte ble vist til å betale meg 40% av summen og resten skulle jeg få av staten/kommunen eller ettellerannet, men jeg fikk ikke en kr av xleier og sitter igjen med masse tap.

Heldigvis har jeg en flott leieboer nå, som jeg aldri skal gi slipp på.

Skrevet

Hvor refererer du fra egentlig? Du kan ikke kaste ut en vanlig person ut på gata på dagen så lenge namsmannen er informert. Selv om du har "retten" på din side kan du ikke kaste ut en enslig mann engang på den måten der.

Helt utrolig at du ikke har fått med deg noen ting hos advokaten din.

Waist of money......

Skrevet

Som sagt tre-fire ganger nå (er du tungnem?), så betyr ikke det at det kan trekke i langdrag at reglene for utkastelse ikke gjelder for alle, enten man har barn eller ikke.

Skrevet

Nå leser du det du vil egentlig. Jeg skreiv : når namsman er informert og gir klarsignal på at retten er på din side! Kanskje ikke på dagen, men du har 2 eller 3 uker på deg, tror jeg? Men det jeg mente er at dette gjelder ikke med alenemødre/fedre. Da må de finne et sted først, og det kan ta opptil flere mnd.

Skrevet

Jeg har da aldri pressiser at man IKKE kan kaste ut aleneforsørgende?? Er vel heller du som er tungnem om du ikke klarte å lese den første setningen jeg skreiv her inne??!

Der står det klart at det er VANSKELIGERE å kaste ut alenemødre!

Lese kanskje?

Skrevet

Bare for å rette litt på deg her, det KAN i enkelte tilfeller ta lenge tid å kaste ut noen med barn, ikke kun alenemødre.

Skrevet

Lovverket har ikke ulike paragrafer gradert etter "vanskelighetsgraden" av å praktisere dem. Men at enkelte kommunale boligkontorer og namsmannen kan ha en treg saksbehandling i en del tilfeller, skal ikke benektes, noe vi nå har påpekt 5-6 ganger. Lese, kanskje?

Skrevet

Men HVA er det dere vil frem til? HI spør hvorfor mange huseiere unngår alenemødre, jeg svarer at det er VANSKELIGERE å kaste ut alenemødre enn en vanlig mann eller dame. Du (?) begynner å diskutere at det ikke er det, jeg svarer at det er det, også begynner ballen....Hva vil du frem til?

Jeg sier at det er det, pga at det er barn i bildet, du vil ikke tro det. Greit. Ferdig?

Skrevet

Nå er det leggetid, LinnisR82 is back osv. Du greier ikke mer nå.

Skrevet

Snakker om å drite på leggen når du ikke klarer å skrive riktig nick engang.

Leggetid er det langt fra, men vær så god. Diskuter denne debatten til du blir grønn i tygga! Jeg har sagt hvorfor jeg tror at mange unngår alenemødre....

Dummeste diskusjonen jeg har vært borti.

Skrevet

Beklager at du har et så kronglete nick at jeg ikke gadd å skrive det helt riktig. For øvrig: det var du selv som bidro til dumskapen, ene og alene. Men vi skal være overbærende og gi deg en ny sjanse i morgen. God natt!

Skrevet

"Der står det klart at det er VANSKELIGERE å kaste ut alenemødre!"

Det stemmer ikke! Det er vanskeligere å kaste ut folk med barn! Dette gjelder ikke bare alenemødre, "LinnisR83 is back, med bim <3"

Skrevet

Det er dette jeg fremdeles ikke forstår. Hvor bidro jeg med dumskapen? Ved å forklare hvordan min rettsak pågikk? Og gi dere sitater fra min advokat som har jobbet med dette i nærmere 20 år? Er det der dumskapen kommer inn, eller er det da du prøver å forklare at det ikke er vanskligere å kaste ut aleneforsørgende?

For mitt vedkommende, er dumskapen i at helomvendingen kommer i det du har skjønt at du har argumentert helt feil! At jeg aldri har sagt at man IKKE kan kaste ut aleneforsørgende, men at det er mere jobb for utleier?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...