Prinsesse2_på_vei*Fødeklar* Skrevet 20. november 2010 #52 Skrevet 20. november 2010 Veldig enig:) jeg har røykt i noen år og slutta på dager 3 ganger pga graviditet. Blir rett å slett provosert av å se gravide som røyker.
ij30 Skrevet 22. november 2010 #53 Skrevet 22. november 2010 Ei venninne av meg mistet ungen sin da hun var 16 uker på vei, hun røykte, så ble hun gravid igjen og var overlykkelig. Vet du hva hun sa? Hun hadde ikke motivasjon til å slutte å røyke?! Dama var da 29 år! Hun har nå 3 barn, røykte med alle mann. Minste ungen er mye syk, hoste osv, fått astma medisin fra legen t.o.m. Største ungen har fått diagnosen ADHD. Vi vet vel at ADHD viser seg hyppigere hos mødre som har vært røykere. sysn det er helt utrolig at damer kan si ad de ikke klarer å slutte å røyke når de er gravide. og til dere som unnskylder dere med at det er verre for ungen med stress, det er bare drittprat..legen min trakk på smilebåndet å sa at det er det dere VIL tro, men det stemmer ikke. Ingen, INGEN unnskyldning er god nok til å røyke i svangerskapet. Klarer ikke? Hvem setter dere først da? Dere selv eller babyen? Jeg er faktisk enig med HI, dere er ikke like glad i ungene deres som de som sluttet å røyke, de satt nemelig ungen sin først, ikke seg selv!
Grace2011 Skrevet 23. november 2010 #54 Skrevet 23. november 2010 Til BabyLykke<3: Så bra at du bruker din tid på å bevisstgjøre gravide rundt dette :-) Det er viktig! Ingen respekt for gravide som røyker. Punktum. UANSETT hva,hvorfor,.... Nar en gravid kvinne røyker så sender hun ut signaler om seg selv at hun er svak, har mentale problemer, lavt utdannet, egoistisk... Til den gravide som røyker: Spør deg selv: Er dette virkelig MEG? HVEM eller HVA bestemmer over meg?! Hvem sitt show er dette?! Bli sint fordi du er bedre en dette her! DU VET at det er bare tull å røyke og ha bebis i magen din! DU bestemmer! OG DU KAN BESTEMME AT DET ER FERDIG NU!
3 nøtter til Askepott Skrevet 23. november 2010 #55 Skrevet 23. november 2010 Herregud. Vil du seriøst at det skal bli forbudt å røyke for gravide??? Nekte visse folkegrupper *her gravide* å gjøre det andre får. Det var en annen og som la inn egne lover og regler for visse folkegrupper og han regjerte for 70 år siden og hette Hitler. tenk litt på det.
BabyLykke<3 Overtid deluxe!!!! Skrevet 23. november 2010 Forfatter #56 Skrevet 23. november 2010 Hallis: Unnskyld meg, Hallis, men jeg ville ikke synest synd på gravide om de ikke fikk lov til "å gjøre det andre får lov til" i denne sammenheng. Er jo ikke akkurat synd på gravide om de ikke får røyke, siden det er det beste for dem selv og babyen..... men det er synd på barnet deres viss de røyker og det kan ikke understrekes nok. Jeg er slett ingen Hitlertype. Hitler behandlet jøder dårlig og ville dem ikke noe godt, jeg vil bare barna godt, men også de som røyker, for dette er jo ikke bra for mor heller, det kan du ikke si meg i mot faktisk! Fristende å spør hvor gammel du er, for å koble dette sammen er rett og slett helt latterlig. Historien sier ikke: Hitler prøvde å få jødene til å slutte med å spise noe som ikke var bra for dem, Men(!): Hitler ville utrydde en folkeguppe!!! Viss jeg villle det så hadde jeg vel skrevet at røyking burde vert mer LOVLIG!!! Helst overalt til alle døgnens tider, og vi burde hatt røyk med mye mer nikotin i . Hvorfor ikke hasje seg og drive med narkotika når man går gravid, eller ha påbyenkvelder for gravide som ønsker litt spenning og promille i ventetiden.. ??? sånn der satt jeg det på spissen i håp om at slike -brødhoder- som deg klarer å se en foskjell på meg og Hitler. Slike uttalelser har jeg faktisk ikke fortjent. HERREGUD!!!!!
3 nøtter til Askepott Skrevet 24. november 2010 #57 Skrevet 24. november 2010 Du setter det på spissen og jeg setter det også på spissen!!! Hvorfor skal alle henge seg så jævelig oppi om gravide røyker når de er gravide??? Feide spiser når dem er gravide, det er ikke bra for barnet det heller. Skal det å bli forbudt??? Hvordan har du tenkt at myndighetene skal håndheve enn sånn lov, springe rundt å sjekke alle som går på gaten om de er gravide, eller må vi ha ett skilt på oss der det står vi er gravide?? Skal det bli forbudt for pappaen og å røyke, siden det er hans barn??
BabyLykke<3 Overtid deluxe!!!! Skrevet 24. november 2010 Forfatter #58 Skrevet 24. november 2010 Er fullstenig klar over at det aldri blir forbudt... Lær deg ordet BURDE!!! Hadde det vært mulig å nekte gravide så hadde det vært det beste ja, det er min mening, men vet jo godt at det ikke er mulig, og jeg har ikke akkurat sagt at jeg har tenkt å få det gjennomført, hvordan i alle dager skulle jeg kunne klare det? Hvorfor folk henger seg opp i at gravide røyker, det er vel fordi de syns det er fælt osv, det står jo mange meninger i dette innlegget om hvorfor folk bryr seg, de vil jo alle beskytte barna mot røyk, noe gravide røykere ikke forstår. Folk henger seg opp i hva andre gjør, og det skader ikke i alle sammenhenger, selv om mange mener at man aldri skal bry seg om hva andre gjør... jeg mener heller at verden trenger folk som bryr seg, den hadde ikke fungert uten! Men sier ikke at folk skal henge seg opp i små bagateller eller herske og bestemme over andre. Jeg skriver min mening her inne, men går ikke rundt til røykende gravide på gata og sier at jeg har null respekt for det de gjør, selv om det er det jeg tenker. Tvinger ingen til å slutte, men igjen; satkkars små. Syns du ikke det er synd at barn får en slik start? syns du ikke de burde hatt rett på en bedre start på livet? Eller syns du bare så J... synd på de som får kritikk fordi de røyker??? Skjønner ikke helt hvor du vil, du har jo ingen argumenter i mot, men er ekstret opptatt av å forsvare noe som alle vet er dumt. Er sur fordi folk mener dette? Eller er du sur for at folk blander seg inn i hva andre gjør? viss du ikke vil at folk skal blande seg så i hva andre gjør så kan du jo skrive sure kommentarer til så å si alle her. Dette er en krangleside og her diskuterer man ting og er uenige... at folk vil barna godt er ikke til skade for noen!!! Og om jeg gir gravide røykere dårlig samvittighet så er det helt topp, det bør de jo ha slik de holder på, og det viser at slike innlegg kanskje kan motivere!! Pappan bærer ikke barnet... usaklig er du rett og slett!!!
Gjest Skrevet 24. november 2010 #59 Skrevet 24. november 2010 Jeg er 100% enig i at det BURDE være forbudt å røyke som gravid, men nei... det lar seg desverre (for det ufødte barnet) ikke gjennomføres... Om man bruker unskyldinger som at man blir så stressa av å slutte at man bare trapper ned så holder ikke det for meg! Røyker man EN eneste røyk så "røyker" fosteret i ca 25 timer. Ergo røyker du en om dagen "røyker" babyen hele tiden. Spør jordmor om å få låne en DVD som går på barnets reaksjoner når det utsettes for tobakks-/sigarettrøyk så kanskje det ikke er like lett å tenne neste røyk!! Er man så "frynsete" i nervene at man MÅ ha noe å "roe" seg på burde man strengt tatt revurdere om det å sette ett liv til verden nå er det rette å gjøre på dette stadiet i livet!! Å få barn er inegn menneskerett, men en vidunderlig gave noen av oss er forunt og da burde vi legge alt tilrette for at den nye verdensborgeren får det best mulig. Jeg røkte i 5 mnd med nr.2, siden jeg ikke ante at jeg var gravid... Den babyen fikk kolikk og nedsatt imunforsvar, å ja det klandrer jeg meg selv for... 4 av mine venniner har røkt under hele eller store deler av svangerskapet, 3 fikk barn med kolikk og ei fikk ett barn som hadde kolikk og nå har fått diagnosen ADHD, begge disse lidelsene har forskere bevist at mer utbrett blandt røykende mødre enn ikke-røykende. Å ja, pappa burde også slutte!! Det er bevist at barn som f.eks sover i samme seng som en røyker har økt fare for å dø i krybbedød!! Om man ikke setter barnet høyest fra svangerskapet av så synes jeg ikke man er egnet som foreldre!! Det er min mening og den må jeg få lov å ha!! Lykke til alle sammen med magen og ekstra lykke til til de som er så fornuftige at de stomper røyken for godt. Eneste måten å slutte på er å ikke tenne den neste røyken
BabyLykke<3 Overtid deluxe!!!! Skrevet 24. november 2010 Forfatter #60 Skrevet 24. november 2010 Godt sagt, dilje=)
Mamma, Jonathan & vesla <3 Skrevet 25. november 2010 #61 Skrevet 25. november 2010 Helt enig! Og hvordan kan de mene at de er/blir gode foreldre når de ikke engang kan gjøre noe så simpelt for barnet sitt...?
Matitt ,Mini, og Ny Mage:) Skrevet 25. november 2010 #62 Skrevet 25. november 2010 Det er LATTERLIG enkelt å slutte å røyke. Det er ENDA enklere når man har en baby i magen som motivasjon. Abstinensene som røykere snakker om er nesten ikke tilstedeværende, de fleste røykere sover hele natten uten å måtte røyke. Hadde de hatt virkelige abstinenser kan jeg love deg at de ikke hadde kunnet sove.en hel natt. Det som er VANSKELIG er å la være å begynne å røyke igjen! Når man først har skjønt hvor lett det er å slutte , så er det lett å begynne igjen : "jammen jeg kan jo slutte når som helst". Jeg har røyket i 15 år, men har 2 røykfrie svangerskap bak meg. Null problem!
a'Nöel Skrevet 29. november 2010 #63 Skrevet 29. november 2010 Jeg slenger meg på og sier at det er LATTERLIG lett å slutte å røyke. Helt utrolig lett faktisk. Jeg er ikke gravid (enda) men har planer om å bli det, derfor sluttet jeg for en måned siden. Jeg har hatt lyst på (som jeg kan huske) røyk EN gang etter dette, ellers tenker jeg ikke på det faktisk. Og jeg har røykt i ti år. Sluttet å røyke forrige gang jeg ble gravid, men begynte dessverre igjen da babyen var ca et halvt år. Dumt ja, men jeg har lært Skal ALDRI røyke igjen, og det er en deilig tanke! Hvorfor er det ikke lett å slutte å røyke, når man har et annet liv å tenke på enn sitt eget? Det er jo ikke noe du TRENGER, kroppen TRENGER ikke røyken, det er hjernen din som innbiller seg at den trenger det, og du gjør deg selv en bjørnetjeneste hver gang du tenner opp en røyk. "Jeg er for stresset, jeg MÅ ha røyk". Dummeste unnskyldningen jeg hører.
Gjest Skrevet 29. november 2010 #64 Skrevet 29. november 2010 tror jeg må slenge inn en kommentar her... blir faktisk helt satt ut jeg av all denne drittslenging om RØYK!, har dere ikke noe bedre å gjøre enn å hetse røykere?? hva m de som doper og drekker da? er vel litt verre enn å røyke i svangerskapet altså! skaff dere et bedre liv a, konsentrer dere heller om dere barn og helse osv.. ekke rart det er my dritt i verden når noen enkelte skal være så fordømte provserende fjortisser! voks opp, tror røykerne vet hvor vanskelig det er å slutte, alt det der pjatt pratet om at ungen får ditt og datt er vel opptil hvert barn! unger blir faktisk syke uten at mor røyker under svangerskapet, snakker om erfaring her. min mor røyket under svangerskapet med min søster, hun frisk som en fisk, hun sluttet med meg.. jeg er da født 6 uker for tidlig, født med astma, hull på hjertet, osv.. såååååå HALLO, dere fordømte FJORTISSER slutt preik om ting dere ikke HAR peiling på! FAen ell!!!
Gjest Skrevet 29. november 2010 #65 Skrevet 29. november 2010 Om noen her nå oppfører seg som en fjortis så trenger vi vel neppe nevne deg ved "navn" for det klatre du fint selv!! Klart at en som IKKE røyker også kan få syke barn eller barn med deffekter... Men å bruke det som en unskyldning for å fortsette å røyke blir rett og slett for dumt og egoistisk!! Det å drikke under svangerskapet er bevist ikke farligere enn å røyke under svangerskapet!! De som doper seg er jo "heldig" i forhold til røykerne, for de får tett oppfølging og ett hjelpeapparat for å komme seg ut av sitt misbruk!! Og det er ikke noe "pjatt" om at det er enkelt å slutte å røyke, det er en enkel prioritering der det er snakk om å sette andre forran seg selv!! Ikke værre enn det!! Jeg har selv sluttet å røyke i forbindelse med svangerskap 2 ganger tidligere, ene og alene fordi at det å røyke var mitt valg men som gravid er det ikke bare min kropp det går ut over!
BabyLykke<3 Overtid deluxe!!!! Skrevet 29. november 2010 Forfatter #66 Skrevet 29. november 2010 Hehe ting vi ikke har peiling på, nå må jeg nesten le, men burde kanskje gråte! Ja du har tydeligvis peiling; all forskning er feil fordi din søster er født frisk selv om mor røykte, og du er syk selv om din mor ikke røykte... ja dette gir jo svar på ALT og all forskning er bare tull og vas. Tooljenta har svaret. "ekke rart det er my dritt i verden når noen enkelte skal være så fordømte provserende fjortisser! " Til dette vil jeg si... HAHHAHAHAHAHAHHAHHAHA !!!!! Det finnes så mange gode argumenter i dette innlegget fra folk som har god peiling, og jeg syns faktisk det er helt utrolig at noen stadig prøver å forsvare gravide røykere, dere har liksom forlengst tapt denne diskusjonen, viss dere ikke tror meg så snakk med leger, les bøker, søk på nettet o.l om informasjon om røyk i svangerskap! Det eneste dere får frem i lyset ved å forsvare dette er et bevis på at hjernen deres er ute av drift og nekter å forholde seg til virkeligheten! Kom ut av forsvarsposisjonen og åpne øynene!!! En ting til: Det står på røykpakningen at -røyking dreper-, men det kan jo ikke stemme vel??? Det er nok bare produsentene som reklamerer for å få opp salget? ;-)
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 29. november 2010 #67 Skrevet 29. november 2010 Signerer Babylykke! Du sier så mye bra du =D Jeg føler jeg sitter her å nikker og applauderer hver gang jeg leser dine kommentarer! Er så enig! Røyk ødelegger ungene deres folkens! Beklager å måtte være den som slenger sannheten i øynene deres =P Min far hadde dessverre en mor som røykte MYE... både under svangerskap og under hele hans oppvekst.. og jeg har sett ham slite med lungene og helsen hele livet! Uten at han noengang har røykt selv, så er lungene hans ødelagt.. Har i tillegg enn venninne som var overbevist om at røyk under svangerskapet var null stress... Tvillingene hennes er født undervektig, de har begge astma, elendig immunforsvar ( alltid syke) , og de vokser ikke riktig.. Barnevernet er innblandet fordi de sliter sånn! Pga røyk.. Dere kan gjerne argumentere alt dere vil.. spørsmålet mitt er : Når barnet deres ligger på tredje natten med pusteproblemer grunnet astma, gråter og har det vondt... vil du klare å føle noe samvittighet ? Når barnet hoster slim... vil du føle samvittighet ? Er du like fornøyd med valget ditt, når barnet vokser opp med dårlig immunforsvar ? Og du VET at du kunne forhindret det ? At det er din skyld at barnet har det vondt ? Vil du fortsatt sitte med røyken i hånden og brøle at røyk er uvesentlig ?
2 fra før,nr3 født jan.2011:) Skrevet 29. november 2010 #68 Skrevet 29. november 2010 Jeg kunne ikke vært mer enig! Jeg sluttet når jeg vart gravid med førstemann for fire år siden, og røyker fortsatt ikke. Jeg kommer aldri til å begynne på igjen, for jeg mener barna mine skal vokse opp i ett røykfritt hjem! (noe som alle barn burde få lov til) Min mann sluttet å røyke når jeg var gravid med førstemann, fordi han så galskapen i å røyke å utsette barna sine for det, og han også er fortsatt røykfri den dag idag, og angrer ikke ett sekund. Å slutte å røyke for meg har vært det beste jeg har gjort for meg selv og barna mine. Ikke bare det beste, men det letteste valget jeg har tatt! Jeg gjør alt for barna mine, og å gi dem den en røykfri start på livet var det minste jeg kunne gjøre. Jeg mener å røyke under svangerskapet er forferdelig egoistisk, og jeg mener de som velger å røyke under svangerskapet med holdninger som at "jamen det er jo verre med stress for ungen hvis jeg skal slutte, så da er det bedre å røyke" må være mindre kunnskapsrike personer. (JA det mener jeg) for er ikke mye oppvakthet som skal til for å finne ut hvor skadelig det kan være for fosteret. Og JA somregel så går det bra, men hva hvis det ikke gjør det? Jeg er gravid med tredjemann, og prøver å gi babyen den beste starten som den kan få slik som jeg har gjort med de to andre, og hvis det så skulle være noe galt med tredjemann så vet jeg hvertfall det at jeg har gjort ALT som står i min makt for at barnet skulle få en så bra start som mulig, og det ikke er noe jeg kunne gjort fra eller til... Vet der sikkert er noen røykere som blir provoserte over hva jeg mener.. men som sagt.. dette er hva jeg mener, og jeg tror nok det at hadde jeg ikke hatt en slik holdning til barn/svangerskap og røyking så hadde jeg aldri klart å slutte heller. Tips: kunnskap! Les mye litteratur som finnes tilgjengelig på nett, med jordmor, lege etc. Forskerartikler osv. Lykke til gravide røykere med røykeslutt!
BabyLykke<3 Overtid deluxe!!!! Skrevet 29. november 2010 Forfatter #69 Skrevet 29. november 2010 Men så bra at du er enig med meg, Saelle! Det føles jo mye bedre enn å bli kalt for Hitler må jeg si, hehe ;-) Jeg trodde jeg hadde gitt meg med å argumentere her, for har liksom fått fram det jeg vil si, og føler jeg bare repeterer meg selv for folk som kommer med dårlige unnskyldninger =P klarer liksom ikke å stoppe heller! (Jeg satt forresten å kikka etter deg her nå og tenkte kanskje du var på føden, men godt å se deg her, selv om du sikkert skulle ønske du var på føden, hehe. Vil jo ikke sitte her uten "kjente" nickname =P ) Synest det er så mange gode argument, grunner og forklaringer her at jeg trodde innlegget var ferdig diskutert for lenge siden, men der tolk jeg feil. Godt at flertallet forsvarer barna og ikke mødrene som fortvilet søker forståelse for sine dårlige vaner.
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 30. november 2010 #70 Skrevet 30. november 2010 Nei, jeg sitter her jeg =D Med kynnere og stikk i ryggen, men det vil rett og slett ikke utvikle seg! Ser dårlig ut med novemberbarn ihvertfall, vi bikker nok over på desember! Ja, jeg trodde også tråden var død, men så hoppet den plutselig opp igjen.. og klarte rett og slett ikke å dy meg! =P Jeg har altfor mye meninger...burde bare holde meg unna kranglesiden! For jeg klarer ikke tie stille .. =P Når er terminen din Babylykke ? Nærmer det seg ? Har termin i dag, og er klekkeklar
BabyLykke<3 Overtid deluxe!!!! Skrevet 30. november 2010 Forfatter #71 Skrevet 30. november 2010 Termin 2 desember, så er også meget klekkeklar!!! =) Vet ikke hva vi skal gjøre for å få det i gang, men alt er jo klart nå, det er bare babyen våre som liker seg så godt inni hulen sin=P Nå blir det sterk mat til middag, og flere kjerringråd må jeg vel og få unnagjort før kvelden setter inn, skal ikke mangle på innsatsen vet du
Gjest Skrevet 3. desember 2010 #72 Skrevet 3. desember 2010 jepp det har jeg! peiling på det meste i grunn. røyking dreper ja.. det har en medvirkende årsak ja til døden! er som regel ikke årsaken til selve sykdommer.! desverre. og viss du skal skrive at folk for astma, lungekreft o.l så ere faktisk maaaaaaaaaaaaange som får dette uten av å røyke! right back at ya. mohahhaa.. dust ass!
BabyLykke<3 Overtid deluxe!!!! Skrevet 3. desember 2010 Forfatter #73 Skrevet 3. desember 2010 Du er så dum at du ikke forstår hva denne tråden handler om. Her er det ikke snakk om at ting aldri kan skje dersom man ikke røyker, men at det øker risikoen betraktelig viss du røyker. Men kos deg med røyken din du(viss du røyker) og forsvar den så mye du vil... du fremstår jo som en umoden tenåring, så ikke overraskende at du støtter de som røyker i svangerskapet. "peiling på det meste i grunn", Sorry altså, men det du skriver her beviser jo det motsatte, du har ikke stort peiling på noe er det jeg får inntrykk av.
Gjest Skrevet 4. desember 2010 #74 Skrevet 4. desember 2010 Du Tooljenta, selv om dette er en krangleside er det lov å forholde seg høvelig saklig i språket sitt!! Jeg blir litt skremt når en vordende mor kan argumentere i en diskusjon på denne måten!! Å kalle folk for dust var vi vel ferdig på barneskolen vel?? Delta gjerne i diskusjoner og "krangler" men ikke synk ned på laveste nivå. Vis deg heller som en voksen person uansett hvor ung eller gammel du måtte være, da vil flere ta deg særiøst!!
keiesar Skrevet 29. desember 2010 #75 Skrevet 29. desember 2010 jeg er en av de forkastelige egoistiske vordende mødrene.. og det for fjerde gang tilogmed!! jeg har sluttet i perioder på 5-6 uker før jeg har gått tilbake til gammel vane. men jeg har trappet ned hver gang. ikke hver dag jeg røyker, men noen ganger blir det en eller to. det eneste jeg ikke gjør er å røyke offentlig, fordi jeg selv syns det ser stygt ut med gravide som røyker:p men så skal det også sies at jeg har fått beskjed av både legen og jordmoren min om at det var mye bedre at jeg røyka 1 om dagen istedet for å stresse fosteret med å slutte helt!! (mye på grunn av depresjoner etter 1.fødsel) mine 3 barn er sunne og friske barn som har vært 3800-4100 g ved fødsel. og NULL tegn på morkaken på at jeg har "levd i synd" under svangerskapet. ha en fin kveld med eller uten røyk;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå