jentebanden Skrevet 7. april 2010 #1 Skrevet 7. april 2010 Med jevne mellomrom jobber mannen i huset kveldsskift, da ei uke i strekk. Denne uka lar vi barna sove til de våkner av seg selv, og ikke noe stress på morgenen. Er vel i barnehagen rundt ti, noen ganger tidligere, noen ganger senere. Nå har barnehagen antydet at de "må" være i barnehagen før halv ti, i tilfelle de skal på tur. Jeg forstår at det ikke er så greit for barnehagen at folk kommer og går i tide og utide, men jeg syns det er så dumt å stresse ungene de dagene de kan ta det med ro, når pappa'n er hjemme. Det må da være mulig å løse dette på en eller annen måte? De er så mye på kryss og tvers av gruppene ellers, at det er ikke noe problem for barna å komme på en annen avdeling. Men, skjønner at det blir vanskelig hvis det er mange som skal ha "egne regler". Er jeg storforlangende, som ønsker å levere ungene når det passer oss, til ungenes beste?
velsignet med to Skrevet 7. april 2010 #2 Skrevet 7. april 2010 Må si jeg synes du er litt storforlangende da ja, særlig om det er ofte det er snakk om. Vår bhg. har en kjernetid fra 09.30-14.00. Kommer de senere enn 09.30 av en eller annen grunn må det gis beskjed om så tidlig som mulig, og skal de hentes tidligere må det også gis beskjed om, da de ofte er på utflukter rundt omkring i nærområdet. (Vi kan jo også avtale at vi leverer eller henter der de er på tur, men det er vel ikke så praktisk mht. ekstra tøy e.l. som medbringes eller skal være med hjem).
Cecelia & jentene Skrevet 7. april 2010 #3 Skrevet 7. april 2010 hos oss er det slik at man skal gi beskjed om man kommer senere enn halv ti....skal vi på tur og slikt så går man som oftest halv ti! selv om det ikke er noe problem for barna å komme på andre avdelinger så er det eks antall barn i forhold til voksne på avdelingene. og da kan de ikke bare ha andre/flere barn fordi de andre gruppene er på tur. det skal ikke være noe problem at de kommer senere,men ring å gi beskjed. og skal gruppen noe spesielt så ville jeg levert de til halv ti. de skal vel ikke noe spesielt hver dag?
Trultemora er presseklar!! Skrevet 7. april 2010 #4 Skrevet 7. april 2010 Hvis barnehagen har kjernetid fra 9.30 så bør ungen så langt det er mulig komme dit til den tiden, om du vet at du ikke kommer før kanskje etter 10 så bør du ringe barnehagen og si ifra!
melkekua™ Skrevet 7. april 2010 #6 Skrevet 7. april 2010 Du er storforlangende. Det er en annen grunn også, som regel klokka 10 starter grupper, aktiviteter osv, det er ikke morsomt for barnet om det kommer midt i. Da vil som regel levering trekke ut også, det blir lettere hyl og gråt. Så det å levere tidligere har gode fordeler, selv om dere får en kortere morgen ;-)
jentebanden Skrevet 7. april 2010 Forfatter #9 Skrevet 7. april 2010 Jeg forventer absolutt ikke at de skal vente på oss altsa. Jeg har ikke fasiten på hvordan dette skal løses, men hadde liksom håpet at det løste seg uten for mye styr. Avdelingene er delt inn i flere grupper, og det er bare en av disse som er på tur i gangen. De har en fast turdag, men kan godt gå på tur de andre dagene også. Hadde jo håpet at dere kunne vært litt enig med meg da! Neida, skjønner at det er litt vanskelig, men hater å vekke ungene når det ikke er nødvendig.
Gjest Skrevet 7. april 2010 #10 Skrevet 7. april 2010 Synes du ser saken bare fra din side. Barnehagen har mange barn å ta hensyn til i løpet av en dag. Så 30 min mindre på morgenen for deres del er jo et lite offer i motsetning til at de muligens ikke kommer seg på tur med de 18 andre eller må stresse hele gruppen for å få gjenomført sine planer. For det er slik at det skal være så og så mange barn pr voksen på de andre gruppene og dette er planlagt i lang tid i forveien. Som du selv sier også er det kjempe vanskelig å drive og planlegge barnehagedrift hvis alle har "egne regler". Det er svært vansklig å holde oversikt, og å utføre en forsvarlig planlegging av pedagogisk opplegg. Masse vi som foreldre tror er relativt enkelt å planlegge eller gjenomføre, men som krever litt. Prøv du å organsisere 6 stk 4-5 åringer på tur alene for eksempel for det er så mange barn pr voksen. Det hele lar seg sikkert løse ved at dere sier fra i god tid eller leverer barna på turstedet.
Gjest Detverkeribakhodet Skrevet 7. april 2010 #11 Skrevet 7. april 2010 må nok si meg enig med de over her... desverre...
sprudle79 Skrevet 7. april 2010 #12 Skrevet 7. april 2010 Enig med de andre her; du er for kravstor. Kan ikke vente at hele avdelingen skal tilpasse turer og bemanning til slik det passer dere.
Mille** Skrevet 7. april 2010 #13 Skrevet 7. april 2010 Nå har jeg aldri hatt problemer med at jeg må vekke ungene til noe som helst, siden de er morgenfugler begge to. Når kl er halv 10 er vi for lengst klare til en ny dag. ;o) Skjønner det må være surt å vekke ungene da, men hva med å legge dem tidligere, så de våkner kvikke og opplagte av seg selv, i god tid til å gå på tur med barnehagen? )
Makko med to små gutter Skrevet 7. april 2010 #14 Skrevet 7. april 2010 "utrolig irriterende for de som jobber i barnehagen å stå å vente på barn som ikke kommer før lenge etterpå.".... -Slik holdning har barnehagen vår og, men sorry jeg har INGEN forståelse. Man har de barna man har, og om det er gjort klar for foreldrene at halv ti gjør vi oss klar for tur/samlingsstund etc får foreldrene selv ta konsekvensene av det. La oss si at barnehagen drar på tur halv ti, og jeg ønsker å levere kl ti. Da er det MIN oppgave å finne ut av hvor barnehagen er, og sørge for at ungen min blir levert der med korrekt antrekk. Og en unge kommer ti min for seint til en samlingstund eller går glipp av det hele kan da ikke ha noe å si! Dette er å lage problemer av ingenting. Vi får kjeft om ungen blir levert 5min for seint i fht fristen for frokost, for "vi har det så travelt", sier de der de sitter med 4 unger (hvor av to av dem leker alene på et annet rom), en ansatt ved bordet, en på en benk med kaffekoppen og en som står og taster på en telefon.
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 7. april 2010 #15 Skrevet 7. april 2010 jepp,synes du er det ja. grunn: fordi bhg må tenke på alle barna,ikke bare på dine,og har de tur så burde alle barna være i bhg til det og det kl.slette,så alle får være med. her er det slik at er det tur og vi kommer etter kl 10,og ungen skal være i bhg,må vi selv gå/kjøre de dit hvor de andre er, rett og rimelig synes jeg,hvorfor skal en hel bhg måtte vente på meg,fordi ungen mine skal få sove litt lengere enn morgen.
jentebanden Skrevet 7. april 2010 Forfatter #16 Skrevet 7. april 2010 Det er vanligvis ikke noe problem, men denne uka er de i påskeferie-modus, og halvsyke, så de er litt urolige på natta. Derfor er all søvn kjærkommen. Forrige gang han jobbet kveld var også etter ferie, så de hadde snudd døgnet litt. Da passer det godt med late morgener og kortere barnehagedager.
ღ Juksemaker pipelort +spire ღ Skrevet 7. april 2010 #17 Skrevet 7. april 2010 Nå svarer jeg som førskolelærer, og ikke mamma. Det er ganske vanskelig for oss i bhg hvis vi ikke vet når barna kommer. Det er vanskelig å planlegge turer, aktiviteter osv. Vi har kjernetid mellom 10 og 14, og det er da vi er avdelingsvis med samlingssunder, mat osv. Ellers er vi også på kryss og tvers resten av dagen. Men du må huske på det, når du skriver at det ikke er noe problem for barna at de kommer på en annen avdeling hvis barnas avdeling er borte; Det kan bli et stort problem for den andre avdelingen hvis de plutselig, over flere dager i strekk og med jevne mellomrom må gå med 2(?) barn ekstra fordi dere vil ta det med ro hjemme.. Avdelingene er bemannet utifra barnegruppa, og det å gå med ekstra barn er ganske krevende over lengre tid. Det vil da gå ut over enten deres barn fordi den andre avdelingen ikke har tid til deres barn, eller så kan det gå utover den avdelingens barn som må dele "sine" voksne med ekstra barn. Dette er litt satt på spissen, men det kan fort bli litt dårlig stemning hvis personalet blir slitne av å ha ekstra barn. Og hva skal bhg gjøre hvis det da kommer 4-5 foreldrepar til og vil ha det så fleksibelt? Det vil da føre til at bhg ALDRI kan finne på noe utenfor bhg, og DET er jo ikke noe positivt heller.... Men når det er sagt; Får dere månedsplaner el.l sånn at dere vet hva som skjer de enkelte dagene? Det er jo en mulighet at dere kan foreslå det. Da vet dere hva som skjer hver dag og kan komme tidligere med barna de dagene det er noe spesielt. Vi har feks fast turdag på onsdager, men vil jo også ha muligheten til å være spontane! Når det gjelder barna ang det å komme sent (når kommer de i bhg når pappa'n er hjemme?), er at det kan være vanskelig for dem å komme inn i etablert lek. Det kan ofte være veldig sårt for barn. Hvor gamle er de? De andre barna som har kommet tidligere har etablert god lek, funnet lekekamerater osv. Jeg ser det på de som kommer sent hos oss også, at de sliter med å komme inn i lek. Ofte kommer de rett til samlingsstund, og er IKKE klar for det siden de har lyst til å leke først. Da blir heller ikke samlingsstunden god for disse barna. Jeg foreslår at du snakker med pedagogisk leder og legger det fram sånn som du har gjort her. Det er ikke sikkert bhg er klar over hvordan dere tenker. Dessuten kan de ha sett at (kanskje) barna ikke kommer godt inn i lek når de kommer så sent, og vil gjøre dagen bedre for barna deres. Lykke til!
ღ Juksemaker pipelort +spire ღ Skrevet 7. april 2010 #18 Skrevet 7. april 2010 Hehe, ser at jeg har brukt så lang tid på å svare at det er maaaange som har svart deg
jentebanden Skrevet 7. april 2010 Forfatter #19 Skrevet 7. april 2010 Jeg forventer ikke at noen skal endre planer eller ta hensyn til noe som helst, men hadde håpt det var mulig å løse det på et vis. Det er helt greit at de går glipp av turer eller aktiviteter ved å være hjemme, det syns de selv også. Jeg kan godt levere de en annen plass, det er ikke noe problem. I dag sov de tre timer lengre enn de vanligvis ville gjort, og det syns jeg de skal få lov til.
jentebanden Skrevet 7. april 2010 Forfatter #20 Skrevet 7. april 2010 Jeg skjønner veldig godt alle argumentene deres altsa. Likevel kræsjer det litt med det jeg ønsker å gjøre, derfor er det greit å spørre dere her inne. Det er kanskje snakk om et par dager pr mnd, og ungene er superfornøyde med å ha det slik, og slir godt inn i leken når de kommer i bhg. De har fast turdag, men det var greit om de var der tidlig hver dag, i tilfelle de skulle på tur de andre dagene også. Men jeg skjønner at de må tidlig opp i morgen! Takk for svar, damer!
trollmor & trollungene Skrevet 7. april 2010 #21 Skrevet 7. april 2010 Vi har samme "problemet". Barna legger seg mellom 19-20 og sover som regel til 08 - 0830. Etter at vi stilte kl har de begynt å sove ennå lengre, ofte til 09 - 0930. Har store problemer med å være i bhg til kjernetid. Minstemann går i fambhg. Sender som regel en sms når de har stått opp om at han kommer senere. Forventer ikke at de venter eller utsetter dagens planer. Eldste er i en annen bhg. Har gitt beskjed om at vi kommer sent stort set hver dag. Har mnd plan og prøver å få til å være der til kjernetiden når det er turdag. Forventer heller ikke her at de tar hensyn til mitt barn og venter. I dag feks kom de i bhg henholdsvis kl 11 og 1130. Eldstemann fikk derfor ikke værtmed på tur. Bhg løser dette ved å la et annet barn få hans plass. Må også nevnes at han er veldig tilpasningsdyktig og slår seg fort til ro. Har ingen problemer med å komme inn i leken. Avdelingene er delt over 3 hus som igjen ofte deler seg i to grupper. Så det er små forhold. Synes vi er utrolige heldige som slipper hverdagsmaset med å vekke trøtte barn med resultat at det blir bare mas og grinete unger. De er som regel i bhg 4-5 t de dagene de har plass, og det er mer enn nok. Slitne og fornøyde gutter etter endt dag.
ღ Juksemaker pipelort +spire ღ Skrevet 7. april 2010 #22 Skrevet 7. april 2010 Vet du, jeg synes du skal ta det opp med bhg jeg. Kanskje dere finner en løsning som passer begge parter? Som mamma så skjønner jeg deg jo. Jeg synes jo egentlig at begrunnelsen til bhg om at det er greit de er der tidlig i tilfelle de skal på tur er liiiitt tynn også. Man planlegger jo noe også, man tar jo ikke en tur sånn helt på sparket hver eneste dag. Ellers, hvis du vet at dere kan ta det rolig neste morgen, så kan du jo spørre når du henter, om bhg skal noe spes dagen etter, og heller si at da kommer dere senere hvis de ikke skal noe. Jeg synes ikke bhg skal være helt supervrang heller, vi skal jo være brukervennlige
LOTP i Barneparadis<3<3<3 Skrevet 7. april 2010 #23 Skrevet 7. april 2010 I vår bhg er det heldigvis ikke noe som heter kjernetid. Ingen kjefter fordi ungene blir levert når det passer meg osv. De har faste ukeplaner som vi foreldrene kan planlegge utifra. Bhg har en styrer som skjønner at foreldre som jobber skift også har lyst til å tilbringe tid sammen med ungene sine. Styrer synes ikke det er viktigere at ungene er i bhg enn at de kan kose seg hjemme ved behov og lyst. Tror ikke dette er så vanskelig å få til for de fleste barnehager i et moderne samfunn hvor vi alle absolutt ikke er like og heller ikke har like behov.
NormaJean Skrevet 7. april 2010 #24 Skrevet 7. april 2010 det jeg stusser mest på her er: sover ungene dine virkelig så lenge??? kan vi bytte? vææææær så snill? her var lillemann feks lys våken kl 04.45 i morges! det er tortur!
Mom2Two Skrevet 7. april 2010 #25 Skrevet 7. april 2010 Jeg synes det høres mer ut som ditt beste enn ungenes beste. Barnehagen har jo sitt program, og man må på en måte enten velge å være en del av det eller la være. Jeg skjønner kjempegodt at barnehagen må ha en tidsfrist der man må ha levert (med mindre man skal til legen eller noe). Det er helt vanlig. Hvordan kan det være stress å levere til 9.30? Da kan de vel like gjerne være hjemme den dagen da. Du er ikke den eneste som har barn der, og de må ha litt felles kjøreregler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå