Gjest Mentha Skrevet 21. oktober 2010 #26 Skrevet 21. oktober 2010 Jeg sluttet å røyke for fem år siden, men klarte i et idiotisk innfall å ta en røyk på fest en uke før jeg testet positivt. Den hadde jeg faktisk dårlig samvittighet for hele første delen av svangerskapet! Fatter ikke at folk klarer å røyke hele svangerskapet, og i tillegg leve med seg selv. Hadde aldri klart å se barna mine i øynene. Når det er sagt har jeg full respekt for de som sliter med å slutte, men som i det minste trapper ned mer og mer i løpet av svangerskapet. Det er ikke lett! Vi ser jo alle hva våre cravings gjør med oss i løpet av graviditeten, det er iallefall ikke noe enklere for en røyker. Men hvorfor rakker vi ned på de som prøver å slutte, framfor å støtte de? Det er utrolig hvor mye positiv tilbakemelding og litt godvilje fra andre kan gjøre for en som føler seg utenfor, langt nede og rett og slett dritt fordi de slites mellom egne behov og barnets beste. Men føler også at det bør være god inspirasjon i babyen i magen, og at den lilles helse og beste bør komme i første rekke! Stå på jenter, dere klarer det! Men de som ikke engang PRØVER! Nei vet du hva! Kjøp deg heller en plastdukke og stikk under t-skjorta, så kan du røyke så mye du vil! Det er ansvaret for et LIV du har, og ved å ikke engang forsøke å slutte har du tatt standpunktet om at du setter dine egne lyster før barnets behov, og det er rett og slett forkastelig!
katrineev Skrevet 23. oktober 2010 #27 Skrevet 23. oktober 2010 synes det er litt arti lese disse trådene om røyking. vi hater barna våre og det som værre er. jeg er av de som ble anbefalt og ikke slutte helt. da jeg ble så stressa at jeg faktisk begynte få blødninger. da sa legen at det var bedre jeg tok 3 milde røyk om dagen enn at jeg mistet barnet. jeg fikk en frisk og rask jente. 0 allergier. 0 astma ingen ting. keisersnitt legen på sykehuset trodde ikke på meg da jeg sa jeg hadde røyka for det kunen ikke sees et eneste eted på morkaka at jeg hadde røyka heller. jeg har ingen dårlig samvittighet da jeg ser henne i øynene. hun er høyt elsket, selv om mor tok 3 røyk om dagen. men da jeg ser damer høygravide stå på gata og blåse så synes jeg jo det er litt unødvendig slik sett. for vet det provoserer. så jeg sto aldri åpenlyst å tok de 3 røykene. de eneste som forsto meg var de som så meg da jeg prøvde slutte. for det var ingen bra situasjon. jeg håper jeg klarer det bedre når jeg nå blir gravid. men om jeg må velge mellom 3 røyk om dagen eller smontanabort, så komer jeg denne gangen også til å velge 3 røyk. så får dere hate meg for det
BabyLykke<3 Overtid deluxe!!!! Skrevet 24. oktober 2010 Forfatter #28 Skrevet 24. oktober 2010 Til katrineev Du håper du klarer det nå når du blir gravid?? Er du helt god i toppen? Hvorfor ikke slutte før du præver å bli gravid? Selv om din datter ikke tok skade så er det bevist at det kan skade, du har ingen garanti for at det går like bra med neste barn. En ting er sikkert: folk som røyker de har i det minste fantastisk mange DÅRLIGE unskyldninger for å fortsette med det de gjør. VIss du har det så dårlig med å slutte så få hjelp hos fagfolk nå før du prøver sier bare jeg. Virker helelr som du ikke er motivert og skriver at legen ikke kunne tro at du hadde røykt... HALLO man kan jo ikke se på barn og voksne om de har fått i seg røyk... Vet ikke om jeg skal le eller grine av dette, men ÅÅÅÅÅÅ SÅ SYKT IRRITERENDE AT FOLK SKAL TRO AT 1 RØYK ELLER 3 TIL DAGEN IKKE SKADER! Dere er gode til å bidra til å øke helsekøen i norge. Er liksom ikke så farlig om barn blir syke kasnkje?? vi har jo leger som hjelper, og vi har medisiner... Nei ikke vet jeg hva dere tenker med selv er jeg allergiker og mor røykte med meg... lite fristende å skrive for tenker det kommer en kommentar om at det er ikke sikkert det er på grunn av det... men da vil jeg si : DET KAN GODT VÆRE AT DET ER PÅ GRUNN AV DET!!!!! SLUTT Å FORSVAR FOLK SOM RØYKER MED BARN I MAGEN, ELELR RUNDT SEG,( SELV OM DE SLITER MAMKSIMALT MED SEG SELV FORDI DE IKKE KLARER Å SLUTTE) DETTE FORSVARET ER MED PÅ Å GI BARN MER RØYK!
katrineev Skrevet 24. oktober 2010 #29 Skrevet 24. oktober 2010 BabyLykke<3 du vet da ikek om jeg driver å slutter å røyke eller ikke jeg prøver alt jeg kan om dagen jeg... men sprekker desverre innimellom. jeg vet jo at det ikke er bra. og at man så absolutt bør slutte. men noen gagner er det lettere sagt enn gjort. og det at det da er 0 forståelse gjør det ikke lettere. hadde dere som er så mot dette heller vært litt støttende, motiverende og hjelpsomme istedet for å kjefte oss huden full så kanskje det hadde gått enda bedre med mange også. jeg tar meg ikke nær av folk bak nick her inne som slenger med leppa, men noen kan kaktisk gjør det og da kan det bli enda vanskeligere for dem å klare det. akkurat som med unger det. skriker man til dem så hører dem ikke. snakker man normalt med dem uten å hisse seg opp så går ting inn
Rosa-07 Blå-11 Skrevet 24. oktober 2010 #30 Skrevet 24. oktober 2010 Joda, mange som røyker under svangerskapet som får friske barn, men det er ingen garanti. Jeg er barn av en røyker. Moren min røkte gjennom hele svangerskapet (ble t.o.m. kjørt ut på venterommet mens hun var på føden for å ta en blås). Da hun var 4 mnd på vei ble hun henvist til sengen resten av svangerskapet grunnet fare for tidlig fødsel. Jeg kom til verden 2 1/2 mnd før termin med astma og bøtter og spann av allergier. Egentlig så har jeg det jo bra. Går jo fint å leve med det jeg har, men er litt kjedelig å ikke kunne være i nærheten av dyr og å måtte holde meg inne store deler av våren og sommeren pga. dette. Dessuten så fikk jeg ikke fulgt drømmen min innen idrett fordi lungekapasiteten min er langt fra god nok (selv med medisiner) til å bedrive den på et høyere nivå. Har forståelse for at mange har store vanskeligheter med å slutte å røyke! Er ikke graviditeten planlagt så er det en ting (synes personlig at røyk og graviditet ikke hører sammen, men folk har sine grunner og det har jeg vel egentlig ikke noe med), men vær nå snill å slutt å røyke før du planlegger å bli gravid, da synes jeg faktisk ikke du har noen unnskyldning!
BabyLykke<3 Overtid deluxe!!!! Skrevet 24. oktober 2010 Forfatter #31 Skrevet 24. oktober 2010 Dette er noe som er vanskelig for meg og ikke hisse seg opp over, fordi jeg syns det er så ufattelig trist for barna. Og det som irriterte meg mest er at du skriver at du ikke har noen form for dårlig samvittighet når du ser din datter. Når det er sagt så kan du ha påvirket hennes helsetilstand selv om det ikke viser nå, det kan komme etterhvert. Mine plager kom sent. Jeg sier ikke at det er lett å slutte, jeg forstår bare ikke at ønsket om friske barn ikke blir satt høyest. Jeg kommer aldri til å forstå at det er bedre å ta en røyk enn å være stresset, blir man ikke mer stresset av å bekymre seg for barnet enn røykesuget i seg selv??? At folk skal gå rundt å si at de trenger støtte fra oss som hakker ned på dere det er noe av det dummeste jeg hører. Viss barnet ikke er god nok grunn, hva hjelper det om jeg skriver: dette klarer dere, stå på... osv??? Det er mange røykere med samme holdning som meg, og som holder seg unna 9 mnd. Tror det er like tungt for de å slutte som de som ikke slutter, men de setter sitt barn i første rekke!!!
juliea med pike 07.03.11 <3 Skrevet 25. oktober 2010 #32 Skrevet 25. oktober 2010 FY FAEN! det burde vært ulovlig! Jeg røyket, men da jeg så den posetive testen var det ikke et vanskelig valg å velge bort røyken. Herregud det er en uskyldig lite barn i magen som lider hver gang en trekker inn er det virkelig vanskeligere å slutte enn å tenke at barnet du har i magen lider? Har de som røyker så dårlig selvdisiplin at de klarer slutte å røyke for sitt eget barn sitt helse? Snakk om dårlig grunnlag for barnet deres, allerede før barnet er født setter røykerne seg selv først. Når man velger å bli mor skal barnet alltid komme først. Jeg kommer aldri til å begynne å røyke igjen så lenge jeg har barn boende hos meg. røyk og barn hører ikke sammen , og det er ikke noe sunt å vokse opp i det. Folk kan gjøre hva de vil med eget liv, sett sprøyter for min del, men når man er gravid og velger å være gravid kan man vel klare å sett sitt banr først. har null respekt for gravide som røyker. Og mener selv jeg har full rett til å si ifra til de. Du ville sagt ifra om noen tok kvelertak på et barn ville du ikke? dette er AKKURAT det samme, så jeg sa rimnlig klart ifra her en dag til en gravid røyker. MAKEN til dårlig grunnlag for barnet. Stakkars barn.
Purr+Purrfect Skrevet 26. oktober 2010 #33 Skrevet 26. oktober 2010 Lurer på om jeg skal begynne å snakke til ekstremt feite folk som står å trykker i seg sjokolade jeg.. Høyt blodtrykk, svangerskapsdiabetes... Tror ikke det er så bra heller? Men det er rett og slett ikke min sak.. Jeg røyker. Kom igjen, skyt meg.
BabyLykke<3 Overtid deluxe!!!! Skrevet 26. oktober 2010 Forfatter #34 Skrevet 26. oktober 2010 Ja gå å snakk med de ekstremt feite om du vil, jeg syns ikke det har noe med denne saken å gjøre. Jeg vil ikke skyte deg, er ikke kriminell selv om jeg har behov for å skrive hva jeg mener om dette. Hviss jeg nå sier stakkars barnet ditt som får denne giften, hva sier du til det? Svarer du da: Nei det er ikke synd på barnet mitt... ?????? Vet ikke om du er gravid da, men i dette innlegget var det gravide det handlet om... Heldigvis er det mange som er enig med meg i dette!!!
katrineev Skrevet 26. oktober 2010 #35 Skrevet 26. oktober 2010 BabyLykke<3 jeg har nå vært røykfri i over et døgn ville bare si det så du vet jeg er i gang er i kontakt med røyketelefonen de skal ringe meg hver dag denne uka og følge opp. fått med meg kjæresten min, han sto å brakk 17 røyk og kasta dem i søppelbøtta i dag rart å se på. men nå er dem vekk. og der håper jeg indelig dem blir også. må inrømme jeg har røykeplaster på. men dette ble jeg rådet til av dem på apoteket. og så da jeg er gjennom de to værste ukene, eller om ejg tester positivt før den tid, så skal det av! hvertfall i gang...
¤silje¤ Skrevet 27. oktober 2010 #36 Skrevet 27. oktober 2010 jeg har røyket i mange år. men så fort jeg ble gravid så hadde jeg ikke lyst på røyk i det hele tatt.. er nok enig i at folk , når de får vite at de er gravide slutte og røyke.. jeg var så kvalm hele tiden så det var enkelt for meg.. men og røyke 20 om dagen med mage er kansje ikke så bra..
Teres Skrevet 27. oktober 2010 #37 Skrevet 27. oktober 2010 Babylykke: Du verden, du er perfekt du??? Seriøst ganske provoserende å lese de krasse innleggene dine, hvem er du til å dømme alle andre??? Alle kan ha sin mening, men du høres ut som et menneske fullstendig uten nyanser!!! Jeg har røykt litt under svangerskapet, ikke noe jeg er stolt av, ei heller ikke noe jeg gjør ute blandt folk, men du påstår at jeg ikke elsker babyen min??? Frekt!!!! Årsakene har du absolutt ingenting med, men syns du skal respektere at andre velger annerledes enn deg!! Lykke til med svangerskapet ditt!! Og håper livet farer pent med deg der du lever i såpeboblen din, pass deg for å kaste stein i glasshus, kjipt om den dagen kommer når du må klatre ned fra den høye hesten din!!!!
Lillemy89 Skrevet 27. oktober 2010 #38 Skrevet 27. oktober 2010 jeg pleide å røyke selv. men den dagen jeg fant ut at jeg var gravid så var det slutt med en gang. greit, det var tøft å kutte ut så brått. men det er bare de første dagene. jeg var 5 uker på vei da jeg fant det ut, og gud jeg hadde dårlig samvittighet for at jeg hadde røyket i de ukene. vi alle vil vel gi våre barn, de beste utgangspunkt her i livet? ikke gjøre noe som vi vet skader, oss, og alle andre rundt oss.? vi alle, samt leger, jordmødre vet at det er veldig skadelig å røyke under graviditeten. du har jo et foster inne i deg. det har ikke valgt å bli forgiftet av deg !!? og det at det er flere som sier her at legen sier det er greit, vis man bare kutter ned litt. dummeste.. det er riktig at det ikke er bra å kutte brått ut. at det skal gå jevnt. men selvfølgelig mener de at du skal kutte helt ut. ikke "bare" røyke 10 om dagene. det samme har min jordmor sagt til meg. og du får jo masse papirer de første kontrollene du er på, hvor det står om nettopp røyking samt alkohol i svangerskapet. det er aldri okey!!! uansett det er bedre å slutte sent, enn aldri. tenk for gudskyld på babyen din....
SNURF 5 GUTTER Skrevet 27. oktober 2010 #39 Skrevet 27. oktober 2010 For meg kan dei gjere som dei vil. Det er ikkje mitt barn som lider. Det er ikkje jeg som skal slite med probleme som kommer. Men kom ikkje til MEG og fortel kor sjuk ungen din er. For det burde du tenke da du sutta på RØYKEN. Da sier jeg barre STAKKARS LILLE USKYLDIGE BARNET.
anna_duck Skrevet 27. oktober 2010 #40 Skrevet 27. oktober 2010 Men det lille de har funnet ut burde hold til at gravide slutter å røyke............!
BabyLykke<3 Overtid deluxe!!!! Skrevet 28. oktober 2010 Forfatter #41 Skrevet 28. oktober 2010 Teres HØYGRAVID hvor har jeg skrevet at jeg er perfekt? Dømme ALLE andre??? Nå er det faktisk ikke slik at ALLE andre røyker i svangerskapet, og jeg er den eneste i verden som ikke gjør det, hallo!!! Jeg dømmer slett ikke alle andre nei! Men du dømmer visst andre du også av å si at jeg tror jeg er perfekt, noe jeg ikke tror jeg er, men det får du no bare tro viss du vil det. Såpeboble? hehe hva vet vel du... jeg har vel ikke brettet ut livet mitt her, så du vet jo faktisk ingenting om hvordan jeg lever... høye hest er heller ikke noe jeg kjenner meg igjen i så det går dessverre ikke inn på meg selv om det sikkert var det du håpet! Og viss du blir så provosert av å lese mine såkalte krasse innlegg så ikke les de, valget er ditt, for overskriften forteller hva denne tråden handler om og sier ingenting om at jeg tror jeg er perfekt. Jeg må få ut mine meninger, for dette med at gravide røyker provoserer nemlig meg, (som du vet nå) og for meg er det godt å se at andre er enig Jeg skrev jo ikke dette innlegget i håp om at gravide røykere skulle forsvare seg selv! Det med at du sier at jeg er frekk fordi jeg påstår at du ikke elsker barnet ditt , det er helt ok at du syns! Ikke at jeg husker at jeg har ordlagt meg slik! men for meg er det vanskelig å forstå at folk er LIKE glad i barna når de gjør slikt, ser det er mange som sier de er det så det kan godt være, men jeg trodde alle satt de man elsket høyest fremst i rekken, og ikke seg selv og egne behov. Jeg har mange feil, ingen tvil om det, men jeg prøver å gi barnet mitt den sunneste starten ...det vil si at mine feil ikke går utover barnet men utover meg selv, er det det du mener er å være perfekt???... denne tråden handler uansett ikke om meg, men om uskyldige små barn som JEG MENER burde ha rett til et røykfritt liv. ( ser jo at det er mange som ikke mener dette, dere får jo mene hva dere vil nett som jeg mener hva jeg vil)
BabyLykke<3 Overtid deluxe!!!! Skrevet 28. oktober 2010 Forfatter #42 Skrevet 28. oktober 2010 Katrineev Så flott! Godt å høre=) Ønsker dere lykke til med det hele =)
Purr+Purrfect Skrevet 28. oktober 2010 #43 Skrevet 28. oktober 2010 Det er greit å ha sterke følelser rundt det at noen velger å ta seg en røyk under svangerskapet. Men jeg synes noen går helt over streken her. Som å sammenligne det med å kvele babyen sin feks. Det er ikke ulovlig å røyke. Jeg tror alle som gjør det har dårlig samvittighet. Jeg tror heller ikke de har tenkt til å komme løpende å klage til deg, så ta det med ro. Håper inderlig at dere som er så ekstreme har alt "på stell" selv. Regner med at dere har full kontroll på vekt, sunn mat, trener regelmessig.
BabyLykke<3 Overtid deluxe!!!! Skrevet 29. oktober 2010 Forfatter #44 Skrevet 29. oktober 2010 Purr : Dere som er så ekstreme? Her er det faktisk røykerne som er ekstreme da, at de gjør det de gjør. Og om andre ikke lever supersunt og ikke trener så kan ikke det sammenlignes med de som faktisk putter gift i kroppen når de har barn i magen. Er det bare to valg her: Alt på stell eller røyke?? Jeg tror nå ingen har alt på stell, eller er perfekte, det er ikke det dette handler om slik at det er sagt. Ingen her som skriver at de er perfekte selv om de mener noe da, sånn oppfatter ikke jeg det =P
Jenny_m Skrevet 29. oktober 2010 #45 Skrevet 29. oktober 2010 Mange meninger rundt det her, og det er jo fint.. Selv sluttet jeg også med en gang jeg fikk vite at jeg var gravid. Min svigerinne tok seg noen røyk under svangerskapet og jeg syns helt ærlig det så grusomt ut men for all del ,det er hennes valg. Og jeg syns man skal respektere hverandre for det. Mamma'n min røyket 20 om dagen mens hun gikk gravid med meg. Noen vil vel kanskje si jeg er en smule rar men dette kommer nok ikke av røyking. Både jeg og lillesøsteren min har fått astma i voksen alder. Astmaen kommer i sammenheng med en forskjølelse så ikke noe vi sliter med ellers. Om dette er følger av mammas røyking er usikkert men vi ble født rundt termin, gode lange og tjukke små babyer . Jeg tror helt klart at røyken påvirker barnet negativt og derfor røyker jeg ikke selv, men at det er sååååååå ille som alle skal ha det til tviler på. Blir født sunne spreke babyer med røykende mammaer hele tiden.
Mama88 Skrevet 29. oktober 2010 #46 Skrevet 29. oktober 2010 Jeg slenger meg inn her jeg. Alle har rett til å ytre sine meninger, men jeg syns nok at man burde være LITT forsiktig med hvordan man ordlegger seg av og til! Det er mange sarte sjeler der ute, og mange tenker nok sikkert ikke at de skal få kjeftet huden full ved å skrive et innlegg her på debatten.. Dette er mitt første svangerskap, og jeg er nå 26 uker på vei. Den dagen jeg fikk vite at jeg var gravid kuttet jeg kraftig ned på røyken, men klarte ikke kvitte meg helt med uvanen. Jeg har røyket max 3 røyk om dagen, helt inntil uke 24. IKKE i offentlighet, derimot. Jeg var fast bestemt på at etter min første time hos jordmor skulle jeg ikke ta en eneste røyk til! Og jaggu har jeg ikke klart det også Jeg er enig i at det ikke er pent å se på at gravide røyker. Og jeg er enig i at man burde slutte når man går gravid. Men jeg vet også at når man er avhenging av den svartens nikotinen, så er det faktisk ikke alle som klarer å legge fra seg den avhengigheten på en dag... Jeg er en av de som har klart å legge fra meg røyken helt, og jeg har heller ikke tenkt til å røre en sigarett igjen!
BabyLykke<3 Overtid deluxe!!!! Skrevet 29. oktober 2010 Forfatter #47 Skrevet 29. oktober 2010 Frøimagen<3 Gratulerer til deg, vil jeg først si=) Jeg mener heller at de som ikke tåler denne tråden, eller andre tråder, de bør kanskje holde seg unna overskrifter de ikke liker. Tenkte denne siden var for å få ut frustrasjon og lignende uten å måtte formulere meg "forsiktig". Vet at mange tar seg ned av ting og det er jo i slike tilfeller et tegn på at de har litt selvinnsikt! ...men likevel nekter å innse sine feil. Jeg må innrømme at jeg er litt sjokkert over hvor mye støtte folk skal få for å gjøre noe de ikke bør, fordi det er vanskelig, men jeg ser samtidig at mange ikke støtter det HELDIGVIS=). Men men, en debatt er en debatt, man kan aldri være enig med alle. Har vel sagt mitt jeg nå så får folk diskutere videre her, med mindre noen henvender seg direkte til meg her så er det ikke mer jeg vil si om denne saken, jeg setter bare to streker til under underskriften som en avslutning.
SuperMoM <3 Skrevet 31. oktober 2010 #48 Skrevet 31. oktober 2010 Jeg er vel egentlig enig i dette her,men er ikke av de som gidder å gå å irritere meg over det. Jeg holder meg unna røyken i svangerskapet og hva andre gjør får være opp til dem! Har slutta alle 4 gangene jeg har blitt gravid. Veninna mi slutta og røyke helt til hun hadde fått ut barna sine og hadde slutta og amme. Da begynte hun på igjen. Hun slutta kun for barnas skyld og ikke for sin egen skyld. Alle oppegående mennesker VET at røyk skader/kan skade fosteret,så skjønner ikke helt poenget med å irritere seg så gale gang på gang. Dette er et tema som alltid vil være diskutert,og de gravide som røyker vil alltid forsvare seg selv. Jeg bryr meg bare om hva jeg selv gjør,men mener likevel at røyking i svangerskap er helt forferdelig!
Fødeklar_ja! Skrevet 19. november 2010 #49 Skrevet 19. november 2010 Herregud.. E jo helt patetisk å lese det dåkker skriv Fei for dåkkers egen dør før dåkker dømme andre, hørt om det kanskje?
Live&Spire Skrevet 20. november 2010 #50 Skrevet 20. november 2010 I følge legen min så er det en mye at stress fra røykeslutt kan skade fosteret - og at dette er noe gravide røykere trøster seg med når de ikke klarer å røyke. De vi vet er at røyking kan føre til dårlig næring (infarkt i morkaka) - små barn og fortidlig fødsel. Er selv røyker så jeg vet hvor vanskelig det er å slutte....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå