Gå til innhold

Er du for eller i mot FEBER-metoden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Feber-metoden er en metode for å få barn til å sove, for de som ikke vet hva det er.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Haha, ja, jeg stiller meg høyst skeptisk til å gi barn feber for å få dem til å sove. =)

Skrevet

Tydelig at det må spessitiserers litt da:

Hvis barna gråter når du legger dem skal du gå inn være trygg og rolig i stemmen, og gå fort ut igjen (selv om de gråter)

Du går først in hvert 2. minnut, deretter hvert 4. så hvert 6. Ikke vent mere enn 6 minuter, det kan virke som veldig lang tid for et barn.

Mange som benytter denne metoden, men også en del skeptikere...

Hva mener du?

Skrevet

Det var godt du forklarte det HI, feber-metoden er fullstendig ny for meg....

Blir ikke mye soving her i gården da, ikke ofte lillegutt har feber.

:-D

Skrevet

Puhh, virkelig godt at du spessitiserte det for oss!

Skrevet

Poenget er vel at det heter feRber og ikke feber ;) Derav de ironiske svarene du har fått.

For å svare på spørsmålet, vi brukte en variant av denne metoden på gutten vår da han var 7-8 mnd - første kvelden tok det 30 min før han sovnet, andre kvelden 14 min og siste kvelden 4 minutt. Etter dette har han vært lett å legge...

Skrevet

Ha ha, jeg ler meg ihjel :-)

Du snakker om Ferber, ditt nek....

Skrevet

Bestialsk, grusom og utdatert metode som pleier foreldrenes ego og latskap. Det gagner ikke barnet, det fører til utrygge barn, mere trass og potensielle psykiske lidelser senere i livet. Det øker også risikoen for krybbedød radikalt. Les mer på www.sovlillebaby.com

Skrevet

jeg er ENIG, det fungerte godt for oss med en viljesterk jente i hus :)

men da hun kom seg over grindsengen var det ikke vits i lengre :) så vi ligger nå med henne til hun sovner. synger en sang eller 10 , og leser litt bok og så er det natta. da legger hun seg (som oftest fint) ned , og sovner innen 10 min. da er det ikke noe problem for oss å være der til hun sovner :)

Skrevet

må du gi deg :)

Skrevet

lilletoa.. Vær så snill å les litt forskning på dette før du gidder å uttale deg.Er du en av de som mener barn har godt av å gråte for å trene lungene også eller?

Skrevet

Jeg synes at det er på grensen til psykiskishandling å utsette babyer for denne "metoden". Babyer skriker pga primærbehov.

Vi har slitt mye med sovingen, men denne skrikekuren har aldri falt meg inn engang. Her har vi heller samsovet og ammet de første 8-9 månedene og innført tid i egen seng fra 6 måneder. Alle tre flyttet inn på eget rom fra rundt 9 måneder. Vi leser/synger om kvelden og de har som regel sovnet før vi er ferdig.

Skrevet

Anonym 12:11

Dette er det dummeste jeg har hørt!

Sønnen vår lærte seg å sove med den metoden, og den fungerte helt utmerket. Han er nå en veldig godt oppegående og smart gutt på 4 år som tydeligvis ikke lider av hverken psykiske problemer, ikke er utrygg, og som heller ikke er blitt offer for krybbedød. :-)

Og hvordan støtter den metoden opp under latskap? Det er ikke mye sjans til å være lat når en skal inn og trøste hvert 3. til 5. minutt !

Det finnes ikke noe som helst galt i å lære barnet å sove, hvis en ikke tar tak i det så ender en i verste fall opp med ettåringer som er altfor glad i å være oppe til langt på natt, og de kommer antakelig til å fortsette med det i mange år fremover også da.

Og du anonym 12:11... Vil du heller bruke sovemedisin for å snu om døgnet da eller? Tror de har litt mer vondt av å få medikamenter enn å ligge og gråte litt.

Skrevet

Det er fristende å skrive noe morsomt når du har skrevet feber-metoden, det heter jo ikke det. Metoden heter ferber!

Men jeg skjønner selvfølgelig hva du mener så jeg skal svare alvorlig. Aldri i livet om jeg ville bruke denne metoden på mine barn, ikke på noe vilkår.

Jeg har fire barn og har selvfølgelig erfart at alle barn er forskjellig osv, men jeg ville ikke bruke denne metoden på noen av mine barn. Jeg hadde seriøst ikke klart å gjennomføre, det strider mot alle mine mammainstinkter å la et barn ligge å gråte.

Mammainstinktene mine har jeg brukt til fulle, og restultatet er barn som aldri er noe problem å legge, selv uten gråtetokter om kveldene. Gode rutiner, konsekvente foreldre og ikkenoe slingringsmonn på leggetidene fører frem det også.

Skrevet

Jaja, hvis dette er så grusomt, hvorfor anbefales denne metoden av det meste av helsepersonell da? Og ja, helsestasjonen anbefaler det også her.

Skrevet

Dette er da ingen skrike kur.

Jeg er pedagog og jeg er for ferber.

Du kommer tilbake ofte, så du viser barnet at du klarer å sove her alene, MEN jeg er aldri langt unna hvis du trenger meg. Dermed sier du ja til å styrke barnets følse av trygghet, men nei til barnes ønske om å ta styringen å bestemme.

Ha du sier og hvordan du sier det blir i denne metoden viktig.

Ikke si: Stakkar, du må sove (med et bekymret utrykk i ansiktet)

Si: Nå må sove, natta (med et smil om munnen)

Barn tar det foreldre sier som sannhet. Sier du at det er trygt, vil barnet føle trygghet. Og husk hvordan du sier noe er viktigere enn hva du sier...

Skrevet

Godt sagt, Sylihe :-) Akkurat den fremgangsmåten er det vi har brukt på sønnen vår (gjort akkurat likt), og det har vi begynt såvidt på med jenta vår også som er 5 måneder om et par dager. Bare at vi legger henne så nært den tiden hun sovner på at det blir ikke mye skriking, hun lærer seg bare av med å sovne på armen :-)

Skrevet

Sterkt imot, enkelt og greit!

Skrevet

Jeg beklager skrivefeilen! Håper folk kan se bort i fra det å svare på spørsmålet i steden....

HI

Skrevet

min datter var 12 mnd da vi begynte med dette. gikk inn hvert minutt, ga henne en klem og sa at nå var det natt og hun måtte sove. la henne ned, tok dynen over henne og gikk ut .

et minutt seinere gikk vi inn igjen. plutselig var hun sovnet :)

men det tok bare en uke så var det over. men da hun ble 16 mnd kom hun seg over grindsengen, så da måtte vi ligge inne med henne til hun sovnet.

nå er hun 2 år og leggingen er ikke noe problem.

jeg er ikke en fæl forelder bare fordi jeg lot henne gråte i ett minutt om gangen ! hun hadde en stor viljestyrke og det var BARE derfor hun skrek. det var ikke for noe annet :) vi kjenner vår datter... hehe... men jeg hadde ikke gjort det på en 3 mnd gammel baby :)

Skrevet

Det har fungert bra for oss. Og dette er ikke noen latmanns jobb, det skal jeg si dere.

Skrevet

Så bra at du spessitiserte denne underlige Feber-metoden, hi!:D Takk for fin underholdning.

Jeg ville ikke benyttet meg av metoden, men bruker en metode som ligner, jeg lar henne gråte seg i søvn, men da er jeg hos henne hele tiden. Hun gråter da selvfølgelig ikke hysterisk, men litt nå og da før hun sovner. Poenget er å ikke ta opp et barn som først er lagt, med mindre det er sult, bæsj etc, men jeg vet ikke om denne metoden heter noe spesielt.

Skrevet

Niks, niks, niks....

Hvis du er hos barnet til barnet sovner for så å snike deg ut, vil barnet få en forferdelig opplevelse hvis det våkner å du er borte. Da vil det ved hverste fall føre til at barnet ikke tør å sovne fordi det vet at hvis det sovner forlater du h*n. Du må være erlig med barnet, dette er et spørsmål om tillit.

Dette ser jeg i barnehagen der jeg jobber også. Foreldre sier: Jeg sniker meg avgåre nå jeg, som h*n er så opptatt. Da sier jeg NEI. Du skal sdi hade. Dette handler om tillit!!

Når du sier hade får vi kanskje litt gråt med en gang, men det er bedre en at barnet plutselig opplever at du er borte, og deremed føler seg sviktet og gråter resten av dagen.

Hvis du sier hade, tar det bråket som måtte kommet, vet i alle fall barnet hva det kan forvente. Et barn som opplever at foreldrene sniker rundt, og prøver å lure dem vil alltid være på vakt.

VÆR ERLIGE MED BARNA DERES!!!

Nå ble jeg litt hissig og sint, så mulig det ble litt rotete dette...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...