Anonym bruker Skrevet 1. juni 2010 #76 Skrevet 1. juni 2010 Kan du dokumentere din påstand om at tøybleier er mer miljøvennlig? Produsenten hevder det, men tøybleier og engangsbleier forurenser omtrent like mye. Dette har det stått om i media i 2005, da jeg fikk mitt første barn. Jeg vurderte tøybleier, men kom fram til at det ikke var noen hensikt dersom det ikke var noen miljøgevinst. At de er så mye bedre for barnet er det delte meninger om. En vaskemaskin på 60 grader eller mer to ganger i uka, er altså ikke bedre en forbrenningsanlegget på Grønmo eller hvor det måtte være.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2010 #77 Skrevet 1. juni 2010 http://gronnhverdag.no/Nettsider/Groenn-Hverdag/Tm/Barn/Tips/Bleier Selv om jeg er ganske misfornøyd med at de bruker en engelsk studie som basis, så er det helt greie svar de gir her. I Storbritannia har de jo som kjent kullkraft og vi har vannkraft, derfor utgjør miljøbelastningen i Norge mye mindre enn i Storbritannia.
kamillepersille(78) Skrevet 5. juni 2010 #78 Skrevet 5. juni 2010 Vi har vurdert tøybleier, men har kommet frem til vi vil bruke engangsbleier. Trådstarter må gjerne kalle oss late, kan jo ikke ta det helt seriøst fra en som ikke engang tør underskrive med sitt nick.. Vi bor på litt under 40 kvm og må ikke tørke tøy inne i leiligheten. Vi er nødt til å gå på vaskeri for å vaske tøy. Ser for meg disse tøybleiene ligge å hygge seg i kurven på soverummet (badet er sånn "nytt" i det gamle skapet i gangen og derfor sånn du sitter på toalettet for å dusje som det er i gamle bygårder og ikke plass til skittentøyskurver), til den ukentlige vask på vaskeriet..(for ikke å snakke om hvor mange bleier som trengs for 7 dager..). Da vil jeg mye heller gå ut å kaste engangsbleiene i søpla utenfor leiligheten etter bruk. Har også vannskelig for å forestille meg (med solid bakgrunn innenfor mikrobiologi og hygiene) at en hel dags tøybleier kan bli ordentlig rene og skyllet fri for såpe på 10 minutters håndvask..(som vi forøvrig evt måtte gjøre i kjøkkenvasken siden baderumsvasken er så liten den ville ha plass til en bleie av gangen). Ville forøvrig også være deilig om bleiene faktsik var rene når de skulle brukes på nytt (og så skal de vaskes i litt varmere vann enn mine hender kan være i uten å bli flamberte..). Ja, og så er det omstridt hvorvidt det egentlig er så mye mer miljøvennlig..
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2010 #79 Skrevet 5. juni 2010 engangsbleier Og er ikke lat, vil bare bruke tiden på andre ting. Dessuten er det ikke "avgjort" at det er mer miljøvennlig med tøybleier i det hele tatt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå