Gå til innhold

Er du for eller i mot FEBER-metoden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror jeg har nok barn til å vite forskjell på gråt.

Jeg tror ikke mitt barn på 6 mnd skriker i sengen for å være trollete og ikke vil legge seg. Da er det en annen grunn til at det skriker.

Et barn på 2 år vil kanskje kunne krokodilleskrike i en slik situasjon, men har aldri opplevd mine barn gjøre det.

Som jeg sa, ferber er sikkert ok hvis man gjør det helt riktig, slik som sikkert du og tigerpote gjør. Men jeg ville aldri utsatt mine barn for den metoden. Heldigvis velger man selv hva man utsetter sine barn for.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At du er så bastant og sier at noe er "feil" med rutinene eller menneskene om barna gråter ved legging, blir feil i mitt hode iallfall. Å gråte litt når de skal legge seg er helt normalt, i følge hs. Det finnes ingen fasit på rett og galt hva angår legging eller oppdragelse. Det å finne søvnen selv ved legging er noe som må læres, og spedbarn følger gjerne sin egen rytme. Noen sover hele dagen og er mest våken nattestid. Det er forskjell på spedbarn og babyer på 4-5 mnd og opp. Babyer er ikke utspekulerte og onde, men viljesterke, JO det er de! Da Vesla var et spedbarn, bar vi henne på skift i de fire første ukene. Hun sov bare da eller om hun fikk ligge oppå brystet vårt. Det er greit. Men sånn går det faktisk ikke an å ha det i månedsvis, da hadde vi blitt sprø. Alle trenger søvn. Jeg følger de råd jeg har fått fra helsestasjonen, jeg stoler på at de kan sitt fag. Selvsagt tenker jeg selv også, jeg hadde ikke orket å gjøre noe som jeg følte var helt feil. Som jeg har skrevet lengre opp, hadde ikke JEG orket å la henne skrike ALENE på et mørkt soverom. Det er det heller ingen som har anbefalt til meg.

Uansett om du Voyeur mener at vår metode var feil, virket det her, og leggingen går så mye mye bedre. Det hender hun skriker litt nå også, men da gråter hun litt, vrir på hodet, gnir seg i øynene, gråter litt, gnir seg osv, før hun sovner. Kan nevne som eksempel at hun våknet i sted, men da ble hun tatt opp, fordi jeg hørte/forstod at hun var sulten. Etter pupp, sovnet hun mens jeg pakket henne inn i teppet og dynen. Jeg rakk altså ikke engang å gå ut før hun sovnet. Jeg mener også at det må skilles mellom de ulike typer gråt. dersom gråten blir hysterisk, noe den så og si aldri blir, tar jeg henne selvfølgelig opp, uansett.

Skrevet

MÅ bare kommentere den uttalelsen fra en "forsker" som fikk tilsendt opptak av babygråt:

Hvordan i alle dager klarer dere å måle smerter gjennom kun lyd? Smerter er fysiske må du skjønne, det går ikke an å påvise smerter bare gjennom lyd!

Hvis jeg har vondt i fingern eller magen og sender deg et opptak av at jeg snakker eller krangler med noen, så skal altså dette her slå ut på det sci-fi apparatet ditt slik at du kan se hvor jeg har vondt, og det at det faktisk er vondt?

Nei, det der er bare tull, kom med noe troverdig om du først skal juge på deg forskning for å underbygge dine synspunkt, for det der ble for dumt.

Skrevet

Jeg er MOT at Ferber-metoden benyttes på meg.

Skrevet

Hva er verst - å skrike et par kvelder i kanskje et par timer til sammen MED hyppig tilsyn fra foreldrene, eller sitte på mamma og pappas fang i timesvis HVER kveld og skrike (ja for noen barn gjør faktisk det) og ikke klare å finne roen til å sove? Hva gjør det med små barnehjerner å ikke sove nok?????? DET er et spørsmål ikke en eneste ferber hater har klart å svare godt på.....

Skrevet

Jeg skjønner nå at det er skummelt å la ufaglærte bruke ferbers metode uten videre oppføling, dere skjønne jo rett og slett ikke hva det går ut på. Dette er IKKe enn metode hvor du lar barnet gråte uhemmet!

Hvis du føler deg ukomfertabel og usaikker på å ta i bruk metoden skal du ikke gjøre det. MEN blir denne metoden brukt på en fornuftig måte kan den være et fint og efektivt verktøy.

Skrevet

Mine barn er også lykkelige barn som er glade for å gå å legge seg. Men min elste sønn hadde en trassig periode rundt 8 mnd alder. Og jeg kan skille mellom når han vil ha viljen sin og når han trenger meg. Han får selvfølgelig sitte på fange å gråte hos mamman sin når han trenger det.

Det viktigste i mine øyne er at barn blir møtt med en reaksjon når de gråter, MEN de trenger ikke bli møtt med reakjonen "Ja du skal få viljen din" For barn i 6 -8 mnd kan begynne å skjønne hvordan de kan bearbeide foreldrene sine.

Når jeg benyttet meg av ferber var jeg inne hos gutten min ofte, og beroliget han. Jeg var sliten og lei meg, men jeg hadde et smil om munnen og rolig avbalansert stemme som fortalte gutten min at han måtte sove nå. Med omsorg og kjærlighet strøk jeg han over kinne og bredde dynen over han. Han roet seg, men begynte igjen flere ganger, og jeg var inne hos han gang på gang.

Jeg vet at han helst ville sitte på fanget i stua sammen med meg og pappa. Andre ganger kunne jeg høre han gråt mere fortvilet og da var selvfølgelig ikke ferbers metode noe alternativ.

Jeg ønsker ikke å tvinnge denne metoden på noen. Men det jeg ønsker er at folk kan godta at noen velger å bruke den når de har vurdert seg frem til at det vil være riktig for deres barn.

Ferbers metode er på ingen måte det samme som bestemors "la han bare skrike til han sovner metode"

Skrevet

Sterkt i mot.

Ferber har sjølv gått tilbake på teorien og fraråder den.

Pedagoger har eg liten tiltru til lenger. Dei er kjappe med å rope ut: eg er utdanna pedagog så dette veit eg og har rett i! Og er lite lydhøyre for andres meininger

Vell, man kan ikkje utdanne seg til alt her i verden.

Skrevet

Bedre for eit barn å sitte på fanget til far/mor enn å gråte aleine uansett. Det har med utskillelser av horomer i hjernen å gjere.

Skrevet

Ja kanskje i forhold til gråtingen - men hva med mangel på SØVN????????????? Hvorfor er det ALDRI noen av dere anti ferbere som svarer på dette?? Jeg vet selv hvordan jeg sliter når jeg får sove for lite - vi ser jo x antall innlegg om dette fra nye mødre her inne på bam hver eneste dag - så hvordan er det da for små hjerner som virkelig TRENGER søvn å ikke få sove nok? ER det da virkelig bedre å sitte på et fang og skrike i timesvis hver eneste kveld, enn å skrike en halvtime med tilsyn og så sove godt resten av natta.. (og påfølgende netter....)

Skrevet

Mye bra info her men jeg ville aldri ventet lenger en 5 min. 5 min er lang tid for et lite barn.

Skal du gå inn til barnet hvert 5 min har du en skikkelig jobb foran deg, men er du villig til å ta jobben tror jeg problemet løser seg fort.

20 minutter høres helt horibelt ut!

Skrevet

Og selvfølgelig mener jeg ikke at barn i 6-8 mnd har onde hensikter. MEN de har vilje. Det er de medfødt. Etterhvert som de lærer og utvikler seg forstår de at de kan få igjennom sin vilje og bearbeide sine foreldre. Det er ingen ting ondskapsfult i det. Det er en naturlig utvikling, da barnet hele live streber etter å bli mer og mer selvstendig og frigjøre seg fra sine foreldre.

Denne utviklingen ser du igjen og igjen. Når barnet kommer i trassalderen er det heller ikke snakk om ondskap. Det er fremdeles snakk om et medfødt behov for å frigjøre seg fra foreldrene.

Barn har store ønsker om å ta egne valg og avgjøreløser. Dessverre er ikke alltid barn i stand til å ta de beste avgjørelsene for seg selv, og de må derfor veiledes av oss voksne.

Les alle innleggene mine, før du dømmer meg nord og ned!

Skrevet

Jeg orker ikke lese alle innleggene her... Men jeg har brukt metoden. Det var mye jobb, men absolutt hvert det. Barne mitt er nå trygg og fornøyd og sover godt om natta.

Du bør jo vurdere barnet ditt først før du benytter deg av denne metoden.

Skrevet

Sovlillebaby er jo bare oppgulp fra masse forskjellig, og det er helt tydelig at forfatteren av denne siden bare har et barn. Si meg, kamilla- mor, kone og lege- hva gjør man når tvillinger på en mnd må ammes og storebror på 11 mnd nekter og sove og hyler og skriker, og mannen er på sjøen?

Hmmmmmmmmmm.

Skrevet

For en overveldene tråd... Så mye frem og tilbake. Og så mye hissige kjæringer... Ikke godt å ta noe stanpunkt ut i fra dette.

Skrevet

Jeg er fullstendig imot Ferber fordi:

- de aller færreste vet hva metoden er og hvordan den skal brukes (ikludert helsesøstre og andre faglærte)

- Ferber selv (i 2007) kom med sterk kritikk av sin egen metode og reviderte hele boken sin

- Her inne sitter det en gjeng damer som ikke har peiling og leker russisk rulett med sine barn fordi de har hørt at Ferber er så bra.

- Søvnproblemer hos babyer og små barn kanvære utrolig komplekse og det er kun et fåtall av tilfellene Ferber sin metode skal benyttes på (ifølge Ferber selv).

Skrevet

Drøyt å hevde at man leker russiskrulet med barna sine på grunn av at man velger å bruke denne metoden.

Det høres ut på deg som om mann må være fagmann for å i det heltatt kunne legge barna sine for kvelden.

Hvilken metode mener så du er den riktige?

Skrevet

Jeg synes det er rart at ferber har trukket tilbake denne metoden. Jeg kjøpte en bok i fjor med, den omhandlet barn og søvnproblemer. Der var ferbers metode sterkt fremhevet og godt forklart. Der var det ikke nevnt noe om at metoden ikke anbefales lenger.

Jeg synes det er stor forskjell på Ferbers metode og den metoden som antagelig ble brukt på de fleste i vår generasjon. Nemelig : La dem sklrike til de sovner metoden...

Rart det ikke er mere skada folk rundt om kring......

Skrevet

Jeg bryr meg ikke. Jeg har benyttet en metode nok så lik ferber, og jeg har en god følese i magen. Jeg vet at barne mitt føler seg trygg. Og nå sover h*n godt og rolig uten noe tull.

Alle får gjøre som de vil for min del. Men det hadde vært fint om folk kunne vise litt respekt og toleranse for andre.

Skrevet

Ondskapen lenge leve. Triste greier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...