Gå til innhold

Barnehage tanter


Anbefalte innlegg

Skrevet

hei hi!

 

de som tar seg nær av det å bli kalt barnehagetante er personer som mener de er mer verdt eller gjør en veldig viktig jobb i forhold til andre!

 

for de "høyt utdannede" ped-lederne med 4 års utdanning i gitarspilling, drama og eventyrfortelling, samt å lære bort å tegne på streker, og fargelegge trekanter og blomster, er det viktig med tydelig klasseskille:

DU er assistent(nederst, enkelt og grett)

DU er 30% pedleder (nesten avdelingssjef!!!)

DU er 70% pedleder (åjj-åjj!! du får ha foreldresamtaler!!)

DU er LEDER (ditt or er lov!)

 

enkelt og greitt å føye seg inn i rekka der en hører til, for å estimere verdien av hva du gjør i barnehagen!

 

tull og tøys! foreldre burde vise respekt og takknemmelighet for dem som passer barna deres uannsett tittel!

 

en assistent gjør faktisk ofte den viktigste jobben i barnehagen, å tar vare på barna.. skifter bleier, lager mat, tørker snørr, rydder og megler..

de lenger oppe i systemet er ofte opptatt i VIKTIGE møter om hvilket tema en skal ha på karnevalet, om en skal kjøpe mer gullerot eller blomkål, eller å klippe ut bilder å lage fine permer til barna slik de skal minnes barnehagen... og to ganger i året har de jo disse omfattende foreldremøtene der de skal snakke om hvert enkelt barn, og da må de ha kontor-tid for å kunne sitte stille og fredlig og forsøke å komme på hvordan hvert enkelt barn har det i barnehagen, egentlig så kjenner de ikkje barnet særlig.. med mindre det er noe spesiellt..

 

men viktig jobb gjør de! og det skal de ha kreditt for gjennom en tittel som skal have dem over de andre..

 

jeg er for bruken av barnehagetante, og jeg jobber selv i barnehage.. har (desverre?) ikke høyskoleutdanning, og er ikke pedagog, men den som kommer å sier at jeg ikke er en viktig resurs, blandt alle andre, på min avdeling skal få svelge ordene å se selv..

 

JEG ER EN BARNEHAGETANTE =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

for å se realiteten i øynene, er det få hverdagslige mennesker som ser på barnehagen som en pedagogisk instutisjon. de fleste ser faktisk først og fremst på barnehagen som et trygt sted for barnet å oppholde seg på når mor og far må arbeide. enkelt og greitt, sånn er det bare!

 

en trenger ikke mye kunnskaper om lek og sosial kompetanse, for å vite at barn leker og lærer best ut av egen fantasi. At lek for ett barn ikke er det samme som for ett annet, og at sosial kompetanse ikke skal tvinges på. Barn lærer best i reelle situasjoner, og det er ikke reellt om en skal "lage" en situasjon der barnet med vitende vilje skal lære!

 

en trenger heller ikke å være pedagog for å gi barna såkalt god lekekompetanse, sunn fornuft sier at variert lek er bra! tilrettelegging for ulike barn er heller ikke vanskelig for en normalt begavet voksen å ordne uten høyskoleutdanning, så lenge en ser barnet som ett individ og ikke bare en gjenstand en skal arbeide med.

 

med litt generelle kunnskaper kan en normalt menneske enkelt plukke ut "lure" leker fra en katalog, på lik linje med peagogiske ledere!

 

å si at det er unikt at det er pedagogikk i alt i en barnehage er oppskryt, dere høyt utdannede ped.ledere burde vite at det er pedagogikk i all læring, også det som ikke er "oppfunnet og analysert".

 

(bare ved baking og noen som formdler nyttig informasjon er det mye å lære. om en vil kalle det fysikk, matte, ærnærings-lære, kunst og kultur osv er opp til hvær enkelt.. barna lærer det samme om hvor mange boller en må lage til 12 stk om alle skal få to hver, om hvorfor deigen hever, at mel er korn, og egget kommer fra høna(naturfag) at en må trille boller runde og brød avlange, at varmen gjør at deigen blir stekt og blir til brød, og når en spiser bollene går de gjennom hele fordøyelsessystemet, og gjør at vi kan leke mer, løfte den store steinen eller løpe fortere. En kan ta det enda videre vet at når bollen kommer ut igjen blir den med tiden til jord som vi kan så nytt korn i, osv!)

 

haha, skulle tro jeg var pedagog selv.. men neida, dette smurte jeg sammen på 4minutter..

 

rammeplanen er ikke noe revolusjonerende, det er bare en analyse av fornuftig opplegg i barnehagen, avsnittet over kunne dekket MYE av rammeplanen, men det er jo egentlig bare baking og tilpasset informasjonsformidling..

 

 

det er mye læring i lek, ja! men det trenger ikke å analyseres og tilrettelegges i stykker..

 

rammeplanen skulle egentlig vært byttet ut med "sunn fornuft"

Skrevet

de er jo ikke veldig likestillingsbevisste om de ikke kan godta samme kallenavn som dem under seg da.. med disse titlene skal man skape klasseskille, med hvem som gjør hva..

 

selv om den viktigste jobben er lik for alle, å ta vare på hvert enkelt barn, tittel eller ei..

Skrevet

Her var det jammen meg mange interessante innlegg.....!

 

Jeg er selv førskolelærer, og jeg vil IKKE bli kalt for tante for noen av barna på avdelingen min! Vet at det var veldig vanlig før, men nå til dags vet jeg ikke om noen som liker å bli kalt for det...vi har vel kommet oss litt videre, og de fleste mener vel at tante er noe familiært. Du er tante til dine søskens barn, ikke til barna du har i barnehagen!

 

Vi har en pappa på avdelingen som har kalt oss ansatte for tante (og så navnet vårt). Første gangen han kalte meg det, klarte jeg ikke å svare noe tilbake. Ble helt satt ut, for har aldri opplevd det før. Det var i en hentesituasjon, og han sier til barnet: " Si hadet til tante (navnet) da" eller noe sånt. Neste gang han sa det, sa jeg på en hyggelig måte at jeg helst ikke vil bli kalt for tante, siden jeg ikke er tanta til hans barn. Kall meg heller for det jeg heter:) Det er det barna kaller meg for i barnehagen også, så hvorfor skal foreldrene da kalle oss for tanter??Blir jo helt feil! Han forstod dette, og har slutta med å kalle meg og de andre for tanter.

 

Vi er profesjonelle, og har da ikke gått 3 år på skole for å bli noen sine tanter heller:)

 

Det er nå min mening iallefall:)

Skrevet

Cammine82:

 

Du illustrerer innlegget over ditt på en utmerket måte.

Dere som har gått 3 år på skole er så opptatt av dette, at dere blir såre over å kalles tanter som om dere på tanters vis passet barn og hadde ansvar og omsorg for disse.

 

Løsningen blir etter min mening: Reduser ped.ledernes tid sammen med barna ytterligere. La dem f.eks. ha en time eller to om dagen med "undervisning" (de er jo f.lærere), og ellers fri arbeidstid/forberedelser.

 

Da ville det nok falle naturlig for foreldre å skille mellom tantene (de som passer barna) og f.lærerne (de som underviser barna).

Skrevet

Ja det er viktig at foreldre respekterer dem som passer på barna deres, men at du skulle respektere lederne dine er tydeligvis for mye å forlange.

 

Skjønner at du er bitter for at de har tilegnet seg formell kompetanse du ikke har, og derfor får de "gleden" av å skulle være din sjef samtidig som de vil ha tjent mindre penger enn deg når de en gang pensjonerer seg.

 

 

Jeg håper ikke du jobber i mitt barn sin barnehage. Eder og galle av den typen du bærer på har en tendens til å sive ut og forpeste miljøet.

Skrevet

Denne er til Anonym 06:52

 

Jeg blir helt satt ut av ditt utsagn, mener du virkelig at ped.ledere burde redusere sin tid med barna??? Du vet virkelig ikke hvordan det fungerer i bhg. Jeg er selv ped.leder og synes vi er mye borte fra avdelingen allerede pga møter og diverse annet.

 

Det du sier er virkelig en gammeldags måte å tenke på!

 

Jeg skjønner virkelig ikke din logikk med at redusert tid med barna skal gi ped.ledere mer respekt! Såpass oppegående er foreldre at de de vet hvem som er ped.leder på avdelingen.

Skrevet

Til A 07:18

 

Hvis det er til A 01:29 du skrev så er jeg helt enig med deg. Denne personen uten respekt for sine ledere burde ikke jobbe i en bhg! Det er helt klart!

Skrevet

Makan til påstander om at ped.ledere ikke er sammen med barna. Er det for noe tull da?

Av min arbeidsuke på 37,5 timer så har jeg 4 timer ubunden tid, er 1 time på ledermøte, en time på avdelingsmøte ( da er også assistentene med), og kanskje to ganger i måneden er det oppfølgingsmøte med bv eller ppt. Så de resterende ca 31 timene i uka er jeg på avdelingen, skifter bleier, synger, leser, leker, kler på, koser, trøster, observerer, trener med barn med spesielle behov, vasker bord, koster gulv og prater med foreldrene.

 

31 timer i uka er faktisk ikke så lite som noen assistenter ( med mindreverdighetskompleks og martyrtanker?) skal ha det til. Assistentene på min avdeling er også borte på møter, ukentlig: avdelingsmøte, assistentveiledning med styrer, plangrupper og aktivitetsgruppemøter. Så til syvende og sist, så er ikke forskjellen så himla svær.

 

I tillegg så ser jeg jo at så fort det er behov for at noen må gå overtid, så er det ped. lederene som må ta det, for da er assistentene alltid opptatt.

 

Det er sikkert mange dårlige pedagoger som fortjener en klagesang der ute, men påstå ikke at vi ikke kjenner barna eller tilbringer tid med dem!

Skrevet

Jeg synes faktisk de er litt hårsåre jeg da. Det er vel ingen som betviler at de har utdannelse og en "fin tittel". I mine øyne er faktisk barnehagetante/-onkel en hedersbetegnelse. Det var noe vi selv sa til de ansatte i barnehagen da vi var små og det ble heldigvis godt mottatt. Det var rett og slett fordi vi var glade i dem og likte å være sammen med dem. Synes det er koselig og kan virkelig ikke se behovet for å understreke at de har gått på skole for å jobbe i barnehage.

Jeg som forelder ville ikke brukt den tittelen, men ville bare sagt navnet til personen, men jeg ville faktisk ikke sagt noe om barna mine kalte de ansatte i barnehagen for barnehagetante/-onkel. Er det så viktig for dem får de rette det selv, men som sagt, jeg synes det er merkelig og virker som et behov for å markere seg. Det er tydeligvis viktigere å fremheve utdannelsen enn det at barna ser på dem som mer enn bare noen som passer dem hver dag.

Skrevet

Det er mye mer merkelig med mennesker som deg :)

Skrevet

"Det er tydeligvis viktigere å fremheve utdannelsen enn det at barna ser på dem som mer enn bare noen som passer dem hver dag."

 

Det må være det tåpeligste jeg har lest! Den kontakten som du beskriver klarer vi fint å få uten at de skal kalle oss "tante". Vi gjør ikke en dårligere jobb selv om vi vil bli tatt alvorlig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...