Gå til innhold

Er jeg for kravstor? (bhg)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men skal jenta di fortsette slik oppover i skolealder også? Ser for meg melding til læreren: "Gunda kom for sent i dag, fordi hun måtte bæsje ferdig og tegne ferdig tegningen hun begynte på i går".

Intet barn på 2 år trenger én time på å spise frokost med mindre det bruker sondeernæring. Da er det snakk om at man som forelder må sette noen grenser. Men mitt generelle inntrykk er at en del unger vokser opp i "grenseløse omgivelser" om dagen. Misforstå meg riktig, med "grenseløse omgivelser" mener jeg at alt tilpasses barnet (ikke at det får se så mye det vil på TV, legge seg når det vil osv.). Jeg tror rett og slett ikke det er sunt, jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig enig med deg, Mom2Two.

Ser noen eksempler på arten i ungdomstrinnet der jeg jobber. Selvsentrerte både unger og foreldre.

Skrevet

Det virker bare som en del mødre her inne skal skjerme barnet sitt for absolutt alt av ubehageligheter, plikter og ansvar.

Man ser det overalt når de blir litt større også. Hvis Peder ikke har lyst på fotballtrening, så slipper han den dagen osv. Jeg tenker mer at har man bestemt seg for at man ville begynne på fotball, så må man fullføre den sesongen, og man må møte opp på treninger og kamper med mindre man er syk. Punktum. Har man begynt på dansekurs, må man fullføre, selv om det kanskje ikke var så gøy som man trodde, og selv om bestevenninnen sluttet etter to ganger. Lær barna deres litt ansvarsfølelse og respekt for at man er en del av en større helhet. Verden sentrerer ikke rundt barna deres, og det tror jeg faktisk kan være greit å oppdage før man blir 18 liksom.

Så ser man over her at barn må for all del ikke vekkes, må få sove til de våkner. Må få spise så leeeeenge de bare vil, bæsje så leeeeenge de bare vil, bruke så leeeenge de vil på å velge tøy osv.

Tenk på at andre mennesker også skal måtte forholde seg til de små egoene/individualistene dere oppdrar.

Skrevet

Det tviler jeg ikke på, Spetakkel! Synes så synd på lærerne som må forholde seg til slike unger, og ikke minst slike foreldre!!

Jeg synes selvsentreringen og individualismen har gått altfor langt. Ikke rart de selger t-shirts med teksten "Me Me Me Me Me Me Me Me";o)

Skrevet

Ja, jeg synes du er utrolig storforlangende!

Det er helt frivillig å ha barna sine i barnehagen. men når man først har inngått en kontrakt med barnehagen, så synes jeg man skal respektere den.

Barnehagen har helt sikkert kjernetid av en grunn. Aktiviteter og grupper foregår kanskje i denne tiden. Turer og utflukter osv.

Vi har heldigivs en abrnehage som praktiserer kjernetid. I 4,5 timene (0930 - 1400) foregår det turer, formingsaktiviteter, samlinger, gruppeinndelinger på tvers av avdelingene etc). Vi er så utrolig heldig å ha en barnehage som finner på masse gøy sammen med ungene. De har ikke en veldig rigid timeplan og omstiller seg ofte eller "vær og føre". De er svært opptatt av uteaktivteter og er heldige som ligger flott til med fantastisk uteområde både inne i barnehage og i nærområdet. Nå som det er vått og sølete ute, ønsker de å oppholde seg minst mulig innenfor gjerdet til barnehagen. De tar heller spontane turer i nærområdet - alt etter hvordan vær og føre er. Når de kommer ut i skogen, ser de ann om de "går til høyre eller til venstre" (selvfølgelig er det en plan med et opplegg fra ped.leder sin side)). Slike opplegg er jo utrolig vanskelige hvis man aldri vet når barna kommer (eller om de kommer??)

Hos oss er det selvfølgelig ikke noe problem om man kommer etter kjernetiden starter. men da må vi melde fra og får så beskjed om hva som skal skje den dagen, hvor vi kan levere etc. Vi kan da få beskjed om å levere i skogen, men kan risikerer at vi ikke vet nøyaktig hvor (de har jo med mobiltelefon, så i realiteten er de sikkert ikke vanskelig å finne).

Som mor ville jeg faktisk blirtt utrolig provosert dersom foredlre på andre avdelinger kom på småbarnsavdelingen for å levere barna sine fordi de ikke klarte å komme i tide til de store barna skulle på tur. Hvorfor skal mitt barn der plutselig få dager med mindre voksendekning, opplegg som kanskje ikke kunne gjennomføres etc fordi det plutselig sto foreldre der med andre barn som de ikke visste "hvor de skulle gjøre av"??

Egentlig ser jeg ikke argumentet ditt med at de må få bedre tid med far når han er hjemme. Hvis de sover til 9 og leveres rundt 10, så er det jo ikke mye tid å snakke om uansett. Vekk dem en time før, eller legg de tidligere på kvelden slik at de våkner tidligere om morgenen da vel!

Hvis de skal sove så lenge de vil samt at far ønsker tid med de, så kan dere vel heller holde de hjemme fra barnehagen de dagene?

Skrevet

Jeg mener ikke å tillegge HI i denne tråden andre egenskaper enn de hun har, men tråden utviklet seg jo til en litt annen debatt.

Det er ekstremt lett å se sammenhengen mellom foreldre som forventer at hele skoleruten skal tilrettelegges rundt deres familieplaner, til barna deres som forventer at alle beslutninger i en klasse på 30 elever skal stemmes over demokratisk...

Skrevet

AMEN Mom2Two!

Jeg setter så stor pris på at foreldrene mine oppdro meg til å forstå at jeg ikke alltid kan sette meg selv først. At man kommer til fastsatt tid, at har man først begynt på noe - så må det fullføres. De gangene jeg ønsket å skulke pianotimene fikk jeg klar beskjed av foreldrene mine at læreren faktisk satt og ventet på meg og at man ikke bare kan la være å dra dit - man skal ha respekt for andres tid.

Synes ansvarsløsheten brer om seg for tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...