Gå til innhold

Sug Lut!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg støtter Sug Lut! Hun kommer med viktige poeng i de fleste saker. Et kaldt, klinisk syn, det er mulig. Men det er nå sider av sannheten som skal frem de også. ( de kalde, faktabaserte argument/synspunkt ) Og i tråden det er snakk om, mener jeg at hun svarte Hi. Hvordan takle folk som blander seg inn, uten å koke over. Sug Lut svarte: unngå hele situasjonen. Og jeg mener dessuten at Sug Lut argumenterte svært godt og la frem sitt syn på en meget human måte, der hun belyste hele situasjonen og la frem saken fra ALLE sider. ( de som blander seg inn, ønsker bare å hjelpe, evt unngå å eksplodere SELV. )

Og hva er empati, om ikke evnen til å sette seg i andres sted? Sug Lut mangler ikke empati, hun utviser derimot enorme mengder empati. Der andre durer på at deres side/synspunkt er det eneste rette, klarer Sug Lut å se de andres ståsted også, skjønne alle sidene, FØR hun velger siden HUN vil stå på.

Heia Sug Lut!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt sant og jeg synes at både sug lut og flere andre her som støtter hennes komentarer har fått for mye kjeft man må tåle og høre sannheten enten en liker det eller ikke

Skrevet

Da har du misforstått noe helt vesentlig om empati. Man viser ikke empati når man er kald, klinisk og analyserende, selv om man er det fra flere sider :)

Skrevet

Ikke sant? Sug Lut og tilhengerne må tåle og høre sannheten som alle andre.

Skrevet

Det er alltid to sider av samme sak, og det må ALLE her være voksne nok til å forstå

Skrevet

i stedet for å hakke på hverandre på grunn av forskjellige meninger, så må folk heller innfinne seg med at det alltid finnes to sider av samme sak. Var det så vanskelig å skjønne?

Skrevet

Mhm, men så gjelder dette mennesker, og en radio som spiller på fullt uten å kunne endre volum på, slår man antakelig i stykker. Ett menneske som ikke forstår sosiale situasjoner kan man ikke stenge inne eller slå ihjel. De må få være med ut iblant. Den store forskjellen. Og dere som mener at man skal unngå situasjonen, skal man stenge inne funksjonshindrede?

Skrevet

hm, nei! Empati er evnen til å sette seg inn i andres livssituasjon, tankeliv. Om man BARE ser sin egen måte å tenke på, og gjenkjenner den som den eneste rette, da mangler man empati.

Empati er ikke å klappe folk på ryggen eller gråte sammen med dem.

Skrevet

Nei, man skal ikke stenge inne funksjonshindrede, men man skal heller ikke påtvinge andre sin utagerende unge og samtidig forvente at alle skal godta at barnet t,eks biter, slår og vræler, fordi mor vil være sosial. Der er selvfølgelig MANGE! løsninger for at både mor og barn skal kunne være sosiale. Gradvise tilvenning osv. Men å forvente at alle blindt skal godta en slik oppførsel uten å så mye komme med et velmenende råd, DET er trangsynt!

Skrevet

Det er da vel heller ingen som forventer. Nok en gang spys det ut selvfølgeligheter.

Skrevet

Empati har flere dimensjoner, det handler også om handling. Man kan ikke påberope seg å være fullt ut empatisk fordi man klinisk vurderer noe uten å tenke på å være empatisk i måten man gjør det på. Tror man det har man ikke skjønt empati.

Skrevet

"Folk flest" har ikke et uendelig hav av tålmodighet å ta av, det er for det meste der forklaringen ligger.

Skrevet

Empatirunkerne er alltid tomme for andre argumenter.

Skrevet

Fremmede mennesker har ikek behov for et hav av tålmodighet. De har behov for folkeskikk.

Skrevet

Jeg mener fremdeles at Sug Lut la frem sitt synspunkt på en empatisk måte. Hun skrev det slik at jeg skjønte hvorfor den andre parten gjorde som den gjorde. Hverken uhøflig eller frekt, faktisk uten negativitet. Og ja, jeg vet at empati har flere dimensjoner. Akkurat som jeg vet at det er forskjell på hvordan man viser "følelser"/empati skriftlig og IRL.

Koker man ned kålen sitter man igjen med kjernen av empati, som er EVNEN TIL Å SE SAKEN FRA DEN ANDRES STÅSTED/TENKEMÅTE!

Skriftspråket vårt har desverre ikke kroppsholdning og mimikk. Derfor KAN empati oppfattes som kaldt av den som ikke er enig i konklusjonen.

Skrevet

Hva kan du om emnet? Bare teori, eller har du vært i nærheten av å gjennomføre dette i praksis også?

Jeg tror forresten de aller færreste drar med seg slike barn ut fordi mor vil være sosial.

Skrevet

Empatisk kommunikasjon er det noe som heter. Lær deg hva det er før du kommer med mer tull om at innlegget til sug lut var empatisk. Selv om du drar frem ufullstendige definisjoner på empati betyr det ikke at du viser at du vet hva empati er, hva empatisk kommunikasjon er og heller ikke at du kan forskjellen på forståelse og empati. Det finnes flust av kurs om temaet.

Skrevet

Fremmede mennesker gidder ikke forholde seg til om du har feila komplett i oppdragelsen, eller har barn med usynlige diagnoser. De opplever kun at de må leve med støy og mas fra unger de ikke har noe forhold til, og om de holder kjeften sin og hater eller om de faktisk prøver å få deg til å GJØRE NOE, HVA SOM HELST for å bedre på situasjonen, er de i sin fulle rett.

Skrevet

Nei de er ikke det. Innbiller du deg viser du bare at du er dum. Fremmede mennesker har ingen rett til å legge seg opp i situasjoner de ikke er en del av, som ikke angår dem på noen måte og som er tatt tak i av de som er ansvarlige for dem. Mennesker som oppfører seg slik er stokk tette i pappen, mangler mye oppdragelse og vett, og er en jævlig plage for samfunnet som helhet.

Skrevet

Men det angår dem når dine unger ikke funker på en måte som påvirker omgivelsene. Faktisk. Du og dine snakker om rettigheter i fellesrommet men det er ikke slik at dere har rett på å definere at ja, i fellesrommet skal noen skrike, rive ned, ødelegge, angripe og generelt forstyrre.

Skrevet

Jeg syns de som svarer som dette skulle fått gå en uke i foreldres sko, som har barn med funksjonshinder. Da hadde de nok ikke sagt dette etterpå. Faktisk!

Det er ille nok å ha et barn som iblant "klikker" ute blant folk, det er titusen ganger verre når man vet at folk tenker som dette. Det er ille når man er skikkelig redd for å ta med sitt eget barn ut, fordi man er redd det skal forstyrre andre. Når det er sagt så har jeg ikke barn som sparker andre eller noe, men kan iblant hyle og gråte og bli sint på oss foreldre.

Jeg trodde og håpet faktisk at de fleste var ganske "open minded" og hadde litt forståelse for andre menneskers situasjoner. Jeg håper fortsatt at dette gjelder de aller fleste, og at mindretallet bare vil ha fred og ikke bryr seg om det betyr total isolasjon for andre.

Skrevet

Du fantaserer frem scenarioer som ikke har noe med virkeligheten som beskrevet å gjøre. Men du må gjerne leve videre i dine marerittaktige fantasier om hva det er snakk om her. Uansett har ikke fremmede noe med å legge seg opp i situasjoner som er tatt tak i av foreldrene. Vi snakker om små barn her. Du og dine har ingenting med å vanskeligjøre allerede krevende situasjoner. Tror du det er du dum. Faktisk.

Skrevet

Jaså, fantaserer jeg fram? Dette var bare siste ukes oppsummering av skole og fritidsaktiviteter.

Skrevet

Da må dere bo i et område med veldig stor overbelastning av funksjonshindrede. Kanskje dere burde flytte om det er et så stort problem og du attpåtil ikke er særlig åpen for at de skal få delta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...