Anonym bruker Skrevet 3. april 2010 #51 Skrevet 3. april 2010 trengte bare å bruke den i tre dager anbefalles!!!! barna tar ikke skade, de som sier det sier bare ting dem tror å seff så er det ikke alt passer for andre
Anonym bruker Skrevet 3. april 2010 #52 Skrevet 3. april 2010 Ja, sannheten gjør vondt mamacita? Dette er ikke noe jeg sitter her å finner på, dette er helt sant, det kan være skadelig for barnas psykiske helse å utsette de for dette i barndommen. Ta deg en liten google runde, så kan du lese all forskning som er laget om denne grusomme handlingen. Det gagner absolutt ikke barna å utføre noe sånt.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2010 #53 Skrevet 3. april 2010 Så smart å anbefale å ignorere barnas behov for å tilfredsstille egne behov.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2010 #54 Skrevet 3. april 2010 ja, angrep er tydeligvis det beste forsvar.. HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA sliter heldigvis ikke med dårlig samvittighet hehehehehehehe. du sier det jo sjøl "mest omdiskuterte metoden noensinne" det er jo INGEN som vet om dette er safet, men det har vist passet for noen!!!
Anonym bruker Skrevet 3. april 2010 #55 Skrevet 3. april 2010 Hysteriske kjerringer... Sosial læringsteori fungerer fint på alle pattedyr. Lenge siden jeg har sett så mange idotiske argument, at barna blir manisk depressive og får store psykiske traumer av denne metoden er det største pisset jeg noen gang har hørt.. Skulle likt å sett på hvilke forskningsdata som er brukt og hvilken design som ligger til grunn for både det ene og det andre her... Det som er mest skremmende er alle som blindt følger "det som er i vinden". Man forkaster eldre forskning og sluker den nye rått. (Den nye forskningen er gjerne fra USA) Vil vi at barna våre aldri skal oppleve noen form form frustrasjon overhodet og får umiddelbar tilfredstillelse av behov med en gang? Barn som aldri opplever noen form for frustrasjon vil jo kunne tåle svært lite av det når de blir eldre og må face virkeligheten. Dette skaper i allefall psykiske vansker.. (Her kan man snakke om barnemishandling - men som selvsagt er godt ment..) (Viser til psyk. bla Kernberg og Eriksson i fht dette.) Kanskje faktisk mange gjør barna sine en bjørnetjeneste i ft. dette?
LilleToa <3 AugustBaby på vei! Skrevet 3. april 2010 #56 Skrevet 3. april 2010 å herregud du som sa du skulle tenne lys for mitt fødte og ufødte barn i dag; er du virkelig helt frisk? jeg skrev lengre oppe i tråden at jeg ikke ville gjort det på en baby, men en som er 1 år gjorde jeg det på i 1 uke. hun har ikke tatt noen skade av det, og jeg lar virkelig ikke denne babyen som kommer ligge å skrike til det sovner NEI. men jeg er for denne metoden når man ser at barnet skriker kun av viljestyrke , og bruker denne skrikingen for å unngå å legge seg. mitt barn har det helt fint hun, med to foreldre som elsker henne og det gjør vi med vårt ufødte barn også... men syns du var litt vel hard i kommentaren din!
Anonym bruker Skrevet 3. april 2010 #57 Skrevet 3. april 2010 Helt enig LilleToa... Lurer på om folk her er helt i vater her, jøje meg. Men ikke ta det nær av det, det er jo bare latterlig. Ville selv aldri brukt metoden på et spedbarn, det er jo helt klart at det ikke er bra. Sier seg jo selv... Men på en 1- 2 åring ville jeg klart vurdert det om det var behov for det og det viste seg effektivt. Lurer litt på det samme som hun overfor deg. Om de tror deres bars psykiske helse vil bli så mye bedre om de ALDRI opplever frustrasjon og får umiddelbar behovtilfredstillelse...
Anonym bruker Skrevet 3. april 2010 #58 Skrevet 3. april 2010 hehehehehe..... denne feilen har jeg sagt mange ganger selv:) fort gjort!!
LilleToa <3 AugustBaby på vei! Skrevet 3. april 2010 #59 Skrevet 3. april 2010 ja, de må jo klare å lære seg å finne søvnen sin selv? vår jente våknet opp 3-4 ganger om natten og reiste seg opp og gren. vi ante ikke hva det kunne være, og tok henne oppi til oss. helsesøster sa at siden hun ikke klarer å finne søvnen sin selv på kvelden, hvordan skal hun klare det når hun våkner om natten? de fleste våkner om natten, men vi voksne snur oss bare og sover videre... det gir jo mening
Anonym bruker Skrevet 3. april 2010 #60 Skrevet 3. april 2010 ååååååå..... DU vet hva du snakker om!!! ><, man ignorerer ikke barna sine ,du mangler no i topp lokket!!! alle mennesker er forskjellige å det man gjør når man bruker ferber metoden er å lære barne å sovne alene legge h*n i våken tillstand for legger du barnet å ligger der til det sovner oxo går du ut så kan det hende at barne ditt skvetter mer av at du plutselig ikke er der enn når h*n blir lagt i våken tilstand
MamaCita81 Skrevet 3. april 2010 #61 Skrevet 3. april 2010 jeg begynte med denne metoden når eldste mann var 7mnd og brukte den på minste mann som nå er 7mnd blir 8mnd imorgen faktisk:) ville aldri brukt det før begge barna lå ved siden av oss fra de var små jenter, men nå ligger hun i egen seng ved siden av oss, men skal flyttes inn til romme til storesøster snart
Tigerpote Skrevet 3. april 2010 #62 Skrevet 3. april 2010 Mamacita kommer med mye bra informasjon. Så typisk at det skal bli masse drittslenging her inne bare fordi man diskuterer som anonym. Jeg hadde aldri klart å la babyen min skrike seg i søvn alene, det strider mot min overbevisning, men jeg kan ikke PÅSTÅ at det er skadelig. Jeg har ikke den nødvendige kunnskapen for å påstå det. Men jeg velger å stole på denne helsesøsteren som ba meg la henne skrike seg i søvn mens jeg satt der. Og som noen sier her, er det jo nettopp en kur! En hestekur for å etablere gode søvnvaner. Når man bruker mange timer på leggingen, går det ut over både foreldre og barn. Dere som påstår at det å la barnet gråte seg i søvn er latskap har trolig aldri hatt problemer med leggingen! Selv om jeg satt der, syntes jeg det var fælt å la henne ligge der å gråte. Men jeg takker meg selv fordi jeg var konsekvent, for allerede fra dag en brukte vi bare fra 20-40 minutter på leggingen, mot 5-6 timer før! Og Vesla HAR det mye mye bedre nå som hun faktisk finner søvnen og sover om natten. Nå la jeg henne i sted, sang 3 sanger, sa godnatt før hun sovnet, så gikk jeg ut, og hun SOVER. Det glemte jeg å si i sted, at jeg sitter ikke der til hun sovner om hun ikke gråter. Denne "metoden" kan kanskje kalles en "snill" Ferbers metode? Mener dere virkelig at det beste for datteren min og pappaen og meg, ville ha vært å brukt 5 timer på leggingen, og ta henne opp og ned? Gi henne trøst hver gang? Vi gjorde dette tidligere, men hun gråt jo bare mer og mer og mer fordi hun rett og slett var utslitt! Hun må jo få SOVE når det er natt. Da jeg var baby var metoden å la oss gråte oss i søvn (moren min orket riktignok ikke det heller), er det da mange skadde av min generasjon ?
Anonym bruker Skrevet 3. april 2010 #63 Skrevet 3. april 2010 Velger å ignorere deg frem til du lærer å skrive rett samt lærer deg tegnsetting. Greier ikke ta deg på alvor når du skriver som en 10 - åring. Og ikke svar med den dysleksi- greia, spar meg. Du greier godt å bruke både punktum og store forbokstaver, og så skriver vi ikke oxo, vi skriver også. - I allefall vi over 10 år.
LilleToa <3 AugustBaby på vei! Skrevet 3. april 2010 #64 Skrevet 3. april 2010 jeg signerer deg Tigerpote vi brukte også flere timer... det gikk jo ikke an!
Anonym bruker Skrevet 3. april 2010 #65 Skrevet 3. april 2010 Hva om JEG ikke gidder å ta det så seriøst for så lenge folk klarer å lese det jeg skriver så gjør det ikke no (";) Tror du noen tar deg så seriøst:) JADA hehehehehehehe...... du er utrolig underholdene
LilleToa <3 AugustBaby på vei! Skrevet 3. april 2010 #66 Skrevet 3. april 2010 må bare få sagt at jeg er sjokkert over hva folk kan finne på å skrive her inne altså :S bare fordi de er anonym så kan de slenge med kjæften slik som det der?? jeg trodde ikke voksne folk kunne være slik jeg. jeg er bare 20 år, og tenkte at jeg er ENDELIG kommet over i de "voksnes rekker", men det er jo bare tilbake på ungdomsskolen jo går det virkelig ikke an å ha en seriøs debatt om ting?
Anonym bruker Skrevet 3. april 2010 #67 Skrevet 3. april 2010 ?????? Skjønner ikke hva du skriver. Sorry.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2010 #68 Skrevet 3. april 2010 Jeg er i mot den på grunn av hva det kan gjøre med ungene og siden det strider mot all fornuft. Ser at mange som uttaler seg her ikke har lest forskningen rundt dette. Kanskje en ide å lese begge sider før dere uttaler dere.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2010 #69 Skrevet 3. april 2010 skjønner det forskes mye om det, men som sagt mennesker er forskjellige å det står jo om hvordan man kan gjør det hvis dere leser det innlegget til mamacita.FOR
Anonym bruker Skrevet 3. april 2010 #70 Skrevet 3. april 2010 hæhæhæhæhæhæhæhæh???????????? hahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! hehehehehehehehehehehehehehehehehehehehe!!!!!!!!!!!!!!!!!! take care
Anonym bruker Skrevet 3. april 2010 #71 Skrevet 3. april 2010 jeg kan ikke forstå hvorfor det strider mot all fornuft?
Voyeur Skrevet 3. april 2010 #72 Skrevet 3. april 2010 Jeg kjenner jeg blir rystet over at en Pedagog mener at barn ned i 6-8 mnds alder skal "tvinge" gjennom viljen sin. Som om de er vesner som kan planlegge onde planer for å forringe foreldrenes kosekveld. Barn er uskyldige vesner som trenger foreldrene, og hvis de må gråte seg i søvn (Ja, jeg syns det å ligge 4 minutter i senga og gråte, er 4 minutter for mye.) så gjør man noe feil. Hvorfor gråter barna deres når de må legge seg? Mine barn er glade og trøtte unger som gjerne vil gå å legge seg. Fordi det er koselig å krype opp i sengen og lese bok og få sang og en pappa som spiller på gitar. Man skal aldri la barn ligge å gråte lenge. Barnegråt er det verste jeg hører. Mine barn har aldri måtte gråte seg i søvn, men de har alle lagt seg uten problemer alene fra 2 års alderen. Det handler om modning og at barna må være klar for det. Har latt barna sove med meg når de har villet eller etter første amming på natta, og har enten ligget med de til de har sovnet, eller bare lagt de, og de har sovnet av seg selv. Jeg har trygge fine barn som ikke trenger å gråte når de blir lagt om kvelden. Hvis rutinene er så dårlige at barna ditt skriker når det ligger i sengen, burde man tenke igjennom hva det er man gjør når man legger barna. Men husk at barner ikke prøver å tvinge sin vilje over på dere. Herregud, også fra en pedagog, jeg skjemmer;(( Hilsen fra en annen pedagog som jobber i barnehage.
Tigerpote Skrevet 3. april 2010 #73 Skrevet 3. april 2010 Voyeur: selv om DINE barn aldri gråter når de legges, er ikke alle barn skapt likt. Barnet mitt er trygt og har det godt, takk, selv om hun gråt da hun la seg. Du virker ganske lite reflektert til pedagog å være, siden du åpenbart tror at det er noe feil med foreldrene eller rutinene om leggingen ikke går som smurt. Og kan legge til at Vesla her gråt selv om hun fikk ligge med oss. Årsak? Hun ville BÆRES! Hele natten igjennom helst.
Voyeur Skrevet 3. april 2010 #74 Skrevet 3. april 2010 Jeg er sikkert like lite reflektert som den andre pedagogen som også har svart på denne tråden, pedagoger er somoftest det. Men å påstå at barnet skal tvinge gjennom viljen sin når de 6-8 mnd gammel er feil å påstå, ut i fra mitt syn. Hvis ditt barn ville bæres gjennom hele natten er det jo helt klart å tydelig at hun ikke er trygg på hele leggerutinen. Å si at jeg er lite reflektert er feil, fordi jeg sier jo at hvis leggerutinene ikke funker, så er det jo fordi noe er feil, og dette vil jeg påstå stemmer i ditt tilfelle. At jeg mener at det er galt at barna gråter seg i søvn, er fordi jeg tror at det er få som egentlig setter seg inn i ferber metoden. Jeg har hatt foreldre som har sagt at vi bare skal la barna skrive seg i søvn, fordi det gjør ingenting. Når jeg hører slik får jeg vondt i hjertet. Hvis ferber blir gjennomført på riktig måte, altså HELT riktig måte, går det nok helt fint med de barna, desverre tror jeg dere tilhører et fåtall av de som gjennomfører den metoden. Bare fordi mine barn legger seg lett på kvelden nå, betyr ikke det at det har vært en enkel vei, men jeg tror trygghet i leggesituasjonene er vesentlig for å få barn til å legge seg, og i min verden er ikke barna trygg når de gråter.
LilleToa <3 AugustBaby på vei! Skrevet 3. april 2010 #75 Skrevet 3. april 2010 barna kan være trygge selv om man bruker FERBER-metoden og det mener jeg virkelig mitt barn var. men det er også forskjell på gråt, husk nå for all del det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå