Gå til innhold

Barnehage tanter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste i en annen tråd at ingen ansatte i barnehager liker å bli kallt tanter, de er assistenter, omsorgsarbeidere eller pedagoger. Det blir jo også nevnt her inne sånn innimellom at det er helt ute å si barnehage tante.

Dette kan ikke jeg helt forstå. Vi kaller dem jo ikke tante anne og tante berit, når en snakker til dem, eller om dem personlig bruker en jo navn. Men det er jo når en snakker om dem som en gruppe, og da gjerne til barn, at en bruker ordet tante.

Det er jo ikke for å signalisere at en er i slekt, men ordet barnehage tante er faktisk i allminnelig bruk her i landet, det er faktisk et vanlig ord, i hverdagsspråket over hele landet. Ser ikke hva som er så stigmatiserende, patroniserende med det.

Er en ikke vel hårsår, føler en seg ikke veldig usikker på sin egen rolle, om en ikke tåler å bli kallt barnehage tante? Synest det er selvhøytidelig og snålt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ettersom det også jobber gutter og menn i barnehager så er bruken av "tante" gammeldags og utgått på dato

Skrevet

Akkurat som at sykepleiere ikke liker å bli kalt for sykesøstre..

Skrevet

Hvis du på død og liv vil kalle høyskoleutdannede pedagoger for tante, så prøv å skrive det i ett ord: barnehagetante, ikke barnehage tante. Det er nesten bare besteforeldre som bruker dette ordet, de fleste andre har fått med seg at det er helt ute. Så enten er du over 45 år eller så bor du langt, langt langgt ute på landet der ingen skulle tru at nokon kunne bu, og mangler naboer, omgangskrets og infrastruktur.

Skrevet

Kall de barnehageansatte eller personale eller noe sånt istedet da, men for guds skyld, respekter at en yrkesgruppe ikke er interessert i å bli kalt barnehagetante.

Skrevet

Det handler aller mest om min identitet som ped leder og som et voksen oppegående menneske som jobber i bhg.

Jeg har 5 tante barn og ikke hundre som det er i bhg. I bhg er jeg meg " mitt navn" og ingens tante. Hvis noen kaller meg for tante forteller jeg de fint at jeg heter "mitt navn" og vil kalles for det og ikke noe annet.

Skrevet

Utdraget "ordet [bunden form, entall] barnehage tante [to ord]" er ganske representativt for i hvor stor grad resten av innlegget henger på greip, egentlig.

Dersom noen forteller deg at de ikke trives med å bli kalt det du kaller dem, hva er da den veldig gode grunnen til å fortsette å kalle dem noe de misliker?

"De voksne i barnehagen." Samlebetegnelsen du eventuelt kan føle at du behøver, værsågod. Så enkelt.

Skrevet

Det handler bare om at folk må slutte å være så forbanna hårsåre. Hva så om noen kaller deg en barnehagetante...jeg foretrekker å bli kalt eget navn i bhg jeg også, men det er mest for at det blir lettere for ungene.

Kunne virkelig ikke brydd meg mindre om noen refererte til meg som bhg-tante.

Hilsen ped.leder.

Skrevet

Min første styrer ble alltid forbannet når hun hørte at noe kalte oss for tanter. Hun mener at dette handler om respekt for den jobben vi gjør i bhg, tante var for hun en "kose" betengelse på noen man var i slekt med og ikke en som gjør en viktig jobb i forbindelse med barn utvikling og oppvekst.

Er enig med hun i det, ejg synes det er respektløs av voksne og kalle noen man ikke er i slekt eller kjenner godt for tante.

Jeg gjør en viktig jobb med deres barn og fortjener da og bli bli behandlet med den respekten jeg fortjener.

Skrevet

Jeg er hverken spesielt hårsår eller usikker på egen rolle, men det er ikke noe familiært over den relasjonen jeg har til barn og foreldre i barnehagen så derfor blir det å kalle oss tanter helt feil.

I tillegg vitner det om lite respekt for høyskoleutdannete mennesker.

Skrevet

I min sønns bhg, underskriver ped.leder all informasjon med: Hilsen "tantene" på regnbuen.

Synes det er koselig jeg, og det synes "tantene" også :-)

Skrevet

Jeg undrer meg også litt over hissigheten til førskolelærerne over å bli kalt tanter.

Og jeg legger også merke til at det kun er førskolelærerne som blir så hissige, ikke assistentene eller omsorgsarbeiderne.

Flott at dere er stolte av utdannigen deres, men er det ikke å dra den litt langt når dere blir så sure over en så uskyldig, og ikke minst koselig benevning??

Skrevet

la meg få slippe å bli kalt tante,jeg er tante til 6 unger jeg er slekt med,er ikke slekt med noen i barnehagen.

jeg synes tante er å ikke respektere yrkesgruppen vår,vi blir liksom degradert til noen "tantete". når jeg hører ordet "tante" i sammenheng med barnehagen så tenker jeg på en godrund snill litt eldre dame som bare sitter med barn på fanget og synger og har det så "koslig" hele tiden.

men slik er det faktisk ikke i en barnehage.det er en læringsarena der barn skal lære, får bagarsje med seg i livet som de trenger senere. dette innebærer mye pedagogisk planlegging, skjemaer, mye jobbing fra personalets side, gjennomtenkte planer osv osv.det er ikke mye i en barnehagehverdag som er tilfeldig, det er masse jobbing bak hvert prosjekt og hver en hverdag.

så vær så snill å ikke kall med tante,jeg er pedagogisk leder.om det er alt for vanskelig å si så kall oss iallefall "personalet", "ansatte" eller bare "de som jobber i barnehagen"

ikke degrader min høyskoleutdanning med et simpelt ord

Skrevet

Men det er vel jordmødre som har lengst utdanning? Sykepleien førs og jordmor etterpå.

Mange sykepleiere, og hjelpepleier og assistenter som blir kallt søster av pasienter, er jo ikke noe å ta på vei for det da.

Skrevet

anonym 21:38

"ikke noe å ta på veien for"

hva vet du om det? det er ikke så kjekt å bli degradert i måten folk snakker til/om deg på.og ja, det ER degradering dette her.

hvorfor kan ikke folk bare si rett tittel?

Skrevet

Personalet i bhg vår omtaler gjerne seg selv som tanter. Både faglærte og ufaglærte. Men omtaler vi de som en gruppe her hjemme er det stort sett bare som de voksne i bhg. Snakker vi om den enkelte bruker vi navn. Så vi bruker altså ikke tante her selv, men de har tydeligvis ikke noe imot å bli kalt det da.

Skrevet

Det vet jeg litt om, ettersom mange pasienter har kallt meg "søster" :-)

Skrevet

Det er kanskje endel av den eldre generasjon som kaller helsearbeidere for søster.

Men foreldre i barnehagen er jo en helt annen generasjon som burde vite bedre.

Og jeg syns kanskje det er enda litt verre med folk som insisterer på å kalle oss for tanter også etter at de har fått en forklaring på hvorfor det blir feil.

Skrevet

Jeg synes ikke det er helt ut å si tante jeg, men når vi snakker om dem til vår datter så bruker vi enten navnet deres eller "de voksne i barnehagen".

Spiller ingen rolle hva slags utdannelse man her har, så lenge jobben man gjør er tilfredstillende.

Skrevet

Jeg synes ikke det er helt ut å si tante jeg, men når vi snakker om dem til vår datter så bruker vi enten navnet deres eller "de voksne i barnehagen".

Spiller ingen rolle hva slags utdannelse man her har, så lenge jobben man gjør er tilfredstillende.

Skrevet

Personlig liker jeg ikke "assistent" som er min offisielle tittel. Som om jobben min bare skulle gå ut på å assitere førskolelæreren i hennes arbeid??

Greit at hun er sjef (ped.leder) og jeg er arbeider. Men jeg er altså dét. En arbeider/medarbeider som gjør en like selvstendig jobb som folk flest uten lederansvar. Hva med jern- og metallarbeidere? Skulle de liksom være jern- og metallassistenter bare fordi det finnes sjefer/ledere?

Tante har jeg ikke noe problem med. Her er nok hovedproblemet at man bruker ordet også om ledere. Personlig er jeg heller en temmelig selvstendig tante enn noens "assistent"/hjelper.

P.S: Klart min motvilje mot "assistent" oser av mindreverdighetsfølelse. Akkurat som ped.ledernes motvilje mot "tante".

Skrevet

"Nei, nå streiker tantene, du!"

Det var en avisoverskrift en gang barnehageansatte (også en god samlebetegnelse) streiket for å få en lønn det gikk an å leve av. Tror du vi følte at vi ble tatt alvorlig og sett på som en gruppe det var verd å lytte til?

"Tante" har blitt brukt i årevis for å vise at jobben vår ikke er så nøye, det er mest kaffedrikking og kos i solveggen, egentlig, og derfor er det ikke så viktig med lønn og budsjetter og sånt. Jeg har selv sittet som styrer og fått beskjed fra en bydelsdirektør om at "dere tanter trenger ikke å bry hodene deres med sånt", midt i en budsjettdebatt. Tror du at noen sier sånt til gutta på teknisk? Eller til andre yrkesgrupper?

Det å synes at "tante" er sååå koselig, og at vi er sure, selvhøytidelige og snerpete som ikke skakker på hodet og synes at det å bli kalt tante er helt toppers, altså, er i bestefall naivt, og i værste fall historieløst og blottet for kunnskap om hersketeknikk.

Greit at de av dere som bruker betegnelsen enda sikkert ikke mener det som en hersketeknikk, men det er det andre i samfunnet som gjør. Så i mine ører er det litt som " jeg mener ikke noe stygt når jeg sier neger, så jeg bruker det fortsatt jeg!" Det handler ganske enkelt om respekt for de av oss som ikke ønsker å bli kalt tante. Så får de som ønsker å bli kalt det si fra, men gå i utgangspunktet ut fra at de fleste ikke liker det.

Skrevet

Kall meg hårsår :-p men er ikke morro å høre at noen kaller meg for tante - jo, jeg har blitt kalt det (flere ganger). Så å påstå at vi ikke blir kalt tante direkte tar du grundig FEIL!

Tante er jeg til mine bror barn og til min svigerinnes barn.

Ordet tante har ikke noe med bhg å gjøre!

Hilsen en stolt ped.leder ;-)

Skrevet

Skjønner at det noe jeg har gått glipp av her i verden...

Nå har ordet "tante" blitt en skjellsord på lik linje med neger - tydligvis :(

Skremmende hva folk legger i ting.

Men OK - jeg får slutte å si tanter når jeg snakker om damene i bhg. til datteren min..

Og heller si: "assistenten, førskolelæreren, ped. lederen og den utplasserte - de er flinke og hyggelige de" ..

Puuh.. ble litt tungt!

Lykke til folkens

Skrevet

Ja, for "de voksne" klarer du vel ikke å si...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...