Gå til innhold

Røyking under graviditet burde være forbudt!!!!!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag vet man at røyk kan skade fosteret, og barn/voksne som blir utsatt for passiv røyking. Jeg klarer ikke å forstå at folk som røyker er like glad i barna sine. Jeg ville jo aldri skadet barnet mitt, og jeg ser på røyking under graviditet som å skade sitt eget barn! Barnet kan være tilsynelatende friskt, men alikevel tatt skade av det.

Er dere røykere veldig egoistiske, eller krysser dere bare fingrene for at det går bra? Har ikke noe i mot at folk røyker så lenge det bare går utover dem selv. Alle har rett til å bestemme over seg selv. Men den stakkars lille i magen har ingen valg.

JA ja, det er vanskelig å slutte. Men skulle tro at et friskt og sundt barn var vert alt strevet.

Syns dere ikke synd på barna deres? Det gjør jeg!

Dette burde vert forbudt!!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

helt enig.... jeg hadde ikke planlagt å bli gravid riktig enda, så jeg røykte når jeg ble gravid, men når jeg fant ut om graviditeten så brukte jeg 10 dager å trappe ned på, så sluttet jeg helt!!!

jeg har venninner som også er gravid, å som ikke er sluttet å røyke, å jeg blir kvalm å jævlig provosert av å se di sitter å røyker å prøver å skøye det bort når jeg spør om ikke di skal slutte!! :(

Skrevet

Helt enig her.. Jeg sluttet å røyke samme dagen jeg fant ut at jeg var gravid.

En vennine lærte på skolen at for hvert trekk man tar, kan man sammenligne me at man klemmer litt runt halsen på barnet..

Synes ikke dette er greit jeg.. Skulle ikke hvert lov å røyke når man er gravid eller ammer..

Skrevet

Ingen vits å være så fodømmende mener nå jeg.

Røyker ikke selv nå, men kjenner fler som rett og slett ikke klarte kutte helt under svangerskapene sine. De kuttet vesentlig ned.

Jeg sluttet flere år før jeg ble gravid og det var uten tvil lettere for meg enn for min søster, som fortsatt røyker og gjorde det i siste svangerskap. Hun prøvde også å slutte når hun ikke var gravid, men fikk det ikke til. Selv med hypnoterapi mm.

Ikke vær så raske til å dømme. Ofte kan det også ligge andre ting bak. Dessuten vet man ikke såååå mye om litt røyk i svangerskapet!

Skrevet

Mener nå jeg/vi kan være så fordømmende vi bare vil. Noen må jo være på barna sin side i denne saken. Stakkars små.

Du siser det kan ligge andre ting bak. Gi meg en god grunn til å fortsette å røyke når man finner ut at man er gravid????? En GOD grunn, ikke en dårilg!

Det er ingen god grunn. De som ikke klarer å slutte syns tydeligvis mer synd på seg selv enn barnet. Fordi de har det jævlig når de skal slutte. Vet det er tøft, men vet også det ikke er umulig, for det er utrolig mange som klarer å slutte når det går gravid, og ikke minst klarer folk å slutte uten å være gravid også. Så da skal det da være mulig for alle gravide å slutte, dersom de bryr seg nok om barnet!!! En ting at gravide røykere er provoserende, men at de får støtte av andre syns jeg rett og slett er TRAGISK!

HAha, det fins all verdens forskning om at røyk kan være skadelig selv i små mengder. Og som det nevnes lenger oppe, hvert trekk fra en røyk gjør vondt for fosteret!

Skrevet

Blir glad av å lese om dere to øverst som sluttet=). Respekt!

Lykke til videre i svangerskapet =)

Skrevet

selvfølgelig er de like glade i ungene sine!

de er kanskje uansvarlige, og tar dårlige valg, men selvfølgelig er de like glade i ungene sine!

Skrevet

...årsaker som depresjoner og andre psykiske lidelser.

Ille nok at man kanskje må slutte på medisiner som holder deg frisk ellers, men som er farlig for fosteret. Stress pga røykslutt kan i visse tilfeller også være skadelig for fosteret.

Har du noe som helst erfaring med psykisk syke, så vet du at dette kan være en GOD grunn!!!!

Skrevet

Psykisk psyke får det vel bare verre om de fortsetter. Er ikke bra for psyken å gå rundt å røyke med dårlig samvittighet heller.

Nei syns ikke det var en god grunn!

Psykisk lidelse og depresjoner er forferdelig trist, og jeg syns synd på alle som sliter psykisk! Men det betyr ikke at jeg støtter alt de gjør fordi de lider psykisk. Det gjør nok saken vanskeligere når en er langt nede og ikke finner mening med å slutte, ja! men samtidig er det ikke en god grunn til å fortsette. De får det ikke bedre med seg selv av en røyk!

Skrevet

skjønner hva du mener, men det å si at de ikke er like glad i barna sine syns nå jeg likevel er å gå laaaaangt over streken!

jeg har ei venninne som fikk beskjed om å røyke 3-4 røyk om dagen under svangerskapet fordi hun ble så stresset av å prøve å slutte at det gikk mer ut over fosteret enn om hun røykte litt!

Jeg er helt enig med deg i at man ikke bør røyke under svangerskapet, men å si at de ikke er like glad i ungen sin som deg syns jeg ikke du kan uttale deg om!

Skrevet

Greit at du syns det er å gå laaaangt over streken! Folk er forskjellige, i mitt hode er de ikke like glad i barna sine når barnet må ha det ubehagelig inni magen pga det mor gjør. Det har jeg lov å tro, selv om jeg ikke kan bevise det. Men jeg håper selvfølgelig jeg tar feil der! Du tror det jo ikke, men du kan jo heller ikke motbevise det?

I boka `på vei`står det at mange gravide sier hos jordmor at de kjenner folk som røyker som har friske barn, og at da kan det ikke være så farlig. Svaret er som følger: de fleste som røyker får ikke lungekreft, likevel er det helt sikkert at røyking forårsaker de fleset tilfellene. Slik er det med røyking under gravidiet også, en kan ikke si på forhånd at barnet ikke tåler det, men vil man ta sjansen. Og når det kommer til spontanabort: mange som ikke røyker aborterer! Ja, MEN i en undersøkelse er det kommet frem at de som røyker øker sjansen for spontanabort med 70 %!

Altså abort er mye vanligere hos røykere.

Kanskje ikke alle gravide røykere er dårlige mødre, men vet for lite om hva det kan føre til? Det skulle ikke være mulig, men hva vet jeg.

Skrevet

Jeg er veldig enig ! Jeg sluttet på stedet.. og jeg synes det er grusomt å se mødre med store mager som stryker over magen samtidig som de har sneipen i munnen. Jeg ser for meg at barnet kveles av røyk... Jeg får så vondt i meg!

Hva elsker du høyest ? Barnet eller nikotin som du har lurt kroppen din til å tro at du trenger ?

Jeg forstår veldig veldig godt at det er vanskelig å slutte når man er avhengig..men ALLE kan klare det... Det tror jeg oppriktig! Man klarer det man virkelig vil...

og hvis noen har SÅ store psykiske problemer at de tar tønner med medisiner, så bør de kanskje ikke få barn `?

Skrevet

Som jeg skulle sagt det selv, Saelle!

Skrevet

Røyking under svangerskapet er direkte utidig!

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg har hørt om folk som har vært hos legen å da har legen heller anbefalt trappe ned til under 10 om dagen enn å slutte helt, pga. stress! dersom man er storrøyker, og røyker opp til 20-40 stk om dagen tilvanlig. men så er det jo ikke alle som trapper ned heller da=/

men jeg selv sluttet å røyke når jeg ble gravid hverfall:)

Skrevet

Kudos til de gravide som har klart å slutte! Jeg så noen lenger opp sa at man ikke skulle være fordømmende, men det er jeg faktisk. Jeg syns det er direkte egoistisk å fortsette å røyke så lenge man veit at man er gravid. Stakkaren inni magen har da ikke bedt om å bli nikotinforgifta.

Klarer man ikke å finne nok motivasjon til å slutte i at man er gravid, er man kanskje ikke moden nok til å få barn heller..? Man risikerer faktisk ganske mye på barnas vegne. Kult for h*n å få astma eller lærevansker fordi mora ikke klarte å stumpe røyken under graviditeten liksom.

Jeg er litt skarp og krass nå, men akkurat det her klarer jeg ikke å forholde meg rasjonelt til.

Skrevet

...det samme gjelder for dem som røyker inne eller i nærheten av barn :-( Like motbydelig og egoistisk det...

Skrevet

Jeg er helt enig i mye av det som er sagt her tidligere. Barnet i magen har faktisk ikke bedt om å bli forgiftet!!

Jeg sluttet selv å røyke for ca 5 år siden, og jeg vil bare si en ting: DET ER IKKE VANSKELIG Å SLUTTE Å RØYKE!!! Det som gjør det vanskelig for mange er alle de som SIER at det er så vanskelig, så slutt med det!! Da tror jo folk at det blir vanskelig da, og selvfølgelig blir det det også hvis man er overbevist om det før man skal slutte..... At det er vanskelig å slutte pga avhengighet av nikotin er en vits! Du våkner jo ikke om natten fordi du har nikotinabstinenser ha ha...! Det som er vanskeligst er å bli kvitt UVANEN med å ha en røyk i hånda. Sørg derfor for å ha noe å fylle tiden du vanligvis brukte på trappa med røyken i hånda med, så går dette så greit så! Dette handler derfor bare om rett motivasjon til å bli av med en uvane, og hva er vel ikke bedre motivasjon enn en frisk liten bebi???

Jeg har ikke savnet røyken en dag!! Dette handler kun om det som sitter mellom øra, ikke fysisk avhengighet!!

Lykke til alle sammen!

Skrevet

Veldig sant det du sier, førstemannpåveg. Det er noe dere gravide røykere bør tenke gjennom når dere klager over hvor vanskelig det er å slutte. Det blir nok helt klart verre viss man går og tenker at det er vanskelig.

Dessverre er det ikke nok motivasjon med en sunn baby, for enkelte=(

Trist=(

Skrevet

helt enig!

Enda mer provoserende er det når de klarer å prestere å si at "jammen det er så vanskelig å slutte!"

JÆVLA bullshit!!! JA det er vanskelig(jeg sluttet på dagen da jeg testet positivt), men faen, det er snakk om et lite barn i magen din! Når du VET det er så skadelig for fosteret som det faktisk er, hvordan kan man da fortsette med røykingen? Kan ikke fatte å begripe at noen utsetter det ufødte barnet sitt for det.

Ville du blåst røyken i ansiktet på babyen etter den er født? nei? NEMLIG!!

den stakkars lille babyen i magen har ingen valg! den tvinges til å "røyke" så lenge du gjør det...

Uff, der fikk jeg blåst ut litt irritasjon:)

Skrevet

Jeg røykte når jeg ble gravid med nr 1, tok testen dagen da jeg skulle få mensen og rørte ikke røyk etter at den da viste seg å være positiv. Begynte dessverre på igjen etter en stund med amming. Jeg ammet, røykte litt rett etterpå og ventet med å amme henne til det hadde gått 4 timer, siden det er så lenge før røyken forsvinner helt fra melken (har jeg hørt og lest meg til).

Dette har gjentatt seg med nr 2 og nr 3 også. Jeg tok testen tidlig, fikk positivt svar, og la bort røyken...

Nå har jeg tatt test igjen, samme dag som mensen skulle dukke opp. Hadde en følelse i puppene som sa at nr 4 var på plass i magen. Da det viste seg å være sant, ble røyken et IKKE tema. Altså har jeg i hver graviditet røykt de 2 første ukene av svangerskapet, og det får jeg bare leve med. Det beste hadde selvsagt vært at jeg la bort røyken helt, men sånn har det ikke blitt dessverre.

Klart jeg har lyst på en røyk, men jeg kan ikke være egoistisk når jeg bærer på et nytt barn. Jeg kan ikke tillate med det, og den dårlige samvittigheten min ville tatt knekken på meg. Jeg fikk i ungdomstiden se en film der de tok ultralyd av et barn i magen mens moren røykte. Det som jeg fikk med meg den gangen har vel hjulpet ekstra på at jeg legger røyken bort så lett. Og om du røyker 2 røyk om dagen, en om morgenen og en om kvelden, er faktisk ikke barnet røykfritt mellom røykene. En røyk sitter lenge igjen.

Jeg dømmer ingen. Jeg har veninner som røyker og har røykt under graviditeten. Jeg har sagt hva meningen min er, men også at de må ta deres valg for deres barn. Men jeg må si at å se en kvinne/jente med stor mage (som er et fantastisk nydelig syn) stå med en røyk i hånden er faktisk noe av det verste man kan se. Jeg mener det er snakk om egoisme, og at de fleste av oss greier dette om man virkelig vil det. Jeg er 34 år og har røykt siden jeg var 15 år. Så når jeg greier det, tror jeg de fleste andre skal greie det!!

"Godt jobbet!" Til de som har greid å slutte:)

"Gi ikke opp! Stå på! Dere greier det!" Til de som prøver å slutte:)

Lykke til alle vordende mødre! Og husk:

Det er lettere å finne feil hos andre enn hos seg selv.

Det er mange utfordringer vi har som foreldre i lang lang tid framover, så vi må også være litt forsiktig med å dømme andre. Plutselig sitter vi der med skjegget i postkassa. Ikke noen god følelse det heller.

Bare så det er sagt:))

Ikke noen skjennepreken altså, bare en påminnelse:)

Hilsen 4.barnimagen og lærer!

Skrevet

Sluttet et halvt år før jeg ble gravid med første mann. Det var et krav fra sambo. Han ville ikke ha barn med en som røyker. Eg måtte vise at eg hadde sluttet før vi startet prøvingen.

Nå fem og 1/2 år senere er eg fortsatt røykfri og gravid med nummer 2...

Det verste jeg har sett når det gjelder gravide er vel en dame på en konsert for noen år siden: som var godt på veg ( minst 7. mnd) og danset tydelig full rundt med øl i hånden.

Det var sjokkerende å se.

• 2 uker senere...
Skrevet

Det er det styggeste jeg ser når gravide og småbarnsforeldre røyker med barna til stede! Jeg har vært tidligere røyker selv og brukte en god tid på å slutte men jeg gjorde hvertfall det jeg kunne for å få det til! Røyketelefonen og reøykeavvenningskurs på ahus ble løsningen for meg men det funket jo så greit! Og når jeg klarte det kan alle klare det!!!

Man får bot eller straff for å volde skade på andre idag, hvorfor gjelder ikke dette røyking? Hvertfall på små barn. De skjønner jo ikke bedre å gå unna når mor eller far er dumme å røyker...

Skrevet

Jeg sluttet med engang jeg fant ut at jeg var gravid, og siden samboeren min ikke ville at jeg skulle røyke, sluttet han samtidig med meg. Det hjelper selvfølgelig veldig. Sluttet også da jeg var gravid med førstemann, men da satt min daværende samboer og pumpet røyk foran trynet mitt, og krevde at jeg ikke skulle røyke, da var det vanskelig å slutte, men klarte det selv da=0)

• 3 måneder senere...
Skrevet

Helt enig, det burde være forbudt! Og de som sier at de bare ikke klarer å slutte,- for noe forbanna tull! Jeg sluttet tvert når jeg fant ut at jeg var gravid, og det var et helvete, men jeg GJORDE DET FOR DET! Det handler jo om å gjøre det beste for barnet ditt! Man klarer hvis man vil, det var ikke noe lettere for meg enn for andre.

Så slutt med dårlige argumentet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...