Gå til innhold

Er jeg for kravstor? (bhg)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du som leverer ungene i halv tolv-tiden: Er det egentlig noen vits i å levere så sent da? Må være enklere bare å være hjemme. Hva gjør dere den dagen ungene begynner på skolen? Skal de bare komme etter lunsj?

Dere som leverer så sent, tenker dere på hvor vanskelig for barna det er å komme inn i leken så lenge etter de andre? Eller hvor kjipt det er for dem å høre om hvor moro de andre har hatt det på tur?

Jeg tror i bunn og grunn det er mer snakk om foreldrenes behov for å ta det med ro på morgenen, enn barnas. Barn som legger seg i 19-tiden har vel i utgangspunktet ikke behov for å sove til kl. 9? Da hadde jeg tenkt at noe feilte barnet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi sliter med å komme oss i bhg innen 10 vi og.

Ungen sover til 9.15 og da er det ikke mer enn tid av veien for å rekke det til 10. Målet er å være der til 10, men det er stress . Glad jeg har flexitid på jobb. Litt av sjarmen når man jobber sent og ønsker og se ungene mest mulig er jo og kunne ta det rolig om morgenen. Jobber man kvelden er jo det den tiden man har sammen i løpet av dagen.

Jeg forstår at de ønsker å ha ungene der til 10, men de må også ha forståelse for at det ikke alltid er like enkelt.

Hver familie, hver sin rytme.

Barnehagen vår er åpen til kl 17.30 og om de hadde hatt en regel om å være der til kl 9.30 vil jo det si at de pålegger ungen å være i bhg 8 timer om en familie har valgt bhg på grunn av åpningstider og det ville i mine øyne vært helt feil

Skrevet

Om det er snakk om et par dager i måneden ser jeg virkelig ikke problemet med det.

Tror ikke barna blir utenfor fordi de kommer 1 time etter andre barn to ganger i måneden.

Jeg forstår dette med barnehage rutiner, men man betaler jo for å ha barna der og da burde det jo gåp ann å møtes på noen områder så lenge det ikke er for ofte.

Hadde han stått ved døra kvart over 7 hadde det vært feil det også.

Skrevet

Nei jeg synes ikke du er storforlangene. Jeg er av samme oppfattning som deg HI. den uken mannen min jobber kvelden lar vi også datteren vår få komme senere i barnhagen noen ganger rundt 10. og 10.30. Jeg har begrunnet det med at den uken han kan se datteren sin litt på morgenen så er det det beste for dattern vår ellers så ser hun ikke pappan sin på 2 uker.

Skrevet

Barna har ikke noe problem med å komme inn i leken fordi om de kommer senere. De får velge selv, og ønsker å være hjemme med pappa'n sin disse dagene. Han kommer ikke hjem før de har lagt seg hele uka, så dette blir deres tid sammen.

I går ble det litt stress å levere til 9:30 fordi de sov til 9:45 /Dette er ikke normalt altsa, for dere som tror at vi er så heldige)... Om det er vits i å levere de disse dagene? Ja, jeg syns det er bedre enn å la to-åringen være hjemme alene de 3 timene vår arbeidstid overlapper.

Selvfølgelig skal de komme i tide til skolen, det kan jo ikke sammenlignes en gang!

Skrevet

Synes du er storforlangende ja!

De må tross alt planlegge ting i barnehagen, og skal de vente på alle som KANSKJE kommer så går ikke det..

Kan da ikke være så vanskelig å levere innen halv ti? Jeg gjør det hver dag, og vi stresser aldri på morran..

Skrevet

For å svare på overskriften; ja det synes jeg du er. Vi får vite at frokosten i barnehagen er fra 08.30 til 09.30 og kjernetiden er fra 10 til 14. Da synes jeg det er greit å forholde seg til det. Det handler om å lære barna å rette seg inn etter tider(noe som folk generelt er elendige til!!). Når de begynner på skolen må de jo det. Og at du sier det er til ungenes beste synes jeg blir feil, det er komfortabelt for dere som foreldre slik jeg ser det. Hvordan er det stress å levere et barn til kl 09.30? Det blir bare stress hvis dere gjør det til det. Du sier det jo selv "Jeg forstår at det ikke er så greit for barnehagen at folk kommer og går i tide og utide...".

Skrevet

Ja, synes du er litt kravstor nå ;)

Skjønner godt du vil de skal få litt pappatid den perioden han jobber kveldsskift men hvis de sover til 9 tiden, hvor mye tid blir det egentlig på morgenen selvom du leverer senere?

Er nok en grunn til at de fleste barnehagene har kjernetid. For at det skal bli enklere for de ansatte å planlegge turer etc og også kunne ta spontanturer om de får et innfall eller blir invitert med på noe.

Om det er greit for barna dine å bare bli plassert på en annen avdeling er det ikke sikkert det er greit for den andre avdelingen utfra bemanning og om de skal finne på noe spesielt.

Eller om dere ringer og sier dere kan levere et annet sted må en ihvertfall tenke på at barnet da er kledd og har med seg de tignene som er nødvendig som kanskje barnehagepersonalet da ikke har pakket med.

Har erfaring med at min gutt ofte havner litt utenfor hvis han kommer så sent at de fleste er i lek men det er jo veldig forskjellig fra barn til barn da.

Men om barna dine trives med dette og ikke har så behov for de mest faste rutiner OG du og barnehagen klarer å komme frem til enighet er det jo ikke noe bedre enn det.

Skrevet

Mente selvfølgelig at barnet er kledd riktig utfra hvor de er, regner med dere husker å kle barna på morgenen he he!

Skrevet

Når man takker ja til en barnehageplass så aksepterer man vel automatisk dets vedtekter og regler. Dvs at man må respektere kjernetiden. Selv om barna dine må tidligere opp så trenger de jo ikke å stå opp så veldig mye tidligere. Du skriver jo selv at du er der rundt 10. Da er det vel bare å vekke de en halvtime tidligere så er dere der til rundt 09.30. Det må vel ikke være enten-eller.

Skrevet

Nei jeg synes på ingen måte du er storforlangende. Har heldigvis ikke liknende holdninger i vår barnehage men jeg leverer før 09.30 hver dag alikevel. Da det er samlingstund, og det synes hun er så stas.

Det er mye viktigere at barna får sett litt til faren sin synes jeg! Dessuten er det deilig å slippe å stresse når det strengt tatt ikke finnes noen god grunn til å stresse. Barna begynner på skolen fort nok, og da finnes det jo ikke rom til å somle og kose seg om morgenen lengre.

Har de ikke faste turdager i barnehagen? Kan du ikke isåfall få et telefonnummer og finne ut hvor de er?

Skrevet

Jeg synes heller ikke du er for kravstor.

Barnehagen er et frivillig tilbud, ikke obligatorisk. Man skal da kunne velge selv hvor stor del av tilbudet man vil benytte seg av.

Jeg jobber selv i bhg, og stiller meg helt bak LOTP sitt innlegg lenger her oppe. Sånn er det også hos oss, og det gir faktisk ingen problemer i barnehagehverdagen.

Skrevet

Frivillig tilbud ja, men når du inngår kontrakt med barnehagen så sier du ja til de rammer og vilkår den barnehagen har.

MEN om barnehagen takler at flere foreldre av og til eller oftere kan styre hverdagen sin litt mer i barnehagetiden så er jo det flott :)

Skrevet

Jo, du har sikkert forsåvidt rett i det.

Jeg er nok ikke helt objektiv her;)

Saken er den at jeg synes at kjernetid er en gammeldags måte å drive barnehage på. Jeg regner med at mange flere barnehager i årene fremover vil bli mer fleksible i forhold til brukernes (barn og deres foreldres) behov.

Skrevet

Det tror nok ejg og vil skje, ser for meg at barnehagene vil få flere timer åpne/eventuelt noen kvelder og da blir det ikke enkelt å opprettholde kjernetid.

Men sånn som det er idag så tror jeg at noen barnehager er nødt for å holde litt struktur, he he :)

Skrevet

Usj, er slike tråder som får meg til å grue meg til ungene begynner i bhg. Har søkt de inn fra sommeren, og da vil de være 3år og 1,5år.

Jeg vil jo ha de hjemme om vi skal finne på noe gøy/spennende. Og som deg, så har jeg unger som ikke står opp før mellom 9 og 10!

Håper de har en fin løsning på sånt i den bhg vi har søkt på;-)

Regner med det blir endel fridager innimellom nemlig, siden pappan er hjemme 4uker fra sjøen og sikkert vil finne på noe med de!

Skrevet

Mom2two:

Nå synes jeg det blir feil å sammenligne bhg og skole. Bhg er noe du selv velger mens skolen er obligatorisk. Regner også med at barnas søvnmønster og behov endres i takt med at de vokser.

Selvfølgelig hadde det vært enklere å være hjemme for min del når man levere så sent. Men guttungen har stor glede av å leke med andre barn noen timer så da gjør vi jo det.

Jeg har muligheten til å levere sent og hente tidlig og det passer vår familie utmerket. Eldstemann har nedsatt imunforsvar og er mye dårlig pga allergi. Har derfor ikke behov eller ork til lange dager i bhg. Har stort behov for å hvile og sover derfor mellom 12-14 timer pr natt, spesielt etter en dag i bhg.

Har selvfølgelig snakket med pedleder om dette, og så lenge guttungen ikke har noen problemer med å komme inn i leken når han kommer så sent kommer vi til å forsette med å ta det i hans tempo.

Pga allergi har vi hatt store problemer med ernæring og for oss er det viktig at han spiser en solid frokost hjemme før han kommer i bhg, etterom det han spiser der er veldig begrenset. Bruker også mye tid på det, og prioriterer dette framfor kjernetid.

Selvfølgelig synes jeg det er koselig å tilbringe tid sammen med barna mine og ha en rolig morgen. Jeg har ikke fått barn som bhg skal oppdra og ta seg av.

Vi er alle forskjellige og har ulike behov.

Skrevet

Selv om barnehagen er et frivillig tilbud, så er det jo et tilbud som skal tilpasses mange barn med ulike behov. Sier seg selv at man må ha noen felles kjøreregler som f. eks kjernetid, fast tid for måltider osv.

Hva om alle ønsket å spise til ulik tid? Være ute til ulik tid?

For meg høres det ut som du nå bare la inn det med allergien som et argument i ettertid, for det var ikke noe du nevnte som et problem til å starte med.

Det er ikke for mye forlangt at man leverer til kl. 9.30. De dagene du ikke greier levere til den tiden er vel bare å være hjemme da?

Og jo, synes man kan sammenligne med skolen. Jeg tror faktisk de barna som ikke er vant til faste rutiner og mønstre i forhold til å stå opp, måtte være et sted om morgenen osv., er de det også blir vanskelig for på skolen. Det er jo ikke akkurat snakk om å levere kl. 7 her, men du sier det er vanskelig å levere før kl. 10. Da har dagen begynt for de fleste for mange timer siden.

Det er da bare å vekke før da, hvis barnet ditt trenger så himla lang tid på frokosten. Eller legge før? Evt. ta en dupp midt på dagen.

Skrevet

PS. Den siste kommentaren velger jeg å overse. Den begynner å bli gammel i disse debattene.

Jeg synes forresten fortsatt det høres mer ut som dine behov enn ungenes, men meg om det.

Skrevet

Nei, syns ikke du er krav stor. Er ped leder i bhg og syns at dersom barna takler det ( er noen som ikke klare å komme inn i lek når de kommer seint) syns jeg at bhg er et tilbud dere betaler for og kan bruke i den grad dere vil...

På mi avd gjør vi det slik at vi henger opp lapp, pluss at det står på mnd plan når det er tur...Og siden som oftes hele bhg går, er det slik at kommer noen etter til henger det lapp på hvor vi er og så levere foreldrene barna der....

Skrevet

Jeg synes hverken barn (eller foreldre) har vondt av å tilpasse seg et fellesskap.. Er ikke det noe av problemet med den oppvoksende generasjonen? En haug med unger som har vokst opp i den tro at de er verdens navle og alle planetene går i en akse rundt egoet deres?

Hvordan skal disse barna tilpasse seg en skolehverdag? Jobbhverdag? Førstegangstjeneste (for menn)?

Det sies at man i arbeidslivet allerede ser konsekvensene av barn som er oppdratt på denne måten. De greier ikke tilpasse seg det å ha en sjef, faste arbeidstider, begrenset med feriedager/fritid osv. De skal liksom ha alle fordelene uten å yte noe.

Jeg synes det har gått alfor langt, jeg, tankegangen om at alle barn skal høres til enhver tid og i alle saker, man skal tipptåe rundt barnet som for all del må slippe å føle smerte, ubehageligheter, stå opp før de våkner osv.

Wake up and smell the coffee, man er faktisk del av et større fellesskap, og det skal de være et helt liv.

Skrevet

Der sa du det jeg ikke orket å skrive Mom2Two. ;o)

*signerer*

Skrevet

NYDELIG skrevet Mom2Two!! Jeg er så vanvittig lei av at folk ikke klarer å forholde seg til tider og viser null forståelse når de ikke blir møtt med velvilje ifht til sine preferanser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...