Bæremeisen Skrevet 8. april 2010 #51 Skrevet 8. april 2010 Personlig synes jeg at du er litt kravstor. Selv om barnehage ikke er obligatorisk må man dessverre forholde seg til vedtekter som foreligger. På den annen side tror jeg det er bedre for deg om du diskuterer det med barnehagen enn med oss her på dib. Her vil du få for og i mot i mange forskjellige varianter.
Dronningen! Skrevet 8. april 2010 #52 Skrevet 8. april 2010 I dette tilfellet er jeg faktisk veldig enig med Mom2two(?) I dag var det turdag i barnehagen, Flisa mi var lykkelig over å få med seg pølser ++ og ikke minst, tilbake i fast rutine igjen etter en lengere påskeferie. De pleier å gå i halv 11 tiden og blir da ute til 14. I dag møtte jeg henne kl 12 utenfor min jobb, blid som en sol men lettere irritert. "mamma, jeg er sulten!" Ja de skulle jo spise på skogstur men når ett barn kommer kvart over 11 så resulterer det i at de andre barna blir sultne, mister timer i skogen ++. Er det da riktig?
frk Nilsen Skrevet 8. april 2010 #53 Skrevet 8. april 2010 Signerer Mom2two her! Du sier det akkurat som jeg skulle sagt det selv ;-)
jentebanden Skrevet 8. april 2010 Forfatter #54 Skrevet 8. april 2010 Jøss, jeg tviler i alle fall på at de blir udugelige voksne av å sove ut et par dager i måneden. Da tror jeg nok det er et par andre ting som har gått skeis i oppdragelsen også. Uansett, nå har jeg snakket med leder for begge avdelingene, og ingen av de syntes det var noe problem i det heletatt. De var helt enige i at det var helt topp for ungene med senere morgener og kortere dager når vi hadde mulighet til det, og at ungene var nok i barnehagen ellers i året. Det var heller ikke noe problem å plassere de sammen med noen andre grupper om de var på tur. Så ettersom det var greit for de, og jeg ikke ønsker å ha de i barnehagen mer enn nødvendig når vi kan ha de hjemme, så er alle fornøyde
LOTP i Barneparadis<3<3<3 Skrevet 8. april 2010 #55 Skrevet 8. april 2010 Nei man skulle kanskje tro at ungene mine var noen sosiale utskudd som aldri har noen å leke med stakkars:) De takler helt fint å bli levert senere enn 09.30. Eneste vi tar hensyn til er turdager og ikke minst førskolen. De dagene jeg jobber kveld synes både jeg og ungene at det er hyggelig med noen timer sammen før bhg. De sover jo når jeg kommer hjem. Godt å høre at andre bhg som har det slik fungerer bra:)
LOTP i Barneparadis<3<3<3 Skrevet 8. april 2010 #56 Skrevet 8. april 2010 Flott at det løste seg:) Det er jo ikke snakk om at alle andre skal tilpasse seg dere her. Og til Dronningen lenger opp så er det selvfølgelig ikke riktig at 1 barn skal ødelegge turen for en hel gruppe. De kunne vel bare reist til avtalt tid? Det gjør de her og har vi ikke levert, nei da er det jammen mitt problem som forelder.
ALIICE Skrevet 8. april 2010 #57 Skrevet 8. april 2010 Du er absolutt ikke kravstor! Jeg mener det er en selvfølgelighet at foreldrene selv bestemmer når de vil levere barna i bhg!! Jeg er selv pedleder og ser overhodet ikke problemet. Kjernetid meg her og kjernetid meg der.... Gammelt uttrykk! Her har vi månedsplaner og turdag en dag i uken, slik at foreldrene vet når det er lurt å levere ungene før kl 10 feks. Ønsker de å levere barna senere når vi har turdager, bringer de bare barna dit vi er:) Vi har da mobiltelefon:) Jeg synes det er viktigere at ungene tilbringer tid sammen med foreldrene enn i bhg:)
rosa og en blå Skrevet 8. april 2010 #58 Skrevet 8. april 2010 ser absolutt ikke problemet her.. jeg har to barn og har levert de klokken 11 uten problem. MEN har ringt i 9 tiden for å høre hvilke planer de har for dagen. skal de på tur så har eg skyntet meg å levere likevel. (jenta mi blir lej sej om hun ikke får bli med gruppa si på tur) jobber da også i en b-hage (ikke der ungane mine går) og det er IKKE et problem om de voksne kommer med barna kl 10 eller 12. MEN så lenge vi vet at de kommer litt sent, da kan vi evt vente litt med den planlagte turen. eller vi sier til mor at koselig at dere har god tid hjemme, men da går hun dessverre glipp av formingsaktiviteten her. det går også ann å levere henne dit de er på tur. Vi har alltid med en mob på tur, slik foreldra ringer og vi avtaler hvor vi møter. er vi i en skog så er vi fleksible, og vi kommer og møter dem med et SMIL )
rosa og en blå Skrevet 8. april 2010 #59 Skrevet 8. april 2010 las no at du har pratet med dem. so bra. så som sakt ikke problemet.
Teline Skrevet 8. april 2010 #60 Skrevet 8. april 2010 Jeg synes det er temmelig rart at voksne mennesker ikke kan forholde seg til noe så enkelt som en kjernetid i en barnehage (som vanligvis begynner mellom halv ti og ti). For min egen del hadde jeg blitt så pinlig berørt av ikke å klare dette at jeg heller hadde hatt ungen hjemme hele dagen.
LOTP i Barneparadis<3<3<3 Skrevet 8. april 2010 #61 Skrevet 8. april 2010 Det handler jo ikke om at man er evneveik og ikke klarer å forholde seg til det..... men mer at mange har ulike behov og at et moderne samfunn kanskje bør tilpasse seg det. Hvis man som mamma jobber skift og har senvakter 1 uke i strekk så har man kanskje ikke lyst til å levere barnet senere på dagen. Hvis bhg har en så rigid timeplan at dette er et stort problem så setter jeg heller spm tegn ved det. Burde det være en grense for hvor tidlig man kan hente også da eller?
Ugl@ Skrevet 8. april 2010 #62 Skrevet 8. april 2010 Ja huff...jeg sliter med søvna, er oppe grytidlig, men er så treig for tida pga heng over etter vallergan på kveldene, så tørr ikke kjøre før den slipper noen timer etter jeg har stått opp....så blir fot litt over halv ti og borti 10 før vi kommer oss i barnehagen. Men prøver så godt jeg kan å komme oss før halv ti da. Men ikke så enkelt med "frøken vill-ikke" og "frøken skal-ha.ballkjole"...evig triade hver jævla morra med påkledning og styr....
Malita Skrevet 8. april 2010 #63 Skrevet 8. april 2010 Jeg jobber selv i barnehager og synes i utgangspunktet barnet bør være levert når de faste aktivite begynner som ofte pleier være ca. halv ti. Barn synes mange ganger det er greit å være forberedt til det som skal skje og det er ikke alltid like enkelt å bare komme busenes inn midt i noe. Når det gjelder turdager ser jeg ofte at barn som blir levert f. eks rett før vi går synes det er vanskelig å forlate foreldrene. Det å bli levert på en annen avd. er ugunstig både fordi barnet ikke kjenner barn og voksne der like godt som på egen avdeling og fordi det er et vist antall barn på en avdeling i forhold til voksne og da kan det bli overbelastet med et ekstra barn på avd. Særlig når det ikke er helt trygg der og fort da kan kreve litt ekstra oppmerksomhet. Men hvis du absolutt må levere senere er i hvertfall de minste du kan gjøre er å levere barnet der de andre evt. er på tur om du så må gå et stykke inn i en skog ol. Og for all del, gi beskjed om at du kommer senere.
Teline Skrevet 8. april 2010 #64 Skrevet 8. april 2010 Evneveik? Det var dine ord. Jeg har opplevd såpass mange foreldre som ikke klarer å overholde kjernetiden (den starter på et tidspunkt og stopper på et tidspunkt) og sett hvordan det ødelegger for mange. Jeg har mitt barn i en barnehage fordi de har et pedagogisk opplegg, det er organisert i kjernetiden for det meste. Jeg har ingen forståelse for at individualistene i samfunnet skal sabotere opplegget for mange fordi de har andre behov på fast basis. En og annen gang er det selvsagt takhøyde for, men sånn jevnlig blir det bare egoistisk og selvsentrert. Det hører med til historien at jeg så meg alvorlig lei på det da jeg jobbet i barnehage selv. Det endte opp med at en mamma flere ganger kom til stengt barnehage uten mulighet for å levere barnet før etter klokken 14.00 før hun skjerpet seg. Heldigvis skjerpet hun seg, for de 18 andre barna sin del
LOTP i Barneparadis<3<3<3 Skrevet 8. april 2010 #65 Skrevet 8. april 2010 Ja jeg har lest hele tråden og derav evneveik. I tillegg blir ungene ufordragelige og forventer at hele verden er til for dem:) Personlig så saboterer jeg ingenting for i vår bhg er det helt greit å levere når vi vil og hente når vi vil. Det fungerer faktisk helt strålende. Ikke er jeg egoistisk heller for da ville jeg vel levert ungene 07.00 hver dag? De fleste av oss er dog mer eller mindre selvsentrerte. Jeg må bare le av hele debatten for vi blir aldri enige. Ungene bør ikke beg i bhg før de er en viss alder, de kan da kun være der max et antall timer, de MÅ leveres innen da og da og hentes etter da og da. Mødre må ikke henge på kjøkkenet og ta seg en kaffekopp og prate med de ansatte. Har man en fridag og ungene vil i bhg er man superslem om man leverer dem. Jeg kan gjerne legge til at hvis det fantes en kjernetid i vår bhg så hadde jeg kanskje tenkt annerledes for jeg skjønner at regler må følges. Det kan dog hende at jeg hadde spurt om unntak var mulig:)
solstråle69 Skrevet 8. april 2010 #66 Skrevet 8. april 2010 Signerer Mom2Two så det virkelig holder!!! :-))) Er så enig!!!! Godt at noen endelig fikk sagt det jeg mener i mange sammenhenger her inne! Og til HI - hvis det i realiteten er snakk om et par dager i mnd, noe jeg ikke fikk inntrykk av i hovedinnlegget - så er det vel egentlig ikke noe stort problem i det hele tatt??
Teline Skrevet 8. april 2010 #67 Skrevet 8. april 2010 Jeg har åpenbart ikke lest hele tråden for evneveik var ikke et ord jeg tenkte var passende. Det jeg har sett av mangel på respekt for kjernetid var riktignok ekstreme eksempler, unger som ALDRI kom tidsnok til noe, noengang. Jeg ville tro at det er relativt unormalt. Jeg har ikke så mange meninger om alle de andre sakene du nevner, men konstaterer at dib er og blir dib
trollmor & trollungene Skrevet 8. april 2010 #69 Skrevet 8. april 2010 Mulig du synes den begynner å bli gammel. Men for oss er det viktig å tilbringe mye tid sammen. Vi har lyst til å ta en aktiv del i barnas hverdag og være med på å forme de samt oppdra de. Hadde det vært mine behov som var i fokus vill jeg brukt en større del av dagen på kun meg selv og levert barna tidlig og hentet de sent. Får ofte tilbakemeldinger fra bhg personalet om at vi er heldige som har mulighet til korte dager. Desverre mange barn som har lange dager på bortimot 9 timer. Det er nok ikke fordi man vil, men fordi det er eneste muligheten man har. Som sagt vi har alle ulike behov. Som nevnt tidligere har vi mndplan og de dagene det feks er turdag prøver vi å være der til avsatt tid. At vi kommer sent går ikke ut over noen av de andre barna i bhg.
Lykkelig med 2 søte små:) Skrevet 8. april 2010 #70 Skrevet 8. april 2010 Man bør holde seg til kjernetiden i barnehagen synes jeg...
Emil & Røra Skrevet 8. april 2010 #71 Skrevet 8. april 2010 Oi så mye svar du har fått!!! Her kommer mitt bidrag til deg og hun andre som leverer kl halv tolv. 1. Stabilitet er best for barn. Lar du dem sove til ni de dagene mannen din jobber kveld så foskyver du både dag og måltidsrytmen deres. Det beste for barn er ikke alltid det de vil selv eller det som er mest behagelig for foreldrene... 2. Hvis det er et ønske om å være sammen med barna det bygger på så lønner det seg å vekke dem tidligere. Vi har barn som står opp før seks. Vi får nærmere to timer sammen med dem før de leveres i barnehagen. Har man barn som sover til nærmere halv ti (som hun over) så har man kun vært sammen med dem et par timer når man leverer dem halv tolv. OPg du har ikek akkurat god tid sammen med dine syvsovere? 3. Respekter barnehagen. Det er en bedrift organisert for barnas beste. Dine krav gjør det vanskelig for dem og organisere dagen på best mulig måte for ditt barn og ikke minst alle de andre barna. Og herregud - det er bare en halvtime det er snakk om!! (du leverer ti, de ønsker halv ti?)
trollmor & trollungene Skrevet 8. april 2010 #72 Skrevet 8. april 2010 Nå er det ikke slik at vi levere kl halv tolv hver dag. Det var bare et eksempel fra gårsdagen. Før vi stilte kl var han som regel i bhg rundt 10 - 1030. Som nevnt tidligere har han et høyt fravær pga nedsatt imunforsvar. Har nettop kommet tilbake i bhg etter 1 mnd opphold pga sykdom og sykehusinnleggelse. Så for oss passer det med en rolig start. Er som regel sammen et par timer på morgenen før levering og er fornøyd med det. Regner med at behovet endres i takt med barnets form og alder. Ser ingen grunn til å stresse mer enn nødvendig når han har et økt behov for ant timer med sammenhengene søvn ift jevnaldrende barn. Får han ikke den hvilen han trenger blir han sittende på sidelinjen fordi han ike orker å ta del i leken.
Bunnies by night Skrevet 8. april 2010 #73 Skrevet 8. april 2010 Barnehagen til gutten vår har kjernetid fra 10.00 og det synes jeg er en grei tid. Da har vi god tid til å spise frokost og kose oss:) (nå hører det til historien at jeg bruker 45 minutter til barnehagen, siden vi bor langt unna). De dagene det er turdag må vi være i barnehagen klokken 09.30. Jeg synes det er veldig greit å ha disse tidene, ikke minst for barna selv. Blir veldig mye kaos dersom alle foreldre skal levere akkurat når de vil, og ikke minst vil det bli en logistikkmessig utfordring med å plassere barn rundt på andre avdelinger o.l.
~sjiraff~ Skrevet 9. april 2010 #74 Skrevet 9. april 2010 Ser du har fått mange svar her og har ikke lest de. Men nei, jeg synes ikke du er storforlangende i det hele tatt. Men jeg synes at du kan gjøre en avtale med bhg om at du sier ifra de dagene du vet du kommer etter kjernetiden (0930 hos dere skjønner jeg?). Er de på tur så får du bare vente til de er tilbake eller møte de der de er. Du kan ikke forvente at de venter på dere før de drar på tur e.l., men de bør kunne tilpasse slik at ditt barn faktisk får bruke den tiden med deg som du/dere ønsker. Hos oss ønsker de at barna er på plass øfr samling (09), kommer vi senere ønsker de at vi sier ifra. Men det er ikke noe problem.
gulljenta skal bli storesøster Skrevet 9. april 2010 #75 Skrevet 9. april 2010 Nei, jeg synes ikke du er storforlangende, barn er forskjellige og trives med ulike ting. Og dersom en forelder jobber kveldstid, og barna må være i bhg hele formiddagen, så får man jo ikke sett barna sine i dat hele tatt. Det kan da ikke være sånn at folk her faktisk mener at man ikke skal få se barna sine bare fordi det er mer praktisk for barnehagen??? I så fall burde de aldri få barn! Men for noen er det altså sånn, at man er nødt til og ha barnepass noen timer overlapp midt på dagen, og om bhg ikke skal være et tilbud til disse barna er ikke full bhg dekning noe og skryte av akkurat. Man betaler da for plassen uansett. Dersom barnet derimot virker utilpass med og bli sent levert og de andre har startet på en aktivitet er det selvfølgelig noe helt annet, men det må man se ann for hvert enkelt barn. Vi kommer ofte sent i bhg, lar 2 åringen sove til hun våkner, så pusler hun litt for seg selv og bæsjer, før hun kommer og sier fra. Først da er hon "klar" til og starte dagen. Får hun ikke denne roen på morgenen er hun mer utilpass hele dagen. Noen dager tar det opp imot en time og spise frokost, og noen ganger tar det en evighet og kle på, men jeg synes ikke det er noe vits og stresse, når man ikke skal rekke jobb etc. Tror både barn og foreldre tjener mer på en rolig og stress fri morgen, enn hvor vidt de rekker dagens aktivitet i bhg. Ellers går vel ikke akkurat 2 åringene så langt på tur at det er noe problem og komme etter dem om de har dratt alt? Alle barnehager har vel en oppslagstavle hvor de kan skrive hvor de har gått?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå