Anonym bruker Skrevet 24. september 2010 #1 Skrevet 24. september 2010 er så forbanna, søkte om støtte til utdannelse som er viktig for meg, dette er ne bra privatskole som jeg har vurdert lenge, og jeg er alenemor, jeg snakket med nav i Sommr og d sa jeg hadde rett på et år til utdannelse, også ved denne skolen.. Nå har det gått tre måneder, og jeg får et brev der det står at de ikke vil gi meg støtte pga det er INGEN UTLYST stilling PER idag på finn.no eller nav.no Og jeg blir sååå forbanna, jeg gikk opp på nav braste i gråt, jeg har betalt for denne skolen, og ventet 3 mnd på penger, utsatt regninger osv for dette skulle jo gå såå fint at.. Snakket med en saksbehandler som var så å si sjokkert også, så når får jeg klage og vente 3 mnd til!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 24. september 2010 #2 Skrevet 24. september 2010 Hva slags skole var dette, da? Skjønner jo at NAV ikke vil støtte en utdanning som kanskje leder til en type jobb som det ikke er noe særlig etterspørsel etter.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2010 #3 Skrevet 24. september 2010 Hvilken skole er det da? Hørtes rart ut syns jeg.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2010 #5 Skrevet 24. september 2010 Dette er en makeup skole, vi har alt fått tilbuder om jobb på skolen og har knappest gått i 3 mnd nå.. Jobber både på moteshow, brudmakeup, i butikker, fotografer, ekstremt stort etterspørsel på makeup artister, så alle som sier det ikke finnes muligheter som makeup artister synes jeg skal bare klappe igjen!!
Anonym bruker Skrevet 24. september 2010 #6 Skrevet 24. september 2010 Men kjære deg, du må da ikke betale noe før du får et vedtak fra nav.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2010 #7 Skrevet 24. september 2010 Jo for jeg har jo snakket med dem om dette i sommer, og de mnte skolen var perfekt for meg siden jeg har behov for å jobbe praktisk pga sykdommr.. Såååå kjære meg betalte jo selvsagt for skolen!!
Anonym bruker Skrevet 24. september 2010 #8 Skrevet 24. september 2010 Nei det sier jeg også, du må ikke ta noe for gitt når det gjelder nav! Da får du nesten dekke skolen selv når du ikke ventet på vedtaket! Synes ikke det er mye diskriminerende, det er råvanskelig og få seg make up artist jobb!
Anonym bruker Skrevet 24. september 2010 #9 Skrevet 24. september 2010 Hvorfor skulle ikke du betale for skolen selv, slik de fleste andre elevene må? Man har da vel ikke rett til gratis skolegang fordi om man er alenemor?
Anonym bruker Skrevet 24. september 2010 #10 Skrevet 24. september 2010 12:34 Hvilken kunnskaper har du til dette?? Nei nå gjør jeg som saksbehandlere sier jeg har fullt rett på disse pengene og må klge, hun var sjokkert over argumentasjonene som stod i papirene..
Anonym bruker Skrevet 24. september 2010 #11 Skrevet 24. september 2010 Hjelper ikke det, ikke dermed sagt du fyller vilkårene for akkurat denne skolen.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2010 #12 Skrevet 24. september 2010 Da får du ringe departmentet å klage, og ikke til nav. Det står ganske klart i lovverket at utdanningsstønad ikke vil dekke utdannelse/skole som ikke er offentlig godkjent. Privatskoler er sjelden det. I noen få tilfeller kan det gjøres unntak, og da ser de på evt mulighet til å få jobb i etterkant. Så det ligger nok mer bak enn at det pr i dag ikke er ledige utlyste stillinger. Så ville heller ikke hatt for mye håp om de omgjør klagen. Det finnes flere trygderettskjennelser som omhandler akkurat dette. Skjønner at det er frustrende, men skal du fortsette på denne utdannelse tror ikke du kan satse på at nav dekker støtten til utdanning.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2010 #13 Skrevet 24. september 2010 Fordi det handler om rettigheter!! Jeg har planlagt dette med nav, og har henvisninger på at skolen er bra for meg, og jeg gjør det bra på skolen, jeg hadde GJERNE ville jobbet istedenfor å motta penger fra nav, feks vedsiden av skolen, men jeg har ingen til å ta seg av brnet etter barnehagen.. HI
Anonym bruker Skrevet 24. september 2010 #14 Skrevet 24. september 2010 SKOLEN ER OFFENTLIG GODKJENT! OG saksbehandleren sa jeg hadde gode argumentasjoner og at jeg hadde nok rett på skolen!!
Anonym bruker Skrevet 24. september 2010 #15 Skrevet 24. september 2010 Ja, det handler om rettigheter. Men du har ingen rettigheter som tilsier at nav skal betale for denne skolen. Nav er pålagt å følge loven, og ikke betale for skoler etter hva hver enkelt synes man har rett på!
Anonym bruker Skrevet 24. september 2010 #16 Skrevet 24. september 2010 Vi advarte deg etter at du hadde snakket med NAV i sommer og vi advarte deg før du betalte skolepengene. Du valgte likevel å satse på at det gikk bra. Om du nå velger å fortsette på skolen mens du venter på klagebehandlingen risikerer du bare å tape enda mer. Hva skal du leve av i mellomtiden? Hva om vedtaket blir stående? At det er vanskelig å leve av å være makupartist er ganske kjent. Det finnes dem som klarer det, men få jobber lar seg kombinere med å værealenemor.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2010 #17 Skrevet 24. september 2010 Mine kunnskaper går ut på at de fleste må betale skolegangen selv, om de ikke går på en offentlig skole. Da skal det veldig gode argumenter til for at noen skal få den fullfinansiert av NAV istedet. Det vil ellers virkelig være snakk om forskjellsbehandling.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2010 #18 Skrevet 24. september 2010 Hvem advrte meg?? Nei vet du hva.. nå får jeg bare droppe skolen og jobbe i en matbutikk da!!!
Anonym bruker Skrevet 24. september 2010 #19 Skrevet 24. september 2010 Fra retningslinjene til nav: At vedkommende faktisk er under utdanning er ikke tilstrekkelig til å gi utdanningsstønad. Det vil være en del utdanninger som ikke kan anses for å bedre arbeidsevnen, enten fordi de fremtrer som hobbykurs eller ikke bedrer ervervsevnen av andre årsaker. Disse utdanningene faller i utgangspunktet utenfor lovens ordlyd. Den enkelte sak må likevel vurderes konkret. En må vurdere hensiktsmessigheten av utdanningen og hvorvidt den kan føre til selvforsørgelse. Momenter ved vurderingen kan være hvorvidt forsørgeren er garantert arbeid etter endt utdanning, at det ikke finnes tilsvarende offentlig tilbud, eller at situasjonen som enslig forsørger tilsier at utdanningsstønad bør gis. Et moment kan også være at utdanningen er godkjent som et kurs i regi av NAV.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2010 #20 Skrevet 24. september 2010 Ja vel. Noen må jo det også. Leser at på Kiwi får de 300 000 i året. Ikke så ille, synes nå jeg, som ikke får SÅ mye mer, selv med 4 års høyskoleutdanning.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2010 #22 Skrevet 24. september 2010 Ja og mn sak er hensiktsmessigt. AMEN Dritlei av sure kjerringer her inne på DIB som ikke noe annet skal gå imot lale som søker penger fra nav..!!
Anonym bruker Skrevet 24. september 2010 #23 Skrevet 24. september 2010 Er vi "sure kjerringer" fordi vi tillater oss å komme med noen helt saklige motforestillinger? I så fall får du la være å innby til kommentarer, hvis du ikke tåler å få dem. Eller mener du vi bare skal pisse deg oppover ryggen?
Anonym bruker Skrevet 24. september 2010 #24 Skrevet 24. september 2010 Kan virke som din saksbehandler ikke har satt seg inn i lovverket. Og DET er kritikkverdig. Men at nav følger lov og retningslinjer, og dermed ikke dekker skolen din er ikke kritikkverdig.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2010 #25 Skrevet 24. september 2010 nei men prøve å forstå hva jeg faktisk prøve å si her uten å ha forbestemte meninger, som det virker som dere har! og ja... faktisk så er en god del dib damer sure kjerringer og det er ikke noe nytt egentlig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå