Gå til innhold

til deg som bruker 5000 uken på mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Høres ut som en plan:) Jeg forlager alltid fiskemiddag når jeg besøker foreldrene mine. Er veldig glad i fisk!!

Er veldig glad i elgkjøtt også.. Og siden frysen er stappfull, så spiser vi elg sikkert 3-4 dager i uken i forskjellige varianter.. Utrolig deilig å alltid ha liggende. For da kan man trylle frem de lekreste retter med bare litt gulrot og løk i kjøleskapet. Men blir litt avhengig av poteter, da... Det er snadder det..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns ikke hun var nedlatende. Hun forteller bare hvordan de gjør det.

Jeg tror heller det er du som er flau over deres budsjett eller missunnelig på henne som kan kjøpe det hun vil.

Vi er 4 i familien og bruker ca.8000 kr i mnd. Vi har variert og god mat laget av ferske råvarer, men jeg holder altid øye etter gode kjøp.

Vi handler i sverige ca.4 ganger i året, men jeg skulle gjærne hatt mer penger å bruke på mat.

Det er jo så mye spennende å prøve ut og jeg som er kokk vil gjerne prøve alt nytt.

Og fiskematen til den lokale fiskehandleren er bare helt utrolig god, men huff så dyr.

Skrevet

Det høres jo ut som om hun kjøper skikkelig mat da! Det hadde jeg også gjort hvis jeg hadde hatt råd! Det har jeg ikke, så her går det i drittmat som toroposer, firstprice pølser osv. Æsj!

Skrevet

La nå dama være. Hun kjøper god mat til seg og sin familie, det koster det..

Verre med meg som bruker 20 000 på meg selv (hudpleie, massasje, klær osv)..

Skrevet

Hm, la meg tenke...Ca 50 % vil jeg tro! Dvs omtrent det samme som du bruker på en uke. Det er fordi jeg er studentmamma til to, med en samboer som ikke akkurat er topplønnet, og som bruker det meste av sin lønn til å betale alle de andre faste utgiftene.

Vi handler all mat på billigbutikker, vi! Men jeg er på ingen måte noe ressursvakt, uvitende mehe. Forskjellen på meg og deg, HI, er at jeg har mistanke om at du bare blindt følger samfunnstyrte forestillinger om hva som er "riktig" og bra! Vær ærlig nå: Du tror innerst inne at du og din familie er bedre enn de stakkars Rema-fiskepinnespisende naboene dine, eller hva? (men sannsynligvis HAR du ingen slike naboer, rike folk har en tendens til å pakke seg sammen i samme strøk). I rike, gjennomsnittlige Norge har helse og kosthold blitt det største klasseskillet, og jeg aner at du vil gjøre alt du kan for å havne i overklassen i så måte.

Faktisk tror jeg at jeg har atskillig bedre kunnskap enn deg, både om ernæring, biologisk og fysikalsk kjemi, for ikke å snakke om både praktisk og teoretisk kunnskap når det gjelder landbruk og produksjon av mat. Pris og kvalitet henger ikke alltid sammen. Ikke miljøhensyn og pris heller, faktisk langt derifra! Det er mye lureri ute og går når det gjelder økologisk mat, spesielt den som er importert fra utlandet! Og jeg burde vel ikke si det, men det er jaggu mye merkelig bak mange norske økologiske gårdsbruk også! De fleste legger om til økologisk drift kun som et desperat forsøk på å få gårdsdriften til å lønne seg (du vet, tilskuddene øker betraktelig!). Det betyr ikke nødvendigvis at varene de produserer etter omleggingen har bedre kvalitet, kanskje heller tvert om! Og når det gjelder smaksforskjeller eller helsegevinst viser de fleste forskningsresultater minimale eller ingen forskjeller mellom økologisk og vanlig mat.

Men, vil dere bokstavelig spise opp sparepengene til ungene deres, så vær så god! Personlig tror jeg du kunne gitt dem en sunn og god oppvekst til en brøkdel av prisen, selv om du handler på billigbutikkene. Les innholdsfortegnelsen og opprinnelsesmerkingen på varene, så kommer du langt!

Skrevet

Hvis du 23.01 sikter til 5000 kr dama, så har du skrevet feil. Hun er ikke HI. HI er hun som kritiserer 5000 kr dama for at hun brukte så mye penger på mat.

Skrevet

Det er ikke 5000 kr dama som er HI.

Skrevet

23.01: ikke rart du tjener dårlig, du er jo tjukk i hue. For det første svarer du under meg som spør om %-bruk av månedsløøn. For det andre kaller du meg hi. (Dette var mitt første innlegg i denne tråden, og hi er jeg definitivt ikke)

Dessuten hagler det edder og galle i innlegget ditt - hvorfor? Jeg bruker min egne penger, ikke dine.

Barna mine har penger på bok, og mer der det kommer fra, så ikke uttal deg om noe du ikke vet noe om. Jeg har vært fattig, men er ikke det lengre. Jeg er 40 år snart, og bestemmer absolutt selv hva jeg skal bruke pengene mine på. Drop dead.

Skrevet

Jeg handler ikke økologisk, jeg handler ferskt! Og jeg ser IKKE ned på søsteren min (eller andre) som handler på rema og ofte har fiskepinner til middag. Vi er jo forskjellige, det er det som skaper mangfoldet..

Jeg tror ikke at mine barn blir bedre enn andre barn fordi jeg ikke kjøper fiskepinner på rema. Forresten så er det både enkelt og raskt å lage fiskepinner av fersk torskefilet, og det smaker MYE bedre enn priors!

Jeg ser igrunn ikke ned på noen jeg, men det er jo helt tydelig at det er en del som ser ned på meg for hva jeg og min familie velger å spise ;-)

5000

Skrevet

Hmmm... kanskje jeg skal kutte ned på matbudsjettet og heller bruke mer penger på meg selv...... ingen dum tanke ;-)

He he! Jeg er glad for at vi er voksne mennesker som selv kan bestemme hvordan vi vil bruke pengene våre :-)

5000

Skrevet

He he, jeg er ikke tjukk i hue, men du leser tydeligvis ikke innleggene stort bedre enn meg (som må innrømme at jeg gikk litt i surr med hvem som svarte hvem). Så innlegget mitt var da altså ikke ment til deg, men til denne 5000-kroners dama. Beklager!

Jeg tjener dårlig fordi jeg er student, krevende studium, jobb og familie ved siden av og likevel gode karakterer. Tror ikke jeg er tjukk i hue akkurat ;-) Dette er en utdanning der de fleste tjener godt etter endt utdanning. Derfor omgås jeg daglig studiekamerater og bekjente fra såkalte "ressurssterke" og rike familier -og jeg er så LEI av alle disse overperfekte menneskene som stadig vekk skal gjøre en stor sak av hvor sunne og flinke de er! Det er er tydelig forskjell på folk der altså. Hvis de selv mener de er overklasse, så er det hjemmelaget mat fra bunnen av, økologisk selvfølgelig (det "magiske" ordet for å gjøre maten "riktig), helst handlet på spesialbutikker, osv osv. Og selvfølgelig så må de fortelle om dette i det vide og brede. Sikkert god mat, men ikke så veldig interessant for oss andre? Jeg kan f.eks. lage supergod grønnsakssuppe med Rema- grønnsaker og hjemmedyrket løpstikke i stedet for buljong for nesten ikke noe penger, men jeg driver ikke og skryter av det til kollegaer og venner? Ikke har jeg tenkt å slutte med det selv om jeg begynner å tjene mange ganger mer i måneden heller.

Si hva du vil, men en person som ikke handler mat på noen av de vanlige matvarekjedene må nødvendigvis føle seg litt for "fin" for disse butikkene -og tråkker faktisk litt på alle vi som handler der hver gang. Egentlig er det det jeg reagerer mest på i denne diskusjonen, ikke pengebeløpet som brukes. DET er en uungåelig konsekvens av å konsekvent handle unødvendig dyr mat.

Skrevet

Skulle ønske jeg hadde like god råd som 5000 kr damen. Ferske råvarer smaker vel bedre enn frossent drittet som vi fattige studenter må spise, hehe.

Skrevet

Men 5000 kroners dama er jo heller IKKE hovedinnlegger. Slik jeg har forstått det så svarte hun på en annen tråd om matbudsjett også var det HI her som måtte lage en egen tråd for å kritisere henne for pengeforbruket på mat.

Ikke har hun gitt uttrykk for at hun er noe bedre enn andre heller synes jeg i allefall, så du har ikke helt forstått hva det dreier seg om 23:36......

Skrevet

Om du har smakt ferske økologiske gr.saker ville du vist at det er en markant smaksforskjell.

På min arbeidsplass bruker vi mye økologiske råvarer blandt anner gr.saker.

Kjøper det ikke privat siden det blir for dyrt for oss, men spiser en del på jobben.

Jeg er kokk.

Skrevet

Det må jeg si. Imponert. Det hadde jeg virkelig hatt problemer med å få til, og vi og spiser aldri halvfabrikata og "billigmat". Kun rent kjøtt og fisk lagd fra bunnen. Alltid masse frukt og gode grønnsaker, gjerne en flaske vin i helgen

Skrevet

Så typisk Norsk Jantelov, ingen må skille seg ut eller leve bedre enn andre. Klart hun får bruke pengene sine på det hun vil og handle hva hun vil. Man prioriterer ikke likt og har ikke lik inntenkt.

Skrevet

5000 kronersdama her ;-)

Hadde bare lyst til å føye til at jeg også har vært "fattig" student, med små barn... En periode under studiene mine så kjøpte jeg middag til datteren min, men måtte spise rosenkål selv da dette var det billigste jeg fikk tak i. Loff og majones har jeg også levd mye på. Jeg har ganske lang er faring med dårlig råd og lure triks for ikke å gå sulten. Fyrstekake og melk f.eks ;-)

Men nå har jeg jobbet i mange år for å komme dit jeg er i dag, og jeg handler dyr og god mat med veldig god samvittighet!

Jeg ser ikke ned på noen på noen måte, jeg har full forståelse for at ikke alle er i samme situasjon. Og vi prioriterer jo forskjellig, sånn er det bare..

Likevel syns jeg det er interessant å se at nettopp de som så høylydt mener at jeg ser på meg selv som bedre enn andre, virkelig er de som dømmer andre med hard hånd! Hvem ser ned på hvem her folkens?

Skrevet

Og hvor mange er dere i husholdet da? 5000 kr dama har vel en ganske stor familie tror jeg....

Skrevet

3 voksne og ett barn. Har ikke helt oversikten men tipper vi bruker ca 7-8 pr mnd, men innrømmer da at jeg tar 1-2 storinnkjøp i Sverige. Da er det iberegnet vaskemiddel og hygieneprodukter, evnt aviser og ukeblad. Vi sparer ikke på god mat, selv om jeg selvfølgelig følger med på evnt tilbud der jeg handler.

Skrevet

Jeg vil tro at to tenåringer drar opp matbudsjettet en del...

Skrevet

Holder med dem i at Rema ikke er noe sted å handle, for det er latterlig dårlig kvalitet på maten der.

De gangene jeg har handlet der (3 ganger eller noe sånn) så har jeg alltid komt ut med dårlig mat.

En gang oppdaget jeg at kyllingen var sur. Kjempegøy! De ville ikke ta den tilbake, for de hadde ingen garanti for at den kom fra dem, selv om jeg hadde kvittering med også...

Og hver gang jeg har prøvd å handle frukt eller grønnsaker så har de plutselig vært helt ødelagt og uspiselige dagen etter. Og ja, jeg har studert varene nøye når jeg har kjøpt frukt og sånn der ja!

Skrevet

Den ene voksne hos meg er tenåring, som ofte har kjæresten her på middag. Pluss at min voksne sønn kommer innom hver gang jeg serverer noe han virkelig liker. (jeg ringer og sier i fra)

Skrevet

Syns ikke det er en så dum prioritering jeg, hvis man har god råd, å prioritere sunn og god mat til seg og sine.

De fleste jeg kjenner som har så god råd prioriterer ting og statussymboler; biler, klær og svære hus, syns 5000 kr-dama virker mye mer sympatisk ;-)

Skrevet

5000 kr dama rakker jo ikke ned på noen, hun virker jo sympatisk og koselig! Hvis de har råd til å bruke såpass mye penger på god og sunn mat så er det vel ikke noe galt med det? At noen blir kvalm av henne kan jeg ikke skjønne, det må være rein missunnelse!

man bruker vel penger på det man vil.

Noen reiser masse, noen bruker penger på klær osv osv. Interessant å sammenligne og høre hva andre gjør, men å bli frekke og rakke ned på noen fordi de har råd eller lyst å bruke mere penger enn deg selv, deter jo bare teit!

Skrevet

Understreker. Bryr meg ikke om folk bruker 5000 i uka på mat. Folk disponerer sine egne penger som de vil. Syns bare det er godt gjort å klare å bruke så mye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...